handdator

Visa fullständig version : Garanti på bärbar dator?


plexmar
2008-10-30, 13:18
Hur länge har man garanti på en bärbar dator? Haft den lite mer än ett år och köpt på onoff. Det trådlösa natverkskortet har slutat fungera. Kan jag byta den tro?

CVN
2008-10-30, 13:21
Hör med dom istället...

Sundsarn
2008-10-30, 13:28
2 år på all elektronik om du köpt den i Sverige? *popcorn*

plexmar
2008-10-30, 18:06
2 år på all elektronik om du köpt den i Sverige? *popcorn*

Ett år stod det på kvittot. Tre år fabriksgaranti. Om något slutat fungera, är det fabriksfel då?

sascha
2008-10-30, 18:15
Du har tre år reklamationstid enligt lagen.

plexmar
2008-10-30, 18:23
Du har tre år reklamationstid enligt lagen.

Sant. Men hur ska jag bevisa att felet fanns där från början? Har ju fungerat fram till nu. Alltså måste jag visa att det är fabriksfel.. kommer dem ju aldrig köpa :/

Hades
2008-10-30, 18:51
Sant. Men hur ska jag bevisa att felet fanns där från början? Har ju fungerat fram till nu. Alltså måste jag visa att det är fabriksfel.. kommer dem ju aldrig köpa :/

Det torde vara ganska låga beviskrav. Du ska nog kunna visa att du inte hanterat datorn ovarsamt, dvs att den inte har t ex yttre skador eller fuktskador. Däremot är det ju meningen att datorn ska klara normalt bruk, så om inte tillverkaren kan visa att du hanterat den ovarsamt, så utgår man ifrån att felet beror på en brist som fanns från början. Att den plötsligt slutat fungera betyder inte att det är ditt fel.

plexmar
2008-10-30, 19:01
Det torde vara ganska låga beviskrav. Du ska nog kunna visa att du inte hanterat datorn ovarsamt, dvs att den inte har t ex yttre skador eller fuktskador. Däremot är det ju meningen att datorn ska klara normalt bruk, så om inte tillverkaren kan visa att du hanterat den ovarsamt, så utgår man ifrån att felet beror på en brist som fanns från början. Att den plötsligt slutat fungera betyder inte att det är ditt fel.

Låter rimligt. Men det går under fabriksgatantin även om felet uppstod efter ett år?

Hades
2008-10-30, 19:07
Låter rimligt. Men det går under fabriksgatantin även om felet uppstod efter ett år?

Nej, blanda inte ihop garantitid med reklamationstid. Du har tre års reklamationstid. Skillnaden mot garanti är att bevisbördan (för att felet var ursprungligt) i princip ligger på dig. Däremot är som sagt beviskraven i praktiken låga.

plexmar
2008-10-30, 20:08
Nej, blanda inte ihop garantitid med reklamationstid. Du har tre års reklamationstid. Skillnaden mot garanti är att bevisbördan (för att felet var ursprungligt) i princip ligger på dig. Däremot är som sagt beviskraven i praktiken låga.


Så jag ska alltså gå in och berätta att den slutat fungera som den ska och begära en ny då jag har tre års reklamationstid? Inte blanda in deras ettårs-garanti eller den treåriga fabriksgarantin?

Lika bra att ha kött på benen när man ska dit, annars äter dem väl upp mig och jag står med en obrukbar dator i ösregnet :D

Piranha
2008-10-30, 20:38
Det inbyggda wlankortet borde inte vara så svårt att få bytt på garanti.

Att tänka på är batterier, de har bara 6 månaders garanti.

Hades
2008-10-30, 20:40
Så jag ska alltså gå in och berätta att den slutat fungera som den ska och begära en ny då jag har tre års reklamationstid? Inte blanda in deras ettårs-garanti eller den treåriga fabriksgarantin?

Lika bra att ha kött på benen när man ska dit, annars äter dem väl upp mig och jag står med en obrukbar dator i ösregnet :D

Har du en treårig fabriksgaranti? Det missade jag. Isåfall utgår man från att felet fanns från början och tillverkaren måste visa att felet beror på dig om han ska slippa ansvar.

Oavsett vilket så är det klart du ska reklamera om din dator slutat fungera och du inte gjort något speciellt med den. De kommer säkert hellre reparera den än att ge dig en ny.