handdator

Visa fullständig version : Vilken spelare för XVID och 720p?


Bönne
2008-10-30, 20:51
Använder VLC nu, men känns som den inte riktigt hanterar uppspelningen av 720p mtrl 100%igt.

Så vilken spelare skulle ni rekommendera? Samt vilka codecs till denna spelare?

tntballe
2008-10-30, 20:57
spelare mediaplayer classic


codec - coreavc

King Grub
2008-10-30, 20:58
spelare mediaplayer classic


codec - coreavc

Tråd låst. ;)

PowPow
2008-10-30, 20:58
spelare mediaplayer classic


codec - coreavc

Eller ffdshow, om datorn klarar det. Eller ffdshow är inte bättre, längre?

Baan
2008-10-30, 21:11
Eller ffdshow, om datorn klarar det. Eller ffdshow är inte bättre, längre?

Det är den väl tror jag.

hahavaffan
2008-10-30, 22:50
Spelare: Media Player Classic Homecinema
Codec: Senaste CoreAVC Pro, senaste FFDShow.

Då kan du se allt, allt allt. Och fint blir det. Du kan dock behöva be FFDShow att låta CoreAVC gå före när det gäller mkv.

PowPow
2008-10-30, 23:02
Då kan du se allt, allt allt. Och fint blir det. Du kan dock behöva be FFDShow att låta CoreAVC gå före när det gäller mkv.

Det är väl inte matroska-containern ffdshow har "problem" med? Är det inte bara så att det är mer procrssorkrävande, och därför kan skapa problem på datorer som inte har tillräckligt med prestanda. Vilket märks när upplösningen blir högre, oavsett vilken container som används?

Edit: Fast mycket högupplöst är ju .mkv iofs

joak1m
2008-10-30, 23:51
Jag använder WMP + CoreAVC, gillar inte media player classic pga filmerna får en gråaktig ton istället för ren svart färg (jämför själv genom att öppna bägge spelarna och kolla på samma filmscen bredvid varandra). Och nej jag orkar inte pilla med inställningar så WMP är enligt mig bäst, även ett plus för bättre interface

hio
2008-10-31, 01:26
Alltså mpc + ffdshow/coreavc/båda? Vad är det som gäller egentligen?

Alla 1080p går inte helt smärtfritt för mig trots jag lätt har prestanda att klara det.

hahavaffan
2008-10-31, 08:07
Det är väl inte matroska-containern ffdshow har "problem" med? Är det inte bara så att det är mer procrssorkrävande, och därför kan skapa problem på datorer som inte har tillräckligt med prestanda. Vilket märks när upplösningen blir högre, oavsett vilken container som används?

Edit: Fast mycket högupplöst är ju .mkv iofsNä precis... men allt högupplöst från Internetgiganten är mkv.

Zlin
2008-10-31, 10:31
Har ni prövat XBMC?
http://xbmc.org/

tntballe
2008-11-08, 05:29
CoreAVC vs FFmpeg
http://techdigger.wordpress.com/2008/05/21/mp4-hd-video-codec-review-coreavc-ffmpeg/

Solros
2008-11-08, 10:43
Vad är egentligen skillnaden på CoreAvc och Haali Media Splitter?
När jag installerar CoreAvc, så kommer Haali med, och det är Haali som ger en ikon i
systray när jag öppnar en .mkv-fil, så det verkar vara Haali som jobbar. Är det korrekt, eller bör jag inte installera Haali?

Sköter Haali ljudet kanske?

Einar
2008-11-08, 10:57
Alltså mpc + ffdshow/coreavc/båda? Vad är det som gäller egentligen?

Alla 1080p går inte helt smärtfritt för mig trots jag lätt har prestanda att klara det.

Det är meningen att du ska ha båda installerade. ffdshow kan du använda för att spela upp alla övriga filer som inte är av x264/h264-material.

tntballe
2008-11-08, 19:50
Vad är egentligen skillnaden på CoreAvc och Haali Media Splitter?
När jag installerar CoreAvc, så kommer Haali med, och det är Haali som ger en ikon i
systray när jag öppnar en .mkv-fil, så det verkar vara Haali som jobbar. Är det korrekt, eller bör jag inte installera Haali?

Sköter Haali ljudet kanske?

CoreAvc är det som ska ta hand om arbetet, tror den från början är inställd på att inte synas i systray. Om du högerklickar på haaliconen så kan du nog se vilka filter/codecs som används. Där kan du öppna configgen till CoreAvc.

Lite osäker, men tror splittern är till för att dela upp information och skicka vidare till rätt codec.

King Grub
2008-11-08, 20:24
I Media Player Classic, View -> Options... -> Playback -> Output kan man sedan kryssa i, under DirectShow Video, "Haali's Video Renderer".

Scratch89
2009-01-26, 13:25
Om man har MPC och CoreAVC, men man fortfarande tycker att det laggar när man tittar på 720p, vad har man gjort för fel då? Måste man ställa in manuellt att den ska använda CoreAVC, eller ska sånt skötas automatiskt?

EDIT: Filmer går liksom i slow motion, så det är väl egentligen inte lagg.

hahavaffan
2009-01-26, 14:06
Vad har du för dator? Är det tjejens kassa så som du berättat om innan så kan den vara för slö. Har det funkat förr?

Langster
2009-01-26, 14:12
Om man har MPC och CoreAVC, men man fortfarande tycker att det laggar när man tittar på 720p, vad har man gjort för fel då? Måste man ställa in manuellt att den ska använda CoreAVC, eller ska sånt skötas automatiskt?

EDIT: Filmer går liksom i slow motion, så det är väl egentligen inte lagg.

Använd PS3:an istället!

Scratch89
2009-01-26, 14:14
Vad har du för dator? Är det tjejens kassa så som du berättat om innan så kan den vara för slö. Har det funkat förr?
Det är den datorn ja. Möjligen att den är för slå då...

Använd PS3:an istället!

Hmm, funkar det? Hur då menar du? Det finns väl inga inbyggda codecs i den? Jag har testat att titta på typ Prison Break med ps3an, men konsolen är rätt så kräsen på format. Vissa Heroesavsnitt funkar, Scrubs funkar, Desperate Housewives, men inte Naruto och Prison Break.

Om jag får in min 720p-fil på ett usbminne, klarar den av att läsa den då? Eller kan man installera codecs till den?

hahavaffan
2009-01-26, 14:16
PS3 kunde iaf inte när jag hade en visa .mkv-filer, utan de var tvungna att konverteras till nåt mpegformat. Dryg jävla process, speciellt om det är serier med massor av avsnitt. Dock kan det ju ha ändrats, för konsollen uppdateras ju kontinuerligt.

Langster
2009-01-26, 14:22
Sorry, trodde PS3 tog de allra flesta format. Har inte testat så mycket själv, kör nästan uteslutande med Xbox 360, den tar nästan allt, utom skivavbilder och sånt. Inga problem alls med 720p och 1080p.

Tror PS3:an fick något nytt codec för divx med senaste uppdateringen...?

Scratch89
2009-01-26, 17:09
Om man har MPC och CoreAVC, men man fortfarande tycker att det laggar när man tittar på 720p, vad har man gjort för fel då? Måste man ställa in manuellt att den ska använda CoreAVC, eller ska sånt skötas automatiskt?

EDIT: Filmer går liksom i slow motion, så det är väl egentligen inte lagg.

Jag bumpar här igen.

Jag avinstallerade FFDshow och har nu endast CoreAVC. Jag gick in i inställningarna och klickade i att CoreAVC skulle visa sig i aktivitetshanteraren när det var igång, så jag visste om det var det som körde när jag tittade på 720p. Den visar sig dock inte, så jag misstänker att det kan vara något inställningsfel.

PowPow
2009-01-26, 17:11
Jag bumpar här igen.

Jag avinstallerade FFDshow och har nu endast CoreAVC. Jag gick in i inställningarna och klickade i att CoreAVC skulle visa sig i aktivitetshanteraren när det var igång, så jag visste om det var det som körde när jag tittade på 720p. Den visar sig dock inte, så jag misstänker att det kan vara något inställningsfel.

Men om CoreAVC är det enda som är installerat som klarar att spela upp filerna. Och filerna kan spelas upp. Då borde det vara CoreAVC som körs. Inga andra alternativ ju.

Scratch89
2009-01-26, 17:13
Men då borde det ju visas i aktivitetshanteraren. Det är ju det som är problemet, att det inte gör det.

Det finns ju inget sätt att se om man har installerat något för länge sedan heller, antar jag. Jag har kikat runt i lägg till/ta bort program, men ser bara CoreAVC. Dock finns det en hel del lömska program.

PowPow
2009-01-26, 17:20
Men då borde det ju visas i aktivitetshanteraren. Det är ju det som är problemet, att det inte gör det.

Det finns ju inget sätt att se om man har installerat något för länge sedan heller, antar jag. Jag har kikat runt i lägg till/ta bort program, men ser bara CoreAVC. Dock finns det en hel del lömska program.

MEn några lömska program får vi inte hoppas att du ha installerat.
DÄr är ingen som heter Combined Community Codec Pack (CCCP)?

PowPow
2009-01-26, 17:26
Men scratch. Om du kör media player classic, så sätt igång en film som klyddar. Sen högerklicka på bilden och titta under "filters". På datorn jag kör ffdshow så ser jag ffdshow video och audio encoder där under. På min andra dator (där jag kör coreavc) ser jag inte ffdshow, utan bara coreavc (och lite andra saker såklart).

Scratch89
2009-01-26, 17:38
Jag ser:

Video renderer
Default Directsound Device
WMVideo Decoder DMO
Audio Switcher ->
WMAudio Decoder DMO
[adress till filmens plats på hårddisken]

Jag måste väl, innan jag blir halshuggen, säga att det är .wmv-filer jag försöker få igång. Ska testa att ladda hem en "riktig" HD-film och testa om det blir skillnad. Men problemet kvarstår ju ändå.

Baan
2009-01-26, 17:43
Sorry, trodde PS3 tog de allra flesta format. Har inte testat så mycket själv, kör nästan uteslutande med Xbox 360, den tar nästan allt, utom skivavbilder och sånt. Inga problem alls med 720p och 1080p.

Tror PS3:an fick något nytt codec för divx med senaste uppdateringen...?

Det kan ha hänt grejer sen jag kikade på vad ps3:an klarar av (inte igår direkt) men det jag minns är att ps3:an stödde typ inget av dom vanliga piratformaten :)

PowPow
2009-01-26, 17:53
Jag ser:

Video renderer
Default Directsound Device
WMVideo Decoder DMO
Audio Switcher ->
WMAudio Decoder DMO
[adress till filmens plats på hårddisken]

Jag måste väl, innan jag blir halshuggen, säga att det är .wmv-filer jag försöker få igång. Ska testa att ladda hem en "riktig" HD-film och testa om det blir skillnad. Men problemet kvarstår ju ändå.

Om problemet kvarstår vet vi inte än. Ladda ner en fil som du kan spela upp med CoreAVC, och testa. Om du nu inte kan få CoreAVC att spela wmv-filen.

Vet inte hur det brukar funka, eller vilka codecs som brukar användas i wmv. Eller hur krävande det är för datorn. Har nog aldrig tittar på något högupplöst i wmv.

.mkv är väl det vanligaste.

King Grub
2009-01-26, 18:08
Börja om från början.

Avinstallera både CoreAVC och Haali.

Installera CoreAVC, men inte Haali. Det är en gammal version av Haali som följer med.

Ladda hem senaste Haali:

http://sv.afterdawn.com/programvara/videoprogram/videokodekar_och_filter/haalimediasplitter.cfm

Installera.

I MPC, gå till View -> Options.

Under Internal Filters, se till att formaten du vill att Haali skall splitta inte är ikryssade.

Under Playback -> Output, kryssa i Haali's Video Renderer om det inte redan är gjort.

Testa med en .mkv-video helst.

Spriteblender
2009-01-26, 19:46
Vad har du för skärm + grafikkort?

Pontus
2009-01-26, 19:47
Jag kör nu med VLC. Blir det bättre kvalité om jag byter till alla dessa grejer som ni pratar om, eller ska man bara göra det om man har problem med att spela upp 720 eller 1080p?

Spriteblender
2009-01-26, 20:06
Jag har AMD Phenom 9850 Quad-Core, 8gb DDR2 (Corsair XMS2), ATI Radeon 4870 TOP, SyncMaster T200(Max Upplösning - 1680x1050)

Så jag kan inte se 1080p-filmer......

22" är ett måste

hahavaffan
2009-01-26, 20:12
Jag har AMD Phenom 9850 Quad-Core, 8gb DDR2 (Corsair XMS2), ATI Radeon 4870 TOP, SyncMaster T200(Max Upplösning - 1680x1050)

Så jag kan inte se 1080p-filmer......

22" är ett måsteWas? 22" har inte direkt med det att göra. Din dator fixar ju lätt 1080p, men skärmen har för låg upplösning för att visa alla pixlar native ja.

King Grub
2009-01-26, 20:46
Jag kör nu med VLC. Blir det bättre kvalité om jag byter till alla dessa grejer som ni pratar om, eller ska man bara göra det om man har problem med att spela upp 720 eller 1080p?

VLC suger för HD.

perarvid
2009-01-26, 21:21
För att återgå till topic: jag föredrar popcorn hour a-110 :)

Scratch89
2009-01-26, 23:52
Börja om från början.

Avinstallera både CoreAVC och Haali.

Installera CoreAVC, men inte Haali. Det är en gammal version av Haali som följer med.

Ladda hem senaste Haali:

http://sv.afterdawn.com/programvara/videoprogram/videokodekar_och_filter/haalimediasplitter.cfm

Installera.

I MPC, gå till View -> Options.

Under Internal Filters, se till att formaten du vill att Haali skall splitta inte är ikryssade.

Under Playback -> Output, kryssa i Haali's Video Renderer om det inte redan är gjort.

Testa med en .mkv-video helst.

Tack för att du tog dig tid. :) Det verkar fortfarande sega, jag tror att det beror på datorn dock. Så går det när man dammsuger inne i den så man får köra på reserven. ;)

Ska testa att dra hem en .mkv för att se om det blir någon skillnad.

Frisk
2009-01-27, 12:12
Enklast med bra bild är att ta ner cccp codex och sedan spela med en äldre BS-player.
Och jag vet att bs-playern inte ska vara bra men i denne kombinationen slår den lätt MPC både i bild och som mer lätt driven plus att jag tycker att den är lättare att få så den tar subtitlar.

Pontus
2009-01-27, 20:28
VLC suger för HD.

Okej... är väl dock inget svar på min fråga. Men jag antar att med suger så menar du dålig bild. Vissa tycker ju att den suger för att det hackar osv. Tådskaparen skrev "hanterar", fick uppfattningen att det handlade om att det inte flöt på bra.

Men jag ska genast ladda ner och prova.

King Grub
2009-01-27, 20:50
Med suger menar jag att VLC kör med interna codecs, som är undermåliga för HD-uppspelning.

Gentlemen, I like VLC.

Gentlemen, I like VLC.

Gentlemen, I love VLC!

I like AVI, I like RMVB,

I like 120fps, I like interlacing,

I like rainbowing, I like the dot crawl, I like blocking.

I like the ringing, and I like tinny audio.

On a computer, a DVD player, a PS3, on a Mac, on an Archos.
I truly love each and every kind of artifact man can encode to a file.

I like the broken ASS support when even the simplest of lines fails to render correctly.
When the translator's notes overlaps the main dialogue, it makes my heart dance!

I like when an encode displays like it is corrupted!
It always left a warm feeling in my chest when they would check the CRC, only to find it is correct.

I like it when #darkhold encoders post on AnimeSuki and RAGE about the topic at hand.
I recall how much it moved me, seeing how epic longposts were made, how they would
shun the subject again and again, even though it wouldn't die. And it's painfully exciting
when a leecher posts about how great it is in the same thread.
And how wonderful it is to have 120fps for a show that is a constant 23.976!

And that pitiful resistance, encoding to h264, despite it being harder on the CPU.
I even remember when XviD had a 10:1 leecher ratio!

I like it when the MKV fanboys are thrown into chaos. And when the VFR feature they
are supposed to be promoting is violated repeatedly... oh how very sad it is.

I like it when the detail and sharpness in HD encodes are crushed and obliterated!
And them being filtered, smearing and ghosting and looking worse than a standard DVD.
Gentlemen, what I want is a low bitrate hell.

Gentlemen, my compatriots, leechers, you who abuse my XDCC bots... gentlemen, what
o you desire? Do you also want eyecancer? Is a return to the age of VCDs what you want?

Do you yearn for a VHS encode that stretches the very limits of poor quality, the artifacts
so intense that it makes Stevie Wonder cringe?

Very well then, we shall have VLC.

It's funny because it's true.

Pontus
2009-01-27, 21:20
Jag installerade Media player classic homecinema och coreavc 1.8.5, men när jag drar bilden till TVn så blir det bara svart på 720p (mkv)-film. På datorn syns den däremot bra. Vanlig xvid avi.-film går bra´på både dator och TV.

I VLC fungar det däremot som vanligt, bara att dra 720p-bilden till TVn och kolla!

Jag använder alltså dual view med Nvidia control panel.

Varför på detta viset?

Scratch89
2009-01-27, 22:28
Sådär har jag också, oberoende av spelare eller filtyp. Testa att byta skärm, så att din TV är skärm nummer ett och datorskärm nummer två. Man kan även testa att klona, eller göra en förlängning av datorskärmen. Det verkar vara lite beroende på vad man har för grafikkort.

kalllee
2009-01-27, 23:12
Testade ladda ner allting men nu när jag skulle testa att spela upp ett sample så var det inget ljud och när jag spola fram lite i filmen så börja de brusa och programmet slutade svara, någon som vet vad som kan göras? :)

Frisk
2009-01-28, 10:45
Yapp post 39..... kan vara värt att testa...

Mehdi
2009-02-22, 11:22
Vad kan det bero på när ljudet och bilden inte synkar? Ljudet verkar dock synka rätt bra undertexten. Till en början är allt bra men att det sedan spårar ur. Vilken mediaspelare är bäst för 1080p? Kör fn WMP.
Det funkar perfekt att köra 720p-filer på VLC men på 1080p så ballar den helt ur. Skumt?

King Grub
2009-02-22, 11:29
Är det alltid så, eller är det bara en fil? Det är (dessvärre) inte helt ovanligt med synkfel i själva filen.

reinholdsson
2009-02-22, 11:30
Kör du med fel "region"? Typ att filmen är i NTSC (30 bilder/s) men din spelare är inställd på PAL (25 bilder/s)?

Mehdi
2009-02-22, 13:07
King Grub: Jag har brukar inte se på 1080p-filmer, faktum är att jag aldrig gjort det då det bara strulat via VLC. Men nu när jag läst tråden och prövat WMP så har det faktist fungerat med undantag av ljudet. 720p har alltid spelats upp i VLC utan problem.

reinholdsson: Hur kollat jag upp detta? Om du har någon annan WMP så förklara gärna så ska jag försöka fixa det och kolla.

Baan
2009-02-22, 13:10
King Grub: Jag har brukar inte se på 1080p-filmer, faktum är att jag aldrig gjort det då det bara strulat via VLC. Men nu när jag läst tråden och prövat WMP så har det faktist fungerat med undantag av ljudet. 720p har alltid spelats upp i VLC utan problem.

reinholdsson: Hur kollat jag upp detta? Om du har någon annan WMP så förklara gärna så ska jag försöka fixa det och kolla.

Om du har MPC och coreAVC kickar igång och prestandan på 1080-filmer inte är OK, då är det troligen datorn som inte orker processera tillräcligt snabbt. Vad är det för dator du har?

Mehdi
2009-02-22, 13:19
Om du har MPC och coreAVC kickar igång och prestandan på 1080-filmer inte är OK, då är det troligen datorn som inte orker processera tillräcligt snabbt. Vad är det för dator du har?

Det är inte datorn det är fel på, garanterat. Jag vet inte exakt vad för specs jag har för jag använder den som mediaspelare och det är lite för ljust ute nu att sätta på projektorn. Ge mig några timmar så.

King Grub
2009-02-22, 13:23
1080p kräver en riktigt bra processor; att 720p fungerar fint, men inte 1080p, kan tyda på att det är hårdvaran. Men du får förstås prova fler än en film för att vara säker på något.

Mehdi
2009-02-22, 13:25
Duger det här; Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz, 4GB ram, Albatron Geforce 8800 GT 512MB?

hahavaffan
2009-02-22, 13:40
Duger det här; Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz, 4GB ram, Albatron Geforce 8800 GT 512MB?Det borde räcka.

Är det WMP = Windows Media Player, eller MPC = Media Player Classic, du använder? Om WMP, så byt. Den har bara ställt till problem för alla jag vet. Följer du Grubs guide nån sida bak så ska det funka perfekt om det inte är skitreleases av filmerna du tankat och försöker spela upp.

Mehdi
2009-02-22, 14:12
Det borde räcka.

Är det WMP = Windows Media Player, eller MPC = Media Player Classic, du använder? Om WMP, så byt. Den har bara ställt till problem för alla jag vet. Följer du Grubs guide nån sida bak så ska det funka perfekt om det inte är skitreleases av filmerna du tankat och försöker spela upp.

Det är media player jag har, ja. Ska försöka fixa classic senare ikväll. Vad syftar du på med skitreleaser?

hahavaffan
2009-02-22, 14:37
Det är media player jag har, ja. Ska försöka fixa classic senare ikväll. Vad syftar du på med skitreleaser?Båda heter media player, men jag antar att du menar att du använder Windows media player. http://mpc-hc.sourceforge.net/ där har du Media player classic homecinema, som är bäst i mitt tycke.

En skitrelle är en du tankat från diverse pissiga torrentsiter, och som heter typ "Batman The Dark Knight 720 p.mkv", och när du tankar den tankar du ner en hel .mkv-fil och inte ett RAR-akriv av små filer.

Mille L
2009-02-22, 14:56
Nedanstående setup har visat sig fungera alldeles förträffligt på min HTPC, och spelar verkligen allting. Anledningen till att jag valt det jag valt är att denna konfiguration belastar processorn allra minst vid uppspelning av 720p och 1080p.

Ta bort alla codecs som du för närvarande har installerat och installera sedan:
1. CoreAVC
2. Haali Media Splitter (Nyare version än den som följer med CoreAVC)
3. ffdshow tryouts
4. AC3Filter
5. Vsfilter /för subtitles)

Installera sedan Media Player Classic och "ta bort" alla interna filter under options. Lägg sedan till ovannämnda under externa filter, välj sedan att "prioritera" CoreAVC, Haali, AC3Filter och Vsfilter, och låt ffshow vara som den är. Inaktivera också Media Player Classics subtitle-funktion om du väljer att använda dig av VSfilter.

Man kan självklart välja att låta ffdshow koda av ljudet också, men jag finner AC3Filter lite bättre, då belastningen inte blir lika hög på processorn (ivf. i mitt fall). Vill du använda dig av AC3Filter så får du även se till att inaktivera ffdshows audio decoder.

Mediaplayer kommer nu att låta CoreAVC att koda av alla format den klarar, för att sedan låta ffdshow ta hand om resterande. AC3Filter tar hand om ljudet och VSfilter sköter undertexterna. Anledningen till att jag valde VSfilter framför MPC:s inbyggda funktion är att jag kan ställa in sökvägar till undertexterna, och slipper på så sätt ha undertexterna i samma mapp som video-filen.

Snabbt sammanfattat, kan hända att jag glömt något. Hör av dig isf!

Mehdi
2009-02-22, 15:20
hahavaffan: Det är lugnt, mina kommer i smått fint förpackade i RAR :)

Mille L: Tack så mycket. Jag ska prova setupen ikväll när jag drar igång projektorn.

MasterChief
2009-02-22, 15:42
En skitrelle är en du tankat från diverse pissiga torrentsiter, och som heter typ "Batman The Dark Knight 720 p.mkv", och när du tankar den tankar du ner en hel .mkv-fil och inte ett RAR-akriv av små filer.

Njae...Det är väl rätt vanligt att riktiga scenreleaser numera kommer "hela"? Den bästa HD-trackern har åtminstone lämnat rar-tjafset (som hade ett syfte på ISDN-tiden) på många releaser, och de har väldigt krävande medlemmar (när det kommer till kvalitet).

Mehdi
2009-02-22, 21:02
Fan, jag har laddat ned och prövat allt och ändå funkar det inte. Det sjuka är att det är så på andra 1080-filmer med. Vad beror det på att ljuder inte synkar?

tntballe
2009-02-22, 21:13
Fan, jag har laddat ned och prövat allt och ändå funkar det inte. Det sjuka är att det är så på andra 1080-filmer med. Vad beror det på att ljuder inte synkar?

tills du hittat felet så kan du synka ljud o bild i ac3filter.

Mehdi
2009-02-22, 21:24
Nu fick jag ljudet att synka men subjävlarna kan jag inte få fram i Media player classic.

Mehdi
2009-02-22, 21:27
Nu fick jag ljudet att synka men subjävlarna kan jag inte få fram i Media player classic.

Högerklickar jag på Haali-ikonen kan jag där välja Sub, men jag kan inte klicka på subtitles via programmet WMC.

hahavaffan
2009-02-22, 21:40
Njae...Det är väl rätt vanligt att riktiga scenreleaser numera kommer "hela"? Den bästa HD-trackern har åtminstone lämnat rar-tjafset (som hade ett syfte på ISDN-tiden) på många releaser, och de har väldigt krävande medlemmar (när det kommer till kvalitet).Aldrig hört talas om scen-rellat material som inte kommer i form av RAR (eller ZIP), men har du det så tror jag dig. Dock är CRC/sfv-checken med RAR-arkiv nice, så man slipper sådana där runt-tankade möjligen korrupta stora filer. (Vilken tracker syftar du på btw? är bara nyfiken, du kan PMa svar om du vill).

tntballe
2009-02-22, 21:50
Högerklickar jag på Haali-ikonen kan jag där välja Sub, men jag kan inte klicka på subtitles via programmet WMC.

I mpc så får du öppna view-options-external filters. Klicka på add filter. Välj directvobsubfilter (auto-loading filter)

Här finns den om du inte skulle ha den i listan.
http://www.videohelp.com/download/VSFilter2.37and2.39_20081129.zip
Öppna VSFilter_20081129.zip och lägg vsfilter i den mapp du har dina andra codecs.

När du klickat på add filter så får du browsa efter vsfilter.

CVN
2009-08-21, 19:28
Bump

Undrar hur man kollar på köpta Blu-Ray skivor i MPC, har laddat ner allt som behövs men undrar egentligen bland den simplaste frågan, hur man öppnar filen?

CVN
2009-08-21, 20:15
Cmon

snej
2009-08-21, 20:21
Skaffa Cyberlink PowerDVD så är saken biff.

King Grub
2009-08-21, 20:28
Bästa alternativet för Blu-Ray. Undrar om man ändå inte måste ha codecs från PowerDVD för att spela upp dom vettigt i MPC, om det överhuvudtaget går på ett bra sätt.

CVN
2009-08-21, 21:47
Bästa alternativet för Blu-Ray. Undrar om man ändå inte måste ha codecs från PowerDVD för att spela upp dom vettigt i MPC, om det överhuvudtaget går på ett bra sätt.

Vad är bästa alternativet?

King Grub
2009-08-21, 21:49
PowerDVD, som sagt.

CVN
2009-08-21, 21:54
PowerDVD, som sagt.

Har inte du skrivit längre bak att Media Player Classic är det bästa alternativet?

CVN
2009-08-21, 22:45
Själva fan att inget aldrig kan fungera! Har testat med alla jävla program men inget kan spela upp den på TVN via HDMI. I PowerDVD står det något i stil med att den inte kan spela bakåt eller något och avbryts efter någon sekund.

I MPC så hittar den inte ens någon läsbar fil så jag kan spela upp den...

snej
2009-08-21, 23:17
Har inte du skrivit längre bak att Media Player Classic är det bästa alternativet?

MPC+CoreAVC är det bästa alternativet för t.ex. x264. En Blu-Ray disk är en annan historia dock, det är inte lika simpelt att avkoda. För det så är PowerDVD det bästa alternativet, och det finns inte ens särskilt många mjukvaror att välja emellan som överhuvudtaget klarar av det. WMP/MPC/VLC mm kan du glömma.

hahavaffan
2009-08-21, 23:22
Som sagt är det Bluray-rippar i .mkv-format som MPC osv är så bra till. För att spela upp en äkta Blurayskiva krävs ett program med stöd för detta, som då PowerDVD. Har du installerat en massa olika program och codecs för att försöka få det att funka, så rekommenderar jag att testa avinstallera allt sånt och lägg in senaste PowerDVD.

snej
2009-08-21, 23:24
Codecpacks är döden. Så lite som möjligt ska man ha :)

CVN
2009-08-22, 01:26
Jo har suttit och läst på som fan nu i några timmar och kom fram till att arcsoft theatre home cinema 3 var det bästa alternativet, hade tydligen varit strul för många med Powerdvd.

Hur som helst så funkar blu-ray discen bra i Arcsoft.

snej
2009-08-22, 08:57
PowerDVD är flawless, jag har använt det sen första releasen av det släpptes och det har alltid fungerat perfekt (men man måste vara vaken på uppdateringar på såna här program). Men på senare år så har det ju kommit ett par uppstickare då, men det är ju inga freewares progg som sagt..

Nästan alltid när det kommer till folk som har problem med mediaspelare och codecs så det användarfel/hårdvarufel. Fel codecs, för många codecs (=konflikter), för klen CPU osv. Sen så finns det ju en hel uppsjö inställningar som för en glad amatör är mer eller mindre omöjliga att förstå sej på.

King Grub
2009-08-22, 09:17
Jo har suttit och läst på som fan nu i några timmar och kom fram till att arcsoft theatre home cinema 3 var det bästa alternativet

Oj nej, timmar bortslösade. PowerDVD är mycket bättre för Blu-Ray. Finns väl inga vettiga alternativ ens.

Som ovan nämnt är det ofta skräp bakom ratten som ligger bakom "strul".

Eiken
2009-08-22, 10:46
Popcorn Hour

CVN
2009-08-22, 12:00
Oj nej, timmar bortslösade. PowerDVD är mycket bättre för Blu-Ray. Finns väl inga vettiga alternativ ens.

Som ovan nämnt är det ofta skräp bakom ratten som ligger bakom "strul".

Jaja, Arcsoft fungerade i alla fall bra för mig och det gjorde inte powerdvd.

hahavaffan
2009-09-22, 18:50
Börja om från början.

Avinstallera både CoreAVC och Haali.

Installera CoreAVC, men inte Haali. Det är en gammal version av Haali som följer med.

Ladda hem senaste Haali:

http://sv.afterdawn.com/programvara/videoprogram/videokodekar_och_filter/haalimediasplitter.cfm

Installera.

I MPC, gå till View -> Options.

Under Internal Filters, se till att formaten du vill att Haali skall splitta inte är ikryssade.

Under Playback -> Output, kryssa i Haali's Video Renderer om det inte redan är gjort.

Testa med en .mkv-video helst.Nu drar jag upp denna gamla tråd, men behöver lite hilfe. Har installerat MPC-HC av senaste version, sen Core AVC 1.9 utan Haali, sen senaste Haali, sen senaste AC3 filter. Allt funkar, men problemet är att jag INTE kan välja Haali's Video Renderer** under Output i MPC-HC :( Den är grå och ej valbar. But why? Det är x64 MPC-HC, men det hade jag innan formateringen också.

hahavaffan
2009-09-22, 18:57
Btw... vill man inte att Core AVC ska sköta .mkv-filerna? Det gör den ju väl inte om man väljer Haali? Eller har jag cyklat iväg nu? Har valt i Core AVC att trayikonen ska synas när den används, och det gör den inte. Vad fan används egentligen, om det varken är Haali eller Core?

hahavaffan
2009-09-22, 19:05
Testade x86 av MPC-HC och nu funkar det så jävla bra.

snej
2009-09-22, 20:36
Haali är en mediasplitter, för hanteringen av audio/videoformat osv. CoreAVC är avkodaren, den funkar även utan Haali..

Men du löste ju problemet med 3 inlägg helt by your self :)

Bailah
2009-09-23, 09:54
Tycker VLC löser alla mina problem, spelar allt och blir decent nog bild !

Humbucker
2009-09-23, 10:30
Sidofråga: Jag kör MPC tillsammans med CoreAVC/Haali + ReClock för att få bra flyt i TV'n. Men hur får jag MPC-HC att fungera ihop med ReClock? ReClock vill inte laddas upp tillsammans med MPC-HC hur jag än ställer in i ReClock.

hahavaffan
2009-09-23, 12:48
Klarar du dig inte med vanliga MPC då?

kalle_banan
2009-09-23, 13:15
Vad är optimalt för en mac då? För tillfället kör jag med VLC och Quicktime, slumpmässigt efter humör oftast, men finns det någon optimal spelare?

Frantic
2009-09-29, 09:14
Jag har problem med min MPC-HC.

Mitt i bilden, horisontellt, är det en ca: 3cm lång störning som uppkommer då och då. Jag har Coreavc och Haali installerade. Vad kan felet bero på och hur fixar jag det? Störningen uppkommer på alla sorters filer, vanliga XVID, 720p och 1080p.

Varje gång jag ska spela upp en fil så dyker en ruta upp som säger:

Warning: Creating EVR Custom Renderer.
No D3DX9 dll found. To enable stats, shaders and complex resizers please make sure to install the latest DriectX End -User Runtime

King Grub
2009-09-29, 09:15
Har du gjort det då? Installerat senaste DirectX?

Frantic
2009-09-29, 09:19
Yes. Ingen förbättring. Kanske ska ominstallera hela köret?

Frantic
2009-09-29, 09:32
Ska förtydliga mig med att varningen inte kommer upp sen jag installerade senaste DirectX men att störningen kvarstår.

King Grub
2009-09-29, 09:55
Har du kört Media Player Classic (inte Home Cinema) tidigare? Då kan registerrester av det störa MPC-HC. Gå då in i registereditorn (Kör -> regedit) och sök efter nycklar som heter Gabest. Ta bort dom.

Frantic
2009-09-29, 10:03
Jag har kört MPC innan men det var innan jag formaterade om datorn för en vecka sen. Vid en sökning på Gabest så hittas bara en nyckel som heter standard och den går inte att ta bort

-GP-
2009-09-30, 12:26
Provat att köra VMR9 istället för EVR Custom Pres.?! (under Output i inställningarna för MPC-HC)

Jag kör med enbart MPC-HC, senaste versionen, utan några andra codecs (inget Coreavc eller Haali) installerade. Fungerade direkt.

Frantic
2009-09-30, 15:25
Det fungerade tyvärr inte heller, men jag uppskattar hjälpen.

RavenFrost
2009-11-05, 18:43
Har några problem vid uppspelning av 1080p som någon kanske har lösningen på?

I Zoom Player har jag fått ljud och bild att stämma överens, men undertexten ligger en bit efter.
Spelar jag med MP-HC är både ljud och text helt fel.
När jag kör 720p i MP-HC fungerar text, ljud och bild som det ska.

Får även en mycket irriterande grön rand länd ner på bilden i MP-HC. *gah!*

Har CoreAVC och Haali. VobSub till texten.
Några inställningar jag missat kanske?

Frantic
2012-10-01, 13:14
Varför blir det så här när jag kikar på filmer?
Störningarna hänger i, i några sekunder, innan de försvinner och då återkommer med jämna mellanrum. Just nu försöker jag se på The Pacific men det går helt enkelt inte för alla störningar. Jag kör med MPC

http://i49.tinypic.com/34o96dv.jpg

Fishtank
2012-10-01, 13:44
För din CPU orkar inte riktigt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Frantic
2012-10-01, 13:50
En i7a borde väl inte ha några problem med att spela upp ett 720-klipp?

Nordenator
2012-10-01, 13:54
Kanske är kodat med h264 Hi10. En ny version av MPC-HC borde fixa biffen om så är fallet.

Frantic
2012-10-01, 14:12
Kanske är kodat med h264 Hi10. En ny version av MPC-HC borde fixa biffen om så är fallet.

Jag tog bort min nuvarande och alla inställningar och tog hem den senaste versionen men problemet är tyvärr kvar.

Fishtank
2012-10-01, 14:22
En i7a borde väl inte ha några problem med att spela upp ett 720-klipp?

Det borde den verkligen.
Kanske hårdvaruaccelereras genom grafikkortet och grafikkortet kör 2D clocks/är gammalt.

Kör du till en andra skärm via kloning?


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Frantic
2012-10-01, 14:25
Det verkar fungera om jag skippar inställningarna Grub delar med sig av i den här posten

Viktigaste inställningarna i programmet:

View -> Options.

Under Playback -> Output, se till att EVC Custom Pres är valt för DirectShowVideo.


http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168788

Ist för att välja EVC väljer jag het enkelt standard men då går det inte att köra med undertexter och shaders och liknande.

Frantic
2012-10-01, 14:29
Det borde den verkligen.
Kanske hårdvaruaccelereras genom grafikkortet och grafikkortet kör 2D clocks/är gammalt.

Kör du till en andra skärm via kloning?


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det blir likadant oavsett om jag kör klonat, delat skrivbord eller bara kikar på min laptop.

Akerhage
2013-05-01, 15:31
Vet att grub postade ett gäng inställningar för media player classic home cinema, men verkar inte vara i denna tråd. Har formaterat datorn nu så förlorat de inställningarna.
Sökmotorn här är ju inte den bästa, så tacksam för hjälp!

Facit
2013-05-01, 17:44
Vet att grub postade ett gäng inställningar för media player classic home cinema, men verkar inte vara i denna tråd. Har formaterat datorn nu så förlorat de inställningarna.
Sökmotorn här är ju inte den bästa, så tacksam för hjälp!

Är det tråden som länkades på förra sidan du menar?

Det verkar fungera om jag skippar inställningarna Grub delar med sig av i den här posten

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168788

Akerhage
2013-05-01, 17:49
Ja det var det! Hade du problem med de inställningarna facit?

Facit
2013-05-01, 18:00
Min dator är från medeltiden så 720p/1080p funkar inte oavsett inställningar.

Det var Frantic som verkade ha problem med inställningarna :)

Akerhage
2013-05-01, 18:18
Ah, okay, ahja, men det var iaf dem jag var ute efter, jag bugar och bockar.