Visa fullständig version : Finns det någon bok eller sida där jag få reda på SANNINGEN om kost?
Barbastark
2008-10-30, 12:10
Hej!
Jag har lästa massa olika fitnesstidningar och böcker osv men blir knappt något klokare för det.
Exempel kan vara att jag läser att paulun skriver att man ska äta mycket fibrer och skippa det vita brödet. Ok tänker jag, då äter jag All-bran och rågkusar och hoppar över skogaholmslimpan.
Men så säger folk på tex denna sidan att det är idiotiskt att äta fullkornspasta varje gång, eller All-bran som fling val till frukosten för då får man i sig FÖR mycket fibrer.
Sedan så läste jag någon annan stans att mättat fett är dåligt du ska äta omättat och fleromättat istället. Ok tänkte jag och började skippa det röda köttet och osten och istället började med kyckling och nötter. MEN så får jag senare reda på att om du håller på så så får du brist på mättat fett som är bra för andra funktioner i kroppen.
Verkar som att fittnesstidningar och böcker riktar sig till den "vanliga svensson" som fuskar med maten i vilket fall. Författaren tänker: "om jag skriver ät bara mättat och fleromättat fett så kommer det bli en lagom balans ändå för folk kommer ändå fuska och ta en stor fredagsstek eller grädde till kaffet så ingen skada skedd".
Jag är helt "lost" någon som har tips på litteratur för att jag ska få lite koll på vad jag som tränande individ ska äta?
shut teh face
2008-10-30, 12:17
Vissa saker är bra idag och imorgon är det oviktigt.
Läs allt King Grub skriver så har du koll.
martikainen
2008-10-30, 12:19
Läs allt King Grub skriver så har du koll.
Samtidigt kan du ju springa några varv runt jorden ;)
Skämtåsido, finns inget som stämmer till 100% på papper, allting är individuellt, finns många rekommendationer..
Äter du för mycket fiber kommer du skita som en tok, äter du för lite, kommer du klämma ur stenbumlingar. Man ska alltid dosera rätt.
Fördelen med kost är att den är individuell, en som gör av med 5000 kcal/dag bör t ex inte äta samma proportioner av livsmedel som en som gör av med 2400 kcal/dag. Ska man försöka hitta en "sanning" om kost så får man titta på sin egen situation och applicera de allmänna riktlinjerna som finns på den situationen. Det man ska ha i åtanke är fortfarande att de allmänna rekommendationerna riktar sig till "en standardperson" och rekommendationerna har dessutom ett ganska stort spann inom vissa områden.
Rekommendationerna finns i kortform på www.slv.se och heter Svenska näringsrekommendationerna (SNR). Vill man läsa dem i sin helhet finns det en bok som heter Nordic Nutrition Recommendations (Ev stavfel) vilken jag inte rekommenderar någon som inte redan är ganska insatt att läsa. Det är alldeles för mycket siffror och för spridda stråk för att vara ett bra underlag.
Näringslära för högskolan är också ganska bra då den ger en något djupare bild av näringsläran men för att göra en "bra diet" så behövs den absolut inte för en normal tränande människa.
Eller så kör man genvägen
2 g protein/kg
0,5-1,0 g fett/kg
Kolhydrater upp till 400-500 g och sen fyller man på med 50/50 kolhydrater/fett tils man når kalorimålet. Över 4000 kcal/dag så kan man öka andelen fett ytterligare.
Mellan 20-40 g fibrer/dag
Minst 500 g frukt och grönt/dag men överdriv inte heller.
Fet fisk minst tre gånger i veckan.
Rött kött eller järnrik inälvsmat minst tre gånger i veckan
Spannmål/bröd till flera måltider/dag och justera vilken sort det är mot den totala fibermängden.
Mejeriprodukter motsvarande 0,5 l mjölk/dag
Jag har hoppat över några saker (bl a kaffe :D ) men äter man enligt det så missar man enligt mig inte så mycket och det mesta man missar får man på köpet.
Eller så slappnar man bara av en del och ser över det man äter idag och hur man kan förändra det, det är mycket enklare att göra små förändringar och få dessa att bli en del av den vanliga kosten.
Lite grönsaker? Ät mer
Bara fiberprodukter och man tränar mycket? Ät mindre fibrer
Osv
Barbastark
2008-10-30, 12:39
Fördelen med kost är att den är individuell, en som gör av med 5000 kcal/dag bör t ex inte äta samma proportioner av livsmedel som en som gör av med 2400 kcal/dag.
Ska man försöka hitta en "sanning" om kost så får man titta sin egen situation och applicera de allmänna riktlinjerna som finns på den situationen. Det man ska ha i åtanke är fortfarande att de allmänna rekommendationerna riktar sig till "en standardperson" och rekommendationerna har dessutom ett ganska stort spann inom vissa områden.
A det är det jag har börjat förstå nu efter några år :P
Så jag ska istället hoppa alla "vanliga" rekommendationer och istället läsa om vad livsmedlet har för påverkan på kroppen och sedan försöka pussla ihop rätt?
Finns det ingen "kost för hårt tränande" bok eller något? Eller kanske någon som tar upp "såhär mycket av varje ska du äta om du är en medelålders inaktiv man, såhär mycket ska du äta av varje om du är en 4500kcal förbrukande hårt tränande person" osv?
Om det skulle finnas en sådan bok så skulle det ändå rikta sig till den genomsnittliga personen i det du söker. Alltså säkerligen inte passa in på dig så bra eftersom, som Bumbi sa tidigare, att det är individuellt. Följ de allmäna riktlinjerna inom en sund kost och ät därefter. Anpassa maten efter dina behov och se till att få i dig alla viktiga vitaminer, osv. Förstår inte vad du är ute efter direkt? En magisk kost som ska göra vadå? Ät ordentligt, nyttigt. Varför göra det så komplierat??
Det första du måste förstå är att man vet mycket mindre om påverkan på kroppen än vad man som lekman kan tro. Så desto mer avancerade och specifika råd om individuella livsmedel du får desto större risk är att de är ovetenskapliga.
Det är för mycket tänkande och petande hit och dit. I princip är det så att ju mindre människan har rört och manipulerat med maten ju bättre är den. Äter man naturligt och oprocessat så finns det inga större risker för näringsbrist och man får god immunitet mot sjukdom. Sikta på upp emot 2 g protein/kg kroppsvikt och fyll ut resten med naturliga fetter och kolhydrater - inga lightprodukter. Rotfrukter, grönsaker, kött (fisk, nöt, gris, fågel, vilt - allt), nötter, vissa mjölkprodukter är sånt som alltid fungerar.
Barbastark
2008-10-30, 13:09
Fördelen med kost är att den är individuell, en som gör av med 5000 kcal/dag bör t ex inte äta samma proportioner av livsmedel som en som gör av med 2400 kcal/dag. Ska man försöka hitta en "sanning" om kost så får man titta på sin egen situation och applicera de allmänna riktlinjerna som finns på den situationen. Det man ska ha i åtanke är fortfarande att de allmänna rekommendationerna riktar sig till "en standardperson" och rekommendationerna har dessutom ett ganska stort spann inom vissa områden.
Rekommendationerna finns i kortform på www.slv.se och heter Svenska näringsrekommendationerna (SNR). Vill man läsa dem i sin helhet finns det en bok som heter Nordic Nutrition Recommendations (Ev stavfel) vilken jag inte rekommenderar någon som inte redan är ganska insatt att läsa. Det är alldeles för mycket siffror och för spridda stråk för att vara ett bra underlag.
Näringslära för högskolan är också ganska bra då den ger en något djupare bild av näringsläran men för att göra en "bra diet" så behövs den absolut inte för en normal tränande människa.
Eller så kör man genvägen
2 g protein/kg
0,5-1,0 g fett/kg
Kolhydrater upp till 400-500 g och sen fyller man på med 50/50 kolhydrater/fett tils man når kalorimålet. Över 4000 kcal/dag så kan man öka andelen fett ytterligare.
Mellan 20-40 g fibrer/dag
Minst 500 g frukt och grönt/dag men överdriv inte heller.
Fet fisk minst tre gånger i veckan.
Rött kött eller järnrik inälvsmat minst tre gånger i veckan
Spannmål/bröd till flera måltider/dag och justera vilken sort det är mot den totala fibermängden.
Mejeriprodukter motsvarande 0,5 l mjölk/dag
Jag har hoppat över några saker (bl a kaffe :D ) men äter man enligt det så missar man enligt mig inte så mycket och det mesta man missar får man på köpet.
Eller så slappnar man bara av en del och ser över det man äter idag och hur man kan förändra det, det är mycket enklare att göra små förändringar och få dessa att bli en del av den vanliga kosten.
Lite grönsaker? Ät mer
Bara fiberprodukter och man tränar mycket? Ät mindre fibrer
Osv
A det lät som ett bra svar. När jag quota förut så stod bara det jag quotade med om du undrar varför jag frågade typ det du svarade på igen.
Barbastark
2008-10-30, 13:11
Förstår inte vad du är ute efter direkt? En magisk kost som ska göra vadå? Ät ordentligt, nyttigt. Varför göra det så komplierat??
Det jag är ute efter är att få koll på kosten så att jag kan äta så att jag inte får brist på något. Trodde tex att jag åt exemplariskt förut men så visade det sig att jag hade tex zink brist.
Så vill få koll så att kan veta vad jag behöver äta mer av för att inte få brist på det ena eller det andra osv.
Hur fick du reda på att du hade zinkbrist?
Allt om näringslära av Martin Brunnberg är en bra bok.
Om man har väldigt mycket tid över så kan man läsa och försöka förstå allt i näringslära för högskolan.
Eddie Vedder
2008-10-30, 16:17
Om man har väldigt mycket tid över så kan man läsa och försöka förstå allt i näringslära för högskolan.
Ja fast man får inte reda på "sanningen " för det. Snarare tvärtom, ju mer litteratur och forskning man läser desto mer inser man vad lite man vet. Precis som Trance säger är det väldigt lite vi vet egentligen, även om många förefaller tro att det finns rätta svar.
Visst finns mer eller mindre etablerad vetenskap men någon "sanning" är vi inte ens i närheten av så Barbastark lär bli besviken om det är förhoppningen.
Snorkelfarsan
2008-10-30, 18:54
Sedan så läste jag någon annan stans att mättat fett är dåligt du ska äta omättat och fleromättat istället. Ok tänkte jag och började skippa det röda köttet och osten och istället började med kyckling och nötter. MEN så får jag senare reda på att om du håller på så så får du brist på mättat fett som är bra för andra funktioner i kroppen.
När det gäller fetter så har jag förstått att det inte finns ett fett som är det "ultimata", det gäller att få olika typer av fetter från olika livsmedel. En massa fleromättade fetter kommer inte göra dig jättehälsosam, och inte bara mättade heller - det är kvoten och ration mellan de olika fetterna som är viktig.
Jag har dock undrat över precis samma saker som du, läst en sak där och sen en annan sak lite senare. Man blir förvirrad, men som andra påpekat så finns det tyvärr ingen total super-sanning, och det som kan vara bevisat idag kan lika gärnat bli dementerat imorgon när en bättre studie visar nåt annat osv. Det är något jag lärt mig här på Kolozzeum och som gjort att jag fått en mycket bättre syn och förståelse för kosten.
Scratch89
2008-10-30, 19:57
Jag håller med Trance och Eddie här. Man behöver inte läsa mycket litteratur som behandlar ämnet innan man inser hur lite man vet. Man läser om transportkedjor och "hur det här fungerar är ännu inte känt", eller om biverkningar av för lite/för mycket selenintag och konstaterar att det inte finns vetenskapligt understödd information där heller. De som konstaterar sanningar är de som inte har koll alls.
Dessutom har jag märkt att ju mer man lär sig, desto mindre vet man att det spelar roll, och desto mindre bryr man sig.
Högstadiets Biologi bok kan inte ha fel, läs den! :)
Näringslära för högskolan. Den lär dig grunderna, sanningarna.
Allt är ännu inte klarlagt, såklart, men det är löjligt att påpeka att "ju mer man lär, desto mer inser man vad man inte vet" när vi talar om kost/näringslära på denna nivån... :')
Eddie Vedder
2008-10-30, 21:35
men det är löjligt att påpeka att "ju mer man lär, desto mer inser man vad man inte vet" när vi talar om kost/näringslära på denna nivån... :')
Det är löjligt att tro att så mycket är klarlagt som du verkar tro.
Jag är helt "lost" någon som har tips på litteratur för att jag ska få lite koll på vad jag som tränande individ ska äta?
Om du inte har några grundläggande kunskaper så är det absolut bästa och lättaste sättet att äta varierat. Svårare än så behöver det inte att få ihop en bra kost, det vill jag påstå gäller de allra flesta individer.
Det som är bra att hålla koll på är vad man gärna kan äta av varje dag (frukt, ris, kyckling, filmjölk tex) och vad man bör begränsa sig till att äta någon gång i veckan eller i månaden (gelehallon, sprit, princesstårta tex).
Kolla på livsmedelsverkets hemsida, tallriksmodellen är bra att utgå ifrån. Äter man enligt den och varierar sina måltider så kan det inte bli helt fel i alla fall.
Näringslära för högskolan. Den lär dig grunderna, sanningarna.
Allt är ännu inte klarlagt, såklart, men det är löjligt att påpeka att "ju mer man lär, desto mer inser man vad man inte vet" när vi talar om kost/näringslära på denna nivån... :')
Vad lär du dig i näringslära för högskolan som du kan applicera på din kost i praktiken?
Eddie Vedder
2008-10-31, 18:54
Vad lär du dig i näringslära för högskolan som du kan applicera på din kost i praktiken?
Åtminstone merparten av kapitel 14, 15 och 17. För en idrottare även kapitel 16 (Idrottsnutrition).
Åtminstone merparten av kapitel 14, 15 och 17. För en idrottare även kapitel 16 (Idrottsnutrition).
Skall läsa igenom dem men de är vad jag kan se enormt generella. Hur som helst, jag återkommer med ett svar.
Barbastark
2008-11-01, 15:52
Hur fick du reda på att du hade zinkbrist?
Det var en slump faktiskt. Skulle in å köpa lite kosttillskott å så frågade dem om jag ville göra ett zink test. Å då gjorde jag det och passerade utan bravur :P
Det var en slump faktiskt. Skulle in å köpa lite kosttillskott å så frågade dem om jag ville göra ett zink test. Å då gjorde jag det och passerade utan bravur :P
Vad är ett zinktest och hur går det till?
Verkar ju vara det perfekta försäljningsknepet :)
- "Vill du göra vårt X-test?"
- "Visst."
- "Oj, du hade visst brist på X, köp detta tillskott så blir det bra."
*screwy*
Det är löjligt att tro att så mycket är klarlagt som du verkar tro.
Okej, jag "verkar tro", men jag inser. Du har fel.
Vilken nivå av kunskap söker trådskaparen?
Det jag menar är att även om inte allt är klarlagt så ser jag inte hur poängen blir relevant i denna tråden.
Bara för att man inte helt har klarlagt hur t.ex. ATP-syntas fungerar så innebär det inte att det inte finns i kroppen och verkar.. Är det viktigt för trådskaparen att veta hur den fungerar? Ja, kanske det.. Kanske inte.
Oj, var ska jag börja?
Jag har själv inte läst hela boken, men jag har kikat i den och den verkar ganska grundlig och uttömmande.
Läser man den får man en ganska god inblick i hur metabolismen fungerar.
Boken tar upp kostens näringstäthet (energi, vitaminer, mineraler), bristsjukdomar/näringsbrist, överdosering, munhygien, ätstörningar, vätskebalans.. osv osv.
Det finns ett kapitel som heter "Kostplanering och bedömning" (plockade fram boken nu)..
Vill man kunna göra något ännu mer praktiskt med sin kost så kan man ju istället läsa en bok om matlagningstekniker.. i o f s.
Eddie Vedder
2008-11-02, 13:28
Bara för att man inte helt har klarlagt hur t.ex. ATP-syntas fungerar så innebär det inte att det inte finns i kroppen och verkar.. Är det viktigt för trådskaparen att veta hur den fungerar? Ja, kanske det.. Kanske inte.
Du behöver inte lägga ord i munnen på mig, det är INTE de mest avancerade biokemiska processerna jag tänker på.
Snarare mer grundläggande saker (såna saker som jag utgår från att ttrådskaparen är intresserad av) som proteinbehovet, bra fettsammansättningar, möängder/typer av kolhydrater, diverse tveksamheter kring angivna RDI-värden o.s.v.
Såna saker som ständigt debatteras och ofta revideras. Hur många gånger har inte ett RDI-värde förändrats egentligen? Ta bara en titt på hur vårat ansedda proteinbehov har förändrats genom historien.
Mycket vet man mer om idag givetvis. Men att, som du, mena att allt det är klarlagt nu och för alltid är ju ganska naivt.
Barbastark
2008-11-02, 19:48
Man får en vätska att gurgla runt i munnen ca 10 sekunder och om man har brist så smakar det ingenting, om allt är som det ska så ska det smaka äckligt/konstigt.
För mig smakade det väldigt lite men dem sa att det skulle smacka mycket och tydligt.
Eddie Vedder
2008-11-02, 20:02
Man får en vätska att gurgla runt i munnen ca 10 sekunder och om man har brist så smakar det ingenting, om allt är som det ska så ska det smaka äckligt/konstigt.
För mig smakade det väldigt lite men dem sa att det skulle smacka mycket och tydligt.
Det där testet vet jag att Anna Skipper gjorde i någon av de tidigare säsongerna av "Du är vad du äter". Jag har aldrig hört det förekomma någon annanstans, jag dömer absolut inte ut det testet men att enbart ha sett en sak genomföras av henne gör mig lite skeptisk.
När jag läste om vitaminer snackades det ju om att det inte fanns något specifikt test för zinkbrist. Så att bara tolka ditt resultat som zinkbrist bara sådär känns väl inte helt ok.
Barabazz91
2008-11-02, 23:47
Jag tror att det här handlar väldigt mycket om känsla och inte att kunna mycket om näringslära utan snarare om sin egen kropp (även om man såklart måste ha vissa baskunskaper).
Saker som:
Hur mycket aktiverar jag mig under dagen?
Hur mycket väger jag?
etc. är t.e.x viktigt när man sätter ihop sin kost med målet att öka eller gå ner i vikt.
Och sedan när det gäller saker som vilket typ av fett man ska äta eller vilken typ av kostfiber som är bra eller dålig så är det ju som allt annat, man måste "hitta balansen" Det får man också som sagt känna efter själv.
Din kropp och förmodligen din hjärna kommer att tala om för dig om du äter bra eller åt helvete. Äter man som killen i supersize me eller pizza två gånger om dagen så förstår man ju och märker att det man äter inte är riktigt okej. man en hyfsat balanserad kost så kommer du ju känna att du mår bra förutsatt att du är fullt frisk förstås och lägger du dig på ett överskott så kommer du också öka i vikt.
Som sagt det gäller att balansera och hitta vad som funkar för en själv.
Tom Warrior
2008-11-05, 13:06
Det där testet vet jag att Anna Skipper gjorde i någon av de tidigare säsongerna av "Du är vad du äter". Jag har aldrig hört det förekomma någon annanstans, jag dömer absolut inte ut det testet men att enbart ha sett en sak genomföras av henne gör mig lite skeptisk.
Det är ett gammalt beprövat sätt som har använts länge. Zinkbrist är hur vanligt som helst.
King Grub
2008-11-05, 13:09
Zinkbrist är hur vanligt som helst.
Zinkinnehållet i den svenska kosten är som regel tillräckligt
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12508&epslanguage=SV
Eddie Vedder
2008-11-05, 14:41
Det är ett gammalt beprövat sätt som har använts länge.
Det behöver ju inte innebära att det är korrekt.
Jag motsäger det som sagt inte, inte alls mitt syfte att försöka motargumentera eller så. Men däremot har jag inte stött på det i mer vetenskapliga sammanhang än Anna Skipper och nu den här kosttillskottsförsäljaren.
Kan du ge mig fler exempel du som vet?
Såna saker som ständigt debatteras och ofta revideras. Hur många gånger har inte ett RDI-värde förändrats egentligen? Ta bara en titt på hur vårat ansedda proteinbehov har förändrats genom historien.
Mycket vet man mer om idag givetvis. Men att, som du, mena att allt det är klarlagt nu och för alltid är ju ganska naivt.
Ja, och allt är självklarheter som står att läsa i t.ex Näringslära för högskolan.
Det är en inkörsport till en djupare kunskap om och förståelse för näringslära/kost. Det är "sanning" i den bemärkelsen att allt som står däri är grundat på vetenskapliga studier, inte i att det är absolut, klarlagd fakta.
Trådskapare är förvirrad och ska väl därför hänvisas till nån bra bok, och inte till någon nyslitteratur.. (menar inte att någon gjort det)
Det är på den nivån tråden ligger, tycker jag.
Därför ser jag inte relevansen i att tala om "det är inte absoluta sanningar" när Morty bara skrev:
"Om man har väldigt mycket tid över så kan man läsa och försöka förstå allt i näringslära för högskolan."
Visst skadar det inte men.. Jag antar att jag bara känner att det är en sån självklarhet att jag blir tvungen att kommentera det på ett "barnsligt" sätt. Haha.
Barbastark
2008-11-06, 00:25
Ja, och allt är självklarheter som står att läsa i t.ex Näringslära för högskolan.
Det är en inkörsport till en djupare kunskap om och förståelse för näringslära/kost. Det är "sanning" i den bemärkelsen att allt som står däri är grundat på vetenskapliga studier, inte i att det är absolut, klarlagd fakta.
Trådskapare är förvirrad och ska väl därför hänvisas till nån bra bok, och inte till någon nyslitteratur.. (menar inte att någon gjort det)
Det är på den nivån tråden ligger, tycker jag.
Därför ser jag inte relevansen i att tala om "det är inte absoluta sanningar" när Morty bara skrev:
"Om man har väldigt mycket tid över så kan man läsa och försöka förstå allt i näringslära för högskolan."
Visst skadar det inte men.. Jag antar att jag bara känner att det är en sån självklarhet att jag blir tvungen att kommentera det på ett "barnsligt" sätt. Haha.
Bra sagt på den!
Klart jag förstår att det inte finns så mycket som är den ultimata obestridda sanningen framtagen och bevisad för all framtid inom kost eller något annat område heller för den delen. Är mer ute efter det som idag anses vara riktigt och någon/några bra källor på det.
Eddie Vedder
2008-11-06, 05:33
Är mer ute efter det som idag anses vara riktigt och någon/några bra källor på det.
Då så, men då är ju titeln något förvirrande. Din förstapost likaså.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.