handdator

Visa fullständig version : 2h Promenad i relativt snabb takt, vad förbränner man?


Fearstrike
2008-10-30, 06:54
Ja som topicen lyder. Jag har så svårt för att få en realistisk uppfattning om detta. Pulsklockan säger 1 sak ( mäter bara genom puls tror jag, budget skräp ) Hälsovakten säger en annan o.s.v

Kollat på 4 olika ställen och alla är heeeelt skilda i resultat.

Så jag menar, vad är realistiskt för er som är mer insatta? 2h grusvägs promenad med massvis med uppförsbackar. I snabb promenad + ett kortare spring pass inkluderat för att få upp pulsen.

Vad tror ni är mest rimligt? I kcal väg d.v.s

Ellis Wyatt
2008-10-30, 07:28
Jag tror att den bästa uppskattningen kan göras genom att du beräknar hur långt du gått, och sedan räknar ut medelhastigheten.

Sedan använder du siffror för hur mycket man förbränner per minut för gång vid en viss kroppsvikt. Caloriesperhour.com funkar säkert bra.

Din puls är helt irrelevant.

Eddie Vedder
2008-10-30, 07:33
Ett annat tips för en jättegenerell uppskattning är att multiplicera kroppsvikten med antal kilometer och sedan dra av 30%.

Antal kilometer multiplicerat med kroppsvikt gäller nämligen för löpning, en viss sträcka som löps vid en viss hastighet förbrukar 30% mer energi än samma distans vid promenad i viss hastighet.

Givetvis finns jättemånga variabler här vad gäller olika intensiteter, löp- och gångteknik etc. men är man inte supernoga kan det säkert ge en ganska okej bild.

Fearstrike
2008-10-30, 07:55
Ok tack!

Onigiri
2008-10-30, 10:19
Ett annat tips för en jättegenerell uppskattning är att multiplicera kroppsvikten med antal kilometer och sedan dra av 30%.

Antal kilometer multiplicerat med kroppsvikt gäller nämligen för löpning, en viss sträcka som löps vid en viss hastighet förbrukar 30% mer energi än samma distans vid promenad i viss hastighet.

Givetvis finns jättemånga variabler här vad gäller olika intensiteter, löp- och gångteknik etc. men är man inte supernoga kan det säkert ge en ganska okej bild.Åfan, det smidiga räknesättet hade jag inte en aning om. Har alltid bara sprungit tills hjärtat hoppat ur utan att ha en suck om ungefär hur mycket man bränt. Tack för det :thumbup:

Turbonisse
2008-10-30, 16:54
Av empiriska prov, så förbränner jag runt 1000kcal på 2h 20min gång i rask takt dvs runt 7 km/h

CVN
2008-10-30, 20:04
Av empiriska prov, så förbränner jag runt 1000kcal på 2h 20min gång i rask takt dvs runt 7 km/h

hmm, har för mig jag läste på en sida där det stod ungefär hur mycket man brände på att gå, där stod det typ 247 kcal/ timme så ditt verkar lite väl mycket?

Eddie Vedder
2008-10-30, 20:06
hmm, har för mig jag läste på en sida där det stod ungefär hur mycket man brände på att gå, där stod det typ 247 kcal/ timme så ditt verkar lite väl mycket?

Vilken kroppsvikt och vilken hastighet läste du om då? För är det inte samma kroppsvikt och samma hastighet som Turbonisse kan du ju inte säga att det verkar för mycket.

CVN
2008-10-30, 20:10
Vilken kroppsvikt och vilken hastighet läste du om då? För är det inte samma kroppsvikt och samma hastighet som Turbonisse kan du ju inte säga att det verkar för mycket.

Jag trodde inte det skulle skilja så mycket från olika personer till personer.

r3mpuh
2008-10-30, 20:17
DU får räkna ut exakt hur mkt kcal du gör av med varje dag respektive exakt hur mycket du stoppar i dig, sedan så märker du hur mycket kcal du bränner på den 2h extra promenaden på vågen! ;D

machine gun
2008-10-30, 20:18
Ett annat tips för en jättegenerell uppskattning är att multiplicera kroppsvikten med antal kilometer och sedan dra av 30%.

Antal kilometer multiplicerat med kroppsvikt gäller nämligen för löpning, en viss sträcka som löps vid en viss hastighet förbrukar 30% mer energi än samma distans vid promenad i viss hastighet.

Givetvis finns jättemånga variabler här vad gäller olika intensiteter, löp- och gångteknik etc. men är man inte supernoga kan det säkert ge en ganska okej bild.

Jag trodde den formeln gällde förflyttning av en kropp i största allmänhet. Har aldrig hört att den skulle vara framtagen speciellt för löpning utan man brukar väl använda den för gång också (alltså utan att dra av 30 %).

Eddie Vedder
2008-10-30, 20:20
Jag trodde den formeln gällde förflyttning av en kropp i största allmänhet. Har aldrig hört att den skulle vara framtagen speciellt för löpning utan man brukar väl använda den för gång också (alltså utan att dra av 30 %).

Jag vet inte exakt iofs, jag har bara hört Ironwoman prata om det när det diskuterats om löpning och då antagit att det gäller löpning.

Men det kan ju vara en missuppfattning förstås, får se om hon ser den här tråden och kan svara.:)

Kinsei
2008-10-31, 10:47
Jag tror att "formeln" är allmänt vedertagen just för löpning. (Kan för övrigt säga att min pulsklocka ger ungefär samma värden, dvs. 6-700 kcal/mil för mig).

Löpning är mer energikrävande än gång då den ju består av "en serie små hopp". Så det är inte bara förflyttningen av kroppen en viss sträcka som räknas. Hur mycket mindre man förbrukar vid gång vet jag däremot inte. 30% låter rätt mycket. Om man "powerwalkar" med kraftigt svängande armar är energiförbrukningen så klart högre än om man hasar fram i sakta mak.

Eftersom allt ändå handlar om uppskattningar och ungefärliga värden hade jag nog räknat som löpning men avrundat neråt. Ungefär så här alltså: På 2h någorlunda rask promenad går jag 12-13 km. Om jag springer den sträckan gör jag av med drygt 800 kcal. Så jag skulle räkna det som knappt 800 (om jag nu hade ett intresse av att räkna kalorier!)

Fearstrike
2008-10-31, 17:26
tack för svaren och bump på min sista fråga i min andra tråd please: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121184