handdator

Visa fullständig version : Nyttigaste frukten, samt minst kcal?


CVN
2008-11-01, 14:13
Hej jag undrar bar lite om vilka frukter som egentligen är "nyttiga" att äta och då menar jag av dom vanligaste frukterna typ som Apelsiner,klementiner,bananer,vindruvor,äpplen,mel on,päron,annanas m.m samt vilken som innehåller minst kcal.

King Grub
2008-11-01, 14:38
Variation är nyttigast. Så brett färgspektra som möjligt. Rött betyder lykopen, orange karotenoider, grönt klorofyll, blått antocyaniner, vitt antoxantiner, osv.

Kalorimängden hittar du i vilken kaloritabell som helst, länkar här i en sticky i kostforumet.

Dietist Karin
2008-11-12, 17:48
Ja, variation är bäst! En liten guidning till kaloriinnehåll (på ett ungefär, standardstorlekar):
en liten clementin = 22 kcal
en apelsin = 58 kcal
½ grape = 25 kcal
ett päron = 60 kcal
ett äpple = 70 kcal
en banan = 102 kcal

jenni
2008-11-12, 18:46
alla frukter är nyttiga, att stirra sig blind på kalorimängden i frukt? det förstår jag inte varför det är növändigt

Cohen
2008-11-12, 20:28
Den enda vanliga frukt som möjligtvis kan klassas som energirik (i relativa frukttermer) är väl banan. Vill du ha energifattig frukt kan det alltså finnas en poäng i att inte överkonsumera bananer.

Men som sagt är kalorivärdet i frukt generellt sätt lågt samtidigt som frukter i allmänhet är näringsrika. Det finns enklare och bättre sätt att minska på energiintaget än frukt.

-Englund
2008-11-12, 20:36
Ja, variation är bäst! En liten guidning till kaloriinnehåll (på ett ungefär, standardstorlekar):
en liten clementin = 22 kcal
en apelsin = 58 kcal
½ grape = 25 kcal
ett päron = 60 kcal
ett äpple = 70 kcal
en banan = 102 kcal



Är du säker på dessa siffror? (Ungefärliga)

Hade för mig att det var högre. T ex enligt SLV så är det 101 kcal på 100g banan. En normalstor banan väger väl ca 180-200g??

Dietist Karin
2008-11-12, 22:47
En "standardbanan" väger 105 g enligt SNR, ett äpple 125 g och en clementin ca 50-60g. Men väg frukten för att göra ett litet eget test om du vill! ;)

Banan och vindruvor är nog de mest energirika frukterna, men det är svårt att överkonsumera frukt!

-Englund
2008-11-12, 23:18
hö..? Kan ju säga att jag vägde en banan för säkerhetsskull innan det där inlägget och den var väl typ i normal storlek, den vägde 204g... Aja.

Aimbert
2008-11-12, 23:21
hö..? Kan ju säga att jag vägde en banan för säkerhetsskull innan det där inlägget och den var väl typ i normal storlek, den vägde 204g... Aja.

Med eller utan skalet?

Poxeman
2008-11-12, 23:21
hö..? Kan ju säga att jag vägde en banan för säkerhetsskull innan det där inlägget och den var väl typ i normal storlek, den vägde 204g... Aja.

Med eller utan skal?

hasselnöten
2008-11-13, 13:00
Med eller utan skal?
Det beror väl på hur han brukar äta den.

Kischen
2008-11-13, 13:14
Det beror väl på hur han brukar äta den.

Visserligen äter jag kiwi med skalet på, men hatten av om någon gör så med banan *popcorn*

Poxeman
2008-11-13, 19:18
hö..? Kan ju säga att jag vägde en banan för säkerhetsskull innan det där inlägget och den var väl typ i normal storlek, den vägde 204g... Aja.

Med eller utan skal?

Det beror väl på hur han brukar äta den.

Eh, va?!
Det beror ju inte alls på hur han äter den, jag undrar om han vägde den med skal eller ej.

Icefire
2008-11-13, 19:42
Bananer väger runt 200g. MED skal.

TheGovernator
2008-11-13, 19:48
Äter ni skalet?

grunt_grunt
2008-11-13, 20:27
lol ni e så crazy här på kollo ^^

personligen gillar jag apelsin som deff-frukt, då den mättar ganska gött.

NuclearWinter
2008-11-13, 21:34
Banan är energirikast, men innehåller ett väldigt brett spektrum av vitaminer och mineraler. Mycket kalium dessutom, lär ju vara bra när man svettas mycket. dessutom är den godast och går att ha till Allt!

-Englund
2008-11-14, 19:32
Har inte kunnat svarat på senaste tiden, men för att stoppa detta om att verkligen käka en banan med skal så kan jag berätta att jag Inte gör det:D Tänkte bara helt enkelt inte på att man bör väga skalat och klart såklart. Jag gjorde nämligen samma sak med clementiner och andra frukter samtidigt så då blidde de väl lite fel^^

ceejay
2008-12-11, 23:24
för mig är banan nyttigast då jag vill ha kalorier atm :P

ChrisDEFC
2008-12-11, 23:26
vid en filminspelning i skolan (kurs: ljud och bild) som jag och några polare hade så va det en kille som försökte sig på att äta en banan med skalet på, jävligt strävt sa han och tror inte han klarade äta nått av skalet utan det vände sig nästan i halsen plus att han fick tugga jävligt länge för att ens ha nån chans att prova att svälja. så tror inte det är något att rekomendera.

kiwi med skal? kiwi skal är ju hårigt och äckligt juh... hoppas du skämtar.

Kischen
2008-12-11, 23:51
vid en filminspelning i skolan (kurs: ljud och bild) som jag och några polare hade så va det en kille som försökte sig på att äta en banan med skalet på, jävligt strävt sa han och tror inte han klarade äta nått av skalet utan det vände sig nästan i halsen plus att han fick tugga jävligt länge för att ens ha nån chans att prova att svälja. så tror inte det är något att rekomendera.

kiwi med skal? kiwi skal är ju hårigt och äckligt juh... hoppas du skämtar.

Inget skämt, orka pilla med sked.

Man kan ju tro att "håren" på skalen skulle göra det mindre smakfullt men dom märks inte alls. Sen finns det säkert andra negativa aspekter som besprutning.*popcorn*

Fatcan
2008-12-11, 23:57
Har för mig att skalet på kiwifrukter är rätt näringsrikt dessutom.