Visa fullständig version : Linfrö
Flos_Noctis
2008-10-31, 20:58
Hej!
En kort fråga: Linfrö brukar ju i sin hela form passera den mänskliga kroppen utan att brytas ned. Men så läste jag detta: http://www.recepthjalpen.se/linfro.html
"Ett annat sätt att få i sig nyttigheterna är att göra ett linfröavkok på 3 msk hela linfrön och en kopp vatten. Koka dem i vattnet ca 3 minuter och sila bort dem."
Frågan jag då ställer mig är, tillgodogör man sig makro- och mikronutrienterna i linfröna om man kokar dem först? Fastän de alltså inte är krossade?
Tack på förhand!
/Emelie
Men du ska ju sila bort de kokta fröna:confused:
Du lär koka ut lite kostfibrer som sväller i vattnet. Annars så stannar nog det mesta kvar i fröna.
Flos_Noctis
2008-10-31, 22:15
Jo, jag var nog lite otydlig. Ponera så att man sväljer fröna efteråt, utan att tugga dem självklart.
Varför inte bara köpa krossade linfrön?
Du blir inte av med ämnena som bildar cyanid.
Tvärtom kan jag spekulera i att fröna sväller när du kokar dem. Det blir lättare för våra enzymer i magen att bryta ned fröna och därmed även få fram de cyanidbildande ämnena. Inte lika effektivt som när du krossar fröna men någonting mitt emellan.
Varför detta intresse för linfrön. Fröna ska pressas så att man får fram oljan, ingenting annat.
Du blir inte av med ämnena som bildar cyanid.
Tvärtom kan jag spekulera i att fröna sväller när du kokar dem. Det blir lättare för våra enzymer i magen att bryta ned fröna och därmed även få fram de cyanidbildande ämnena. Inte lika effektivt som när du krossar fröna men någonting mitt emellan.
Varför detta intresse för linfrön. Fröna ska pressas så att man får fram oljan, ingenting annat.Hur mycket vätecyanid finns det i oljan? Och fröna i sig är ju oerhört näringsrika, och håller man intaget under 2 msk om dagen så är ju vätecyaniden försumbar.
Eddie Vedder
2008-11-01, 12:27
Hur mycket vätecyanid finns det i oljan?
Vad jag har förstått så är oljan fri från det. Cyanogena glykosider handlar ju om kolhydrater, alltså är en glykosid en sockermolekyl. Då borde det inte finnas i separerat fett.
Men jag kan ha fel.
I en tvättad olja är mängderna noll.
Hur mycket vätecyanid finns det i oljan? Och fröna i sig är ju oerhört näringsrika, och håller man intaget under 2 msk om dagen så är ju vätecyaniden försumbar.
Jag tittade i SLVs Livsmedelstabell och hittade ingenting som motiverar intag av linfrön:confused:
Jag skulle satsa på vetegroddar. Fettrikt och fullproppat med vitaminer och mineraler.
Plusetta på sverker. Linfrön är för olja. Vill man ha fiber så finns det psylliumfrön, vill man ha näring finns det massor av andra saker (som nämnt bland annat vetegroddar).
Snorkelfarsan
2008-11-01, 18:22
Sen blir det väl lätt att man får för hög ratio Omega 6 kontra 3 om man trycker en massa frön hela tiden, eller hur?
I övrigt så är väl linfrön bra till att sänka GI
Eddie Vedder
2008-11-01, 18:51
Sen blir det väl lätt att man får för hög ratio Omega 6 kontra 3 om man trycker en massa frön hela tiden, eller hur?
Nej det är nog en mycket liten risk. Ska man få i sig så mycket fett från fröna så är det andra saker som är ett större problem.
Och inte heller om man intar relativt store mängder linfröolja är nog den risken så stor. I vilket fall som helst är inte vegetabilier någon jättebra omega-3 källa, inte ens något så omega-3-rikt som linfröolja eftersom omvandlingen till EPA och DHA ändå är så väldigt liten.
Självklart menar jag inte att det är helt onödigt eller så men för att man t.ex. ska få i sig samma mängder EPA och DHA från linfröolja jämfört med en burk makrill i tomatsås eller så då får man nog häva i sig en del.
Jag tittade i SLVs Livsmedelstabell och hittade ingenting som motiverar intag av linfrön:confused:
Jag skulle satsa på vetegroddar. Fettrikt och fullproppat med vitaminer och mineraler.Hmm okej. Jag brukar alltid köra ner 2 msk i mina havredrinkar. Går snabbt och det märks liksom inte. Blir väl nåt gram fett av det. Synd på den kassa omvandlingen bara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.