handdator

Visa fullständig version : 10 Kilo på 10 Månader


OneDay
2008-10-29, 23:04
Hej!

Jag är 16 år, väger 49 Kilo och är 180 cm lång. När man kollat runt så känns som om mitt fall är väldigt extremt med tanke på min vikt och längd. Vill så gärna gå upp i vikt men inget verkar hända, fast jag satsat på att äta 2 mellanmål om dagen! Det känns som om jag bara blir längre och längre samtidigt som min vikt inte vill förändras.

Har lidit enormt med att vara underviktig. Gjorde precis ett BMI test på nån hemsida där det visade sig att jag hade 15 i BMI. Understiger det 17 så är det tydligen hälsofarligt. Skulle vilja njuta av sommarna mer, då jag underviker att bada och visa ben och armar. Sen är det även jobbigt att gå runt i luftiga kläder jämt

En vardag brukar ser ut så här:

Frukost > Havegrynsgröt eller 2 mackor med 1 glas mjölk

Lunch > Det skolan serverar och 1 glas mjölk

Mellanmål > En macka och en yjogurt

Middag > vanlig mat och 1 glas mjölk

kvällsmål > 2 mackor och 1 glas mjölk

- - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - -

Jag undrar då vad jag ska göra för öka min vikt på ett hälsosamt sätt. 10 månader vore ju en dröm!

Uppskattar alla tips och råd!

Onigiri
2008-10-29, 23:18
Står vikten helt stilla får du äta mer och gärna mat med lite mera fett, finns en mängd trådar som tar upp just viktuppgång hur man skall träna och äta etc.

Ett exempel: Drick mera mjölk (eller fetare mjölk om det nu är lätt/mellan), ät lite större portioner mat, kanske 3 mackor istället för 2? Använd mer smör och ost på brödet eller vad du nu har på dina mackor. Små ökningar ger skillnad på längre sikt.

Tränar du just nu? Vad för sorts träning isåfall?

mattilainen
2008-10-29, 23:24
ät dig proppmätt varje gång duäter bara, verkligen proppmätt

bollio
2008-10-29, 23:42
Skippa den där jävla havregrynsgröten. Mättar för mycket. Ät några till mackor med rikliga mängder smör och drick mer mjölk (3%+) istället.

Honken
2008-10-29, 23:55
Mjölk och nötter. Väldigt lätt sätt att slänga på 2000 kcal utan att känna sig halvsprängd efter varje måltid. Ät en näve mandlar till alla måltider och drick ½-1L mjölk istället för ett glas.

Lycka till! :)

IggaN
2008-10-30, 03:29
Ät nötter!

När jag ville gå upp tio kilo åt jag fan nötter varenda jävla dag. Visst blev man trött på det men man blev 10kg tyngre.

Eddie Vedder
2008-10-30, 05:51
Det strtas ungefär en sådan här tråd om dagen, här är ett litet axplock från liknande trådar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117401&highlight=gr%E4dde
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118050&highlight=gr%E4dde
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118185&highlight=vikt%F6kning
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117110&highlight=standardprodukter
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94594&highlight=standardprodukter
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94237&highlight=standardprodukter

För övrigt skulle jag inte oroa mig över hälsan bara genom att se till BMI som du gör. Det behöver inte per automatik vara dåligt för hälsan att enligt BMI vara underviktig, särskilt inte om man är kille. Däremot måste dju ju ha en viss mängd kroppsfett för hälsans skull och jag vill minnas att det är någon form av kritisk gräns vid 3-4% kroppsfett hos en man.

Är inte säker på siffrorna men hursomhelst kan killar vara RIKTIGT smala utan att det blir skadligt. BMI är ett bra mått men framför allt på befolkningsnivå och bör tas med en större nypa salt på individnivå (där kan det bli väldigt fel om för stora slutsatser dras).

1684_
2008-10-30, 07:02
avokado, n.ötter, RÖD mjölk, grädde, smör, bananer, pasta/ris, yeah mums. e själv underviktig så vet vilket hekvete de e.

Madara
2008-10-30, 07:25
BMI är något du borde ignorera helt och hållet. Finns ingen anledning till att äta sig till en högre bf% bara för att få ett godkänt bmi tal..

Scratch89
2008-10-30, 08:04
Känner du av att du har t.ex lågt blodtryck, du blir snurrig, mår illa osv?

shut teh face
2008-10-30, 09:47
Det finns nog inte så mycket att säga. 49 kilo på din vikt är självklart alldeles för lite för att du ska känna dig nöjd..

Bort med alla kalorisnåla pålägg och havregryn, in med bregott och fet ost på mackorna istället. Fram med fetare mjölk. Ät feta såser till maten. :)

martikainen
2008-10-30, 09:54
Jag skulle säga släng på sylt, kaviar, annat gott du kan äta på mackan, finns så jäkla många goda kombinationer man kan ha på en macka, och att dubbla kalorimängden fixar du lätt med lite sylt + ett par extra skivor ost. och som Shut_the_face sa, feta såser till maten är också gott och enkelt att få i sig mycket av.

be morsan baka kladdkaka, bullar eller andra godsaker som är lätt att slänga i sig en bit av lite då och då, gott är det också

Tolkia
2008-10-30, 10:03
Med den längden till den åldern gissar jag att du har växt rätt snabbt på längden och resten inte har hunnit med. Spinkiga tonåringar är inte direkt ovanliga djur, och jag skulle tro att bredden kommer ikapp bara du har lite tålamod. Så länge du äter vad du behöver och inte är mager för att du svälter dig är det inte farligt och kommer förmodligen att rätta till sig i sinom tid. Däremot kanske du behöver göra något åt självförtroendet; det är inte säkert att du någonsin kommer att se ut som du tycker att du borde se ut för att få visa dig i shorts på badstranden, så det är lika bra att du redan nu börjar jobba in inställningen att ALLA faktiskt får visa sig i shorts på badstranden, tjock som smal, lång som kort, gammal som ung, ful som snygg. "Kolla runt" lite mindre, jämför dig själv lite mindre med andra och bada precis så mycket du vill!

z_bumbi
2008-10-30, 10:03
Tips om mat har redan utdelats, ett visst mått av styrketräning är också bra och ökar kalorinivån rejält så kan det gå ganska snabbt att lägga på sig muskler.

Black Star Abyss
2008-10-30, 11:43
Väg maten. Ät minst 100g (före kokning) pasta i varje måltid och blanda gärna i friskt med olivolja. Det borde räcka för att du med din extrema undervikt ska gå upp.

z_bumbi
2008-10-30, 11:49
Ska man vara petig så gäller inte BMI-skalan för växande tonåringar så att säga att trådstartaren har undervikt är inte riktigt rätt, att säga att någon har en extrem undervikt förbättrar troligen inte heller personens negativa syn på sig själv som "smal".

Honken
2008-10-30, 14:05
RÖD mjölk

In my country red milk = skimmed milk.

OneDay
2008-10-30, 14:36
Står vikten helt stilla får du äta mer och gärna mat med lite mera fett, finns en mängd trådar som tar upp just viktuppgång hur man skall träna och äta etc.

Ett exempel: Drick mera mjölk (eller fetare mjölk om det nu är lätt/mellan), ät lite större portioner mat, kanske 3 mackor istället för 2? Använd mer smör och ost på brödet eller vad du nu har på dina mackor. Små ökningar ger skillnad på längre sikt.

Tränar du just nu? Vad för sorts träning isåfall?

Nej, jag tränar ingenting. Bör jag skippa gröten och äta 3 mackor istället på morgonen?

OneDay
2008-10-30, 14:43
Känner du av att du har t.ex lågt blodtryck, du blir snurrig, mår illa osv?

Jag mår helt fint.

OneDay
2008-10-30, 15:02
Mjölk har jag börjat dricka rätt mycket av nu. Försöker även äta mer och oftare fastän jag känner mig hur mätt som helst.

Har ni något tips på ett bra Mellanmål? Något som är energirikt och som kan tillagas hemma och tas med?

shut teh face
2008-10-30, 15:05
Mjölk har jag börjat dricka rätt mycket av nu. Försöker även äta mer och oftare fastän jag känner mig hur mätt som helst.

Har ni något tips på ett bra Mellanmål? Något som är energirikt och som kan tillagas hemma och tas med?
Köp tunnbröd och rulla ihop med mycket smör och ost.
Lite dubbelmackor med sylt och jordnöttssmör
En påse cashewnötter

Morty
2008-10-30, 15:17
Paranötter är opti, och bidrar dessutom till skyddandet av regnskog eftersom man inte odlar paranötter (dom växer på huge-ass träd som blir 1000 år gamla i amazonas). Mer fett än de flesta nötter också! :)

Gymfjollan
2008-10-30, 15:18
fan börja gymma å ät mer mat under längre tid svårare än så är det inte och va försiktig när du väl går upp i vikt så kan du få bristningar om det går för fort "

olddustytrail
2008-11-01, 13:28
Om du har en mixer hemma kan du slänga i: 100 g havregryn, 2 bananer, 2 okokta ägg, 100 g maltodextrin (om du skulle ha det hemma, annars kan du beställa för 35 kr/kilot på GV) ½-1 mjölk beroende hur fast du vill ha den, och 1 dl grädde och sen toppa det med lite vaniljsocker för smakens skull. brukar bli ca 2 stora glas fyllda med kalorier. och det kan du dricka när du känner för det, brukar hålla sig någon dag i kylskåpet.

Eddie Vedder
2008-11-01, 13:33
Om du har en mixer hemma kan du slänga i: 100 g havregryn, 2 bananer, 2 okokta ägg, 100 g maltodextrin (om du skulle ha det hemma, annars kan du beställa för 35 kr/kilot på GV) ½-1 mjölk beroende hur fast du vill ha den, och 1 dl grädde och sen toppa det med lite vaniljsocker för smakens skull. brukar bli ca 2 stora glas fyllda med kalorier. och det kan du dricka när du känner för det, brukar hålla sig någon dag i kylskåpet.

Jättebra tips att göra goda och energirika mixar sådär.:thumbup: Får man en som smakar gott går det att göra extremt närings- och kaloririkt men mindre mättande.

Vill bara påpeka att råa ägg är ett dåligt val. Plockar man bort just den delen och antingen äter dom tillagade brdevid eller ersätter med kanske ersätter med något annat så är det en jättebra idé.:)

Men råa ägg är nog mer negativt än positivt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101556&postcount=9

HanneJoelsson
2008-11-01, 18:16
Ät pizza ;>

TjeckRacer
2008-11-02, 12:10
Alltså, du äter inte mycket. Det där är troligvis någonstans runt energibalans för dig. Jag är 17 år och äter mer än dig trots att jag bantar.
Är pengar, dina föräldrars syn på att du börjar äta/dricka "konstig" mat ett problem? Om inte:

Inled varje morgon med en shake med typ 0.5L mjölk, 3dl havregryn, 1dl grädde, 1dl socker, massa oboypulver. Drick sen den en till gång varje dag. Häll massa olivolja på maten när du äter pasta och så också.
Ät pizza till lunch istället för skolmaten om du har råd, och ät dig proppmätt.

Går du fortfarande inte upp i vikt så är det bara att gå till läkare antar jag. För då måste du ha problem med att tarmarna inte tar upp tillräckligt stor del.


Mvh

Spec^
2008-11-02, 12:27
Jag har vägt exakt lika som dig!

Jag vägde 49kg och va 186cm lång under typ hela högstadiet och början av gymnasiet, inget tycktes hjälpa hur mkt mat jag än klämde i mig.

Började träna i gymnasiet och då började det hända saker! Med träning kommer ökad aptit, så börja träna om du inte redan gör det! Det är de verkligen värt :)

OneDay
2008-11-03, 20:41
Om man vill gå upp i vikt, är det så att allt lägger sig runt magen eller fördelar sig jämt över kroppen? eller beror det på om man äter omättade eller mättade fetter?

Hur ofta bör man äta Ägg? Jag brukar äta två ggr veckan. kanske kan öka det?

Tack för alla råden också! försätt gärna.:)

Threader
2008-11-03, 21:23
Var fettet lägger sig är helt genetiskt, mättade resp omättade fetter har inget med det att göra.

Du kan utan problem äta mer ägg (gissar att du inte smäller i dig 20 om dagen), men om du kommer upp i rätt rejäla mängder ägg (säg en tio om dagen) kanske du ska skippa lite äggulor, då de innehåller mycket kolesterol, som är dåligt i för stora mängder.

När jag ska gå upp i vikt (en metod rekomenderad av många svenska läkare) brukar jag blanda i margarin eller olja i maten. Generellt blir det godare, det är lätt och billigt, och det går att göra med allt (margarin i gröten och potatisen/moset, olja på pastan och riset, och på vad hälst du kan komma på. Och MYCKET)

Sen tycker jag inte att du ska ha så dåligt självförtroende. Titta på modellerna, som ska vara estetiskt tilltalande för det andra könet i allmänhet. Trådsmala! Du är väl lite smalare, men generellt så anses smala människor vara snyggare.
(sedan är det en helt annan fråga om det här är en korrekt syn, och om det ska/borde vara så, men så är det. Gilla läget!)

Ronja
2008-11-04, 06:53
Dubbla upp frukosten kan du ju börja med :) den är klart för liten för en växande 17årig kille på 180cm

King Grub
2008-11-04, 07:13
mättade resp omättade fetter har inget med det att göra.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11914742&dopt=AbstractPlus

A diet rich in saturated fats induces a relative increase in the amount of intra-abdominal adipose tissue. The lipid content in adipose and muscle tissues and the distribution of intra-abdominal fat can all be modified by the type of dietary fat.

British Journal of Nutrition, Volume 89, Number 1, January 2003 , pp. 115-122(8)

KIMBO
2008-11-04, 09:29
Fattar inte hur folk kan skriva ät pizza istället för vanlig lunch, skit i gröten ät mackor istället *screwy*

Fan man ska väll basera sin kost på vettig mat är väll inge fel att käka en pizza ibland men att byta ut vanlig mat mot skit mat är ju idiotiskt

Förslagsvis

Frukost

Allt 1: Stor tallrik gröt 2 ägg 1-2 mackor 1g Omega 3
Allt 2: 2dl havregryn, 1dl prottepulver, 1 Banan 2-3 msk linfrö olja mixa allt samman i en mixer och drick

Lunch

En stor portion Husmanskost 1g Omega 3

Middag

En stor portion Husmanskost 1g Omega 3

Kvällsmat

Stor tallrik gröt 2 ägg 1-2 mackor 1g Omega 3

Drick 3% mjölk till måltiderna sen äter du Frukt, nötter, Gainer mellan varje måltid

Sen börjar du Gymträna fixa ett träning schema och sätt igång 3 - 4 ggr i veckan




MVH

King Grub
2008-11-04, 09:56
skit i gröten ät mackor istället

att byta ut vanlig mat mot skit mat är ju idiotiskt

Bröd är en minst lika bra, nyttig och näringsrik kolhydratkälla som gröt.

Allmänna näringsrekommendationer är att bröd bör utgöra den enskilt största energigivande delen i kosten.

KIMBO
2008-11-04, 10:00
Bröd är en minst lika bra, nyttig och näringsrik kolhydratkälla som gröt.

Allmänna näringsrekommendationer är att bröd bör utgöra den enskilt största energigivande delen i kosten.

Nu var det ju inte mackorna som jag räknade som skit mat utan pizzan




MVH

z_bumbi
2008-11-04, 10:08
Nu var det ju inte mackorna som jag räknade som skit mat utan pizzan




MVH

Så vad är pizza som inte mackor är? Pizza är dessutom generellt nyttigare än gainer då det innehåller näringsämnen utöver kolhydrater och protein men gainer tyckte du funkade bra.

KIMBO
2008-11-04, 10:37
Så vad är pizza som inte mackor är? Pizza är dessutom generellt nyttigare än gainer då det innehåller näringsämnen utöver kolhydrater och protein men gainer tyckte du funkade bra.

Jag tycker ej att pizza är bra mat nej

King Grub
2008-11-04, 10:39
Men varför? Likställer du kaloririk = onyttig då?

När jag äter en pizza med tomat, ost, skinka, räkor och (ja) ananas, exakt vad är onyttigt med det? Vetemjölet? Allt man äter måste inte vara fullkorn. Om en högenergiförbrukare äter alla sina kolhydrater från fullkornskällor, kan han ofta säga adjö till sin magfunktion.

Eddie Vedder
2008-11-04, 10:39
Jag tycker ej att pizza är bra mat nej

Men det är gainer? Maltodextrin nyttigare än ost, tomat och vetemjöl m.m.? Dessutom är ju inte direkt maträtten pizza helt homogen om man säger så. Finns ju minst sagt ett brett sortiment och oändligt med variationsmöjligheter för både degingredienser och fyllning.

I mina ögon kan man göra en pizza till en alldeles utmärkt nyttig måltid.

Tolkia
2008-11-04, 10:58
Jag gör ett påpekande innan jwzrd i vanlig ordning kliver in i tråden med eldkastaren: Nu börjar vi klyva hår (igen). ´

Visst, allt man äter måste inte vara fullkorn, tvångstankar om att man "måste" äta "nyttig" (definiera nyttig osv.) mat är också tvångstankar, det måste finnas en gräns för hälsonojan osv. MEN att rekommendera en sextonåring att börja leva på skräpmat tycker inte jag heller är en god rekommendation. Lika lite tycker jag att man skall uppmana en normalaktiv sextonåring att börja hinka gainer och proteindrinkar. I den åldern behöver man grundlägga kostvanor man kan leva med sedan, när man flyttar hemifrån och skall sköta maten helt själv - jag har sett rätt många studenter som levt på makaroner och Gorbys piroger, och även om man inte dör av att göra det, kan jag inte säga att jag tycker att det är BRA.

Jag tror fortfarande att trådskaparens problem kommer att lösas av TIDEN; alla har inte växt klart vid sexton (faktum är att det nog är ganska få som har gjort det). Ät dig mätt, rör på dig (hitta något du tycker är kul att ägna dig åt och gör det) och fokusera inte så mycket på huruvida du ser tillräckligt bra ut eller inte (jämfört med vem, liksom?). Ge kroppen en chans, så hinner den ifatt. Du behöver knappast tokgöda den med allt du kan hitta.

Jokr
2008-11-04, 13:45
Jag gör ett påpekande innan jwzrd i vanlig ordning kliver in i tråden med eldkastaren: Nu börjar vi klyva hår (igen). ´

Visst, allt man äter måste inte vara fullkorn, tvångstankar om att man "måste" äta "nyttig" (definiera nyttig osv.) mat är också tvångstankar, det måste finnas en gräns för hälsonojan osv. MEN att rekommendera en sextonåring att börja leva på skräpmat tycker inte jag heller är en god rekommendation. Lika lite tycker jag att man skall uppmana en normalaktiv sextonåring att börja hinka gainer och proteindrinkar. I den åldern behöver man grundlägga kostvanor man kan leva med sedan, när man flyttar hemifrån och skall sköta maten helt själv - jag har sett rätt många studenter som levt på makaroner och Gorbys piroger, och även om man inte dör av att göra det, kan jag inte säga att jag tycker att det är BRA.

Jag tror fortfarande att trådskaparens problem kommer att lösas av TIDEN; alla har inte växt klart vid sexton (faktum är att det nog är ganska få som har gjort det). Ät dig mätt, rör på dig (hitta något du tycker är kul att ägna dig åt och gör det) och fokusera inte så mycket på huruvida du ser tillräckligt bra ut eller inte (jämfört med vem, liksom?). Ge kroppen en chans, så hinner den ifatt. Du behöver knappast tokgöda den med allt du kan hitta.

+1

Börja styrketräna (eller annan idrott som du tycker är kul), fortsätt äta vanlig husmanskost (skolmat, mammas mat osv). Jag skulle bli förvånad om du fortfarande väger 49 kilo om 6 månader.

Hur är din aptit förresten?

Bahir
2008-11-04, 14:00
Mitt tips: sätt i dig vad som helst, när som helst - med din kroppstyp måste du nog ta till sådana åtgärder för att sätta igång viktökningen. Skulle du, mot all förmodan, börja lägga på dig fett, så är det bara att minska på käket.

Se samtidigt till att börja gymma, så du får muskler på köpet.

Glöm inte, ät ät ät.

Braavo
2008-11-04, 14:44
avokado, n.ötter, RÖD mjölk, grädde, smör, bananer, pasta/ris, yeah mums. e själv underviktig så vet vilket hekvete de e.

Här nere i skåne så är röd mjölk lättmjölk (0,5% fetthalt) så kanske inte e det bästa valet i detta fall.. ;)

Jokr
2008-11-04, 15:10
Mitt tips: sätt i dig vad som helst, när som helst - med din kroppstyp måste du nog ta till sådana åtgärder för att sätta igång viktökningen. Skulle du, mot all förmodan, börja lägga på dig fett, så är det bara att minska på käket.

Se samtidigt till att börja gymma, så du får muskler på köpet.

Glöm inte, ät ät ät.

Nu sa han iof att han ville ha en hälsosam viktökning.

KaptenKnäsvag
2008-11-04, 15:50
Jag tycker ej att pizza är bra mat nej

Du godkänner mackor men inte pizza? Pizza är ju bara en väldigt stor ugnsbakad smörgås.

Jacksatan
2008-11-04, 16:00
Du godkänner mackor men inte pizza? Pizza är ju bara en väldigt stor ugnsbakad smörgås.

Men det är ju rätt stor skillnad på ett par fullkornsmackor med säg keso och skinka på och en calzone från bagarn på hörnet. Det blir lite fel att säga att det är samma sak bara att pizzan är ugnsbakad.
I det här fallet skulle jag nog dock förespråka pizzan då vikten är väldigt låg. Han har nog inte aptit nog att gå upp i vikt på gröt och fullkornsmackor. Att börja styrketräna är dessutom ett jättebra tips, det brukar öka aptiten.

KIMBO
2008-11-04, 17:46
Du godkänner mackor men inte pizza? Pizza är ju bara en väldigt stor ugnsbakad smörgås.


Ja jag är så konstig så jag tycker att det är stor skillnad på ett par mackor till gröten på frukosten och att käka pizza. Sen är det väll inget fel att ta en pizza ibland (gör det själv med god aptit) men att råda ngn att byta ut lunchen till pizza är helt idiotiskt enligt mig det var ju det jag menade från början kanske var otydlig.

MVH

Troikha
2008-11-04, 18:29
Som många säger, tryck i dig tills du blir proppmätt, verkligen illamående proppmätt, det är ett måste. 6 mål om dagen med i snitt 600kcal per mål samt en gainer skulle jag föreslå, jag gör själv det.
Min kost består varje dag av cirka:

2,5 liter mellanmjölk
0,75 liter havregryn
4 skivor potatislimpa m. valfritt pålägg (något måste smaka gott:P)
100g Gainer Explosive (dalblads)
250g fruktyoghurt (standardmängd fett)
Vitaminer och mineraler
Lunch och middag tills du verkligen inte kan få ner mer, sist tog jag t.ex. ris och stroganoff i skolan så att såsen rann över och bildade en cirkel på tallriken:P

detta blir alltså, frukost med yoghurt samt havre och mjölk, mellanmål med brödskivorna, lunch, havredrink, gainer, middag, havredrink

I havredrinken tar jag dubbelt så mycket mjölk som havre och mixar, det är mycket lättare att få ner än vanlig havregröt, välj själv smaksättare, jag skiftar mellan en matsked nutella eller sylt.

Ovanstående funkar hur bra som helst för mig, ju mer jag käkar i flytande form, ju mer hinner jag få ner innan magen säger stopp;)

PS, Glöm ej grönsaker, räknar dock inte in dom själv, så jag vill inte uttala mig om kalorimängden de ger

Threader
2008-11-04, 19:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11914742&dopt=AbstractPlus



British Journal of Nutrition, Volume 89, Number 1, January 2003 , pp. 115-122(8)


Hah, tänkte i samma ögonblick som jag postade tråden att någon antagligen kommer komma in med en studie som visar att mättade fetter faktiskt placerar mer fett någon stans än omättade. :smash:

Om jag förstår studien rätt, säger den att gruppen som åt fleromättade fetter fick en minskning av underhudsfett kring magen, men hur stor minskning rörde det sig om? Känns som att om det rörde sig om större mängder, borde resultatet av studien vara mer omtalat, då fett i magtrakten anses farligt, och eventuella metoder för minskning är väldigt intressanta och viktiga.