handdator

Visa fullständig version : Recept med vitkål


machine gun
2008-10-30, 22:16
Ok, det är sjukt billigt med vitkål just nu och jag har ett stort vitkålshuvud liggande i kylen. Men nånstans på vägen är det lätt att tröttna på pizzasallad och vitkålswok, så ge mig era bästa vitkålsrecept.

omnibus
2008-10-30, 22:24
Har också ett halvt huvud i kylen som jag tänkt blanda med krossad ananas :)

Cohen
2008-10-30, 22:26
Ett gott och trevligt tips är en traditionell kålpudding. Recept har jag inte, men googla så kommer du att hitta något som passar. Gott och mättande, dessutom ganska lättlagat.

Annars kan su alltid göra kåldolmar. Sjukt gott men ganska plilligt och omständigt att göra. Men har man tid och ork är det tveklöst värt mödan.

Silva
2008-10-30, 22:39
Stuva, med lite isterband och potatis som jag skrev i Matbilds-tråden *drool*

Semiramis
2008-10-30, 22:42
Stek i litet olja tills den är mjuk (tar en stund) och ät som tillbehör till korv t ex.

Poxeman
2008-10-31, 02:46
Ät bladen som snacks... det brukar jag göra!

Annars är det fint med finskuren kål tillsammans med morötter och blodpudding.

Snobbe
2008-10-31, 03:29
coleslaw? kanske inte stavas så sjukt gott iaf.

Mental
2008-10-31, 08:24
Sojafärs och göra vegetariska kåldolmar eller kålpudding, så gott med lingon till :D

Kålsoppa
Nikkaluktasoppa (veg den med då)
Fermentera! Surkål FTW!

Jax
2008-10-31, 08:50
http://www.tasteline.com/recept/herdens_kalpaj

Om jag minns rätt så äter inte du saker med föräldrar, men köttfärsen går ju att byta ut mot lämpligt substitut som du kan bättre än mig.

Vill du ha mer förslag så kan du ju testa att söka på vitkål på tasteline. Du lär få en hel del svar.

Cilia
2008-10-31, 09:23
Jag gör massor av kålpudding och det är så enkelt.
Strimla vitkål (kanske 1 kg) och fräs det i lite olivolja eller smör. Sedan häller jag på 2 msk sirap (kan säkert uteslutas). Kålen ska bara bli mjuk inte hårdstekas.

Blanda färsen (500-700 gr) med ca 1 dl vatten, salt, peppar och lite buljong (behövs inte) i en bunke.

Lägg hälften av den stekta vitkålen i en ugnfast form, lägg på köttfärsen och sedan resten av kålen ovanpå. In i ugnen typ i 200 grader i 45 min.

Ta ut och njut. Det finns massor av andra recept med men det här är enkelt. Du kan blanda i andra kryddor. Vissa lägger i ris för att få en komplett måltid etc. Men jag älskar det, så gott.

creperiet
2008-10-31, 09:46
Koka den i lättsaltat vatten och ät med bregott elelr smörolja.

z_bumbi
2008-10-31, 10:42
Vitkålsallad med annan kryddning, bara den egna smaken sätter gränserna.
kebab, curry, vitlök, lök, purjo osv
och/eller med andra grönsaker/frukt i
äpple, morötter, lök (igen osv

Finriven tillsammans med morötter i en köttfärsås funkar också.

Köttgryta
Kött
Rotfrukter
Bitar av vitkål
Svamp
osv

YTS
2008-11-03, 01:10
Borstj = Rysk rödbettssoppa:

5hg rödbettor, 2 morötter, 1 klyfta vitkål, 1 gullök, 3 lagerblad, 1 krm svartpeppar. Grönsaksbuljong, så det täcker de skurna grönsakerna. Koka 20 min och tillsätt 1 msk rödvinsvinäger på slutet. Serveras med pumpernickel, d.v.s. surdegsjäst rågbröd med hela rågkärnor i.

Nån
2008-11-03, 10:31
Brukar göra en vitkålssallad med yoghurt Dijonsenap och Sambal.
Blir gott som bara den och lite starkt, kan rekomendera att eventuellt slaka vitkålen innan.

LadyG
2008-11-03, 10:40
Den ambitiösa gör surkål. Man kan göra kåldolmar, kålpudding, coleslaw, vitkålssoppa och så kan man (om jag inte minns fel) ha strimlad vitkål i rårakor.

machine gun
2008-11-03, 22:42
Mmm... många bra tips. Även om många inkluderar kött, vilket jag alltså inte äter. Men som Jax och Mental skrev, så lär man väl kunna byta ut till nåt vegetariskt köttliknande substitut.

Mjölksyrade grönsaker (aka surkål, fast i detta fall blandat med morötter) gjorde jag sist jag storshoppade vitkål och har fortfarande kvar en del. Har mest wokat än så länge, men man kanske skulle försöka sig på en vegetarisk kålpudding.

LadyG
2008-11-03, 23:30
Men visst kan man väl göra kåldolmar med t ex quornfärs eller något annat som är gott? Kan tänka mig att en kryddig fyllning med kokta linser, lök och paprika skulle kunna vara väldigt smakligt.

Fast himla pilligt att göra förståss :D

Mental
2008-11-04, 14:22
Men visst kan man väl göra kåldolmar med t ex quornfärs eller något annat som är gott? Kan tänka mig att en kryddig fyllning med kokta linser, lök och paprika skulle kunna vara väldigt smakligt.

Fast himla pilligt att göra förståss :D

Inte pilligare än vanliga kåldolmar tycker jag :D

LadyG
2008-11-04, 14:41
Inte pilligare än vanliga kåldolmar tycker jag :D

Hela konceptet med kål- (eller vin-)dolmar är ju pilligt, jag brukar bli väldigt frustrerad av att göra dolmar. De bara vecklar upp sig, tandpetare till trots. Och gör de inte det spricker de.

Jag har all respekt för dem som kan göra dolmar, jag tycker det är jättesvårt! Tyvärr också hysteriskt gott!

Mental
2008-11-04, 14:48
Hela konceptet med kål- (eller vin-)dolmar är ju pilligt, jag brukar bli väldigt frustrerad av att göra dolmar. De bara vecklar upp sig, tandpetare till trots. Och gör de inte det spricker de.

Jag har all respekt för dem som kan göra dolmar, jag tycker det är jättesvårt! Tyvärr också hysteriskt gott!

Tandpetare är lurigt, jag slakar kålet ordentligt med skållhett vatten och binder runt med steksnöre. hehe.

LadyG
2008-11-04, 14:51
Tandpetare är lurigt, jag slakar kålet ordentligt med skållhett vatten och binder runt med steksnöre. hehe.

*gah!* Du är ju smart!

Tack för tipset :D

Mental
2008-11-04, 15:20
Om du gillar dolme (pun intended) så är lökdolmar jävligt gott. Speciellt på rödlök.

:D

LadyG
2008-11-04, 15:22
Om du gillar dolme (pun intended) så är lökdolmar jävligt gott. Speciellt på rödlök.

:D

:D

Har du recept att dela med dig av på rödlöksdolme?

*fnissar fortfarande*

Mental
2008-11-04, 15:29
:D

Har du recept att dela med dig av på rödlöksdolme?

*fnissar fortfarande*

Äh, samma fyllning som till vanlig dolme! Sedan behöver man stora röda lökar (!) (måste sluta nu :D )
Skär bort rotfästet och skala lökarna. Skär ett längsgående snitt in till mitten av varje lök. Koka lökarna mjuka ca 15 minuter och kyl dem sedan i kallt vatten. Ta av lager för lager av lökarna och fyll dessa. De yttersta lagerna blir så klart störst och man ser själv när det blir för pyckligt.

LadyG
2008-11-04, 15:34
Äh, samma fyllning som till vanlig dolme! Sedan behöver man stora röda lökar (!) (måste sluta nu :D )
Skär bort rotfästet och skala lökarna. Skär ett längsgående snitt in till mitten av varje lök. Koka lökarna mjuka ca 15 minuter och kyl dem sedan i kallt vatten. Ta av lager för lager av lökarna och fyll dessa. De yttersta lagerna blir så klart störst och man ser själv när det blir för pyckligt.

Vi pratar mat forfarande? :D

Jag trodde det var fyllningen som skulle vara rödlök - hade inte en tanke på att man kunde använda lök som ersättning för kålen! Attans vad mycket du kan!

Det låter ju jättegott, och perfekt till dem som inte gillar kålen men tycker fyllningen är god! (Typ hela min familj mao)

Mental
2008-11-04, 15:40
Vi pratar mat forfarande? :D

Jag trodde det var fyllningen som skulle vara rödlök - hade inte en tanke på att man kunde använda lök som ersättning för kålen! Attans vad mycket du kan!

Det låter ju jättegott, och perfekt till dem som inte gillar kålen men tycker fyllningen är god! (Typ hela min familj mao)

Ojdå, tänkte inte ens på att man kunde missförstå det på det sättet.
Jodå, trots flitigt bruk av insinuationer så pratar vi fortfarande mat :D
Både gul och röd lök kan användas. Eller paprikor, eller vinblad. Eller champinjonhattar. Allt med ett hål man kan pilla in fyllning i! (suck, det tar aaldrig slut)

Sen kan man såklart variera fyllningen, jag brukar blanda nöt eller lammfärs med hackad lök, vitlök och kokt ris eller potatis och fylla med.

LadyG
2008-11-04, 15:45
LOL
Matlagning är hur roligt som helst :D

Lammfärsfyllda paprikor måste jag ju göra ikväll, tack för inspirationen! Det är ju så gott!

cosmic_dancer
2008-11-04, 20:50
kålpudding fast med linser i,

Soja/qournkorv med styvad vitkål och rotmos kanske. Det ska jag käka imorgon. Kom på det där emd stuvad vitkål efter att ha läst silvias tips.