handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord drink efter träning


Moretocome
2008-10-31, 20:20
Hallå!

Spenderade gårdagen hos min käre fader och blev där introducerad till hans nyinköpta juicecentrifug. Han visade mig hur den fungerade och vi blandade alla möjliga sorters drinkar med upp till 13 olika rotfrukter,grönsaker och frukter.

Tycker det hela verkar ganska bra och tror att man genom den kan få i sig mycket av de mineraler/vitaminer som man behöver på ett snabbt och enkelt sätt, men vidare till min fråga!

I instruktionsvideon som medföljde blandade de en "proteindrink" som man skulle dricka efter träningen då man kom hem. Har läst runt lite här på forumet och är inte helt okunnig sen tidigare men det finns en del frågetecken kring drinken.

Recept:

2 äpplen
En bit selleri
En skalad lime
En bit gurka


Ovanstående körs i juicecentrifugen.

Juicen
1 avokado
1 banan
1 msk pumpafrön

Blandas i en mixer med lite is, sen är det bara att dricka.

Rent spontant tycker jag det verkar vara lite protein i drinken men jag mina funderingar om kanske det protein som finns i avokadon/fröna till stor del är EAA vilket i så fall kanske skulle "göra upp" för att det är så lite protein totalt. Har sökt men hittar ingen sida där det står vilka aminosyror som avokadon/fröna innehåller. Tanken är också att jag äter ett protein/kolhydratrikt mål ca 1 h efter att jag druckit drinken.

Jag dricker just nu gainer/whey -80 efter träningen men skulle gärna vilja köra med naturliga produkter om det ger samma effekt. Min övertygelse är att det borde vara bättre med fruktdrinken då det medkommer en hela del andra ämnen som verkar på kroppen possitivt. I videon talas det en del om att det då man utvinner juicen medkommer enzymer som underlättar upptagningen och jag är lite fundersam på hur det ligger till med det.

För att klargöra min frågeställning:

Är drinken bra att ta efter träningen, istället för att ta t.ex gainer och whey- 80?

Vilken verkan kan dessa enzymer som frigörs ha?

Tack på förhand,och skulle någon fråga vara konstig eller helt enkelt inte gå att svara på så skriv så kanske jag kan omformulera mig ^^

Mvh

Erik

Alfred Nobel
2008-10-31, 20:23
20g vassleprotein blir nog billigare och ger förmodligen bättre effekt än avokado och pumpakärnor direkt efter träningen

King Grub
2008-10-31, 20:23
Är drinken bra att ta efter träningen, istället för att ta t.ex gainer och whey- 80?

Nej, precis som du säger är det för lite protein. Inget fel på drinken, och visst kan du dricka den efter träningen om du vill, men det är inget som specifikt ger bra återhämtning eller muskeluppbyggnad.

En gainer är också naturligt. Det är potatis eller majs (kolhydraterna) och mjölk (proteinet). Whey-80 är vanligt mjölkprotein.

Vill du inte använda tillskott skulle jag rekommendera en helt vanlig måltid efter träningen.

Moretocome
2008-10-31, 20:47
Tackar för svaren även om det kanske inte var det jag hoppats på^^

Uttryckte mig lite klumpigt då jag sa "naturliga", syftade snarare på att jag gärna skulle ta något annat än tillskott om det fungerade ungefär lika bra. Har en far som är väldigt emot tillskot och blir alltid lite "kluven" då jag besökt honom.

Undrar om jag kanske skulle kunna få följa upp med en annan fråga angående just EAA och gainer. Har kört på gainer/whey-80 tidigare som sagt men har funderat lite över EAA tidigare då en kompis till mig tar det.

Min ekonomi är ganska tight för närvarande och jag funderar lite över vilket som ger mest för pengarna.

Att kombinera EAA före/under/efter träning med ett större mål då jag kommer hem eller att köra gainer/whey-80 efter träning som jag gjort tidigare?

King Grub
2008-10-31, 20:49
Det går utmärkt att ersätta vasslet (whey) med EAA (före passet) och gå hem och äta mat efteråt.

Slartibartfast
2008-11-14, 13:29
Det går utmärkt att ersätta vasslet (whey) med EAA (före passet) och gå hem och äta mat efteråt.

Även om inte EAA tas på tom mage före passet?

Dietist Karin
2008-11-14, 15:09
Jag vet inte hur denna drink smakar och om det skulle passa med någon mejeriprodukt i den smakmässigt? I såna fall skulle jag rekommendera det. Alternativt att du dricker juicen och äter en macka med köttpålägg/kokt ägg/keso/ost.
Det var en sån liten mängd pumpafrön att det inte blir tillräckligt med protein som den är.

Sniggel
2008-11-15, 18:14
Även om inte EAA tas på tom mage före passet?

Både vassle och EAA har väl sin bästa proteinstimulerande effekt på tom mage. Blandar man det med andra födoämnen som sänker magsäckstämningens tempo så är det ju fortfarande aminosyror som kan användas i proteinsyntesen.

mangs
2008-11-17, 13:58
Säkert en bra drink om man lägger till en proteinkälla i någon form. Däremot lär ju kostnaden för en sådan drick skjuta i höjden. Tyvärr är det så i Sverige idag att det är dyrare att äta bra mat medan färdigproducerat halvfabrikat och snacks nästan skänks bort.

Om inte annat med din drink så lär du ju få i dig en hel del mineraler och vitaminer som kan vara bra att få i sig.