handdator

Visa fullständig version : Nedre bröst


planit
2008-11-01, 01:16
Behöver man träna nedre bröst för att inte bröstmusklerna ska se konstiga ut, eller hänger dom med ändå? Som jag tränar nu är bänkpress eller hantelpress, lutande bänkpress med hantlar eller skivstång, cable cross och bröstpress.
Är fallet så att man bör lägga in en övning för nedre bröst, vilka övningar finns det då?

erks
2008-11-01, 01:18
Nej, det behöver du inte. :)

kalajset
2008-11-01, 01:24
Med risk för att bli utskrattad: Rätta mig gärna om jag har fel, men "nedre bröst" kan väl ändå inte tränas separat s as?. Hela bröstmuskulaturen, (således även övre), aktiveras väl i precis alla övningar som involverar det som skulle kunna klassas som "nedre bröst"?

Kebab-Arne
2008-11-01, 02:42
Med risk för att bli utskrattad: Rätta mig gärna om jag har fel, men "nedre bröst" kan väl ändå inte tränas separat s as?. Hela bröstmuskulaturen, (således även övre), aktiveras väl i precis alla övningar som involverar det som skulle kunna klassas som "nedre bröst"?

Njae, nedre och övre går att isolera rätt bra. Dock vet jag inte riktigt hur man kan lyckas få för lite nedre bröst. Kan visserligen bara vara jag som lider av det problemet.

LoTiX
2008-11-01, 03:18
Med risk för att bli utskrattad: Rätta mig gärna om jag har fel, men "nedre bröst" kan väl ändå inte tränas separat s as?. Hela bröstmuskulaturen, (således även övre), aktiveras väl i precis alla övningar som involverar det som skulle kunna klassas som "nedre bröst"?

Nej det är som du säger jag har ingen aning om vilken övning det skulle vara som isolerar det nedre respektive det övre huvudet. Har aldrig sett någon med ett så pass utvecklat övre huvud att det sett dumt ut. Absolut inte något man behöver oroa sig för.

CiCoro
2008-11-01, 04:10
men om man kör med lutande neråt som situpsmaskinerna med fast stång..tar det inte emr på de nedre delarna då än om man t.ex. kör vanligt rak ..? ungefär som att det tar lite mer på övre om man kör vanlig lutande uppåt..

mini
2008-11-01, 07:30
Mnja. Nedre bröst är ingen egen del utan hänger ihop med hela stora bröstmuskeln såhär (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html) medan övre delen har till viss del separata huvuden såhär. (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html)

Alla plana pressar tar på hela bröstet. Vanliga sneda pressar (med huvudet högst) tar på övre delen. Formen på bröstet är genetiskt.

Stoltz
2008-11-01, 11:23
Mnja. Nedre bröst är ingen egen del utan hänger ihop med hela stora bröstmuskeln såhär (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html) medan övre delen har till viss del separata huvuden såhär. (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html)

Alla plana pressar tar på hela bröstet. Vanliga sneda pressar (med huvudet högst) tar på övre delen. Formen på bröstet är genetiskt.

Det leder mig till en nyfikenhetsfråga - Om man mer eller mindre lägger sig upp och ner - dvs med huvudet på sittdynan, och rumpan där man normalt vilar huvudet, och sen pressar så - Borde det göra någon skillnad för bröstet?

Jag har sett många göra det, har gjort det själv för skojs skull, men utifrån min begränsade kunskap bör väl inte det ta extra på någon del av bröstet utan snarare bli någon sorts dips-liknande sak?

Nerte
2008-11-01, 11:30
men om man kör med lutande neråt som situpsmaskinerna med fast stång..tar det inte emr på de nedre delarna då än om man t.ex. kör vanligt rak ..? ungefär som att det tar lite mer på övre om man kör vanlig lutande uppåt..

Precis, har sätt en del på gymmet som kör hantelpress/bänkpress med nedåtlutande bänk och säger att det tar på nedre bröst. Därför jag vart lite fundersam

King Grub
2008-11-01, 11:32
Det tar mer på nedre bröst, men "isolerar", det gör det inte.

Dessutom, som tidigare nämnt, det är sällan man ser någon som behöver fokusera på nedre bröst. Den delen kommer av sig själv. För mycket, ibland, då bänkpressare med hängtuttar inte är en så ovanlig syn. Däremot är övre bröst ofta underutvecklat.

planit
2008-11-01, 11:38
Okej, tack för de snabba svaren allihoppa. Då fortsätter jag att träna på som jag gör :)

Morty
2008-11-01, 11:40
Jag tränar bröst 2 gånger i veckan. Ena gången bänk, andra lutande hantelpress.
Dessutom så tror jag att brösten utvecklas minst lika bra av hantelpress, eftersom man får bättre rom i slutskedet. Jag tror att det är en bra blandning av övningar, bänk som tar på hela och hantelpress med fokus på övre.

olddustytrail
2008-11-01, 14:44
dips tar jävligt bra på nedre fibrerna om man har mycket lutning, tycker jag.

Allan
2008-11-01, 14:55
Mnja. Nedre bröst är ingen egen del utan hänger ihop med hela stora bröstmuskeln såhär (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html) medan övre delen har till viss del separata huvuden såhär. (http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisClavicular.html)

Alla plana pressar tar på hela bröstet. Vanliga sneda pressar (med huvudet högst) tar på övre delen. Formen på bröstet är genetiskt.

Bra där!!! HATA pressar med huvudet neråt!!!

Stoltz
2008-11-01, 15:02
Bra där!!! HATA pressar med huvudet neråt!!!

Men det är faktiskt en rätt rolig variant som får en att småle lite sådär mysigt när man gör den. Eller är jag bara väldigt udda? :D

MangeByggarn
2008-11-01, 15:05
Jag hatar pressar med lutning neråt, jag blir bara yr.

CiCoro
2008-11-01, 17:05
då ställer jag en ny fråga här, om man kör plan bänk tar det då också på det övre bröstet? mindre än "mittenbröstet" eller?

Morty
2008-11-01, 18:11
i varannan post står det att (plan) bänkpress tar på hela bröstet, övre inräknat. Dock tränar de flesta även med fokus på övre, ex med lutande pressar.

CrazyJoeDavola
2008-11-01, 18:45
i varannan post står det att (plan) bänkpress tar på hela bröstet, övre inräknat. Dock tränar de flesta även med fokus på övre, ex med lutande pressar.

Tror personligen att plana pressar räcker för bröst. Tycker att när man kör med lutning så tar det mer på framsida axlar. Men det bästa är väl helt enkelt att variera.

Lite OT, har fått sån djävulsk träningsvärk i mina lats efter fredagens militärpressar, ajajaj... Mycket mer än efter alla latsdrag, men det var OT som sagt :)

Morty
2008-11-01, 19:20
HUR gjorde du det? Som att få träningsvärk i triceps av bicepscurl... Lats jobbar ju i motsatt riktning mot vad du pressar :x

CrazyJoeDavola
2008-11-01, 19:30
HUR gjorde du det? Som att få träningsvärk i triceps av bicepscurl... Lats jobbar ju i motsatt riktning mot vad du pressar :x

Kanske när man höll emot på vägen ner? Var ju en tråd här om folk som fick träningsvärk i latsen vid bänkpress.

erks
2008-11-01, 20:00
Det är nog serratus du har träningsvärk i. ;)

mini
2008-11-01, 21:26
Jag får träningsvärk i lats av riktiga bänkmaxningar. Någon med fetare anatomikunskaper får förklara varför. Antar att de stabiliserar och håller emot.

Sniggel
2008-11-02, 11:29
Trodde också att plana bänkpressar skulle räcka för total bröstutveckling. Men nu inser jag att övre bröst ligger efter en del. Nog dags att köra lutande pressar i 1-2 år så man kommer ikapp. :D
Nedre har aldrig legat efter.

Anton Fräs
2008-11-02, 13:23
Huvudet neråt i pressövningar makes tiny kittens cry :(

JoeyP
2008-11-02, 13:43
Man orkar väl slänga på mer vikt i nedåtlutande pressar? Det är ju alltid kul.