handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker råd


Kvick
2008-10-30, 23:06
Tjenare,
jag ska som sagt börja träna då jag insett att jag väger alldelens för lite för min längd, jag saknar totalt muskler och jag känner mig allmänt nere och hört att det kan vara pga undervikt osv..

Ska börja träna på gym lite smått, och har beställt 4kg Gainer Pro + 500gr Creatine Monohydrate och 1kg Whey-80.

som jag kommer börja ta när det behövs, jag är då 17år och fyller 18 om 3 månader så det är inte precis länge kvar tills man nått den dära åldern man igentligen ska vara *rolleyes* , är 172cm lång och väger 51kg !

ska gå upp till iaf 60kg kanske 65... får se hur det blir vid 60 först.
hade tänkt köra på varannan dags träning, tex
Vecka 1 :
Måndag : överkropp
Onsdag : ben
Fredag : överkropp
Söndag : ben

Vecka 2 :
Tisdag : överkropp
Torsdag : ben
Lördag : överkropp
osv..

Hur ska jag blanda min gainer och hur ska jag börja när jag ska och träna nästa vecka nu då? eller när ska jag börja med gainern?

tacksam för svar : )

amiroo
2008-10-30, 23:45
Tjenare,
jag ska som sagt börja träna då jag insett att jag väger alldelens för lite för min längd, jag saknar totalt muskler och jag känner mig allmänt nere och hört att det kan vara pga undervikt osv..

Ska börja träna på gym lite smått, och har beställt 4kg Gainer Pro + 500gr Creatine Monohydrate och 1kg Whey-80.

som jag kommer börja ta när det behövs, jag är då 17år och fyller 18 om 3 månader så det är inte precis länge kvar tills man nått den dära åldern man igentligen ska vara *rolleyes* , är 172cm lång och väger 51kg !

ska gå upp till iaf 60kg kanske 65... får se hur det blir vid 60 först.
hade tänkt köra på varannan dags träning, tex
Vecka 1 :
Måndag : överkropp
Onsdag : ben
Fredag : överkropp
Söndag : ben

Vecka 2 :
Tisdag : överkropp
Torsdag : ben
Lördag : överkropp
osv..

Hur ska jag blanda min gainer och hur ska jag börja när jag ska och träna nästa vecka nu då? eller när ska jag börja med gainern?

tacksam för svar : )

Det står på förpackningen hur du ska dosera. Om märket är star nutrition så kör du ner 2 dl gainer och 2 teskedar kreatin i en shaker och dricker direkt efter träningspasset. Angående whey-80 så kan du ta det när du vill, som ett mellanmål 1 gång per dag.

Kvick
2008-10-31, 16:27
Det står på förpackningen hur du ska dosera. Om märket är star nutrition så kör du ner 2 dl gainer och 2 teskedar kreatin i en shaker och dricker direkt efter träningspasset. Angående whey-80 så kan du ta det när du vill, som ett mellanmål 1 gång per dag.

Okej, joo det var av märket Star nutrition. jahajaa, ja men då får jag göra så då ! :))

actiwe
2008-10-31, 17:31
Gainer och whey kan du blanda med mjölk, ta gärna 3% fettiga mjölken eftersom du behöver lägga på dig.

Gainern dricks direkt efter träning, whey kan drickas när som helst på dagen, som 1 mellanmål, du kanske kan ta en shake på morgonen och 1 på eftermiddagen eller kvällen, kreatinet vet jag icke hur du doserar

Aerials
2008-10-31, 18:55
Du kan fördelaktigen ta whey direkt innan träning och gainern samt kreatinet efter träning

Mourten
2008-10-31, 19:37
tillskott är inte din nyckel, väger du sådär lite tyder de på att du äter alldeles för lite, ät MASSOR med mat och träna. Tillskott är ett hjälpmedel inte ett substitut.

cryx
2008-10-31, 20:10
tillskott är inte din nyckel, väger du sådär lite tyder de på att du äter alldeles för lite, ät MASSOR med mat och träna. Tillskott är ett hjälpmedel inte ett substitut.

Han kanske gör det, men har svårt att gå upp i vikt och behöver tillskott.

MangeByggarn
2008-10-31, 20:23
Du kan fördelaktigen ta whey direkt innan träning och gainern samt kreatinet efter träning

Tar man inte Whey efter träningen eller är jag helt ute och cyklar? :smash:

Kvick
2008-10-31, 22:05
tillskott är inte din nyckel, väger du sådär lite tyder de på att du äter alldeles för lite, ät MASSOR med mat och träna. Tillskott är ett hjälpmedel inte ett substitut.

Jag äter mycke mat osv! regelbunda måltider och även ganska mycket chips/godis/dricka etc. fast det ska jag som sagt sluta nästan helt med nu när man börjar träna. men jag lyckas aldrig gå upp i vikt ! hur jag än gör...

King Grub
2008-10-31, 22:06
Tar man inte Whey efter träningen eller är jag helt ute och cyklar? :smash:

Lika stor effekt på muskeluppbyggnaden efter passet om man tar vassle före.

Aerials
2008-10-31, 23:04
Lika stor effekt på muskeluppbyggnaden efter passet om man tar vassle före.

Hur är det egentligen med proteinets tillgänglighet, hur länge är det egentligen tillgängligt efter intag? Ligger proteinet och väntar på att proteinsyntesen ska bli negativ och isf hur länge är det tillgängligt?

Sverker
2008-11-01, 07:34
Helt utan länkar till abstrakt utan bara egna föreläsningsanteckningar vågar jag skriva:

Ett par timmar kan de essentiella aminosyrona simma runt i kroppen innan de bryts ned och utnyttjas till energi istället. Betyder att mjölken du drack på morgonen kan komplettera upp proteiniet i havrekakorna du äter till förmiddagsfikat.

Nu har vi en trend på Kolozzeum att äta få gånger men större mängder. Då kommer proteinet ( och aminosyrorna ) istället att vänta i tarmen innan de absorberas. Upptaget av aminosyror är inte så stort per tidsenhet.

Negativ proteinsyntes ? Tänk på att proteinsyntesen och nedbrytningen pågår hela tiden, dygnet runt. Vi nybildar 300 -500 g protein i kroppen varje dag.

Mourten
2008-11-01, 10:43
Jag äter mycke mat osv! regelbunda måltider och även ganska mycket chips/godis/dricka etc. fast det ska jag som sagt sluta nästan helt med nu när man börjar träna. men jag lyckas aldrig gå upp i vikt ! hur jag än gör...

upenbarligen äter du för lite eftersom du inte går upp i vikt.
Ditt intag är lika alt mindre än dina utgifter.