handdator

Visa fullständig version : Brandvägg: Hur "avinstallerar" man ett borttaget program?


Bahir
2008-10-31, 08:23
Hej,

i morse så avbröt jag en uppdatering för min COMODO-brandvägg. När jag sedan ville sätta igång uppdateringen igen så gick det inte, då jag fick ett felmeddelande om någon viss .dll-fil.

Jag provade då att ladda ner uppdateringen (en versionsuppdatering - alltså t ex från 1.0 till 2.0) från hemsidan och installera den från datorn, men det gick inte då man behövde avinstallera den äldre versionen först - och det gick inte då jag fick samma felmeddelande som vid uppdateringen.

Därför tog jag bort mappen COMODO (med Unlocker, krävdes omstart för att göra det), och gick sedan in i listan för att avinstallera program, och där kunde jag välja att ta bort COMODO från listan över alla program. Jag körde sedan en registry cleaner, samt CCleaner, men jag får fortfarande upp samma meddelande om att jag måste avinstallera den gamla versionen av COMODO innan jag kan installera den nya.

Min fråga är: vad måste jag göra för att få igång installationen av den nya versionen?

Nödfallsalternativ: vad finns det för andra bra, gratis, icke-trialversioner av brandväggar, som är lätta att använda?

Stora tack på förhand

Mental
2008-10-31, 08:25
Vad kör du för OS? Om windows så skulle jag använda systemåterställning till en punkt innan den avbrutna saken.

King Grub
2008-10-31, 08:51
Comodo är hopplös.

http://forums.comodo.com/help_for_v3/full_removal_of_comodo_firewall_pro_3_with_safesur f_toolbar_if_regular_uninstall_method_fails-t17220.0.html

Bahir
2008-10-31, 09:29
Visa. Tror inte att en systemåterställning är möjlig.

Tack Grub, men det verkar vara lite för komplicerat... Finns det någon annan bra brandvägg att rekommendera?

King Grub
2008-10-31, 09:37
Outpost är bäst, men kostar pengar.

Online Armor skulle jag valt, om jag ville ha en gratisbrandvägg.

sleep is the enemy
2008-10-31, 23:04
Jag testade gratisverisonen av Online Armor idag, installerade, körde igenom någon wizard, klickade bara vidare utan att ändra nåt. Startar om datorn, och då går det inte att göra nånting. Kunde inta komma åt några program och var tvungen att starta om i felsäkert läge och avinstallera programmet. Nu funkar allt som vanligt igen.