handdator

Visa fullständig version : Varför hugger folk så mycket på kolo?


Gislason
2008-11-01, 11:44
Jag måste säga att jag tänker mig för väldigt nogrann innan jag postar frågor på kolo. Det känns som att vissa bara väntar på att få bita. Ställt frågor ett par gånger för att jag varit nyfiken men om det inte handlar om något väldigt viktigt känns det som att man blir kritiserad och får dryga och sarkastiska svar, man borde väl få fråga saker bara för att man är nyfiken ibland?

Tycker det är lite tråkigt med den grundinställning en del har, onödigt att brösta upp sig istället för att komma med något konstruktivt.

Vissa frågar saker som besvarats tusen gånger och nöjer sig inte med svaret, då kan jag förstå att man blir lite putt på att folk inte orkar söka, men det är inte bara då.

Postade ett par bilder på dagsformen för några veckor sedan och bad om kritik, det svar jag fick var "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig."

Startade senare en tråd då jag undrade lite över mina lats som inte är helt symmetriska och fick höra "Det här är ju larvigt", för att jag inte tränat länge nog. Man känner sig ju lite exponerad och sårbar när man lägger ut bilder på sin kropp tycker jag och det känns inte kul att få såna kommentarer.

Varför trampa på nybörjare istället för att uppmuntra? Det känns nästan som att folk tycker man slösar deras tid genom att skapa trådar ibland, tråkigt.

Stoltz
2008-11-01, 11:47
Som jag säger om mina kunder i Helsingborg - Folk mår inte bra.

regus
2008-11-01, 11:50
Det är internet

Loke
2008-11-01, 11:51
Haha, ja, det är helt otroligt när folk går in i ens tråd och får det att låta som att man förstörde deras dag genom att starta den. Som om någon kräver att de ska läsa det man skriver.

Och varför? Därför att kollo är ett stort forum med en rätt liberal modereringspolicy. Det är rätt svårt att slippa den här typen av attityder.

När jag började läsa här tyckte jag annars att kollo var rätt bra just för att man fick starta trådar med dumma frågor som ställts många gånger förr utan att folk hackade på en. Men attityden har faktiskt förändrats rätt ordentligt sen dess.

Gislason
2008-11-01, 11:52
Det är internet

Det är väl tyvärr så, men jag har märkt att alla forum har olika stämning, och den stämningen sätter sig ganska hårt.

Gitarrforumet jag hänger på har en massa internskämt och alla har en väldig självdistans, sällan folk tar saker på allvar om det inte diskuteras politik eller nåt sånt, då kan det bli hetsigt. Men där om någon frågar om nybörjargrejer så är alla jätteivriga om att få förklara allt, det brukar jag också göra, man vill hjälpa till liksom. Här känns det som att goda råd är väldigt dyra.

Exdiaq
2008-11-01, 11:54
Många av "ur-koloiterna" är dryga vilket sedan nya medlemmar vill leva upp til.

shut teh face
2008-11-01, 11:55
Detta är verkligen ett kolo-fenomen. Jag hänger på många olika forum och stämningen är inte alls så där.

Osten80
2008-11-01, 11:56
Det är väl tyvärr så, men jag har märkt att alla forum har olika stämning, och den stämningen sätter sig ganska hårt.

Gitarrforumet jag hänger på har en massa internskämt och alla har en väldig självdistans, sällan folk tar saker på allvar om det inte diskuteras politik eller nåt sånt, då kan det bli hetsigt. Men där om någon frågar om nybörjargrejer så är alla jätteivriga om att få förklara allt, det brukar jag också göra, man vill hjälpa till liksom. Här känns det som att goda råd är väldigt dyra.

Lite offtopic, men vilken gitarrforum pratar du om? Jag har inte lyckats hitta något med något vidare hög aktivitet, så tips mottages tacksamt.

Stoltz
2008-11-01, 11:56
Jag har fått för mig att det är lite såhär...

För fyra-fem år sedan så fanns det där gänget med folk som var "stammisar", "de stora namnen" här och de hade en viss gargong. Mot varandra var de ofta rätt bitska, men det var också oftast för att de skämtade och var på samma plan.

Sedan runt 05,06, tog det hus ur helvete då alla ville var med i de här gängen, för alla, inklusive rätt många nykomlingar, försökte köra exakt samma attityd mot alla. Detta spred sig och sen blev det rätt så mycket som internet är idag.


Det var i alla fall vad jag tänkte när jag bevittnade det. Jag hade gärna sett att folk skärpte sig (inklusive jag själv) och faktiskt bara var trevliga med ordentliga svar.

Daniiiel
2008-11-01, 11:56
Folk är deprimerade och har dåligt självkänsla vilket speglar av sig i posterna.

Nitrometan
2008-11-01, 11:56
Många av "ur-koloiterna" är dryga vilket sedan nya medlemmar vill leva upp til.
Kanske det.

Annars upplever jag som har sagts ovan att stämningen var mer kamratlig/trevlig när forumet hade färre medlemmar.

Med fler/nya medlemmar har en jobbigare attityd tillkommit.

Fler fjortisar kanske?

Edit: Stoltz! :thumbup: Huvvet på spiken!

Pudzianovski
2008-11-01, 11:57
Detta är verkligen ett kolo-fenomen. Jag hänger på många olika forum och stämningen är inte alls så där.

Jag vet inte om du var ironisk....men detta är verkligen INTE något som enbart sker här skulle jag säga.

Daniiiel
2008-11-01, 11:58
Kanske det.

Annars upplever jag som har sagts ovan att stämningen var mer kamratlig/trevlig när forumet hade färre medlemmar.

Med fler/nya medlemmar har en jobbigare attityd tillkommit.

Fler fjortisar kanske?

Kullen 03 är har ju den skönaste gruppen av människor, eller va säger du? :naughty:

regus
2008-11-01, 12:00
Det är väl tyvärr så, men jag har märkt att alla forum har olika stämning, och den stämningen sätter sig ganska hårt.

Gitarrforumet jag hänger på har en massa internskämt och alla har en väldig självdistans, sällan folk tar saker på allvar om det inte diskuteras politik eller nåt sånt, då kan det bli hetsigt. Men där om någon frågar om nybörjargrejer så är alla jätteivriga om att få förklara allt, det brukar jag också göra, man vill hjälpa till liksom. Här känns det som att goda råd är väldigt dyra.

Jag har en teori om att koloiter generellt sätt är töntar i "vanliga livet" och tar ut sig frustration här.

Töntar blir aggresiva på internet.

Gislason
2008-11-01, 12:02
Lite offtopic, men vilken gitarrforum pratar du om? Jag har inte lyckats hitta något med något vidare hög aktivitet, så tips mottages tacksamt.

http://www.diskantforum.se

Du är varmt välkommen! =)

Många av oss hängde tidigare på planket på gmf.se men det blev nedlagt, detta är bättre modererat, finns mycket annonser och så också.

Sedan finns även:
http://www.ljudbojen.se

men det är mindre aktivt och lite gubbigare.

Gislason
2008-11-01, 12:05
Jag har en teori om att koloiter generellt sätt är töntar i "vanliga livet" och tar ut sig frustration här.

Töntar blir aggresiva på internet.

Jag vet inte riktigt var jag placerar mig själv som karaktär i verkliga livet, jag är lite av en joker. Jag är inte en tuff självsäker grabb, jag är nog mer åt tönthållet men försöker vara så ödmjuk som möjligt, jag mår bättre när jag bemöter folk trevligt. Kan ta att jag inte är så cool då.

Scratch89
2008-11-01, 12:05
Jag måste också påstå att det har blivit värre med tiden. När jag blev medlem för fyra år sedan var det betydligt bättre stämning, men då var det väl ungefär halva medlemsskaran också.

Precis som Stoltz säger så verkar många nya medlemmar ha snappat upp den här gargongen som många äldre medlemmar kör med, och förstår liksom inte att typ jwzrd och Yankeee faktiskt inte tar varandra på så stort allvar som det verkar på de bittra svaren.

Angående de dryga svaren som kommer när nybörjare lägger upp bilder eller ställer frågor så håller jag delvis med båda parter. Visst behöver man inte vara dryg, utan kan säga det på ett annat, vänligare sätt, men jag tycker att en str del av frågorna och bilderna som läggs upp för kritik kanske inte skulle läggas upp alls, då frågorna redan blivit besvarade tio gånger på första sidan i kostforumet, eller för att man inte ser någon skillnad mellan 08.09.01 och 08.10.01.

jaaaaag
2008-11-01, 12:06
Jag håller med dej. Här frågar man ingenting i onödan om man inte vill ha en massa tröga människor på sig som inte gör något annat om dagarna än att hitta nya trådar där de kan vara tuffa och roliga först.

Scratch89
2008-11-01, 12:06
Jag har en teori om att koloiter generellt sätt är töntar i "vanliga livet" och tar ut sig frustration här.

Töntar blir aggresiva på internet.

Du glömde
"/streetfajtur"

regus
2008-11-01, 12:07
Jag vet inte riktigt var jag placerar mig själv som karaktär i verkliga livet, jag är lite av en joker. Jag är inte en tuff självsäker grabb, jag är nog mer åt tönthållet men försöker vara så ödmjuk som möjligt, jag mår bättre när jag bemöter folk trevligt. Kan ta att jag inte är så cool då.


Då är du bara en bra människa. Att vara en "tönt" är inget dåligt så länge man inte är en frustrerad tönt/har mindervärdeskomplex av någon kroppsdel och eller social förmåga.

Scratch89
2008-11-01, 12:08
Angående regusteori så har han en poäng. Många som är dryga på forumet är som kattungar IRL. Varför vet jag inte, men antar att det är betydligt lättare att hävda sig bakom en skärm.

regus
2008-11-01, 12:09
Du glömde
"/streetfajtur"

ahahahaahaha ooh the burn :D

Stoltz
2008-11-01, 12:09
Angående de dryga svaren som kommer när nybörjare lägger upp bilder eller ställer frågor så håller jag delvis med båda parter. Visst behöver man inte vara dryg, utan kan säga det på ett annat, vänligare sätt, men jag tycker att en str del av frågorna och bilderna som läggs upp för kritik kanske inte skulle läggas upp alls, då frågorna redan blivit besvarade tio gånger på första sidan i kostforumet, eller för att man inte ser någon skillnad mellan 08.09.01 och 08.10.01.

Angående bilderna - Man ska ALDRIG, absolut ALDRIG svara drygt på någons bilder. Det är så jävla dålig stil att jag vill sparka in mjälten när jag ser folk som gör det.

De eviga frågorna - Det kan jag förvisso hålla med om, sökfunktionen är inte en VIP-grej, den borde fler använda. Sen finns det dem som är så färska att de inte vet vad de ska söka på för att de helt enkelt inte förstår termologin.

Super_Johan
2008-11-01, 12:12
Jag måste säga att jag tänker mig för väldigt nogrann innan jag postar frågor på kolo. Det känns som att vissa bara väntar på att få bita. Ställt frågor ett par gånger för att jag varit nyfiken men om det inte handlar om något väldigt viktigt känns det som att man blir kritiserad och får dryga och sarkastiska svar, man borde väl få fråga saker bara för att man är nyfiken ibland?

Tycker det är lite tråkigt med den grundinställning en del har, onödigt att brösta upp sig istället för att komma med något konstruktivt.

Vissa frågar saker som besvarats tusen gånger och nöjer sig inte med svaret, då kan jag förstå att man blir lite putt på att folk inte orkar söka, men det är inte bara då.

Postade ett par bilder på dagsformen för några veckor sedan och bad om kritik, det svar jag fick var "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig."

Startade senare en tråd då jag undrade lite över mina lats som inte är helt symmetriska och fick höra "Det här är ju larvigt", för att jag inte tränat länge nog. Man känner sig ju lite exponerad och sårbar när man lägger ut bilder på sin kropp tycker jag och det känns inte kul att få såna kommentarer.

Varför trampa på nybörjare istället för att uppmuntra? Det känns nästan som att folk tycker man slösar deras tid genom att skapa trådar ibland, tråkigt.

mmm sant delvis. Men samtidigt märker man stor skillnad på ett amerikanskt forum och ett svenskt. På kolo säger folk direkt vad de tycker, utan att kanske inte alltid tänka efter. Bara för att man är anonym och inte ser personerna man diskuterar med öga mot öga kan man säga vad som helst. Man beteér sig inte som man skulle göra irl.

Gislason
2008-11-01, 12:13
Den här tråden var definitivt uppmuntrande iaf :) Finns ju en del med en bra inställning också.

Stoltz
2008-11-01, 12:14
Den här tråden var definitivt uppmuntrande iaf :) Finns ju en del med en bra inställning också.

Det jag hoppas på är att ifall nu så stor % av forumet har den här åsikten, så kanske folk kan börja skärpa sig.

Scratch89
2008-11-01, 12:18
Den stora majoriteten är faktiskt trevliga. Jag tycker faktiskt att de är de som är hyfsat färska, från i år eller så, som är de värsta jävlarna i de seriösa forumen. I allmäntdelen tycker jag att de är ännu stökigare. Men som vanligt finns det ett par profiler från i år som växt i mina ögon också.

Stoltz: Jag har inte sett så många dryga svar, utan det mesta brukar faktiskt handla om att man inte kan bedöma något. Det går liksom inte att ge konstruktiva svar på någon som tagit en lunarbild i halvljus med blixt genom spegeln på sin ena biceps iklädd en Jack & Jones-Tshirt.

Osten80
2008-11-01, 12:20
http://www.diskantforum.se

Du är varmt välkommen! =)

Många av oss hängde tidigare på planket på gmf.se men det blev nedlagt, detta är bättre modererat, finns mycket annonser och så också.

Sedan finns även:
http://www.ljudbojen.se

men det är mindre aktivt och lite gubbigare.

Spanks. Ska kolla in om det kan vara något för mig. :thumbup:

sascha
2008-11-01, 12:21
Att man hugger i diskussioner om gud eller sverigedemokraterna känns ganska naturligt. Om så görs i övrigt, när någon till exempel lägger upp en bild eller ett träningspass, kan en lavett vara aktuell.

Timme
2008-11-01, 12:22
Men lipa då

buu huuu :D

Griip
2008-11-01, 12:23
Jag postade bara för att se vilket år jag registrerade mig.

:)

The_RobRoy
2008-11-01, 12:25
Det är alltid bättre förr..

stevebc
2008-11-01, 12:26
Men lipa då

buu huuu :DKattunge i verkliga livet *rolleyes*





:D

Stoltz
2008-11-01, 12:27
Stoltz: Jag har inte sett så många dryga svar, utan det mesta brukar faktiskt handla om att man inte kan bedöma något. Det går liksom inte att ge konstruktiva svar på någon som tagit en lunarbild i halvljus med blixt genom spegeln på sin ena biceps iklädd en Jack & Jones-Tshirt.

Då säger man det, och sen är det bra med det - Men att ge ett drygt svar som "Jaha, vad vill du att man ska säga?" (vilket har skett en hel del gånger) är så in i bomben otrevligt. Sen när någon står med tröja på sig så klart man skrattar till, men vem vet - Personen kanske är fjorton år och lika förtappad som 98% av övriga nybörjare till träning är vid den åldern. Då är det bara att vara trevlig och försöka förklara eller hålla sig borta från bildtrådar.

Att man hugger i diskussioner om gud eller sverigedemokraterna känns ganska naturligt. Om så görs i övrigt, när någon till exempel lägger upp en bild eller ett träningspass, kan en lavett vara aktuell.

Varför är det mer ok att hacka på någon i religiösa eller politiska sammanhang? Visst, det blir en hetsigare diskussion av naturliga skäl men som vissa gör här och skriver "Tror man på Gud är man ta mig fan dum i huvudet /Per, 17 år" så skäms jag oftast och bara lämnar diskussionen som annars kunde varit väldigt trevlig om inte folk betedde sig som svin och trodde att religiösa eller politiska åsikter betydde att man hade fritt fram.

n1tro
2008-11-01, 12:29
det är folk som inte kan hävda sig irl som måste göra det här istället, klyscha men ack så den stämmer, kör hårt gislason :hbang: , bry dig inte helt enkelt. det är tryggt att sitta bakom en skärm

Manta
2008-11-01, 12:30
Detta är verkligen inget kolo-fenomen, utan verkar ske på mer eller mindre varenda forum med ett hyfsat medlemsantal.

Samma sak gäller den här typen av trådar.

Det är min erfarenhet efter snart tio år av forumsurfande.

Gislason
2008-11-01, 12:32
Spanks. Ska kolla in om det kan vara något för mig. :thumbup:

Skriv gärna vad du kommer nicka där så jag vet vem du är :)

Loke
2008-11-01, 12:32
Själv tycker jag inte det är de nya medlemmarna som är värst, det jobbigaste tycker jag är att gamla medlemmar som tidigare tillförde en hel del har glidit ner i idiotträsket.

shut teh face
2008-11-01, 12:34
Jag vet inte om du var ironisk....men detta är verkligen INTE något som enbart sker här skulle jag säga.
Du kanske kunde ge några exempel på vart någonstans det är så då?

Jag hänger på ett cigarrforum, ett hårdvaruforum, ett filosofiforum samt ett oracle forum. Stämningen är inte alls så där. Men om kanske tänker på flashback, exet, sweclockers så kan jag hålla med dig. Men uttalandet gällde "forum jag annars hänger på"..

Gislason
2008-11-01, 12:35
Detta är verkligen inget kolo-fenomen, utan verkar ske på mer eller mindre varenda forum med ett hyfsat medlemsantal.

Samma sak gäller den här typen av trådar.

Det är min erfarenhet efter snart tio år av forumsurfande.

Problemet är att det inte är mot reglerna att vara otrevlig, hårt modererade forum brukar leda till sarkasm och dryghet istället för att spåra ur :/

Men här fanns ju massa trevliga kottar som verkade dela min önskan om ett varmare socialt klimat på forumet, känns bra :)

Tolkia
2008-11-01, 12:35
Men lipa då

buu huuu :D
OK, trådens första ÄKTA TÖNTPOST. Duktigt, Timme.

Vad jag inte förstår är att så få rapporterar idiotposter; av den här tråden att döma är det ju många som SER dem och störs av dem. Det skrivs mängder av inlägg varje dag, och även om moderatorerna är några stycken är det lätt att saker glider mellan fingrarna för att man inte hinner hålla koll på allt. RAPPORTERA sådant ni inte tycker är acceptabelt istället för att bara skaka på huvudet framför skärmen. Rapportknappen är den lilla knappen som ser ut som en varningsskylt, för den som till äventyrs inte vet.

Man är svårt o-tuff om man måste hävda sig genom att trycka ner andra på internet, men man är också ganska o-tuff om man inte reagerar när man ser andra göra det. Fler rapporter tack.

Yankeee
2008-11-01, 12:35
det är folk som inte kan hävda sig irl som måste göra det här istället, klyscha men ack så den stämmer

Ja asså de stämmer så sjukt bra liksom!!!

Jay-Z
2008-11-01, 12:37
Den stora majoriteten är faktiskt trevliga.

Agreed.

Jag tycker faktiskt att de är de som är hyfsat färska, från i år eller så, som är de värsta jävlarna i de seriösa forumen.

+1.

Gislason
2008-11-01, 12:38
Angående bilderna - Man ska ALDRIG, absolut ALDRIG svara drygt på någons bilder. Det är så jävla dålig stil att jag vill sparka in mjälten när jag ser folk som gör det.

De eviga frågorna - Det kan jag förvisso hålla med om, sökfunktionen är inte en VIP-grej, den borde fler använda. Sen finns det dem som är så färska att de inte vet vad de ska söka på för att de helt enkelt inte förstår termologin.


Jag håller med, jag såg kommentaren på min bild när jag surfade kolo på jobbet och den dagen vart förstörd. Träningen har gått jättebra på sistone, det är väl den enda del av livspusslet som verkligen funkat på sistone och så får man en sänkande kommentar, folk kanske inte förstår att man känner sig rätt sårbar när man lägger ut bilder, jag gör det iallafall.

Man ska väl vara lite macho när man lyfter kanske men känslorna finns ju där ändå..

Gislason
2008-11-01, 12:40
OK, trådens första ÄKTA TÖNTPOST. Duktigt, Timme.

Vad jag inte förstår är att så få rapporterar idiotposter; av den här tråden att döma är det ju många som SER dem och störs av dem. Det skrivs mängder av inlägg varje dag, och även om moderatorerna är några stycken är det lätt att saker glider mellan fingrarna för att man inte hinner hålla koll på allt. RAPPORTERA sådant ni inte tycker är acceptabelt istället för att bara skaka på huvudet framför skärmen. Rapportknappen är den lilla knappen som ser ut som en varningsskylt, för den som till äventyrs inte vet.

Man är svårt o-tuff om man måste hävda sig genom att trycka ner andra på internet, men man är också ganska o-tuff om man inte reagerar när man ser andra göra det. Fler rapporter tack.

Jag har alltid varit väldigt försiktig med att använda den knappen, tänkte att man kanske får en varning själv om man använder den när posten inte bryter mot reglerna utan bara är dryg/otrevlig. Ska rapportera mer i fortsättningen! :)

Yankeee
2008-11-01, 12:40
Jag håller med, jag såg kommentaren på min bild när jag surfade kolo på jobbet och den dagen vart förstörd. Träningen har gått jättebra på sistone, det är väl den enda del av livspusslet som verkligen funkat på sistone och så får man en sänkande kommentar, folk kanske inte förstår att man känner sig rätt sårbar när man lägger ut bilder, jag gör det iallafall.

Man ska väl vara lite macho när man lyfter kanske men känslorna finns ju där ändå..

Men alltså. Varför lägger du ut bilder öht om du känner dig sårbar och inte kan ta en negativ kommentar?
Du vet ju att folk inte kan uppföra sig.

Gislason
2008-11-01, 12:42
Men alltså. Varför lägger du ut bilder öht om du känner dig sårbar och inte kan ta en negativ kommentar?
Du vet ju att folk inte kan uppföra sig.

Sårbar var väl kanske fel ord, jag är ganska nöjd med mina framsteg själv så på så sätt är det väl ingen fara. Jag kan ta kritik men hade väl hoppats på konstruktiva tips, bara ren sågning är inte så trevligt.

Oftast när folk tycker det ser dåligt ut skriver de bara "Träna på!" eller liknande och det är ju verkligen rätt sätt att skriva det på tycker jag.

Men förstår vad du menar, jag håller på bilderna framöver tills jag känner mig såpass jävla nöjd att det inte spelar någon roll vad folk säger :)

Tricklev
2008-11-01, 12:43
Kullen 03 är har ju den skönaste gruppen av människor, eller va säger du? :naughty:

Wörd.

Manta
2008-11-01, 12:44
Men alltså. Varför lägger du ut bilder öht om du känner dig sårbar och inte kan ta en negativ kommentar?
Du vet ju att folk inte kan uppföra sig.

Måste hålla med Yankeee här, om du känner dig så sårbar att en nedvärderande kommentar om din fysik förstår en hel dag så är det kanske inte rätt läge att lägga upp bilder för att få dem bedömda?
Inte för att folk ska vara medvetet elaka för det.

Gislason
2008-11-01, 12:45
Måste hålla med Yankeee här, om du känner dig så sårbar att en nedvärderande kommentar om din fysik förstår en hel dag så är det kanske inte rätt läge att lägga upp bilder för att få dem bedömda?
Inte för att folk ska vara medvetet elaka för det.

Jag var inte riktigt beredd på att det skulle sänka mig faktiskt, ska hålla på bilderna ett tag.

Men nu ska inte hela tråden handla om mig. Jag tycker vi tar och kämpar för att få ett trevligare forum :)

Eddie Vedder
2008-11-01, 12:48
Jag har alltid varit väldigt försiktig med att använda den knappen, tänkte att man kanske får en varning själv om man använder den när posten inte bryter mot reglerna utan bara är dryg/otrevlig. Ska rapportera mer i fortsättningen! :)

Absolut inga fel i att rapportera.:)

100% av alla rapporter tas inte bort men ju mer vi vet att en viss typ av kommentar de facto upplevs som negativa så vet vi ju att det är mer rätt att plocka dom.

Det är inte ovanligt att jag eller någon annan moderator tar bort en dryg kommentar och vips kommer ett PM till någon av oss om "varför försvann min post!?" eller något i den stilen, oftast brukar det vara "men han/hon fick ju...", men om det är så att fler rapporter kommer in är det ju dessutom lättare att kunna motivera. Så jag håller med Tolkia om att ni gärna får rapportera mer.


Ett väldigt bra konkret exempel som jag kan nämna är i tråden med matbilder. Där repporteras det ganska flitigt så fort det kommenteras om portionsstorlekar, typ "det där var inte mycket mat", något jag inte direkt reflekterade över förut men nu när jag vet att medlemmer uppfattar det som irrelevant och onödigt så plockar jag bort dom. Och jag håller dessutom med, finns ingen anledning att diskutera mängden på tallriken i de trådarna.

Angel
2008-11-01, 12:52
Ludvig, du har mitt stöd!

Gislason
2008-11-01, 12:52
Jättekul att höra att ni gillar att moderera :)
Ska tänka på det som sagt.

Gislason
2008-11-01, 12:53
Ludvig, du har mitt stöd!
Haha, tack :)

Stämningen känns alltid lite bättre i allmäna forumet, där slappnar folk av.

Tricklev
2008-11-01, 13:03
Förövrigt får jag väll säga att jag gillar jargongen på kolo, nu vet jag visserligen inte hur stämningen är i medlemsbilder, eller receptdelen, då dom delarna intresserar mig föga, men annars gillar jag jargongen skarpt. Styrke, SL med mera delarna ska ju vara seriösare än allmänt dock, var sak har sin plats.

skaparn
2008-11-01, 13:07
Alltså, visst kan det vara en del onödigt dryga svar från vissa som försöker hävda sig med en jargong de sett, men inte förstått. Fast å andra sidan, utan att ha sett bilderna du nämnde i dagsformstråden, är man smalfet utan muskler och skriver något i stil med "högra latsen släpar" så har jag inga problem med att någon tar sitt ansvar och dissar personen i fråga. Det är inte bara otrevlig stämning som är dåligt för ett träningsforum, utan även en helt osaklig kjamiz-du-är-biff-stämning så att det går inflation i precis all kritik som kan tänkas framföras. Postar man och frågar efter bedömning och får kommentaren "lönnig" så är man antagligen lönnig.

Och, att hävda att de som skriver tuffa saker är mesar IRL och vågar bara för att de är anonyma får mig att le. Vad kommer härnäst? "Tjejer gillar killar som behandlar dem illa"?

skaparn
2008-11-01, 13:08
Förövrigt får jag väll säga att jag gillar jargongen på kolo, nu vet jag visserligen inte hur stämningen är i medlemsbilder, eller receptdelen, då dom delarna intresserar mig föga, men annars gillar jag jargongen skarpt. Styrke, SL med mera delarna ska ju vara seriösare än allmänt dock, var sak har sin plats.

Jag känner mig kränkt i receptdelen

Stoltz
2008-11-01, 13:10
Det är inte bara otrevlig stämning som är dåligt för ett träningsforum, utan även en helt osaklig kjamiz-du-är-biff-stämning så att det går inflation i precis all kritik som kan tänkas framföras.

Se valfri tjej/kvinnojournal för direkt exempel.

LoTiX
2008-11-01, 13:15
Jag har inte märkt av något sådant (annat än idiotiska påhopp i politiska trådar). Stämningen på alla andra forum jag surfar omkring på är lååångt värre.

Gislason
2008-11-01, 13:20
Alltså, visst kan det vara en del onödigt dryga svar från vissa som försöker hävda sig med en jargong de sett, men inte förstått. Fast å andra sidan, utan att ha sett bilderna du nämnde i dagsformstråden, är man smalfet utan muskler och skriver något i stil med "högra latsen släpar" så har jag inga problem med att någon tar sitt ansvar och dissar personen i fråga. Det är inte bara otrevlig stämning som är dåligt för ett träningsforum, utan även en helt osaklig kjamiz-du-är-biff-stämning så att det går inflation i precis all kritik som kan tänkas framföras. Postar man och frågar efter bedömning och får kommentaren "lönnig" så är man antagligen lönnig.

Och, att hävda att de som skriver tuffa saker är mesar IRL och vågar bara för att de är anonyma får mig att le. Vad kommer härnäst? "Tjejer gillar killar som behandlar dem illa"?

Självklart, du har rätt i det du skriver skaparn. Men om jag själv skulle skriva en sån sak så skulle jag kasta in en konstruktiv kommentar också.

Min latstråd var nog lite onödig, jag försökte ta en bild för framtida referens vilket jag gör ibland för att följa min utveckling men det tog typ en halvtimme att ta bild på db framifrån för att jag inte fick ut ena vingen så jag blev lite nyfiken på vad som kan vara orsaken till det, bilden var bara ett exempel, borde ha laft tråden i en annan forumtråd så inte fokusen hamnade på min form.

Men jag känner att jag lärt mig ta kritik bättre nu och jag ser min träning i ett längre perspektiv, min långsiktiga satsning är att kunna kliva upp på en scen om kanske 5 år. Jag har inga problem längre med att folk inte tycker det ser så bra ut just nu, det är mest sporrande för det kommer bli bättre :)

I början är man väl lite nybörjarblind, man stirrar på sin kropp såpass mycket att man märker minsta förändrig och tappar perspektiv, men jag tror jag blivit mer realistisk nu.

Gislason
2008-11-01, 13:21
Åter till forumstämningen inte just mina situationer, jag tänker mest på hur trådskapare möts i allmänhet i träningsforumen. Men jag vet inte om det finns så mycket mer att diskutera, kommit fram ganska mycket här tycker jag.

skaparn
2008-11-01, 13:28
Självklart, du har rätt i det du skriver skaparn. Men om jag själv skulle skriva en sån sak så skulle jag kasta in en konstruktiv kommentar också.

Min latstråd var nog lite onödig, jag försökte ta en bild för framtida referens vilket jag gör ibland för att följa min utveckling men det tog typ en halvtimme att ta bild på db framifrån för att jag inte fick ut ena vingen så jag blev lite nyfiken på vad som kan vara orsaken till det, bilden var bara ett exempel, borde ha laft tråden i en annan forumtråd så inte fokusen hamnade på min form.

Men jag känner att jag lärt mig ta kritik bättre nu och jag ser min träning i ett längre perspektiv, min långsiktiga satsning är att kunna kliva upp på en scen om kanske 5 år. Jag har inga problem längre med att folk inte tycker det ser så bra ut just nu, det är mest sporrande för det kommer bli bättre :)

I början är man väl lite nybörjarblind, man stirrar på sin kropp såpass mycket att man märker minsta förändrig och tappar perspektiv, men jag tror jag blivit mer realistisk nu.


Det är visserligen sant att en metod av konstruktiv kritik alltid är bättre i längden och gör till skillnad från en mer aggressiv att man undviker att mottagaren hamnar i försvarsställning, men i brist på att alla tillämpar denna mer effektiva metod får vi kalla det en mild form av kamratuppfostran. Tyvärr hanterar inte alla den med samma klackspark vilket jag fått erfara vid ett flertal tillfällen eftersom jag kan prata innan jag tänker. Och inte verkar jag lära mig heller.

Jag ville bara få in en motvikt i tråden, eftersom jag inte har så mycket problem med tråkig stämning på kolo, utan tycker snarare att den oftast är precis som jag vill ha den. Då måste jag ju försvara forumet lite.

Gislason
2008-11-01, 13:30
Det är visserligen sant att en metod av konstruktiv kritik alltid är bättre i längden och gör till skillnad från en mer aggressiv att man undviker att mottagaren hamnar i försvarsställning, men i brist på att alla tillämpar denna mer effektiva metod får vi kalla det en mild form av kamratuppfostran. Tyvärr hanterar inte alla den med samma klackspark vilket jag fått erfara vid ett flertal tillfällen eftersom jag kan prata innan jag tänker. Och inte verkar jag lära mig heller.

Jag ville bara få in en motvikt i tråden, eftersom jag inte har så mycket problem med tråkig stämning på kolo, utan tycker snarare att den oftast är precis som jag vill ha den. Då måste jag ju försvara forumet lite.

Okej. Ja, men det finns nog något positivt i de negativa kommentarerna också. Fick som sagt lite perspektiv, och härdades lite, tror jag skulle ta kritiken bättre idag :)

skaparn
2008-11-01, 13:33
Se valfri tjej/kvinnojournal för direkt exempel.

Jag har försökt ta den debatten tidigare i tjejtråden, men det resulterade inte i så mycket mer än ett tillskott i min ignore-lista.

MAXX
2008-11-01, 13:48
Jag måste säga att jag tänker mig för väldigt nogrann innan jag postar frågor på kolo. Det känns som att vissa bara väntar på att få bita. Ställt frågor ett par gånger för att jag varit nyfiken men om det inte handlar om något väldigt viktigt känns det som att man blir kritiserad och får dryga och sarkastiska svar, man borde väl få fråga saker bara för att man är nyfiken ibland?

Tycker det är lite tråkigt med den grundinställning en del har, onödigt att brösta upp sig istället för att komma med något konstruktivt.

Vissa frågar saker som besvarats tusen gånger och nöjer sig inte med svaret, då kan jag förstå att man blir lite putt på att folk inte orkar söka, men det är inte bara då.

Postade ett par bilder på dagsformen för några veckor sedan och bad om kritik, det svar jag fick var "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig."

Startade senare en tråd då jag undrade lite över mina lats som inte är helt symmetriska och fick höra "Det här är ju larvigt", för att jag inte tränat länge nog. Man känner sig ju lite exponerad och sårbar när man lägger ut bilder på sin kropp tycker jag och det känns inte kul att få såna kommentarer.

Varför trampa på nybörjare istället för att uppmuntra? Det känns nästan som att folk tycker man slösar deras tid genom att skapa trådar ibland, tråkigt.

Jag trodde att folk som lägger upp bilder på sig ville ha ärliga svar om deras fysik, vad är annars meningen med att lägga upp bilder. Ok att vissa lägger fram sina åsikter på ett väldigt drygt sätt men att få lite svar som du inte gillar kanske får du ju räkna med imo.

Det här t.ex. "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig." var ju ganska dryg drypande och kunde ju ha sagts på ett bättre mer positivt sätt ala valfri body tidning, typ; "bra grund, träna hårt,ät bra och regelbundet i några år så kommer massan och defenitionen"..

(hmm nu kanske det här inlägget uppfattas som drygt, ta bort i så fall då)

joriice
2008-11-01, 13:51
Många av "ur-koloiterna" är dryga vilket sedan nya medlemmar vill leva upp til.

Det stämmer säkert. :)

Gislason
2008-11-01, 14:09
Jag trodde att folk som lägger upp bilder på sig ville ha ärliga svar om deras fysik, vad är annars meningen med att lägga upp bilder. Ok att vissa lägger fram sina åsikter på ett väldigt drygt sätt men att få lite svar som du inte gillar kanske får du ju räkna med imo.

Det här t.ex. "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig." var ju ganska dryg drypande och kunde ju ha sagts på ett bättre mer positivt sätt ala valfri body tidning, typ; "bra grund, träna hårt,ät bra och regelbundet i några år så kommer massan och defenitionen"..

(hmm nu kanske det här inlägget uppfattas som drygt, ta bort i så fall då)

Nej, låter inte drygt. Jag syftar helt och hållet på hur man lägger fram det, kan vara schyst att försöka hålla god ton iaf.

sascha
2008-11-01, 14:33
Varför är det mer ok att hacka på någon i religiösa eller politiska sammanhang? Visst, det blir en hetsigare diskussion av naturliga skäl men som vissa gör här och skriver "Tror man på Gud är man ta mig fan dum i huvudet /Per, 17 år" så skäms jag oftast och bara lämnar diskussionen som annars kunde varit väldigt trevlig om inte folk betedde sig som svin och trodde att religiösa eller politiska åsikter betydde att man hade fritt fram.

Du missförstår mig. Jag säger inte att det är mer OK att hacka på någon, jag säger att det är naturligt. Det jag menar med att man hackar och attackerar i berörda diskussioner är det du beskriver som "hetsig diskussion".

Ajin
2008-11-01, 14:46
Jag måste säga att jag tänker mig för väldigt nogrann innan jag postar frågor på kolo. Det känns som att vissa bara väntar på att få bita. Ställt frågor ett par gånger för att jag varit nyfiken men om det inte handlar om något väldigt viktigt känns det som att man blir kritiserad och får dryga och sarkastiska svar, man borde väl få fråga saker bara för att man är nyfiken ibland?

Tycker det är lite tråkigt med den grundinställning en del har, onödigt att brösta upp sig istället för att komma med något konstruktivt.

Vissa frågar saker som besvarats tusen gånger och nöjer sig inte med svaret, då kan jag förstå att man blir lite putt på att folk inte orkar söka, men det är inte bara då.

Postade ett par bilder på dagsformen för några veckor sedan och bad om kritik, det svar jag fick var "Vad vill du att vi ska kritisera? Du är lönnig."

Startade senare en tråd då jag undrade lite över mina lats som inte är helt symmetriska och fick höra "Det här är ju larvigt", för att jag inte tränat länge nog. Man känner sig ju lite exponerad och sårbar när man lägger ut bilder på sin kropp tycker jag och det känns inte kul att få såna kommentarer.

Varför trampa på nybörjare istället för att uppmuntra? Det känns nästan som att folk tycker man slösar deras tid genom att skapa trådar ibland, tråkigt.

Internet-thugs.

Yankeee
2008-11-01, 15:03
De personer som kan ha en tendens till att göra sig lustiga på andra personers bekostnad som jag har träffat i verkligheten är ungefär likadana irl som på forumet
Därför har jag svårt att köpa Internet-thug-grejer och andra motsvarande förklaringar till att vissa är dryga. Det handlar vad jag vet om något helt annat.

Stoltz
2008-11-01, 15:05
Du missförstår mig. Jag säger inte att det är mer OK att hacka på någon, jag säger att det är naturligt. Det jag menar med att man hackar och attackerar i berörda diskussioner är det du beskriver som "hetsig diskussion".

Förstår, my bad.

Jacksatan
2008-11-01, 15:06
Jag måste också påstå att det har blivit värre med tiden. När jag blev medlem för fyra år sedan var det betydligt bättre stämning, men då var det väl ungefär halva medlemsskaran också.

Precis som Stoltz säger så verkar många nya medlemmar ha snappat upp den här gargongen som många äldre medlemmar kör med, och förstår liksom inte att typ jwzrd och Yankeee faktiskt inte tar varandra på så stort allvar som det verkar på de bittra svaren.

Angående de dryga svaren som kommer när nybörjare lägger upp bilder eller ställer frågor så håller jag delvis med båda parter. Visst behöver man inte vara dryg, utan kan säga det på ett annat, vänligare sätt, men jag tycker att en str del av frågorna och bilderna som läggs upp för kritik kanske inte skulle läggas upp alls, då frågorna redan blivit besvarade tio gånger på första sidan i kostforumet, eller för att man inte ser någon skillnad mellan 08.09.01 och 08.10.01.

Du menar att jwzrd och yankees dryga kommentarer är ok för att de inte tar sig själva på så stort allvar? Då kanske du kan tala om för mig hur man som ny på forumet kan veta det? Dessutom stämmer det inte. Är det någon som är lättstött är det just jwzrd.

skaparn
2008-11-01, 15:08
Ahhh, nu kan tråden verkligen ta sig.

Jacksatan
2008-11-01, 15:09
Jag har försökt ta den debatten tidigare i tjejtråden, men det resulterade inte i så mycket mer än ett tillskott i min ignore-lista.

Du kanske skulle fundera på att skriva lite mer seriösa inlägg. Tycker det bara är trams från din sida nuförtiden, så lite svårt att ta dig på allvar när du väl försöker vara allvarlig. Man vet inte om det är nån ironisk twist eller ifall du bara slagit i skallen den morgonen.

Yankeee
2008-11-01, 15:12
Du kanske skulle fundera på att skriva lite mer seriösa inlägg. Tycker det bara är trams från din sida nuförtiden, så lite svårt att ta dig på allvar när du väl försöker vara allvarlig. Man vet inte om det är nån ironisk twist eller ifall du bara slagit i skallen den morgonen.

Det är inlägg som det här som gör att man inte alltid kan hålla sig.

skaparn
2008-11-01, 15:14
Du kanske skulle fundera på att skriva lite mer seriösa inlägg. Tycker det bara är trams från din sida nuförtiden, så lite svårt att ta dig på allvar när du väl försöker vara allvarlig. Man vet inte om det är nån ironisk twist eller ifall du bara slagit i skallen den morgonen.

Haha! Underbart, det räcker till alla när du kommer igång!

http://img513.imageshack.us/img513/4365/kjellbf1.jpg

skaparn
2008-11-01, 15:15
Du kanske skulle fundera på att skriva lite mer seriösa inlägg. Tycker det bara är trams från din sida nuförtiden, så lite svårt att ta dig på allvar när du väl försöker vara allvarlig. Man vet inte om det är nån ironisk twist eller ifall du bara slagit i skallen den morgonen.

Men ärligt talat så tycker jag inte alls det är så svårt att skilja mellan mina oseriösa inlägg och mina seriösa. Jag säger som Stenmark; "he lönsch int' förklara för de som inget begrip'"

Moddo
2008-11-01, 15:21
En bild säger mer än tusen ord... (http://i81.photobucket.com/albums/j222/TheTransAmKid/Funny%20Pictures/InternetToughGuy.jpg)

:D

skaparn
2008-11-01, 15:23
En bild säger mer än tusen ord... (http://i81.photobucket.com/albums/j222/TheTransAmKid/Funny%20Pictures/InternetToughGuy.jpg)

:D

En korrekt bildlänkning säger mer än tusen inkorrekta...

Bullen!
2008-11-01, 15:33
anledningen att alla hugger på kolo eller andra forum oxå för den delen är av den anldningen att efter ett tag så speglar ett forum verkligheter. och verkligheten är en sandlåda.

först är det en liten samtyckande skara som är stöpta i samma form. sen ska ju alla få vara med.


and of it goes. precis som allt annat.


på träningsforum är det till en början bara de som är väldigt aktiva och intresserade av just bara sporten. sen kommer det trådar om allt från kläder till musik.

på bilforum diskuteras det oftast teknik. men det går iväg till alla andra intressen även där. (modererar ett sådant så därför jag tar det som exempel och ser att det är samma överallt efter en tid)

Litecore
2008-11-01, 15:47
[...]
på träningsforum är det till en början bara de som är väldigt aktiva och intresserade av just bara sporten. sen kommer det trådar om allt från kläder till musik.[...]
damn right! jag är helt ärligt här enbart för den allmäna delen, från början..
behövde ett alternativ när sweclockers övriga ämnen stängdes för 100 år sen.

Scratch89
2008-11-01, 15:55
Du menar att jwzrd och yankees dryga kommentarer är ok för att de inte tar sig själva på så stort allvar? Då kanske du kan tala om för mig hur man som ny på forumet kan veta det? Dessutom stämmer det inte. Är det någon som är lättstött är det just jwzrd.

Nu menade jag förstås när de käftar med varandra. Jag vet inte hur många inlägg jag har rapporterat när de är elaka mot andra.

Yankeee
2008-11-01, 16:06
Jag vet inte hur många inlägg jag har rapporterat när de är elaka mot andra.

http://www.terra.es/personal/mmb00002/clipart/otros/martin.gif

Bra jobb!

//Martin

Sparven från Minsk
2008-11-01, 16:06
Så bra tråd! :thumbup:

Själv alltid undrat varför vissa hackar ned på en så fort man postar istället för att vara hjälpsamma och konstruktiva.

Flickan
2008-11-01, 16:10
Vilken intressant tråd det här blev Gislasson!

En av de sakerna som jag tycker är spännande är det här med
'konstruktiv kritik' v.s. obefogade applåder. Jag upplever sällan att den s.k.
sanningsenliga kritiken är konstruktiv och framförallt är det svårt att veta
vad man ska göra med den. Kan en nybörjare som lägger upp bilder här göra
något konstruktivt med kommentaren; 'du är lönnig', när det inte kommer mer
information efter det? Ser man det så är 'ryggdunkandet' åtminstone inte
katabolt för motivationen... ;)

Jag är ju själv väldigt ny här och har ännu inte startat en enda egen tråd
förutom min egen träningsjournal. Anledningen till det är ju att man som ny
knappast missar om budskapet 'fråga ingenting som inte redan frågats'.

Frågorna som redan frågats är enkla att hitta, men svaren på dessa får man
leta noga efter eftersom de finns bakom en vägg av... skämt/nonsens/dryghet/sarkasm osv.
I början kan det ju vara nedrigt, men sen... när man vet svaren och hittar
samma frågor i miljontals andra trådar, då är det just den där väggen som är
underhållande och får veteranerna att orka med dagen på Kollo...
Den är till för majoriteten som redan läst svaren, och behöver
något att le åt. I början är jwrzd läskig, men sen blir han ett uppskattat inslag, t.ex.
Och när han inte är det då är jag ett musklick ifrån att slippa hans kommentarer.
Simple ass that.

Att klimatet i tjej-journalerna är lite varmare kan bero på att vi inte konkurrerar
med killarna, därav uppstår ingen irritation av vår kaxighet heller, finns helt
enkelt inget att vinna på att vara otrevlig mot oss. Antingen säger man ingenting
eller så är man söt och då kanske man får ligga eller flytta till Norge eller så... ;)

Till slut Gislasson vill jag ge dig (och mig själv) ett konstruktivt råd.
Du kan vara hur du vill härinne. Det är det som är grejen.
Och i slutändan så är det bara din åsikt om huruvida dina latsfästen är
assymetriska eller inte som spelar roll. Bilda din egen uppfattning om dig själv
och om du för skojs skull vill veta hur forumet reagerar på dina latsfästen,
släng upp bilder för all del, men var på det klara med vad du själv tycker först.
Det är det som spelar roll. Andra kan sedan fungera som stöttande, och då
tar du emot deras goda tips och kärlek. Eller så fungerar de som hånande och
kritiserande, och då passar du på att öva dig i att möta deras hån, slipa din
retorik om din önskan är att knäcka dem eller helt enkelt träna på att vila
lugnt i dig själv och vara säker på vem du är oavsett andras åsikter.

Det var skönt att skriva. Nu får vi se vad som händer... det är Kolozzeum. :)

petah
2008-11-01, 16:15
http://www.terra.es/personal/mmb00002/clipart/otros/martin.gif

Bra jobb!

//Martin

:D

Röda_Lacket
2008-11-01, 17:01
Skit i om folk hugger ! många gillar att hugga på mig men jag bryr mig inte och i tjejers ögon så sjunker värdet på negativa killar :-)

Tolkia
2008-11-01, 17:08
Det är visserligen sant att en metod av konstruktiv kritik alltid är bättre i längden och gör till skillnad från en mer aggressiv att man undviker att mottagaren hamnar i försvarsställning, men i brist på att alla tillämpar denna mer effektiva metod får vi kalla det en mild form av kamratuppfostran. Tyvärr hanterar inte alla den med samma klackspark vilket jag fått erfara vid ett flertal tillfällen eftersom jag kan prata innan jag tänker. Och inte verkar jag lära mig heller.
Kamratuppfostran var det väl, tror jag?

Jacksatan
2008-11-01, 17:38
Det är inlägg som det här som gör att man inte alltid kan hålla sig.

Du behöver inte skräda orden mot mig. Det vi pratar om är väl snarare vikten av att inte köra över nån nybörjare som kommer in med frågor eller lägger upp bilder.

Jacksatan
2008-11-01, 17:40
Men ärligt talat så tycker jag inte alls det är så svårt att skilja mellan mina oseriösa inlägg och mina seriösa. Jag säger som Stenmark; "he lönsch int' förklara för de som inget begrip'"

Nej, det är det faktiskt inte. Jag kände bara att det var läge för ett personangrepp i tråden. :em:

Yankeee
2008-11-01, 17:54
Du behöver inte skräda orden mot mig. Det vi pratar om är väl snarare vikten av att inte köra över nån nybörjare som kommer in med frågor eller lägger upp bilder.

Fast du kan inte påstå att vi brukar skriva dryga kommentarer till nybörjare som ställer frågor eller lägger upp bilder. Det är en helt annan sorts personer som skriver i de trådarna, men det tror jag att du förstår.

För övrigt saknar jag gamla Jacksatan.

Musselbank
2008-11-01, 18:08
Jag upplever sällan att den s.k.
sanningsenliga kritiken är konstruktiv och framförallt är det svårt att veta
vad man ska göra med den. Kan en nybörjare som lägger upp bilder här göra
något konstruktivt med kommentaren; 'du är lönnig', när det inte kommer mer
information efter det?


Tja, han rapporterade ju att han efteråt kände sig i viss mån härdad. Det är bra, för okänslighet kommer man att möta av och till.

Hur mycket råhet som är lagom kan man fundera över, om man tror att det hjälper, och den här tråden är som sagts ett utmärkt exempel på en sådan fundering.

Utan råhet vore allt sämre, men detta motsäger inte att det då också måste gå för långt ibland. Det är priset. Att tro att det finns en idealnivå där ingen någonsin får ont men alla alltid har kul är en alltför enkel utopi. I en random sandlåda krävs 5-15% gråt för att upprätthålla leknivån.

Timmes inlägg i den här tråden är ett exempel på en balanserande åtgärd. I sig ganska tveksam, sedd lösryckt. Men i den allmänna atmosfären i tråden möjligen exakt rätt. Möjligen. Det är inte möjligt att säkert veta.

Moderering är en rätt hopplös syssla, det blir aldrig riktigt rätt. Jag håller med om att rapportering kan vara bra, man ska se det som att man pekar frågande på något och så får moderatorerna fatta beslut utifrån sitt perspektiv som är ett annat än anmälarens. Och som i Eddie Vedders exempel ovan kan det mycket väl vara så att moderatorerna inte ser problemet, då är det svårt att åtgärda. Ännu bättre är om många forumdeltagare hjälper till att hålla stilen. Detta innebär sällan att klaga på de som man tycker använder forumet fel och aldrig att sjunka till deras nivå, men ofta att ignorera strunt och genast leverera något konstruktivt istället, att låta saker rinna ut i sanden om det är det bästa istället för att "gå på" alla små trollerier.

(Rapportering kan också vara att springa till mamma, men sånt lönar sig förhoppningsvis inte eftersom moderatorerna med lite tur är omdömesgilla.)

Jag har lite lust att babbla märker jag :-) jag har varit moderator och fick en insikt då som är svår att få på annat sätt...

Konstruktiv kritik eller snarare rent allmänt konstruktiva inlägg kan se lite olika ut. I en lite släpig och mesig tråd kan det vara utmärkt konstruktivt att skära igenom dimman med någon giftig oneliner. På samma sätt kan en sansad utredning eller rent av en kram eller två givetvis göra susen på andra håll.

För övrigt tyckte jag att latsen såg utmärkt symmetriska ut.

Flickan
2008-11-01, 18:47
Då du quotade en del av mitt inlägg så svarar jag lite på det du skrivit.

Flickan skrev: Jag upplever sällan att den s.k.
sanningsenliga kritiken är konstruktiv och framförallt är det svårt att veta
vad man ska göra med den. Kan en nybörjare som lägger upp bilder här göra
något konstruktivt med kommentaren; 'du är lönnig', när det inte kommer mer
information efter det?

Musselbank skrev: Tja, han rapporterade ju att han efteråt kände sig i viss mån härdad. Det är bra, för okänslighet kommer man att möta av och till.

Ja, något gott kan komma ur allt, visst? Alla situationer fungerar som utmärkt
träningsplats för att utvecklas som människa? Sure.

Men det här är ett träningsforum, där målet väl ändå handlar om att utveckla
sin fysik och sin fysiska kapacitet på olika plan? Då var min fråga om en
kommentar som är negativ och som inte ger information på förslag till lösning av
det s.k. 'problemet' verkligen ger något?

Så de som lägger tid på att skicka iväg denna typ av kommentarer utan att ge
några andra tips, deras mission är alltså att härda Gislasson så att han blir
mer motståndskraftig för att möta okänslighet i dagens samhälle? LOL!

Det var ju en fin tanke...

Musselbank skrev: Utan råhet vore allt sämre, men detta motsäger inte att det då också måste gå för långt ibland. Det är priset. Att tro att det finns en idealnivå där ingen någonsin får ont men alla alltid har kul är en alltför enkel utopi. I en random sandlåda krävs 5-15% gråt för att upprätthålla leknivån.

Gråten friskar upp ibland, givetvis. Men det är en fråga om underhållningsvärde
för de som slår, mobbarna har ingen god tanke med att rusta den stackaren
för livet i sandlådan som kan bli hårt emellanåt. Det är bara att klä en
sadistisk hobby i vackra ord. (jag är själv sadistisk och snor gärna Gislassons spade emellanåt)

Musselbank skrev: I en lite släpig och mesig tråd kan det vara utmärkt konstruktivt att skära igenom dimman med någon giftig oneliner.

Perfekt i syfte att höja trådens UNDERHÅLLNIGNSVÄRDE, tråden blir då roligare att läsa.
Men den syftar inte till att förbättra personens fysiska prestation.
Man får fråga sig; vad är syftet? ÄR syftet att Kolo bara ska vara underhållande
för folk att läsa så tror jag få skulle vilja ställa upp med bilder på sina kroppar.

Det finns alltså en önskan om riktiga tips, i stilen "gör såhär", "testa det här",
"prova att tänka såhär", "jag ser det här, och skulle vilja se det där, du kan
se om det här sättet funkar för dig". Att sedan lägga in någon form av
bekräftelse skulle jag säga är det ultimata inlägget för att någon ska kunna
göra fysiska framsteg och samtidigt känna att det är roligt.

Det roliga är att:
- De som läser ofta vill läsa roliga trådar.
- De som postar bilder på sig själv och frågar frågor vill gärna ha svar i stil med
det jag gav exempel på.
- De som skriver oneliners vill gärna underhålla sig själva och andra läsare,
och har inte en tanke på att 'hjälpa till'.

Ibland koliderar de här syftena med varandra. Då blir det gråt i sandlådan.
Och det är väl priset för att vi ibland ska kunna få det vi vill.
Som du själv skrev. :) ... men det är viktigt att erkänna att vi emellanåt
är jävligt hänsynslösa när vi själva ska ha roligt...

stevebc
2008-11-01, 18:51
Ja asså de stämmer så sjukt bra liksom!!!Hahahaha det var ett tag sen.

Jacksatan
2008-11-01, 20:42
Fast du kan inte påstå att vi brukar skriva dryga kommentarer till nybörjare som ställer frågor eller lägger upp bilder. Det är en helt annan sorts personer som skriver i de trådarna, men det tror jag att du förstår.

För övrigt saknar jag gamla Jacksatan.

Nej. Ni är väl snarare i min kategori. De som hugger på folk som hugger.

Hur var den gamle Jacksatan? Ett gäng varningar kan få även den bästa ur gängorna...

skaparn
2008-11-01, 20:58
Hur var den gamle Jacksatan? Ett gäng varningar kan få även den bästa ur gängorna...

Kom ihåg att du konverserar Mr. "Jag har varit bannad från allmänt i ett halvår". Det är därför han är så tam nu.

wintersnowdrift
2008-11-01, 21:21
För övrigt saknar jag gamla Jacksatan.


Hur var den gamle Jacksatan? Ett gäng varningar kan få även den bästa ur gängorna...

Jag tror även att flytten från Uppsala till Stockholm kan vara en bakomliggande orsak till den förändrade attityden.

//Kristin

LadyInsane
2008-11-01, 21:42
Själv har jag slutat hänga i allmänt. Tyckte om det väldigt mycket förut, men det känns som att alla bråkar med varandra om att vara drygast. Skriver lite här då och då, men skriver nuförtiden mest i journalen, samt gör sånt som inte många på kollo gör, tränar..;)

Jazen
2008-11-01, 21:47
folk kan vara jävligt kaxiga eller bara allmänt dryga över nätet bara för att dom är så passiva i verkliga livet....

n1tro
2008-11-01, 21:54
Ja asså de stämmer så sjukt bra liksom!!!

o så börjar det igen alltså..

Saft und Kraft
2008-11-01, 21:54
Jag kan känna att vi som väcker anstöt genom vår blotta existens har ett väl tufft utgångsläge i dylika diskussioner, men lite sarkasm måste väl ändå kunna få utrymme. Denna bör kanske riktas med viss eftertanke då det känns lite, låt säga, onödigt att mobba (jaja, mobba ska man aldrig) en nykläckt kyckling. Somliga andra behöver dock, som jag upplever det, smaka lite beska, i rent utbildningssyfte.

Själv är jag förvisso sötsliskigt, på gränsen till perverst, mild och blödig egentligen.

mini
2008-11-01, 21:57
Själv har jag slutat hänga i allmänt. Tyckte om det väldigt mycket förut, men det känns som att alla bråkar med varandra om att vara drygast. Skriver lite här då och då, men skriver nuförtiden mest i journalen, samt gör sånt som inte många på kollo gör, tränar..;)
Men alltså, kommentarer som din sista ger ju direkt friläge för drygheter.

LadyInsane
2008-11-01, 22:00
Men alltså, kommentarer som din sista ger ju direkt friläge för drygheter.

??

Saft und Kraft
2008-11-01, 22:01
Men alltså, kommentarer som din sista ger ju direkt friläge för drygheter.

Moauhaha.

(Placerade jag mig nu automatiskt i facket för di lede.)

LadyInsane
2008-11-01, 22:03
Moauhaha.

(Placerade jag mig nu automatiskt i facket för di lede.)

Men alltså, kommentarer som din sista ger ju direkt friläge för drygheter.


Detta visar ju bara att man inte kan skriva ett inlägg utan att folk känner ett behov av att vara dryga.


När jag skriver att folk inte tränar, är det med glimten i ögat. Det snackas ju alltid om att just de på allmänt sällan hänger på gymmet.

Saft und Kraft
2008-11-01, 22:15
Är du en sån där totalitär typ som vill förbjuda skratt? Jag kan nämligen inte skratta utan glimtar i alla mina ögon.

Vad gäller mini gör man nog bäst i att låta henne tala för sig själv, men en kvalificerad gissning är att testonivåerna dikterar hennes tillvaro varför hon inte kan lastas för lite syra.

Blinkatindrasuperkäckakompissmiley, så vi slipper missförstånd. Jag menar inte att vara dryg utan tramsar bara lite.

Raggis
2008-11-01, 22:17
samt gör sånt som inte många på kollo gör, tränar..;)



Katjiiiing :D

Tolkia
2008-11-01, 22:18
Jag kan känna att vi som väcker anstöt genom vår blotta existens har ett väl tufft utgångsläge i dylika diskussioner ...
Jag tror faktiskt att du något övervärderar din status som kycklingarnas skräck.
Detta visar ju bara att man inte kan skriva ett inlägg utan att folk känner ett behov av att vara dryga.
Nej, det visar att det är en dum idé att i samma inlägg klaga på att "folk" är dryga och själv vara dryg.

Trance
2008-11-01, 22:19
Kram!

wintersnowdrift
2008-11-01, 22:21
Detta visar ju bara att man inte kan skriva ett inlägg utan att folk känner ett behov av att vara dryga.


När jag skriver att folk inte tränar, är det med glimten i ögat. Det snackas ju alltid om att just de på allmänt sällan hänger på gymmet.

Fast gränsen mellan vad som är "drygt" och vad som är "glimten i ögat" är ju knappast objektivt fastställd.

//Kristin

Edit: Pucktvåa på Tolkia

Saft und Kraft
2008-11-01, 22:23
Jag tror faktiskt att du något övervärderar din status som kycklingarnas skräck.

Jag vet. Det är jag som bokstavligen blir hackad på. :(

Kan man inte få ha sitt "trygga ställe" ifred?

Pudzianovski
2008-11-01, 22:25
Gör dock avesvärd skillnad när en smiley används som Lady Insane gjorde. :thumbup:

LadyInsane
2008-11-01, 22:25
Jag tror faktiskt att du något övervärderar din status som kycklingarnas skräck.

Nej, det visar att det är en dum idé att i samma inlägg klaga på att "folk" är dryga och själv vara dryg.

Katjiiiing :D

Fast gränsen mellan vad som är "drygt" och vad som är "glimten i ögat" är ju knappast objektivt fastställd.

//Kristin

Edit: Pucktvåa på Tolkia

Nu överdriver och övertolkar ni. Jag skriver sällan dryga saker och det där var inte drygt menat. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon stackars människa blev alldeles tills sig och inte förstod ironin (trots en smiley).

Ha en fortsatt trevlig kväll. :)

Gislason
2008-11-01, 22:29
Den här tråden blev faktiskt väldigt intressant, kul :)

Jag tycker vi undviker att diskutera just mina situationer i framtiden dock, det är inte relevant längre. Däremot är det fortfarande kul att höra om vad folk tycker om stämningen på forumet rent allmänt.

Gislason
2008-11-01, 22:30
Själv har jag slutat hänga i allmänt. Tyckte om det väldigt mycket förut, men det känns som att alla bråkar med varandra om att vara drygast. Skriver lite här då och då, men skriver nuförtiden mest i journalen, samt gör sånt som inte många på kollo gör, tränar..;)

Fast det där blev lite off topic, vi diskuterar ju drygheter i de andra delarna av forumet, de som handlar om träning.

Och delen med träningsjournaler är ganska bra aktiv så tränar är det ju onekligen många av oss som gör ;)

Musselbank
2008-11-01, 22:34
... det här är ett träningsforum, där målet väl ändå handlar om att utveckla
sin fysik och sin fysiska kapacitet på olika plan?


Ja, men det har i sammanhanget också sitt värde att forumet i sig lever och frodas. Utan en tilltalande atmosfär, med allt vad det innebär av jargong och trams, så skulle det inte finnas lika mycket kompetent "personal" till hands att hjälpa till in the first place.

Så de som lägger tid på att skicka iväg denna typ av kommentarer utan att ge några andra tips, deras mission är alltså att härda Gislasson så att han blir mer motståndskraftig för att möta okänslighet i dagens samhälle? LOL!

LOL! Jag försvarar inte elakingarnas moral. Den suger.

Gråten friskar upp ibland, givetvis. Men det är en fråga om underhållningsvärde för de som slår ...

Ser du det så?

Om jag jämför med komik kanske det blir tydligare: Det är oundvikligt att komikern ibland blir plump, såvida han eller hon är riktigt rolig. Ett barn som aldrig fått ett skrubbsår har inte lekt ordentligt. Värdet är alltså inte i första hand det elaka subjektets skadeglädje, tycker jag, men du har en poäng där!


[Apropå det jag skrev om Timmes kommentar] Perfekt i syfte att höja trådens UNDERHÅLLNIGNSVÄRDE, tråden blir då roligare att läsa.
Men den syftar inte till att förbättra personens fysiska prestation.

Man får fråga sig; vad är syftet?


Det får man göra! Man kan också fråga sig: Vilka är alternativen. Antingen högre i tak med viss acceptans för taskiga påhopp, eller stramare tyglar. Gråt och plumpa skämt vs skyddad verkstad med torrbollar.


Ibland koliderar de här syftena med varandra. Då blir det gråt i sandlådan.
Och det är väl priset för att vi ibland ska kunna få det vi vill.
Som du själv skrev. :) ... men det är viktigt att erkänna att vi emellanåt
är jävligt hänsynslösa när vi själva ska ha roligt...

I detta stycke är vi rörande överens :-) att narren är en viktig gestalt förändrar inte det faktum att han är en narr ;-)

LadyInsane
2008-11-01, 22:37
Fast det där blev lite off topic, vi diskuterar ju drygheter i de andra delarna av forumet, de som handlar om träning.

Och delen med träningsjournaler är ganska bra aktiv så tränar är det ju onekligen många av oss som gör ;)

Jupp jupp jupp. Men det var ett skämt;)

Gislason
2008-11-01, 22:40
Jupp jupp jupp. Men det var ett skämt;)

Det är okej :thumbup:

Yankeee
2008-11-02, 07:29
Detta visar ju bara att man inte kan skriva ett inlägg utan att folk känner ett behov av att vara dryga.


Det visar att man måste tänka på vad man skriver och hur det kommer att uppfattas.

skaparn
2008-11-02, 08:10
Det visar att man måste tänka på vad man skriver och hur det kommer att uppfattas.

Meh! Guuud så dryg(t).

mini
2008-11-02, 09:14
Gör dock avesvärd skillnad när en smiley används som Lady Insane gjorde. :thumbup:

Verkligen inte. Smileys är generellt ett otyg och den värsta användningen av dem är då en skribent inte behöver skriva genomtänkta inlägg för att h*n slänger dit en smiley som förolämpningsisolering.
Du är lönning. :D

Nu överdriver och övertolkar ni. Jag skriver sällan dryga saker och det där var inte drygt menat. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om någon stackars människa blev alldeles tills sig och inte förstod ironin (trots en smiley).

Ha en fortsatt trevlig kväll. :)
Vad är skillnaden på den ironi och glimt i ögat du använder och den andra använder mer än att du förstår den första men kanske inte den sista?

bear.flowertwig
2008-11-02, 09:53
Orka anpassa sig.

Dessutom försvinner den lilla gnutta humor jag eventuellt besitter om jag skriver trevligt och begripligt för alla. Får ta att man ses om dryg trots att jag egentligen är snäll som ett lamm.

TCOG
2008-11-02, 10:03
kolo började förfalla redan vid 2004-05.....postar knappt själv ens för att det är väldigt låg kvalitet på det som finns. The good old days med Allan/Grahn & herk med sitt gäng är tyvärr över...

bear.flowertwig
2008-11-02, 10:09
Fast Grahn var rätt stickig...

Loke
2008-11-02, 10:11
Verkligen inte. Smileys är generellt ett otyg och den värsta användningen av dem är då en skribent inte behöver skriva genomtänkta inlägg för att h*n slänger dit en smiley som förolämpningsisolering.
Du är lönning. :D

Hmm. I verkligheten då, brukar du använda kroppsspråk för att förmildra vad som annars kan låta väldigt drygt och elakt? Eller skiter du kanske alltid i sånt och bara försöker säga genomtänkta saker?

mini
2008-11-02, 10:26
Hmm. I verkligheten då, brukar du använda kroppsspråk för att förmildra vad som annars kan låta väldigt drygt och elakt? Eller skiter du kanske alltid i sånt och bara försöker säga genomtänkta saker?

Jag använder inte smileys i "verkligheten". (Är Kollo overkligt?)
Det går inte att överföra forumspråk till icke skrivet dito. Error.

omnibus
2008-11-02, 10:29
Jag använder inte smileys i "verkligheten". (Är Kollo overkligt?)
Det går inte att överföra forumspråk till icke skrivet dito. Error.

Eh, kan du inte le som en smiley i "verkligheten"? :)
Säga saker med glimten i ögat blir lätt missförstånd med ett stenansikte.

bear.flowertwig
2008-11-02, 10:50
Säga saker med glimten i ögat blir lätt missförstånd med ett stenansikte.

Det är en risk man får ta. Man får välja tillfällen/kollegor/vänner man jävlas med.

Nordenator
2008-11-02, 11:31
Det mest tragiska är att jag sett många av de som brukar vara först in och hugga på någon kommentera om hur tråkigt det är att det blivit så, och så vidare. Har ni ingen bild på hur ni själv agerar i trådar? Folk verkar hela tiden låta som om det är något kollektivt väsen som verkar posta alla elakheter, men en bra bit av folket i den här tråden gör ju just det. Läste precis innan hur ni gaddade ihop er på en kille som bara var smårädd för en knöl i bröstet, vafan gör det för positivt? Alla idiotiska poster om att man inte kan säga vad det är över Internet är ju lika djävla dumma. Då nämner man den faktan man faktiskt har på det, eller så håller man käften.

Einar
2008-11-02, 11:48
Det går inte att överföra forumspråk till icke skrivet dito. Error.

Jag tror du fått det om bakfoten. Smileys använder man för att man ska kunna överföra kroppsspråk och ansiktsuttryck till skrift.

tjabon
2008-11-02, 12:21
Jag tycker inte alls att folk "hugger" mycket på Kolo ???
Du (Gislason) kanske är rätt ny här ?

Jag tycker nog att folk på Kolo är ovanligt vettiga och många skriver
bra och läsvärda poster !!!
Det finns forum som är mycket värre.

mini
2008-11-02, 12:27
Jag tror du fått det om bakfoten. Smileys använder man för att man ska kunna överföra kroppsspråk och ansiktsuttryck till skrift.

Det tror jag inte.
*popcorn* ?
:smash: ?
:cool: ?

Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.

Jag tycker att alla som använder smileys är sinnesslöa idioter. :thumbup:

Timme
2008-11-02, 12:28
det tror jag inte.
*popcorn* ?
:smash: ?
:cool: ?

Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.

Jag tycker att alla som använder smileys är sinnesslöa idioter. :thumbup:

yea :D

Tolkia
2008-11-02, 12:54
Jag håller med mini till viss del. Visst kan man göra mycket med ett inlägg genom att tillföra små gubbar (jag gör det ofta själv), MEN sagda små gubbar missbrukas även svårartat just i det syfte som mini pekar ut. Det är inte OK att skriva vilken skit som helst bara för att man lägger till en flinande gubbe efter punkten; jämför problemet med ironiskt humor, där många inte ser skillnaden på ironi/satir och renodlad mobbing/taskighet. Det är inte OK säga/skriva vad som helst och sedan försvara sig med "jamen jag var ju iroooonisk!" när den attackerade reagerar. Det är bara en variant av småbarns backpedalling med "det var ju på skoj, ju!" med en vuxens ord. Oavsett hur många små gubbar man pillar in i inlägget måste man kunna stå för dess innehåll. Ett bra exempel på att man inte förstår detta är de många dregel- och pöksmileyinlägg (haha, jag vet att det inte är OK att skriva "omg, sexy, jag vill ligga med dig", men smarta jag går runt regeln med en SMILEY!") som tas bort ur t.ex. tjejbildtråden.

F.ö. tycker jag att "Kolo var bättre före 2004"-argumentationen har lite av pensionärers "det var bättre förr" över sig.

Henchman
2008-11-02, 12:57
Orsaken till dryghet mot nybörjare på forumet lär ju till viss del bero på att man är van att se många nybörjare på sina träningspass som kan irritera oerhört mycket. Och nu talar jag inte om de nybörjarna som uppför sig utan de som... ni förstår nog vilka.

Och då en ny tråd skapas som tyder på att trådskaparen liknar de man har ett förakt mot så kanske det blir svårt att hejda sig själv.

Ignatius72
2008-11-02, 12:57
Det tror jag inte.
*popcorn* ?
:smash: ?
:cool: ?

Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.
Jag tycker att alla som använder smileys är sinnesslöa idioter. :thumbup:

Mja, ironi har ibland svårt att göra sig på nätet, just pga avsaknaden av gester och mimik. En liten smiley kan hjälpa till att förstärka det man menar. Att man skulle sätta dit en dylik för att undslippa ansvar-låter för mig väldigt märkligt.

stevebc
2008-11-02, 12:57
Som vanligt stabila inlägg av mini och Tolkia. Man bör nog spara sin sarkasm (med eller utan tillhörande smiley) till nära e-vänner.

Manta
2008-11-02, 13:55
Läste precis innan hur ni gaddade ihop er på en kille som bara var smårädd för en knöl i bröstet, vafan gör det för positivt? Alla idiotiska poster om att man inte kan säga vad det är över Internet är ju lika djävla dumma. Då nämner man den faktan man faktiskt har på det, eller så håller man käften.

Nog för att drygheter är onödiga, men det går ju knappt räkna hur många gånger det har fastställts att internetdiagnoser är omöjliga. Särskillt när det inte finns mer än en vag beskrivning att gå på, har du ändå ingen förståelse för att personer som läser här dagligen blir trötta på den typen av frågor?

Tolkia
2008-11-02, 14:10
Läste precis innan hur ni gaddade ihop er på en kille som bara var smårädd för en knöl i bröstet, vafan gör det för positivt? Alla idiotiska poster om att man inte kan säga vad det är över Internet är ju lika djävla dumma. Då nämner man den faktan man faktiskt har på det, eller så håller man käften.
Du menar att om man på goda grunder anser det vara omöjligt att uttala sig om karaktären på en ospecifik "knöl i bröstet" (som verkligen kan vara precis varsomhelst på skalan mellan fullständigt harmlös och malign) skall man "hålla käften" istället för att tala om att det är omöjligt att säga vad det är över internet? Det lär inte finnas någon som till sitt stöd kan hosta upp en referens till någon studie (vilket ju är något slags Kolozzeumstandard för när något är sant) där man undersöker huruvida det är möjligt att ställa diagnoser över internet eller inte. Eller menar du att man skall säga "det är säkert ingenting, det är lugnt, skit i det och oroa dig inte" fast man inte vet? Det vore missriktad snällhet i sin prydno.

(Nu skall det sägas att tråden du nämner även innehåller idiotinlägg, men alla inlägg med innehållet "ingen kan säga vad det är över internet, ring VC" i tråden är avgjort INTE idiotinlägg.)

Anton Fräs
2008-11-02, 14:41
Du menar att om man på goda grunder anser det vara omöjligt att uttala sig om karaktären på en ospecifik "knöl i bröstet" (som verkligen kan vara precis varsomhelst på skalan mellan fullständigt harmlös och malign) skall man "hålla käften" istället för att tala om att det är omöjligt att säga vad det är över internet? Det lär inte finnas någon som till sitt stöd kan hosta upp en referens till någon studie (vilket ju är något slags Kolozzeumstandard för när något är sant) där man undersöker huruvida det är möjligt att ställa diagnoser över internet eller inte. Eller menar du att man skall säga "det är säkert ingenting, det är lugnt, skit i det och oroa dig inte" fast man inte vet? Det vore missriktad snällhet i sin prydno.

(Nu skall det sägas att tråden du nämner även innehåller idiotinlägg, men alla inlägg med innehållet "ingen kan säga vad det är över internet, ring VC" i tråden är avgjort INTE idiotinlägg.)
+1
Känns som att en väldigt massa människor sitter och ställer frågor som man egentligen borde rusa till läkaren med på detta forum. Sedan att de får en massa svar i stil med, "jävla idiot gå till läkaren", är en annan femma.

C.E.J.
2008-11-02, 15:21
Startade senare en tråd då jag undrade lite över mina lats som inte är helt symmetriska och fick höra "Det här är ju larvigt", för att jag inte tränat länge nog.

Nej nej, jag fällde den kommentaren för att det inte fanns nån asymmetri att haka upp sig på, inte för att du inte tränat länge nog.

Anton Fräs
2008-11-02, 15:32
Nej nej, jag fällde den kommentaren för att det inte fanns nån asymmetri att haka upp sig på, inte för att du inte tränat länge nog.

Du kanske borde ha tydliggjort det? Ungefär lika tydligt och välmenande som ditt inlägg i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121179 (sida 4)

Arf Pingvin
2008-11-02, 16:03
Tell it like it is.

En av sakerna jag gillar med kolo är att det inte är så nervattnat som andra ställen.

Av barn och idioter får man höra sanningen.

skaparn
2008-11-02, 16:09
Det mest tragiska är att jag sett många av de som brukar vara först in och hugga på någon kommentera om hur tråkigt det är att det blivit så, och så vidare.

Jag tror inte det där stämmer alls, förr än du övertygar mig med (minst) ett exempel.

bertbert
2008-11-02, 16:14
Ibland tror jag att det kan huggas för att bägaren helt enkelt rinner över. När tonåring nr femtioelva i raden frågar vilket protein han ska köpa för att blir grov är det lätt hänt att någon tappar tålamodet. Då kan svaren te sig logiska för de som sett några av de femtiotio föregående inläggen men kanske inte för den stackaren som råkar bli nr femtioelva.

På tal om smileys/smajlisar får jag nog säga att jag gillar dem. Men det betyder absolut inte att smajlisarna (hu) kan ersätta intelligensen hos den som skriver texten. Men att slänga in en :laugh: när man tycker något är roligt är.... praktiskt.

Musselbank
2008-11-02, 16:17
Det tror jag inte.
*popcorn* ?
:smash: ?
:cool: ?

Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.

Jag tycker att alla som använder smileys är sinnesslöa idioter. :thumbup:

Du har fel *cry*

Loke
2008-11-02, 16:35
Jag använder inte smileys i "verkligheten". (Är Kollo overkligt?)
Det går inte att överföra forumspråk till icke skrivet dito. Error.

Det ironiska är att jag inte ens är säker på om du skämtar just nu eller ej.

Oh well, det kanske jag som är dålig på att förstå och inte du som är dålig på att uttrycka dig, för andra kanske det är glasklart. För mig hade det iaf hjälpt om du använde smileys.

Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.

Slippa ta ansvar? Jadu, då kan man ju säga samma sak om alla handlingar man gör för att skapa god stämning och vara trevlig. Om jag väljer att ge en person kritik när vi är ensamma istället för inför en stor grupp människor, är det för att slippa ta ansvar för min kritik, eller är det kanske för att han ska slippa känna sig offentligt förudmjukad? Om en servitris ler och försöker verka lugn, är det ett sätt att slippa ta ansvar för att maten är sen, eller gör hon det för att jag som kund iaf ska slippa besväras av hennes stress?

Smileys används för att slippa missförstånd och obekväma situationer. Sen finns det säkert lägen då de används för att komma undan med dryga kommentarer. Jämför det med den klassiska bitch-stilen: Man säger något extremt drygt och sen ler man artigt. Men är det verkligen alltid på det sättet? Jag tycker inte det.

Anton Fräs
2008-11-02, 16:57
Det finns självklart fler än 2 skäl, synliga och underliggande, till att använda smileys. Det måste man ju förstå.. Herre Gud, inget är så simpelt här i livet.

Durre
2008-11-02, 17:28
Det jag märkt är väl att på kolo får man inte tycka vad man vill för då är det fel!

mini
2008-11-02, 17:31
Skapade ny tråd för att slippa gå off topic för mycket.

skaparn
2008-11-02, 17:43
Kan det vara omöjligt att säga att du överdriver?
Och så börjar det...

Men det är väl klart att jag överdriver. Det är ett gammalt sätt att bevisa sin poäng att dra en meningsmotståndares påstående till sin spets. Du antydde att man ibland får mothugg för att man tycker fel, och att det alltså skulle vara omöjligt att hävda detta. Därför visade jag på hur en åsikt visst kan vara fel och att du därför borde torka tårarna och komma med något mer konkret. Det känns lite som att tråden blivit klagomuren för alla som, rätt eller orätt, fått sin heder sårad och vill skylla det på den negativa attityden på kolo.

sascha
2008-11-02, 17:44
Oj, gick vilse i negationernas djungel. Menar givetvis: man kan inte säga att skaparn tycker fel, men man kan säga att han har fel.

Durre
2008-11-02, 17:49
Men det är väl klart att jag överdriver. Det är ett gammalt sätt att bevisa sin poäng att dra en meningsmotståndares påstående till sin spets. Du antydde att man ibland får mothugg för att man tycker fel, och att det alltså skulle vara omöjligt att hävda detta. Därför visade jag på hur en åsikt visst kan vara fel och att du därför borde torka tårarna och komma med något mer konkret. Det känns lite som att tråden blivit klagomuren för alla som, rätt eller orätt, fått sin heder sårad och vill skylla det på den negativa attityden på kolo.
Ja helt klart kan en åsikt vara fel men som du överdrev nu är ju exakt va alla andra gör, så lär sig andra av det och sedan blir det bara en massa onödiga kommentarer =S.
Ja det är negativt på kolo, därför kommenterar man inte direkt i sådana hära trådar för det är helt meningslöst egentligen.

mjukglass
2008-11-02, 17:50
Pff. Jag tycker Kollo är rätt hårt moderat och att det är väldigt lågt i tak. Själv skulle jag gärna se lite mer raka puckar mot de mer naiva och oeftertänksamma posterna. Kan inte föreställa mig ett internetforum med mer ordningsregler och lull-lull med tramsposter och trådar än just Kollo.

sascha
2008-11-02, 17:51
Men vad fan skådar mitt vänstra öga??? Inte tusan kan något man tycker vara fel. Argumenten för tyckandet kan vara felaktiga, men där slutar det.

Durre
2008-11-02, 18:08
Men vad fan skådar mitt vänstra öga??? Inte tusan kan något man tycker vara fel. Argumenten för tyckandet kan vara felaktiga, men där slutar det.

Spåra ur mer av seriösheten...

sascha
2008-11-02, 18:31
Spåra ur mer av seriösheten...

Vad är ditt problem? Jag är fullkomligt allvarlig. Man kan inte säga att någon har en felaktig åsikt. Det är dömt att misslyckas. Ett evigt navelskåderi. Missförstår vi varandra?

skaparn
2008-11-02, 18:39
Vad är ditt problem? Jag är fullkomligt allvarlig. Man kan inte säga att någon har en felaktig åsikt. Det är dömt att misslyckas. Ett evigt navelskåderi. Missförstår vi varandra?

Jag tycker det är en tydligt röd tråd genom hela denna diskussion att man låter all sorts missnöje med hur läget på kolo är ta sig uttryck i from av att andra är "dryga" eller att det huggs för mycket. Visst finns det onödig polemik och otrevliga människor, men mycket låter som att det bara handlar om någon som är ledsen över att ha ha blivit sågad. I Durres fall så verkar han ogilla reflektioner och att få sina åsikter ifrågasatta.

stevebc
2008-11-02, 21:11
Pff. Jag tycker Kollo är rätt hårt moderat och att det är väldigt lågt i tak. Själv skulle jag gärna se lite mer raka puckar mot de mer naiva och oeftertänksamma posterna. Kan inte föreställa mig ett internetforum med mer ordningsregler och lull-lull med tramsposter och trådar än just Kollo.Är inte "lågt i tak" att diskussioner hålls på låga nivåer, alltså med personangrepp, förolämpningar osv? Du menar väl "högt i tak"?

omnibus
2008-11-02, 21:16
Är inte "lågt i tak" att diskussioner hålls på låga nivåer, alltså med personangrepp, förolämpningar osv? Du menar väl "högt i tak"?

Nope, det är som mjukglass skrev.

miss_incorrigible
2008-11-02, 21:20
Flickan: Mycket bra skrivet.

Även jag känner igen mig i det att jag har en massa frågor men drar mig för att posta de just för att inte ge dryga människor chansen att vara dryga. Ganska paradoxalt med tanke på att jag varje dag tänker på att jag ska börja strunta i vad människor tycker och tänker om mig. Det är ju Internet dessutom. Fuck.

Efter att ha vistats i bakgrunden på olika communities under långa perioder och studerat det här med gruppdynamik på nätet har jag kommit fram till att det finns människor som faktiskt inte uppfyller något positivt syfte alls än att vara rent egoistiska. De vill underhålla sig själva och en liten skara kompisar (som måhända förstår sig på deras humor och stil) genom att skriva något roligt på någon annans bekostnad. Dessutom verkar de leva efter och gömma sig bakom argumentet att det är de som ska härda nykomlingarna. De bedriver någon typ av "livets skola" verksamhet i sin pyttelilla värld på forumen. Det börjar bli gammalt vid sidan av att det länge varit väldigt löjligt och omoget.

Det känns bra att det finns fler människor som tänker likadant (hur än självklart det kan tyckas vara). Jag tänker vara mer aktiv framöver och ställa frågor och starta diskussioner. Det självklart efter att ha säkerställt att det redan inte finns liknande trådar för visst, jag tycker också det kan vara tröttsamt med trådar som handlar om samma saker hela tiden. Jag tänker dessutom bli flitigare på att använda report-knappen.

Trance
2008-11-02, 21:23
Denna tråden är jobbig för jag vet inte om jag skall ta åt mig och hugga med ett elakt sarkastiskt svar eller ej.

130kg finsk sisu
2008-11-02, 21:29
Denna tråden är jobbig för jag vet inte om jag skall ta åt mig och hugga med ett elakt sarkastiskt svar eller ej.
+1

Men jag tar mig friheten att hugga på dej trance. Varför är du i varje (politisk tråd) med nedvärderande uttryck och diverse hackande trots din uppenbara kompetens? Varför accepterar du inte andras åsikter då du ändå verkar genuint liberal? Har i princip deltagit i politiska diskussioner sedan jag var 10 år och sällan träffat någon som verkat så ointresserad av andras synvinklar som du!
Visst kan jag ha denna känsla för att jag märker att du är kunnigare än mig. Det kan jag ärligt säga. Men du kan ju inte vara ofelbar? eller?
Detta var raka rör och kanske blir man bannad från allmänt men ville lätta mitt hjärta något! Tack!

Musselbank
2008-11-02, 21:37
Pff. Jag tycker Kollo är rätt hårt moderat och att det är väldigt lågt i tak. Själv skulle jag gärna se lite mer raka puckar mot de mer naiva och oeftertänksamma posterna. Kan inte föreställa mig ett internetforum med mer ordningsregler och lull-lull med tramsposter och trådar än just Kollo.

:D jag tycker att det var en ganska rolig felskrivning med tanke på vartåt på den politiska skalan forumets medlemsmassa lutar.

+1

Men jag tar mig friheten att hugga på dej trance. Varför är du i varje (politisk tråd) med nedvärderande uttryck och diverse hackande trots din uppenbara kompetens? Varför accepterar du inte andras åsikter då du ändå verkar genuint liberal? Har i princip deltagit i politiska diskussioner sedan jag var 10 år och sällan träffat någon som verkat så ointresserad av andras synvinklar som du!
Visst kan jag ha denna känsla för att jag märker att du är kunnigare än mig. Det kan jag ärligt säga. Men du kan ju inte vara ofelbar? eller?
Detta var raka rör och kanske blir man bannad från allmänt men ville lätta mitt hjärta något! Tack!

Ajajaj, först skrattar du åt bröstbänkare, nu detta! :nono:

Manta
2008-11-02, 21:38
Det jag finner intressant när jag läser den här tråden är hur olika man kan uppfatta saker, då jag inte håller med om att det är så hög fientlighet bland medlemmarna som vissa påstår. Antingen beror det på att jag läser fel trådar eller så beror det på att jag helt enkelt är van en hårdare jargong.

Skulle någon kunna ge ett par exempel på trådar där trådskaparna har blivit förlöjligad (där ursprungsfrågan inte är direkt korkad, ett trollningsförsök eller blivit ställd ett flertal gånger innan)? Undrar av intresse eftersom jag verkar ha missat dessa. Nu läser jag visserligen mest i Allmänt och detta problem kanske finns mer i andra forums-delar.

Musselbank
2008-11-02, 21:39
Men det är väl klart att jag överdriver. Det är ett gammalt sätt att bevisa sin poäng att dra en meningsmotståndares påstående till sin spets. Du antydde att man ibland får mothugg för att man tycker fel, och att det alltså skulle vara omöjligt att hävda detta. Därför visade jag på hur en åsikt visst kan vara fel och att du därför borde torka tårarna och komma med något mer konkret. Det känns lite som att tråden blivit klagomuren för alla som, rätt eller orätt, fått sin heder sårad och vill skylla det på den negativa attityden på kolo.

Det finns faktiskt inget värre än när folk överdriver allt femtio miljarder gånger...

130kg finsk sisu
2008-11-02, 21:43
:D jag tycker att det var en ganska rolig felskrivning med tanke på vartåt på den politiska skalan forumets medlemsmassa lutar.



Ajajaj, först skrattar du åt bröstbänkare, nu detta! :nono:

Japp det är stora brott man gör här i världen. Onekligen!*grr27*:confused::thumbup:

Trance
2008-11-02, 21:45
+1

Men jag tar mig friheten att hugga på dej trance. Varför är du i varje (politisk tråd) med nedvärderande uttryck och diverse hackande trots din uppenbara kompetens? Varför accepterar du inte andras åsikter då du ändå verkar genuint liberal? Har i princip deltagit i politiska diskussioner sedan jag var 10 år och sällan träffat någon som verkat så ointresserad av andras synvinklar som du!
Visst kan jag ha denna känsla för att jag märker att du är kunnigare än mig. Det kan jag ärligt säga. Men du kan ju inte vara ofelbar? eller?
Detta var raka rör och kanske blir man bannad från allmänt men ville lätta mitt hjärta något! Tack!

Det var rätt snälla raka rör så det är ingen fara. Att jag är (ganska) liberal har ingenting med att acceptera andras åsikter som bra eller att behöva bli påverkad av dem. Jag kan se att folk har rätt att anse att kvinnor inte skall få jobba (om vi tar ett absurt exempel) men jag anser fortfarande att de har fel.

Jag blir ganska färgad också av att de flesta diskussionerna jag har är med D. Andersson och Bärs och då tenderar all Intellectual honesty (http://www.thedesignmatrix.com/content/the-10-signs-of-intellectual-honesty/) flyga iväg och det blir extremt svart eller vitt. Båda sidors fel självklart men det blir lätt så på Internet om åsikterna och synen på verkligheten är väldigt skiljd.

Så om någon råkar komma in i en sådan diskussion så blir det lätt dragit till extremer rätt snabbt och inte mycket snäll diskussion och försöka hitta en lösning som gör alla glada.

Men om du har specifika exempel där jag är till synes ointresserad av andra synvinklar så ta gärna upp dem så kan jag nämna min syn på saken.

Mescreant
2008-11-02, 21:47
Tycker kolozzeum är hur lugnt som helst, dessutom väldigt hårt modererat. Kan inte heller minnas att det var bättre (vänligare) förr.

130kg finsk sisu
2008-11-02, 21:51
Det var rätt snälla raka rör så det är ingen fara. Att jag är (ganska) liberal har ingenting med att acceptera andras åsikter som bra eller att behöva bli påverkad av dem. Jag kan se att folk har rätt att anse att kvinnor inte skall få jobba (om vi tar ett absurt exempel) men jag anser fortfarande att de har fel.

Jag blir ganska färgad också av att de flesta diskussionerna jag har är med D. Andersson och Bärs och då tenderar all Intellectual honesty (http://www.thedesignmatrix.com/content/the-10-signs-of-intellectual-honesty/) flyga iväg och det blir extremt svart eller vitt. Båda sidors fel självklart men det blir lätt så på Internet om åsikterna och synen på verkligheten är väldigt skiljd.

Så om någon råkar komma in i en sådan diskussion så blir det lätt dragit till extremer rätt snabbt och inte mycket snäll diskussion och försöka hitta en lösning som gör alla glada.

Men om du har specifika exempel där jag är till synes ointresserad av andra synvinklar så ta gärna upp dem så kan jag nämna min syn på saken.
Du kan ju kolla på de diskussioner där jag varit med. Där har jag fått känslan av att du inte brytt dej nämnvärt i vad jag m.fl tyckt och tänkt. Men nu när du tar upp att det varit så att jag oftast kommit in i diskussioner där det just varit detta svart mot vitt diskuterandet med Andersson och Bärs. Och då förstår jag dig faktiskt lite bättre. Kanske svårt att vända attityd då, skulle jag kunna tänka mej.
Och kanske det även är så att verkligheterna oftast ställs på sin spets här på internet.
Nja, är faktiskt nöjd med ditt sakliga svar här trance!
Ställer jag till med en längre diskussion blir jag bara överkörd! :D Men jag är iaf glad över att ha uttryckt mina tankar kring detta!

Tack för mej!

130kg finsk sisu
2008-11-02, 21:56
Sen är det som så att i min strävan att utvecklas som människa ingår det att ta intryck av andras åsikter för att sen värdera dem i min egen vardag och livssyn. Därför kan jag i diskussioner både med dej och många andra på kolozzeum inte förstå varför man inte lyssnar på dem som eventuellt har en viss kunskap. Jag tycker jag har lärt mig massor här på kolo både politiskt,mänskligt och träningmässigt genom att bara ta till mig olika åsikter.

Trance
2008-11-02, 21:57
Du kan ju kolla på de diskussioner där jag varit med. Där har jag fått känslan av att du inte brytt dej nämnvärt i vad jag m.fl tyckt och tänkt. Men nu när du tar upp att det varit så att jag oftast kommit in i diskussioner där det just varit detta svart mot vitt diskuterandet med Andersson och Bärs. Och då förstår jag dig faktiskt lite bättre. Kanske svårt att vända attityd då, skulle jag kunna tänka mej.
Och kanske det även är så att verkligheterna oftast ställs på sin spets här på internet.
Nja, är faktiskt nöjd med ditt sakliga svar här trance!
Ställer jag till med en längre diskussion blir jag bara överkörd! :D Men jag är iaf glad över att ha uttryckt mina tankar kring detta!

Tack för mej!

Jag kanske missar inlägg när jag är i fighting mode också. Internet is serious business du vet.

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Trance
2008-11-02, 22:00
Sen är det som så att i min strävan att utvecklas som människa ingår det att ta intryck av andras åsikter för att sen värdera dem i min egen vardag och livssyn. Därför kan jag i diskussioner både med dej och många andra på kolozzeum inte förstå varför man inte lyssnar på dem som eventuellt har en viss kunskap. Jag tycker jag har lärt mig massor här på kolo både politiskt,mänskligt och träningmässigt genom att bara ta till mig olika åsikter.

Jag har förändrats massor och framför allt tvingats läsa på inom mängder av ämnen vilket är väldigt intressant. Jag skulle inte ge mig in i sådana trådar om jag inte tyckte det gav mig något och var roligt.

130kg finsk sisu
2008-11-02, 22:03
Jag har förändrats massor och framför allt tvingats läsa på inom mängder av ämnen vilket är väldigt intressant. Jag skulle inte ge mig in i sådana trådar om jag inte tyckte det gav mig något och var roligt.
Isf har det inte märkts, tycker fortfarande att ni tunga gardet kring politiska frågor (Du,Bärs,Dandersson,Allan,D-85) kör med samma stuk och åsikter. Men kanske det är så då man är riktigt övertygad.
Nåväl, nu är vi inne på petitesser!
Tackar dock för ärliga och bra svar!

Ignatius72
2008-11-02, 22:08
Några onödiga påhopp på unga och nya medlemmar har jag väl sett men på det stora hela så tycker jag det är en schysst jargong på kolo. Lite får man helt enkelt tåla, talet om kamratuppfostran är dock blaj.

Loke
2008-11-02, 22:15
Skulle någon kunna ge ett par exempel på trådar där trådskaparna har blivit förlöjligad (där ursprungsfrågan inte är direkt korkad, ett trollningsförsök eller blivit ställd ett flertal gånger innan)?

Bra brasklapp, med tanke på hur länge kollo har funnits så är nog tyvärr risken stor att de få frågor som ännu aldrig har ställts är rätt korkade.

Manta
2008-11-02, 22:22
Bra brasklapp, med tanke på hur länge kollo har funnits så är nog tyvärr risken stor att de få frågor som ännu aldrig har ställts är rätt korkade.

Verkligen? Med tanke på den ständiga utveckligen som sker så tror jag att du har fel. Sedan kanske våran definition på "direkt korkad" går isär.

Nordenator
2008-11-02, 23:17
Nog för att drygheter är onödiga, men det går ju knappt räkna hur många gånger det har fastställts att internetdiagnoser är omöjliga. Särskillt när det inte finns mer än en vag beskrivning att gå på, har du ändå ingen förståelse för att personer som läser här dagligen blir trötta på den typen av frågor?

Och övriga som skrev till mig också, föresten.

Visst kanske det är dumt att be om Internetdiagnoser, men hur jävla mycket jobbigare är det att skriva ett vettigt svar än någon onödig jävla troll-respons som endast kommer leda till bajskastning? Då är det ju bättre att (1) ge en vettig respons eller (2) hålla käften. Antal trådar? Det räcker ju med att läsa rubriken för att förstå att man kanske kan skippa det om man så skyr hjälptrådar, men istället ska man läsa allt och spendera tid på att kommentera? Då är man ju fan bara dum om man anser att det är något alternativ som ska förenkla vardagen för sig själv. Därefter sitter man och väntar på respons så man kan ladda potatisbössan och gå till motanfall.

Hade någon av de mer hjälpsamma svaren kommit direkt hade tråden sedan seglat förbi till sida 10 och glömts i tiden.

miss_incorrigible
2008-11-02, 23:32
På en annan community som jag hänger på samtidigt finns en tråd som heter "Ägg är mens". Jag vet inte, säkert någon arg vegan som är förbannad (igen) eller något. Jag orkar inte involvera mig i det hela men jag undrar vad alla hade tyckt om man hade startat ett sådant ämne här?

Manta
2008-11-02, 23:43
Text

Jag håller med dig till viss del och är själv så att jag inte svarar i trådar där det inte finns något att tillföra mest för att jag inte orkar och i hopp om att den ska självdö. Men jag har fullförståelse för att, som någon sa tidigare, att bägaren rinner över. Särskillt om man spenderar mycket tid här och jag tycker ibland att det är ganska bra att någon säger till, för jag tror inte på att ignorera bort ett problem. Däremot kan man ju göra det på ett mer eller mindre civiliserat sätt, men av erfarenhet kan det ibland behövs en brysk ton för att budskapet ska sjunka in.

På en annan community som jag hänger på samtidigt finns en tråd som heter "Ägg är mens". Jag vet inte, säkert någon arg vegan som är förbannad (igen) eller något. Jag orkar inte involvera mig i det hela men jag undrar vad alla hade tyckt om man hade startat ett sådant ämne här?

Hade du rubricerat inlägget på det viset och haft det som frågeställning skulle du nog få mest spydiga svar. Hade du istället haft en väl genomtänkt frågeställning angående veganism hade du nog kunnat starta en intressant diskussion och jag tror inte att du skulle få direkt många påhopp för att du väljer att inte äta vissa saker.

Baan
2008-11-02, 23:45
Ja, jag vet inte. Verkar själv för ett trevligare forum.

Eddie Vedder
2008-11-03, 07:12
På en annan community som jag hänger på samtidigt finns en tråd som heter "Ägg är mens". Jag vet inte, säkert någon arg vegan som är förbannad (igen) eller något. Jag orkar inte involvera mig i det hela men jag undrar vad alla hade tyckt om man hade startat ett sådant ämne här?

Ingen hade nog reagerat negativt i alla fall, det är ju sant. Vad man sedan anser om det rent etiskt är ju en annan sak men just den där typen av trådar är ju de som oftast kan bidra med lite diskussion. Det är ju trots allt en frågestaällning som inte redan ställdes igår, dagen innan det, två trådar om samma sak dagen inan det o.s.v.

skaparn
2008-11-03, 08:28
Känner för att lägga till en dimension av finess i det här med huggande. Jag har mycket högre tolerans när någon vet att såga en annan människa med lite stil och klass istället för att svära lite och använda ett mainstreaminvektiv.

Exempel (eftersom alla andra här kör enligt "skuldbelägga medelst inte vara tydlig"):

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3298470&postcount=28

Liten Men Fet
2008-11-03, 11:04
Jag kan nog vara lite vrång ibland men jag försöker vara det lite subtilt. Har nog hänt att jag dock blivit övertydlig med åsikterna och jag ska tänka på att göra det vid rätt tillfälle.

Är ju lite skillnad på situation, det händer ju ibland något berätta vitt och brett om sina liv med partnern och sen blir sågade av 10 pers ordentligt och det är ju inte så bra. Jag klipper hellre till när man ser idiot-råd till en nybörjare från nybörjare.

Dock kan man nog se en tendens att kritiker eldar på varandra, om A lägger ut sitt livsproblem i en tråd och B sågar personen på ett intelligent och välskrivet sätt så kommer rätt snabbt C och D och bashar A ordentligt dom med.

Liten Men Fet
2008-11-03, 11:14
Sen kan det ju vara värt att nämna någon som har starka åsikter om något kommer få ta mycket mera skit om han/hon inte har tänkt igenom sitt argument tillräckligt. Det är ju inte så konstigt.
I vissa ämnen är det också de minst insatta som har starkast åsikter, tex kärnkraft, jakt, fredsbevarande insatser.
Uttrycker man en väldigt stark åsikt om något då gäller det ha väl underbyggd argumentation annars blir man nersablad ganska snabbt, men det ser jag egentligen inget fel.

Sen kanske man ska tänka på åldersskillnaden ibland, vi har en del som är 15-16 här och det är ju oftast så att de inte har en lika nyanserad bild av verkligheten jämfört med någon som är 30-40. Eftersom internet är ganska anonymt så är det ju inte så lätt att veta om det är en dum 35-åring man stampar ner eller en 15-åring som inte tänkt igenom alla ingångsvinklar på problemet.

Musselbank
2008-11-03, 11:26
Ett problem med att försöka mana till eftertanke är också att alla som är benägna att tänka efter redan gör det medan övriga inte lystrar särskilt till maningen :-/

Jag tror väl exempelvis inte att Liten Men Fet, som tar åt sig en smula, har stor anledning till det.

skaparn
2008-11-03, 11:41
Det finns faktiskt inget värre än när folk överdriver allt femtio miljarder gånger...

Men om du tar det inlägg som föranledde en anklagelse, riktad mot min person, för att just överdriva. Tycker du det var en överdrift eller ett sätt att tydliggöra min poäng att ståndpunkten "man kan inte tycka fel" är felaktig?

Tricklev
2008-11-03, 11:46
Denna tråden är hemsk, har skrivit minst 10 inlägg och inte postat tack vare denna tråden, skittråd.

jwzrd
2008-11-03, 11:53
Denna tråden är hemsk, har skrivit minst 10 inlägg och inte postat tack vare denna tråden, skittråd.

Härmed delas yankzrd-priset ut för bästa ställningshållare i Allmänt till ärade herr Tricklev.

130kg finsk sisu
2008-11-03, 11:56
Härmed delas mit kyyyk-statuet ut åt jwzrd med movtiveringen:
"En storbystad elegant ung man med ett vanskligt humör som tränar ryskt och galwlet hela dagen. Ack vilken legend på vårt kolozzeum. En riktig gladiator med aparmar. Stark som en björn i knäböj. Päron och fikon är ingenting för denne fikus. Må även vi o fortsättningen i vårt ärorika kolozzeum högakta och buga oss av vördnad för denne store ryske krigare".

Spec^
2008-11-03, 12:25
"Källa på det?"

mjukglass
2008-11-03, 12:55
:D jag tycker att det var en ganska rolig felskrivning med tanke på vartåt på den politiska skalan forumets medlemsmassa lutar.
Jag är stor nog att erkänna att jag initialt var ute efter just "modererat". Men tyckte när jag postat att moderat på ett bra sätt beskrev uttrycksutrymmet på kollo.

Moderat adj., något som har en rimlig omfattning eller är måttfullt.

Vad är det för puss-och-kram forum folk kommer från som är mer tyglade än Kolo?

burre
2008-11-03, 13:36
Härmed delas yankzrd-priset ut för bästa ställningshållare i Allmänt till ärade herr Tricklev.

Who let you back in boy?

Trance
2008-11-03, 13:41
Jag är stor nog att erkänna att jag initialt var ute efter just "modererat". Men tyckte när jag postat att moderat på ett bra sätt beskrev uttrycksutrymmet på kollo.

Moderat adj., något som har en rimlig omfattning eller är måttfullt.

Vad är det för puss-och-kram forum folk kommer från som är mer tyglade än Kolo?

Hårt modererat behöver inte betyda puss och kram utan det kan vara mer inriktat på fakta/kunskap/ämnesdiskussioner. Kolo har medvetet en mer social prägel med inslag av chat.

Alltidxx
2008-11-03, 14:01
Därför att Kolozzeum har ett stort antal medlemmar.

Ju fler människor som samlas ju mindre vänlig blir genomsnittlig ton. Det räcker med att det sitter en butter medlem den dagen som kommenterar beskt när 10 000 inte gör det. Det har också med att göra att ju anonymare det känns ju mindre energi investerar man i att bry sig om hur stämningen blir när man stöter på samma person lite senare, för man kanske inte ens stöter på den personen något mer. Och då var det mer värt att få utlopp för sitt dåliga humör genom att skriva nåt elakt. Dagen efter kanske man inte är lika elak men texten finns fortfarande kvar. Att moderatorer är beska emellanåt är däremot svårare att förklara.

Alltidxx
2008-11-03, 14:59
Och specifikt angående bildtrådar: Jag vill nog mena att den stora majoriteten som lägger upp bilder på sig själva gör det för att dom vill att folk ska säga att dom är snygga. För bildtrådskaparna torde ju rimligen kunna se hur dom ser ut själva genom att kolla i spegeln. Det behöver dom nog ingen annans hjälp med egentligen. Jag vill mena att nästan alla är kapabla att avgöra vad som behöver styras upp genom att kolla på sig själva. Det är samma som att noggrannt välja ut vilka bilder man ser snygg och sexig ut för att lägga upp på facebook. Undantaget de som är helt uppriktiga i att undra hur man får en kropp som (de flesta) tjejjerna tänder på och inte har några som helst idéer om hur dom vill utvecklas för sin egen skull. Och det finns en hel del som retar sig på sånt och som därför gärna ger en tryckare till folk som lägger upp bilder på sig själva. Det blir FÖR fåfängt helt enkelt. Då dyker det upp kommentarer som "du är lönnig".

Det kan nog vara lite kul att vara dryg också ibland, det tror jag många tycker.

Alltidxx
2008-11-03, 16:22
Tycker kolozzeum är hur lugnt som helst, dessutom väldigt hårt modererat. Kan inte heller minnas att det var bättre (vänligare) förr.Hörrö *knacka på axeln* du har snittat nära 100 inlägg per dag sen join date 17 månader sen :eek:

stevebc
2008-11-03, 16:47
Är inte "lågt i tak" att diskussioner hålls på låga nivåer, alltså med personangrepp, förolämpningar osv? Du menar väl "högt i tak"?Okej insåg vilket misstag jag gjorde.

Lågt i tak: lite yttrandefrihet/mycket censur
Högt i tak: mycket yttrandefrihet/lite censur

Jag trodde det per automatik var så att lågt i tak innebar att man diskuterade på låg/omogen nivå och vice versa.

bertbert
2008-11-03, 16:51
hörrö *knacka på axeln* du har snittat nära 100 inlägg per dag sen join date 17 månader sen :eek:

Titta noga. :D

stevebc
2008-11-03, 16:51
Jag kanske missar inlägg när jag är i fighting mode också. Internet is serious business du vet.

http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.pngHöll på med ett introvert tacktal till din ära när den här bilden dök upp och jag ramlade av stolen i skratt.

Tack.

stevebc
2008-11-03, 16:56
Isf har det inte märkts, tycker fortfarande att ni tunga gardet kring politiska frågor (Du,Bärs,Dandersson,Allan,D-85) kör med samma stuk och åsikter. Men kanske det är så då man är riktigt övertygad.
Nåväl, nu är vi inne på petitesser!
Tackar dock för ärliga och bra svar!Jag håller inte med. Jag tycker faktiskt Trance är oerhört saklig även i debatter som hettar till. Han har referenser som backar upp påståendena och han är garanterat en av de mest pålästa (i de ämnen han diskuterar) på brädan. Tycker också han bidrar till att höja nivån, eller motverka sänkningen i många fall.

skaparn
2008-11-03, 17:44
Jag håller inte med. Jag tycker faktiskt Trance är oerhört saklig även i debatter som hettar till. Han har referenser som backar upp påståendena och han är garanterat en av de mest pålästa (i de ämnen han diskuterar) på brädan. Tycker också han bidrar till att höja nivån, eller motverka sänkningen i många fall.

Ja, givetvis är det så. Bra att du sade det, jag hade tänkt komma med något liknande men kom av mig. Vet faktiskt inte alls var finsk sisu fick det ifrån.

CroCop
2008-11-03, 19:36
Isf har det inte märkts, tycker fortfarande att ni tunga gardet kring politiska frågor (Du,Bärs,Dandersson,Allan,D-85) kör med samma stuk och åsikter. Men kanske det är så då man är riktigt övertygad.
Nåväl, nu är vi inne på petitesser!
Tackar dock för ärliga och bra svar!

Tycker att trance har ändrat politisk uppfattning en hel del under de senaste två åren. Tidigare var han väldigt mycket mer invandringskritisk (OBS! Ej rasist!) han kom med statistik och var lite av "the bad guy". Nu när det har blivit mer mainstream att vara invandringskritisk så upplever jag det som att han nästan har vänt 180 grader i sina åsikter i denna fråga och även nu blivit "den som har en avvikande åsikt".

Vore jättespännande med en kommentar från dig Trance!

stevebc
2008-11-03, 20:22
Just vad gäller Trance så är det en sak som frustrerar mig väldigt mycket (nej jag har inget liv) och det är att han ofta får stämplen som "vänster". Jag kan ha fel men jag får känslan av att han inte alls är vänster, utan i de flesta fall får agera djävulens advokat, lite som jag får agera Yussuf Mohamed bara för att jag ibland lessnar på "ut med packet"-retorik. På ett mer vänstervridet forum skulle han nog få skällsord som "moderat/republikan" osv.

Seriöst han är väl för faen ingen sosse?

sascha
2008-11-03, 20:24
Varför inte fråga Trance rakt ut istället för att prata över honom? Får lite utvecklingssamtalsvibbar från grundskolan.

MasterChief
2008-11-03, 20:36
Seriöst han är väl för faen ingen sosse?

Jo, det är han. Han är distriktsansvarig för SSU i Närke.

Men även om han är min svurne fiende tycker jag han ofta debatterar nyktert och ytterst sällan med någon form av personangrepp. Han är påläst i många ämnen. Liggmaterial DeLuxe på min ära.

C.E.J.
2008-11-03, 20:50
Du kanske borde ha tydliggjort det? Ungefär lika tydligt och välmenande som ditt inlägg i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121179 (sida 4)

Det där kan du väl ändå inte kalla för att hugga? Det var ett barnsligt påpekande att du konsekvent skrev ASS istället för AAS. Att folk verkar sakna förmågan att titta på skärmen när de skriver, alt. att kontrollera vad man skrivit när man skrivit klart, är ju lönlöst att hugga på.

130kg finsk sisu
2008-11-03, 20:54
Jag har bara fått den uppfattningen om Trance i de diskussioner jag deltagit. Om ni tycker annorlunda så är det väl så då. Inget jag kan göra nåt åt att jag tycker som jag tycker. Men jag tycker även att Trance förklarat sig saklig och bra i den här tråden och det tackar jag för! Och nu har jag mer förståelse för honom...

Steve: Jag har väl inte sagt att trance är opåläst. Den största kritiken jag gav honom var att jag tycker att han inte tar till sig andra åsikter som andra har bra uppbackning bakom sig. Men som sagt, har fått bra förklaringar av honom.

sascha
2008-11-03, 21:22
Jo, det är han. Han är distriktsansvarig för SSU i Närke.

Men även om han är min svurne fiende tycker jag han ofta debatterar nyktert och ytterst sällan med någon form av personangrepp. Han är påläst i många ämnen. Liggmaterial DeLuxe på min ära.

Hmm.. hittar ingenting om SSU Närke.

stevebc
2008-11-03, 21:29
Steve: Jag har väl inte sagt att trance är opåläst. Den största kritiken jag gav honom var att jag tycker att han inte tar till sig andra åsikter som andra har bra uppbackning bakom sig. Men som sagt, har fått bra förklaringar av honom.Nä det är sant, mitt inlägg blev mer riktat mot de som brukar kalla honom för "vänster" bara för att han har en annan åsikt än konservativa/väldigt högervridna människor.

Coolt att han är distriktsansvarig i SSU. Trodde inte alls han var socialdemokrat (är själv lite mer högerliberal än S).

tossefar
2008-11-03, 21:33
Hmm.. hittar ingenting om SSU Närke.

Har du misstänkt virus?

130kg finsk sisu
2008-11-03, 21:35
Nä det är sant, mitt inlägg blev mer riktat mot de som brukar kalla honom för "vänster" bara för att han har en annan åsikt än konservativa/väldigt högervridna människor.

Coolt att han är distriktsansvarig i SSU. Trodde inte alls han var socialdemokrat (är själv lite mer högerliberal än S).

Jag är väl så konservativ man kan komma? Kanske...? Är dock liberal och t.o.m vänster i vissa frågor.
Tycker även att trance har många bra åsikter och det enda frågan där jag vill spy galla på honom är hans sätt att försvara Ryssland då man vill att han skall ta lika starkt avstånd till dem som USA.
Men kanske starta en "hylla trance tråd"?

stevebc
2008-11-03, 21:40
Jag är väl så konservativ man kan komma? Kanske...? Är dock liberal och t.o.m vänster i vissa frågor.
Tycker även att trance har många bra åsikter och det enda frågan där jag vill spy galla på honom är hans sätt att försvara Ryssland då man vill att han skall ta lika starkt avstånd till dem som USA.
Men kanske starta en "hylla trance tråd"?Hahaha ja det börjar bli aktuellt. Nu framstår jag lite som en asskissing fanboy, men det är bara för att framhäva de egenskaper hos Trance som inte alltid uppmärksammas. På samma sätt som Trance kanske låter bli att angripa Ryssland därför att det redan finns så många som gör det, och istället fokuserar på USA som är desto populärare hos hans debattmotståndare.

Hade debatten om USA vs Ryssland (Kina, Kuba osv) hållits på Ung Vänsters forum är jag säker på att Trance skulle framstått som en USA-kramare. Därför tycker jag det är viktigare att kolla på argumenten än personen bakom.

Allan
2008-11-03, 21:42
Jo, det är han. Han är distriktsansvarig för SSU i Närke.



Haha, vilken rykande felspark!!!!

Trance
2008-11-03, 21:43
Tycker att trance har ändrat politisk uppfattning en hel del under de senaste två åren. Tidigare var han väldigt mycket mer invandringskritisk (OBS! Ej rasist!) han kom med statistik och var lite av "the bad guy". Nu när det har blivit mer mainstream att vara invandringskritisk så upplever jag det som att han nästan har vänt 180 grader i sina åsikter i denna fråga och även nu blivit "den som har en avvikande åsikt".

Vore jättespännande med en kommentar från dig Trance!

Nu har jag inte jättekoll på vad jag skrivit genom åren men jag ser mig inte direkt blivit mer eller mindre invandrarkritisk. Kanske har diskussionen ändrats genom åren och de som kommit med enligt mig felaktiga uttalande har gått mer mot "invandrarkritiska" hållet.


Just vad gäller Trance så är det en sak som frustrerar mig väldigt mycket (nej jag har inget liv) och det är att han ofta får stämplen som "vänster". Jag kan ha fel men jag får känslan av att han inte alls är vänster, utan i de flesta fall får agera djävulens advokat, lite som jag får agera Yussuf Mohamed bara för att jag ibland lessnar på "ut med packet"-retorik. På ett mer vänstervridet forum skulle han nog få skällsord som "moderat/republikan" osv.

Seriöst han är väl för faen ingen sosse?

Jag är vänster om D.Andersson och Bärs. Vilket resten av Kolo är också.

Varför inte fråga Trance rakt ut istället för att prata över honom? Får lite utvecklingssamtalsvibbar från grundskolan.

Trance har stor potential men han pratar för mycket och är lite störig i klassen.

Baan
2008-11-03, 21:49
Jag har bara fått den uppfattningen om Trance i de diskussioner jag deltagit. Om ni tycker annorlunda så är det väl så då. Inget jag kan göra nåt åt att jag tycker som jag tycker. Men jag tycker även att Trance förklarat sig saklig och bra i den här tråden och det tackar jag för! Och nu har jag mer förståelse för honom...

Steve: Jag har väl inte sagt att trance är opåläst. Den största kritiken jag gav honom var att jag tycker att han inte tar till sig andra åsikter som andra har bra uppbackning bakom sig. Men som sagt, har fått bra förklaringar av honom.

Menar du att Trance är värre än någon annan? Varför rikta kritik mot just honom? För att du anser att han åsikter generellt är fel?

Har inte direkt märkt att dom han diskuterar med är särskilt villiga att revidera sina åsikter. Fastän dom har fel. Förutom jag själv då, dom gångerna jag diskuterat något med honom, men jag är det gyllene undantaget givetvis.

z_bumbi
2008-11-03, 21:52
Jag är vänster om D.Andersson och Bärs. Vilket resten av Kolo är också.

Mer påläst också, vilket iofs kanske bara gäller halva kolozzeum i övrigt.

Trance
2008-11-03, 21:52
Tycker även att trance har många bra åsikter och det enda frågan där jag vill spy galla på honom är hans sätt att försvara Ryssland då man vill att han skall ta lika starkt avstånd till dem som USA.
Men kanske starta en "hylla trance tråd"?

Från mitt perspektiv så försvarade jag aldrig Ryssland utan jag ansåg att väst okritiskt stödde en aggressiv Georgisk regering. En annan ståndpunkt jag har är att kalla kriget inte var ett bra läge utan om det går att lösa konflikter med Ryssland på andra sätt än direkt konfrontation och hårt mot hårt.

130kg finsk sisu
2008-11-03, 21:55
Menar du att Trance är värre än någon annan? Varför rikta kritik mot just honom? För att du anser att han åsikter generellt är fel?

Har inte direkt märkt att dom han diskuterar med är särskilt villiga att revidera sina åsikter. Fastän dom har fel. Förutom jag själv då, dom gångerna jag diskuterat något med honom, men jag är det gyllene undantaget givetvis.

Jag har haft samma diskussion (dvs klagat på) med Bärs och han var det totalt omöjligt att ens påstå någonting åt. Så därför tog jag chansen när trance dök upp i denna tråd och säga lite samma saker åt honom. Och han svarade vilket i sig är kul. Och det är jag som sagt för 11e gången tacksam för. Skall jag upprepa det en gång till?
Men jobba på Baan! Du sprider en härlig stämning på kolo precis som du säger!

130kg finsk sisu
2008-11-03, 21:57
Från mitt perspektiv så försvarade jag aldrig Ryssland utan jag ansåg att väst okritiskt stödde en aggressiv Georgisk regering. En annan ståndpunkt jag har är att kalla kriget inte var ett bra läge utan om det går att lösa konflikter med Ryssland på andra sätt än direkt konfrontation och hårt mot hårt.

Det är väl här vi skiljer oss som mest och med denna grundsyn så går vi tyvärr isär i många andra frågor. Trots att vi har många gemensamma nämnare gällande många olika frågor.

Baan
2008-11-03, 22:00
Jag har haft samma diskussion (dvs klagat på) med Bärs och han var det totalt omöjligt att ens påstå någonting åt. Så därför tog jag chansen när trance dök upp i denna tråd och säga lite samma saker åt honom. Och han svarade vilket i sig är kul. Och det är jag som sagt för 11e gången tacksam för. Skall jag upprepa det en gång till?
Men jobba på Baan! Du sprider en härlig stämning på kolo precis som du säger!

OK. Du anser att du är bättre på att revidera dina åsikter än nämnda forumsmedlemmar? Bara undrar, tänkte inte ta någon diskusson vad du än svarar.

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:02
OK. Du anser att du är bättre på att revidera dina åsikter än nämnda forumsmedlemmar? Bara undrar, tänkte inte ta någon diskusson vad du än svarar.

Svar JA det tycker jag att jag är. Som jag sa så ser jag diskussioner som tillfällen att utveckla sig. Inte krypa ner under täcket. Sen vet jag sist och slutligen inte om trance,bärs m.fl reviderar sina åsikter. De kan de endast veta själva. Men jag har fått intrycket att de inte gör det.
Sen har jag många dåliga sidor som människa ifall du undrade...

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:06
Sen Baan har ju Trance skrivit här att de facto reviderar sina åsikter och då hade jag fel. Så bra nu lärde jag mig ännu någonting nytt.

Allan
2008-11-03, 22:06
Från mitt perspektiv så försvarade jag aldrig Ryssland utan jag ansåg att väst okritiskt stödde en aggressiv Georgisk regering. En annan ståndpunkt jag har är att kalla kriget inte var ett bra läge utan om det går att lösa konflikter med Ryssland på andra sätt än direkt konfrontation och hårt mot hårt.

+1 på den. Fast finnkolingarna är ju ett jävligt känsligt släkte. Säger man nåt elakt om "hjältarna" från kriget blir man väl knappt insläppt där. Eller om man överhuvudtaget som svensk har synpunkter på finsk politik

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:09
+1 på den. Fast finnkolingarna är ju ett jävligt känsligt släkte. Säger man nåt elakt om "hjältarna" från kriget blir man väl knappt insläppt där. Eller om man överhuvudtaget som svensk har synpunkter på finsk politik
Du/ni får gärna ha åsikter kring finsk politik. Mycket kan förbättras. Vet du inte Allan som sosse att sossarna i Sverige tyckte länge att Finland var för mesiga i riktining öst under kalla kriget? eller är detta nånting du förtiger?

Men varför har du Allan hjältarna inom situationstecken? Var de inga hjältar i dina ögon? Och vilket/vilka krig pratar du om?

Allan
2008-11-03, 22:10
Du/ni får gärna ha åsikter kring finsk politik. Mycket kan förbättras.
Men varför har du Allan hjältarna inom situationstecken? Var de inga hjältar i dina ögon?

Se där, se där...

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:12
Se där, se där...
Och vad betyder det där? Kan du utveckla dig?

Allan
2008-11-03, 22:15
Och vad betyder det där? Kan du utveckla dig?


Nu blev det här plötsligt skitroligt!!! :D




(jag ska förklara lite senare)

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:16
När? Skall snart gå och lägga mig... Men är väldigt nyfiken vad du har att komma med. :)

Och att jag är känslig är jag väl medveten om. Känslomänniska av stora mått, både på gott och ont.

Trance
2008-11-03, 22:26
Coolt att han är distriktsansvarig i SSU. Trodde inte alls han var socialdemokrat (är själv lite mer högerliberal än S).

Heh, nej jag är inte med i SSU.

130kg finsk sisu
2008-11-03, 22:49
nu har jag väntat. Nu måste jag gå och sova. God natt! Får försöka att droppa in och se vad Allan kritat ner imorgon. Bäst vore väl att låta bli. Inte bra att vara arg! ;)