handdator

Visa fullständig version : Jag har varit en idiot !


tjabon
2008-10-29, 21:15
Och betett mej illa !!!

Jag är snäll, redig och laglydig men har nu fått en anmälan om sexuellt ofredande på halsen....*spy*

Bakgrunden är denna:
Jag blev kallad till intervju för ett år sedan av ett bemanningsföretag
ang. ett toppjobb på ett företag som jag hemskt gärna ville jobba på.
den unga tjejen på bemann.företaget var inte speciellt trevlig utan betedde
sej nonchalant och sade sedan att hon skulle ge besked innan ***dag.

Inget besked kom, jag ringde då upp tjejen och fick ett snäsigt svar att
jag inte var intressant för tjänsten. Naturligtvis blev jag ledsen och förbannad.

När samma tjej några månader senare annonserar ut tjänster på samma
företag, så skickar jag ett mail från en anonym hotmail-adress med följande
innehåll:
- Jag är inte intresserad av den utannonserade tjänsten, men däremot skulle
det vara en stor ära att få genomföra ett an*** saml** med eder !!

Så ska man naturligvis inte bete sej och jag ångrade mej dagen efter.
Jag ringde till poliskvinnan som ska prata med mej nästa vecka och sade
hur det låg till. Man kan tydligen få böter utan att det blir rättegång.

Om man sagt samma sak på krogen, hade man troligen bara fått en smäll
i värsta fall.

Vad tror ni??
Kommer jag bli inlåst på Kumla ???........*cry*

joriice
2008-10-29, 21:18
Hahahahhaaha.

Mche
2008-10-29, 21:18
Fängelsevistelser kostar ganska mycket, blir antagligen dödsstraff.

forslund
2008-10-29, 21:18
Skyll dig själv. Du förtjänar bötern.

Whistler
2008-10-29, 21:18
Du anmälde alltså dig själv till polisen? För hur kunde någon annan veta att det var du om du skickade från en anonym adress?

miss_incorrigible
2008-10-29, 21:19
Det var otrevligt av henne att polisanmäla dig tycker jag.

tjabon
2008-10-29, 21:20
Hahahahhaaha.

*cry* *cry* *cry*

Nä, men allvarligt alltså.
Folk skickar värre saker till varandra på Spray-Date....*grr27*

Granatgiraffen
2008-10-29, 21:20
Lite sådär va? :) Men hur kopplade dom hotmailadressen till dig om jag får fråga?

tjabon
2008-10-29, 21:23
Du anmälde alltså dig själv till polisen? För hur kunde någon annan veta att det var du om du skickade från en anonym adress?

Nej jag har inte anmält mej !!!
Tjejen har skickat en anmälan.
Troligen känner hon duktiga datakillar som på något sätt (Ip ??)
lyckats identifiera min dator. Min dator-id i Windows eller Word kanske. som är kopplad till mitt riktiga namn.....

Jag skickade mailet (utan bilder eller bilagor) från min dator hemma.

Liten Men Fet
2008-10-29, 21:25
Lite sådär va? :) Men hur kopplade dom hotmailadressen till dig om jag får fråga?

Dom kollar hotmail-adressen och vilken IP-adress som har använt den, frågar bredbandsleverantören vem som haft den IP-adress vid den tiden och vips har dom datorn som det skrevs på.

Liten Men Fet
2008-10-29, 21:27
Tillägg: det är väl dock tveksamt att polisen skulle orka göra något sånt för ett så milt brott som sexuella trakasserier.

Jag är lite imponerad av den snäsiga tjejen, hon verkar ju uppenbarligen vara en god människokännare.

miss_incorrigible
2008-10-29, 21:28
Nej jag har inte anmält mej !!!
Tjejen har skickat en anmälan.
Troligen känner hon duktiga datakillar som på något sätt (Ip ??)
lyckats identifiera min dator. Min dator-id i Windows eller Word kanske. som är kopplad till mitt riktiga namn.....

Jag skickade mailet (utan bilder eller bilagor) från min dator hemma.

*slap* Oldest trick in the book är att byta dator helt när man ska hålla på med sånt.

LadyInsane
2008-10-29, 21:29
Hur gammal är du?

Handcuff
2008-10-29, 21:29
Tillägg: det är väl dock tveksamt att polisen skulle orka göra något sånt för ett så milt brott som sexuella trakasserier.


Dom är tvungna att utreda brottet. Handlar inte om ork. Däremot kan det få ganska låg prio. Eller om det bedöms som omöjligt reda ut = nedlagt. Men polisen kan inte bara "välja" att inte utreda.

Flykt
2008-10-29, 21:31
Haha trolleri på högsta nivå. Inte en enda jävla chans att hotmail först skulle ge ut din IP-adress för att ISPn ska sedan ens ge ut ditt namn. Finns ett fåtal fall i Sverige där ägaren bakom en IP-adress avslöjats och då är det lite grövre grejer än att en person erbjuder analsex.

Jaja, rolig historia iaf :)

Handcuff
2008-10-29, 21:32
Finns ett fåtal fall i Sverige där ägaren bakom en IP-adress avslöjats.

Jaja, rolig historia iaf :)

Skrev först...
Haha..fniss fniss på dig. Inte alls ovanligt att man knyter personer till IP-adresser. Fniss.

Sen att TS troligen trollar är en annan sak.

Men ändrar till ett "fniss" bara. Så ingen blir ledsen.

tjabon
2008-10-29, 21:35
Hur gammal är du?

Jag är lite över 40.....:)

Grejen är ju den, att jag ett kort tag efter fick ett likadant jobb hos en
konkurrent, så visst är tjejen bra på att bedöma folk...........;)

Lellan
2008-10-29, 21:37
Jag är lite över 40.....:)

Grejen är ju den, att jag ett kort tag efter fick ett likadant jobb hos en
konkurrent, så visst är tjejen bra på att bedöma folk...........;)

Ja, uppenbarligen eftersom du betedde dig illa? Du får väl bita i det sura, helt enkelt. Men dödstraff blir det nog inte. ;)

jakke
2008-10-29, 21:42
Jag är lite över 40.....:)

Grejen är ju den, att jag ett kort tag efter fick ett likadant jobb hos en
konkurrent, så visst är tjejen bra på att bedöma folk...........;)

va? DU passade ju inte in i det företaget. Jag skulle aldrig vilja anställa en människa som beter sig som du gjorde p.g.a ett nederlag.

tjabon
2008-10-29, 21:42
Jag måste säga att jag är lite förvånad att polisen lägger energi på
sådant här.
Det var dumt gjort, men jag menar -sexuellt ofredande är väl att ta i...
Tänk om hon tackat ja ?.....:D
Det var ju en artig förfrågan i korrekt språkbruk (även om andemeningen
var lite annan.)

Om jag är riktigt ångerfull och ber om ursäkt ordentligt på förhöret, så
tror jag mycket är vunnet.

Pudzianovski
2008-10-29, 21:42
Haha ! :D

Jag hade garvat om jag hade fått ett sånt mail om jag skulle anställa någon. Antagligen hade jag mailat ett barnsligt svar tillbaka.

Denna historia passar bra ihop med din avatar. :D :thumbup:

tjabon
2008-10-29, 21:45
va? DU passade ju inte in i det företaget. Jag skulle aldrig vilja anställa en människa som beter sig som du gjorde p.g.a ett nederlag.

Skönt att höra en kvalificerad kommentar från expertisen.

olander08
2008-10-29, 21:46
Har du erkänt? Neka, neka...

tjabon
2008-10-29, 21:48
Haha ! :D

Jag hade garvat om jag hade fått ett sånt mail om jag skulle anställa någon. Antagligen hade jag mailat ett barnsligt svar tillbaka.

Denna historia passar bra ihop med din avatar. :D :thumbup:

hade man dratt samma kommentar till en tjej som man är kompis med,
så hade hon ju bara flinat..:D

Jag får ha lite urskillning med min grova humor ibland.....:smash:

tjabon
2008-10-29, 21:50
Har du erkänt? Neka, neka...

Nej, jag tänker förklara exakt hur det låg till.
Pudz är på samma våglängd.

Det var dumt, korkat och barnsligt men jag menade faktiskt inte att
tjejen skulle känna sej hotad eller kränkt.

Angel
2008-10-29, 21:52
Seriöst, sånt gör mig så jävla förbannad. Bara för att det var en ung tjej som gav dig "nobben" så ska det kommas med sexuella nedtryckande anspelningar. Det är så jävla lågt och billigt gjort. Fyfan, jag hoppas verkligen du åker dit för det.

Trance
2008-10-29, 21:54
Nej jag har inte anmält mej !!!
Tjejen har skickat en anmälan.
Troligen känner hon duktiga datakillar som på något sätt (Ip ??)
lyckats identifiera min dator. Min dator-id i Windows eller Word kanske. som är kopplad till mitt riktiga namn.....

Jag skickade mailet (utan bilder eller bilagor) från min dator hemma.

Hur Internet fungerar (väldigt förenklat):

När du kopplar in din dator till jacket i väggen/modemet så så kommer den säga hej till din Internet-leverantör. Din leverantör ser att Kund nr x vill ut på Internet och ger dig då en adress, ditt IP.

Detta IP används så de olika maskinerna på Internet vet var du och var de skall skicka sin information. Så om du skulle ha adressen 85.228.0.123 och vill titta på Kolozzeum:

Du skriver www.kolozzeum.com i din webbläsare. En så kallad DNS-server översätter www.kolozzeum.com till 62.181.218.130 (vilket är lite svårare att komma ihåg) och skickar vidare din fråga om att du vill titta på information. Denna fråga slussas vidare (vi struntar i hur och hur de hittar) tills den kommer till Kolo. De ser att 85.228.0.123(du) vill titta på sidan och skickar information till närmsta server med ordern att 85.228.0.123 skall ha detta paketet. Detta skickas vidare tills du har fått den. Så fungerar det.

I detta fallet så skrev du ett mail genom hotmail. Hotmail skulle kunna gömma ditt IP eftersom det går genom deras servrar men de väljer att skicka med ursprungliga IP om man tittar i informationen som skickas med i "headern".

Så vad som är troligt i sådana här fall är:

Personen gör en anmälan och antingen tittar vilken IP eller så gör polisen det.
Polisen ser att IP 85.228.0.123 tillhör din Internetleverantör (de kanske äger alla IP mellan 85.228.x.x) och säger att klockan X så skickades ett mail från detta IP och vill veta vem. Om brottet är allvarligt så begärs informationen från Internetlevernatören.

Din Internetleverantör måste då lämna ut att de gav kund (tjabon) detta IP mellan klockslag x och y och tjabons uppgifter.

maximuscle
2008-10-29, 22:01
Seriöst, sånt gör mig så jävla förbannad. Bara för att det var en ung tjej som gav dig "nobben" så ska det kommas med sexuella nedtryckande anspelningar. Det är så jävla lågt och billigt gjort. Fyfan, jag hoppas verkligen du åker dit för det.


ta ett djupt andetag å räkna till 10....så farligt va det inte, det han gjorde:Virro

jakke
2008-10-29, 22:03
Hur Internet fungerar (väldigt förenklat):

Din Internetleverantör måste då lämna ut att de gav kund (tjabon) detta IP mellan klockslag x och y och tjabons uppgifter.

Måste inte brottet vara straffbart med fängelse för att ISP:n ska måsta lämna ut uppgiften också.

Tricklev
2008-10-29, 22:03
Apropå Angels spår så kallar jag alla bekanta av det fagra könet för sötnos, det är sådär härligt nedlåtande och maktspelande.

tjabon
2008-10-29, 22:06
Seriöst, sånt gör mig så jävla förbannad. Bara för att det var en ung tjej som gav dig "nobben" så ska det kommas med sexuella nedtryckande anspelningar. Det är så jävla lågt och billigt gjort. Fyfan, jag hoppas verkligen du åker dit för det.

Hon betedde sej illa, men det är ingen ursäkt, som jag förklarat tidigare.

Visst var det lågt och billigt, det är jag medveten om, dock innehöll
mejlet inga svordomar.

Baan
2008-10-29, 22:06
Måste inte brottet vara straffbart med fängelse för att ISP:n ska måsta lämna ut uppgiften också.

Inte om dom hatar en.

Angel
2008-10-29, 22:15
Hon betedde sej illa, men det är ingen ursäkt, som jag förklarat tidigare.

Visst var det lågt och billigt, det är jag medveten om, dock innehöll
mejlet inga svordomar.

Nej det är verkligen ingen ursäkt för ditt beteende.

Hades
2008-10-29, 22:18
Måste inte brottet vara straffbart med fängelse för att ISP:n ska måsta lämna ut uppgiften också.

BrB 6:10 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör ett barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.
Detsamma gäller den som blottar sig för någon annan på ett sätt som är ägnat att väcka obehag eller annars genom ord eller handlande ofredar en person på ett sätt som är ägnat att kränka personens sexuella integritet. Lag (2005:90).

Bubban
2008-10-29, 22:30
Äh, det är ju sådana saker man har IT-cafén till. Totally untraceable :)
Ett tips, plead temporary insanity! (too much Boston Legal?)

Fogue
2008-10-29, 22:37
Skön tjej som anmäler dig för det, hade själv aldrig kommit på att tänka tanken att blanda in polisen för det där :) Fin hämnd indeed.

-Englund
2008-10-29, 22:39
Salberga-fängelset i Sala nästa då =) ;)

PMa när du "rycker in" så kmr jag å hälsar på!;)

Skämts åtsido :)

LindaS
2008-10-29, 22:40
*cry* *cry* *cry*

Nä, men allvarligt alltså.
Folk skickar värre saker till varandra på Spray-Date....*grr27*
Låt oss säga såhär, på SD är man beredd på det mesta, inte när man lagt ut en platsannons. Begrips?

Seriöst, hoppas du har lärt dig av misstaget.

Prankie
2008-10-29, 22:41
Dags att börja träna slappna av ringmuskeln för framtida event då. :D

Tobbas
2008-10-29, 22:43
Om det inte är ett skämt så förstår jag inte riktigt problemet.
Det är väll bara neka att det inte var du som skickade mailet, om du inte erkänt redan.
Det kanske var en av dina grannar som satt och surfa på ditt wlan eller någon polare som gjorde det när du hade fest ;) .

bubbe
2008-10-29, 22:44
Salberga-fängelset i Sala nästa då =) ;)

PMa när du "rycker in" så kmr jag å hälsar på!;)

Skämts åtsido :)

Å tusan, jag som är uppväxt utanför sala hade ingen aning om att det har blivit uppfört en anstalt där.

bubbe
2008-10-29, 22:45
När jag kikade på vart del låg någonstans på hitta.se, fanns det ett gulligt val att skicka en blomma till adressen :)

kaffe_psykos
2008-10-29, 22:52
Om det inte är ett skämt så förstår jag inte riktigt problemet.
Det är väll bara neka att det inte var du som skickade mailet, om du inte erkänt redan.
Det kanske var en av dina grannar som satt och surfa på ditt wlan eller någon polare som gjorde det när du hade fest ;) .
+1

Vem bryr sig om du är ångerfull eller ber om ursäkt. Bättre bara neka för f*n.

KlopFer
2008-10-29, 22:54
Finns det inte flera som kunnat sitta vid din dator?

tjabon
2008-10-29, 22:56
Låt oss säga såhär, på SD är man beredd på det mesta, inte när man lagt ut en platsannons. Begrips?

Seriöst, hoppas du har lärt dig av misstaget.
Ja, jag har varit ovanligt dum och korkad.
Det är lättare att spåra ur bakom tangentbordet än IRL.

Dags att börja träna slappna av ringmuskeln för framtida event då. :D
Sphincter training !!!..........:hbang:

Om det inte är ett skämt så förstår jag inte riktigt problemet.
Det är väll bara neka att det inte var du som skickade mailet, om du inte erkänt redan.
Det kanske var en av dina grannar som satt och surfa på ditt wlan eller någon polare som gjorde det när du hade fest ;) .
Nej,det är inget skämt.
Men jag tror det är rätt snabbt avklarat om jag förklarar saken.

kaffe_psykos
2008-10-29, 22:58
Nej,det är inget skämt.
Men jag tror det är rätt snabbt avklarat om jag förklarar saken.
I så fall är du naiv, men vi får väll se.

Clarkolofsson
2008-10-29, 22:59
Anmäld pga det? Vart fan är världen på väg....
Neka tills du sprutar blod ur ögonen..

tjabon
2008-10-29, 23:03
I så fall är du naiv, men vi får väll se.

Jag har haft en hel del med polisen att göra i tidigare år, så jag är
övertygad om att det kommer gå bra.

Granatgiraffen
2008-10-29, 23:03
[QUOTE=Trance;3291802]Hur Internet fungerar (väldigt förenklat):
QUOTE]

Trodde inte hotmail dunkade med avsändarens ip i headern. Bra att veta.

fat_joe
2008-10-29, 23:16
Jag borde börja anmäla många tanter..

Nitrometan
2008-10-29, 23:19
Vad tror ni??
Kommer jag bli inlåst på Kumla ???........*cry*
Nej. Sexbrottslingar sitter inte på Kumla.

Säter har väl en lämplig avdelning?

Liliaceae
2008-10-29, 23:32
Jag hade gjort precis samma sak - anmält utan att tveka!

Som tjej blir man alltför ofta trakasserad av diverse män som inte vet vart gränsen går; det är byggarbetarna som lockar på en som man vore en katt när man passerar, det är "roliga killen" i klassen som ogenerat kommenterar dina bröst, det är drägget på krogen som nyper dig i rumpan och det är han som är gammal nog att vara din pappa som tar sig mellan benen när du sätter dig mitt emot i tunnelbanan. De flesta är ofarliga, andra inte - hur som helst så väcker sånt här beteende obehag, men det verkar inte killar i allmänhet förstå?

Dessutom är man alltid lite på sin vakt som tjej; man passar sin drink när man är ute och dansar, tittar sig över axeln när man går hem på kvällen och man öppnar inte dörren för okända människor. Får man då ett anonymt mail från någon tomte som vill ha analsex så kanske "oj, vilken lustigkurre! Rolig kille minsann!" inte är det första man tänker, utan man kanske rent av blir rädd? Rädd att någon förföljer en, rädd att någon vill en illa?

Och till alla er killar som uppenbarligen tyckte att det här var harmlöst och jätteskoj; tänk igen. Att man åtminstone vill ha lite respekt på sin arbetsplats känns väl inte för mycket begärt, eller?!

Pirko
2008-10-29, 23:38
Hur ska dom veta att det var du? Bara att skylla på nästan vad som helst. Din dator vart kapad, en polare kanske suttit där, nån försöker vara rolig på din bekostnad.
I vilket fall som helst kommer du definitivt inte hamna på Kumla.

Stoltz
2008-10-29, 23:38
Haha, aegd.

tjabon
2008-10-29, 23:40
[QUOTE=Liliaceae;3292017]Jag hade gjort precis samma sak - anmält utan att tveka!

Som tjej blir man alltför ofta trakasserad av diverse män........

QUOTE]

Ja, du har helt rätt !!!

En 90-kilos man som styrketränar, är rapp i käften och inte speciellt
rädd av sej, glömmer lätt bort det perspektiv som du beskriver.

stevebc
2008-10-29, 23:56
Nej jag har inte anmält mej !!!
Tjejen har skickat en anmälan.
Troligen känner hon duktiga datakillar som på något sätt (Ip ??)
lyckats identifiera min dator. Min dator-id i Windows eller Word kanske. som är kopplad till mitt riktiga namn.....

Jag skickade mailet (utan bilder eller bilagor) från min dator hemma.:smash:

Nu när du beskriver hur du tänkte och agerade tycker jag anmälningen är fullständigt löjlig, och jag har empati för dig, men bakgrunden du förser oss med känner hon förvisso (?) inte till.

Deceiver85
2008-10-29, 23:58
Anständigheten och det goda uppförandets mästare, Josef Fritzl, skulle aldrig ha gjort så där.

MEDiAHORAN
2008-10-30, 00:10
Nästa gång får du göra det rätt! http://www.torproject.org/ ;)

tjabon
2008-10-30, 01:12
Nästa gång får du göra det rätt! http://www.torproject.org/ ;)

:D
Jo,
För det första, så brukar jag inte bete mej på det här sättet,
dvs. anonyma grejer bakom ryggen på folk (var väl därför jag
klantade mej ordentligt)

För det andra så tackar jag för tipset !!!
Det finns andra tillämpningar där jag har nytta av Tor.

chidde
2008-10-30, 01:16
jag vädjar till kolozzeums moderatorer att samarbeta med polisen i det här ärendet, vi måste få ett slut på trakasserierna!!

om trådstartaren nekar så har vi backupbevis här ju!!!


sorry tjabon, du gick över gränsen den här gången
men häng inte läpp för det, vi kommer att anordna kolozzeumträffar nära din anstalt... det är vi som är dina vänner, vi stöttar dig i det våta vem du än är och vad du än har gjort



edit: så länge det inte handlar om att du har tagit någons liv

tjabon
2008-10-30, 02:41
Chidde: Tackar för supporten.

Nästa gång jag är i Hbg får jag besöka ditt plejs och handla lite öl !

Avesta
2008-10-30, 03:00
Är man så otrevlig som den bitchen verkar ha varit så händer sånt.

Dock borde du ha gjort det från en annan dator.

Yankeee
2008-10-30, 05:57
jag vädjar till kolozzeums moderatorer att samarbeta med polisen i det här ärendet, vi måste få ett slut på trakasserierna!!

om trådstartaren nekar så har vi backupbevis här ju!!!



http://usera.imagecave.com/b1ack1ight/Funny/InternetWarrior.jpg

Psychological
2008-10-30, 10:01
En tjej på mitt jobb frågade efter handkräm. En snubbe på andra skiftet sa då att hon kan använda hans sperma till handkräm , och det tragiska var att han inte tyckte det var en opassande kommentar . Han tyckte det var ett roligt skämt. Vikken idiot asså *screwy*

Granatgiraffen
2008-10-30, 10:09
En tjej på mitt jobb frågade efter handkräm. En snubbe på andra skiftet sa då att hon kan använda hans sperma till handkräm , och det tragiska var att han inte tyckte det var en opassande kommentar . Han tyckte det var ett roligt skämt. Vikken idiot asså *screwy*

haha. Det är nästan värt att dra loss med en tag på ett tåg för det uttalandet. Tycker du inte?

Psychological
2008-10-30, 10:11
haha. Det är nästan värt att dra loss med en tag på ett tåg för det uttalandet. Tycker du inte?

Precis

Ironbabe
2008-10-30, 10:11
En tjej på mitt jobb frågade efter handkräm. En snubbe på andra skiftet sa då att hon kan använda hans sperma till handkräm , och det tragiska var att han inte tyckte det var en opassande kommentar . Han tyckte det var ett roligt skämt. Vikken idiot asså *screwy*
Klart han inte tyckte då han sett det på film och det var ju coolt *screwy* (kommer inte på filmens namn nu..)

Psychological
2008-10-30, 10:13
Klart han inte tyckte då han sett det på film och det var ju coolt *screwy* (kommer inte på filmens namn nu..)

Hon anmälde ju iofs inte honom , men ändå så tycker inte jag man säger så till en tjej som bara jobbar med killar. Dessutom var det hennes första vecka

Tolkia
2008-10-30, 10:20
va? DU passade ju inte in i det företaget. Jag skulle aldrig vilja anställa en människa som beter sig som du gjorde p.g.a ett nederlag.
Jag håller med jakke här. Vad har jag som arbetsgivare för garantier för att du inte gör om det, när du lackar på någon i arbetet? Från en "anonym" mailadress via en av jobbets datorer? Det är nog bara att acceptera att du får skylla dig själv och bita i det sura äpplet.
Det var ju en artig förfrågan i korrekt språkbruk (även om andemeningen var lite annan). (...) hade man dratt samma kommentar till en tjej som man är kompis med, så hade hon ju bara flinat..:D
Det var det väl inte? Det var inte humor heller; det var en förolämpning som du slängde åt henne för att du var (ganska barnsligt) sur för att hon inte givit dig jobb. Hur du skämtar med dina kompisar är inte på något sätt relevant i sammanhanget, nog är det väl ändå skillnad på jobb och kompisgäng?

Vad hade du sagt om du varit den här tjejens kille? Hade du tyckt att det var OK att sura arbetssökande skickat mail om analsex?

Dock tycker jag att det låter som om du fattar att det var überkorkat och tänker hantera det på ett vettigt sätt; jag tror att dina chanser att lösa det på ett bra sätt är betydligt större om du är ärlig och förklarar saken än om du börjar blåneka som en annan fjortonåring.

Psychological: Jag tycker att det är bra att även killar reagerar på den typen av kommentarer; det är inte, inte, inte OK.

kaer
2008-10-30, 10:23
Vafan, när jag i en annan tråd rådde någon att neka och inte erkänna något fick jag bara massa skit, men här är det tydligen det som gäller.

Jag skrattade faktiskt åt TS. Det där är vad vi i dagligt tal kallar för CLM = Career Limiting Move =)

bug
2008-10-30, 10:46
Intressant att TS verkar välkomna en ev. dom för sexuellt ofredande som en fis i rymden.

Whistler
2008-10-30, 10:52
Jag borde börja anmäla många tanter..

[massa text] ... Och till alla er killar som uppenbarligen tyckte att det här var harmlöst och jätteskoj; tänk igen. Att man åtminstone vill ha lite respekt på sin arbetsplats känns väl inte för mycket begärt, eller?!

Min flickvän är en av två tjejer på en arbetplats med i övrigt bara killar i åldrarna 25-50 och sakerna hon berättar att hon får höra gör ju mig som pojkvän måttligt road. Kan säga att de var ganska snälla och beskedliga efter en personalfest där de fick ta med respektive. Det är dock jävligt trist och sorgligt att det ska behöva vara så, jag tycker inte om att veta att hon går till jobbet och blir trakasserad, även om jag vet att hon kan hantera det och säger ifrån. Hon ska inte behöva säga ifrån, oavsett vilken jargong som traditionellt råder på mansdominerade arbetsplatser.

Å andra sidan jobbar jag på en i huvudsak kvinnodominerad arbetsplats och får väl stå ut med att bli kallad "lilla lammköttet" emellanåt. Det är inte kul och det är inte direkt smickrande, men det känns ändå som att det bara är ett irritationsmoment som skulle bli ännu jobbigare att hantera om man sade ifrån, framför allt med tanke på att jag trivs väldigt bra i övrigt och inte vill göra mig ovän med mina arbetskamrater. Får väl helt enkelt hoppas att det dyker upp ett tillfälle där man lite snyggt kan markera att det inte är okej.

Osten80
2008-10-30, 10:52
En tjej på mitt jobb frågade efter handkräm. En snubbe på andra skiftet sa då att hon kan använda hans sperma till handkräm , och det tragiska var att han inte tyckte det var en opassande kommentar . Han tyckte det var ett roligt skämt. Vikken idiot asså *screwy*

Det händer mycket sviniga saker på mansdominerade arbetsplatser typ industrier. På mitt första jobb var det en kille som under en kafferast smyg upp bakom en tjej , och lade drulen i nacken på henne. Det var hennes första arbetsdag på det företaget. Det blev aldrig någon anmälan, men ett jävla liv.

kaer
2008-10-30, 10:57
Intressant att TS verkar välkomna en ev. dom för sexuellt ofredande som en fis i rymden.

Bra poäng, det är väl trots allt hyfsat många arbetsplatser som numera begär utdrag ur belastningsregistret? Jag tror att mitt företag gör det, när jag blev anställd var det bara UC, men tror det ändrats.

Angel
2008-10-30, 11:01
Klart han inte tyckte då han sett det på film och det var ju coolt *screwy* (kommer inte på filmens namn nu..)

Jag har också sett den filmen, North Country. Riktigt illa om man har sett den och fortfarande tycker det är coolt.

bug
2008-10-30, 11:22
Bra poäng, det är väl trots allt hyfsat många arbetsplatser som numera begär utdrag ur belastningsregistret? Jag tror att mitt företag gör det, när jag blev anställd var det bara UC, men tror det ändrats.

Precis. Inte direkt så att vårat samhälle ser lätt på någon som blivit dömd för ett sexualbrott för den delen heller...

Sniggel
2008-10-30, 11:33
Tyckte hon gjorde helt rätt som anmälde dig. Du gick över gränsen och får stå för konsekvenserna av ditt handlande.

hultman
2008-10-30, 12:15
Buhu buhu... Sexuella trakasserier? Snälla någon...

Jag vill då inte att mina skattepengar går till att stämpla helt vanliga människor som sexualförbrytare.

Black Star Abyss
2008-10-30, 12:19
Eftersom hon nu anmält dig för sexuellt ofredande trots att du inte ofredat henne så får du väl åka dit och göra en rejäl fysisk ofredning så att ni är kvitt sen. Hon har ju redan anmält dig en gång.

Trance
2008-10-30, 12:37
Seriöst, sånt gör mig så jävla förbannad. Bara för att det var en ung tjej som gav dig "nobben" så ska det kommas med sexuella nedtryckande anspelningar. Det är så jävla lågt och billigt gjort. Fyfan, jag hoppas verkligen du åker dit för det.

Ja, det är lika illa som att åka hem till någon och olla deras dörrhandtag.

Whistler
2008-10-30, 12:54
+1 på Trance.

MasterChief
2008-10-30, 13:00
Ja, det är lika illa som att åka hem till någon och olla deras dörrhandtag.

Har Angel en penis?

Whistler
2008-10-30, 13:07
Har Angel en penis?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2366605&postcount=73

Floddan
2008-10-30, 13:10
Och betett mej illa !!!

Jag är snäll, redig och laglydig men har nu fått en anmälan om sexuellt ofredande på halsen....*spy*

Bakgrunden är denna:
Jag blev kallad till intervju för ett år sedan av ett bemanningsföretag
ang. ett toppjobb på ett företag som jag hemskt gärna ville jobba på.
den unga tjejen på bemann.företaget var inte speciellt trevlig utan betedde
sej nonchalant och sade sedan att hon skulle ge besked innan ***dag.

Inget besked kom, jag ringde då upp tjejen och fick ett snäsigt svar att
jag inte var intressant för tjänsten. Naturligtvis blev jag ledsen och förbannad.

När samma tjej några månader senare annonserar ut tjänster på samma
företag, så skickar jag ett mail från en anonym hotmail-adress med följande
innehåll:
- Jag är inte intresserad av den utannonserade tjänsten, men däremot skulle
det vara en stor ära att få genomföra ett an*** saml** med eder !!

Så ska man naturligvis inte bete sej och jag ångrade mej dagen efter.
Jag ringde till poliskvinnan som ska prata med mej nästa vecka och sade
hur det låg till. Man kan tydligen få böter utan att det blir rättegång.

Om man sagt samma sak på krogen, hade man troligen bara fått en smäll
i värsta fall.

Vad tror ni??
Kommer jag bli inlåst på Kumla ???........*cry*


Ville hon inte?

Whistler
2008-10-30, 13:11
Har Angel en penis?

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2366605&postcount=73

Den här är iofs rätt bra också:

Eller helt sonika åka till studion, streaka och gränsla den där lismande programledaren och olla hans jävla näsa innan jag ger han en propp.

;)

z_bumbi
2008-10-30, 13:14
Första gången jag läste tråden tänkte jag ta bort då jag trodde någon skojade men nu är jag mer osäker. Beter sig någon som är äldre än 15 år på det sättet som trådstartaren har gjort? På riktigt?

kaer
2008-10-30, 13:17
Första gången jag läste tråden tänkte jag ta bort då jag trodde någon skojade men nu är jag mer osäker. Beter sig någon som är äldre än 15 år på det sättet som trådstartaren har gjort? På riktigt?

Nu tror jag det är du som skojar, visst måste du som moderator på ett av Sveriges största forum vara medveten om att många beter sig minst sagt ganska illa på internet?

Hur många kommentarer i samma stil tror du t ex Blondinbella får varje dag? Eller aftonbladets proffstyckare?

z_bumbi
2008-10-30, 13:25
Nej 40 åringar som söker "toppjobb" som när de får nej försöker skicka anonyma sexbrev till en HR-person har jag inte stött på tidigare.

Angel
2008-10-30, 13:31
Ja, det är lika illa som att åka hem till någon och olla deras dörrhandtag.

Ja vet, den jäveln borde dra upp gylfen!

Pirko
2008-10-30, 13:35
Iofs kan det stå dig rätt dyrt när jag tänker efter. Om det nu skulle bli rättegång, och du valt att erkänna, så kommer du bli dömd skyldig för det. Och det dom brukar yrka mest för i skadestånd är just kränkning.

hultman
2008-10-30, 13:40
Nej 40 åringar som söker "toppjobb" som när de får nej försöker skicka anonyma sexbrev till en HR-person har jag inte stött på tidigare.

Tjabon var ju bara dryg, inte fan är det ett "sexbrev". Vad har du för referenser egentligen?

Nitrometan
2008-10-30, 13:53
Tjabon var ju bara dryg, inte fan är det ett "sexbrev". Vad har du för referenser egentligen?
Klart som fan att det var ett sexbrev. Sexuellt ofredande skulle jag rubricera det som. Vad har du för referenser egentligen?

ewho
2008-10-30, 13:58
Ja, det är lika illa som att åka hem till någon och olla deras dörrhandtag.


Precis vad jag också tänkte.

Kom ihåg barn, moral är bra och dubbelmoral är dubbelt så bra.

spoonchest
2008-10-30, 14:07
Owned

Granatgiraffen
2008-10-30, 14:08
Tjabon var ju bara dryg, inte fan är det ett "sexbrev". Vad har du för referenser egentligen?

Visst känns det hela lite fånigt med perspektivet man har fått med hjälp av denna tråden. Men det finns människor som skriver sådana mail och menar fullt allvar med det.

Nitrometan
2008-10-30, 14:16
Kom ihåg barn, moral är bra och dubbelmoral är dubbelt så bra.
Japp och dessutom har dubbelmoral den fördelen att man har en moral kvar om den ena skulle ta slut! :thumbup:

tjabon
2008-10-30, 14:22
Återigen, Zbumbi & co:
Det var dumt,drygt, korkat och jag förstår att tjejen känner sig kränkt.
Men inte aggresivt, hotfullt och en massa fula ord.

Vi får se vad som händer när jag pratat med polisen nästa vecka.
I värsta fall kan det nog bli ett strafföreläggande med böter på 2-4000.
I bästa fall, så blir jag bara uppläxad av polisen och dom avskriver utan
att skicka till åklagaren.

Nitrometan
2008-10-30, 14:28
Hoppas du har lärt dig nåt av det här.

En lärare sa en gång till mig att man alltid ska läsa igenom ett mail minst en gång innan man skickar iväg det. Är man arg när man skriver mailet ska man inte skicka iväg det förrän man har läst det efter att ilskan har lagt sig.

MasterChief
2008-10-30, 14:44
Den här är iofs rätt bra också:



;)

Är Olla ditt främsta intresse? Jag menar, hur kommer man annars ihåg detta. :D

Lellan
2008-10-30, 14:46
Visst känns det hela lite fånigt med perspektivet man har fått med hjälp av denna tråden. Men det finns människor som skriver sådana mail och menar fullt allvar med det.

Jo, men perspektiv är ju olika beroende på utgångsläget.

Man kan föreställa sig följande:

Ens syrra arbetar med personalrekrytering. Bland alla ansökningar som kommer in finns följande mail: "Jag är inte intresserad av den utannonserade tjänsten, men däremot skulle
det vara en stor ära att få genomföra ett an*** saml** med eder !!".

Brevet är från en falsk mailadress när kollar efter personen på hitta, din syrra känner sig kränkt och undrar vem f-n som skriver så till henne? Någon hon känner, någon hon träffat, en stalker, hon vet inte om personen känner henne eller bara slängt iväg ett mail och att hon är lika anynom för honom.

Nu tänkte/visste inte Tjabon att man kan koppla ip:adressen till honom. Hade det ändrat agerandet efteråt?

För jag fattar inte att han inte direkt han insåg att det var jäkligt plumt, skrev ett nytt mail (el ringde) och bad om ursäkt och förklarade situationen. Visst, bråttet hade redan skett iaf - men då hade han ju visat sin goda vilja att mildra kränkningen och be om ursäkt.

Han har ju inte visat hänsyn sedan insikten iom att han lät en tjej bli kränkt (å rädd?) pga ett sexuellt ofredande.

Det är först när polisen kommer på att det var han som han tar chansen att vara ärlig och förklara sig, en förklaring som hade mildrat (inte fått ogjort) handlingen.

Jag lovar, hade det varit ens syrra hade man blivit orolig - är hon förföljd av någon galning ?, jag vet inte ens om man hade blivit lugnad när man fått veta bakgrundstoryn att det var en 40-åring som var sur efter att han tyckte sig ha blivit dåligt behandlad efter att han sökt en tjänst de tidigare haft ute - och att han ångrar sig.

Man hade nog bara undrat varför han inte ringt henne och bett om ursäkt direkt han lugnat sig och insett att det blev fel.

Cilia
2008-10-30, 18:11
Hon ska inte behöva säga ifrån, oavsett vilken jargong som traditionellt råder på mansdominerade arbetsplatser.
Tänker på en chef på ett företag som hade en verkstad där männen hade bilder på nakna kvinnor på kylskåpet. Han bad dom ta ner dom för att det var stötande mot andra och kanske främst mot kvinnor.

Dom hävdade då att dom hade bilderna där för att dom var vackra att titta på, typ som konst.

Då sa han att dom gärna fick ta med sig dom hem och sätta upp dom på sitt kylskåp hemma och beundra dom kanske tillsammans med sina fruar.

Det var dom inte lika villiga att göra utan tog ner dom.





Jag tror helt enkelt Tjabon hade otur när han tänkte här.
Det gick lite för fort. Fingrarna var snabbare än hjärnan helt enkelt. Men man lär sig av sina misstag och när man inte gör det det är då man är riktigt illa ute.

egge
2008-10-30, 18:16
Du skulle ju konna ta kontakt med henne, förklara hur ångerfull du är och be om ursäkt. Hon får väl dra tillbaka anmälan om hon vill?

christian
2008-10-30, 18:33
egge: Föreslå inte det. Övergrepp i rättssak är betydligt värre än vad detta, något missriktade, "skämt" verkar vara.

shut teh face
2008-10-30, 18:35
Det är inget fel eller olagligt att be om ursäkt till folk. Om hon väljer att dra tillbaka anmälan så ligger anklagelsen inte under allmänt åtal ändå. Polisen är nog bara glada om de kan sköta det utan myndigheternas inblandning...

egge
2008-10-30, 18:40
egge: Föreslå inte det. Övergrepp i rättssak är betydligt värre än vad detta, något missriktade, "skämt" verkar vara.

Jag menar givetvis att han ska göra det på ett snyggt sätt. Han verkar ju skämmas och inse att han gjort fel, om han då är ärlig mot tjejen kanske hon är snäll och drar tillbaka anmälan.

Dumleman
2008-10-30, 18:42
Haha ja jag skulle aldrig få för mig att skicka ett sådant mail och visst är det löjligt att skicka men samtidigt är det löjligt att anmäla. Om detta räknas som sexuellt ofredande kan många poster här på kolozzeum räknas som det också.

christian
2008-10-30, 18:47
Om hon redan tagit så illa vid sig av vad trådskaparen tyckte var ett relativt harmlöst skämt, tror ni verkligen att de kommer att kunna kommunicera på samma nivå? ;)

Det behöver inte förekomma våld eller hot om våld, räcker med att tjejen upplever det obehagligt..

I detta fall kanske ett vanligt brev löser det enklast isf, så slipper trådskaparen säga något skämtsamt i förbifarten via telefon eller personligen. Be bara någon läsa igenom det innan. =)


10 § Den som med våld eller hot om våld angriper någon för att
denne gjort anmälan, fört talan, avlagt vittnesmål eller annars
vid förhör avgett utsaga hos en domstol eller annan myndighet
eller för att hindra någon från en sådan åtgärd, döms för
övergrepp i rättssak till fängelse i högst fyra år eller, om
brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex
månader. Detsamma skall gälla, om man med någon annan gärning,
som medför lidande, skada eller olägenhet, eller med hot om en
sådan gärning angriper någon för att denne avlagt vittnesmål
eller annars avgett utsaga vid förhör hos en myndighet eller
för att hindra honom från att avge en sådan utsaga.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst två och högst åtta
år. Lag (2002:117).

miss_incorrigible
2008-10-30, 19:05
Övergrepp i rättssak?! Vad har du nu gjort? Låt kvinnan vara.

Repent, repent, repent! :whipped:

Wao
2008-10-30, 19:39
Seriöst, sånt gör mig så jävla förbannad. Bara för att det var en ung tjej som gav dig "nobben" så ska det kommas med sexuella nedtryckande anspelningar. Det är så jävla lågt och billigt gjort. Fyfan, jag hoppas verkligen du åker dit för det.

Ja, det var nog enbart för att hon var en ung tjej.

Cilia
2008-10-30, 20:02
Om hon redan tagit så illa vid sig av vad trådskaparen tyckte var ett relativt harmlöst skämt,
Det kanske inte riktigt är din sak att bedömma vad hon upplever som harmlöst och inte. Dom kan dessutom ha regler på företaget för hur man ska hantera den här sortens övertramp. Ditt inlägg tyder på att du saknar inlevelseförmåga.

Loke
2008-10-30, 20:05
Haha ja jag skulle aldrig få för mig att skicka ett sådant mail och visst är det löjligt att skicka men samtidigt är det löjligt att anmäla. Om detta räknas som sexuellt ofredande kan många poster här på kolozzeum räknas som det också.

Chansen är rätt stor att detta inte är första gången någon på företaget drabbs av dylikt och att man har infört en nolltoleranspolicy. Allt som kan tänkas vara straffbart ska anmälas, på så sätt slipper företaget fundera över vad som är värt att ta tag i och kan ägna sig åt det dom är bra på.

Man kan ju tänka sig hur ofta dessa människor får skit i inboxen, det lär ju vara ett av de jobbigaste jobben på det sättet.

tjabon
2008-10-30, 20:05
Tråden börjar spåra ur.
Det mesta är redan sagt.....

stevebc
2008-10-30, 20:10
Har Angel en penis?HAHAhahahahahahaha

edit: när ska folk släppa den händelsen? :/

christian
2008-10-30, 20:32
Det kanske inte riktigt är din sak att bedömma vad hon upplever som harmlöst och inte. Dom kan dessutom ha regler på företaget för hur man ska hantera den här sortens övertramp. Ditt inlägg tyder på att du saknar inlevelseförmåga.

Ditt inlägg tyder på att du saknar simpel läsförståelse.

Jag skrev att trådskaparen tyckte att det var ett harmlöst skämt. Ingen annan.

Ytterligare ett bevis på att missförstånd uppstår lätt.

Cilia
2008-10-30, 20:39
Ditt inlägg tyder på att du saknar simpel läsförståelse.

Jag skrev att trådskaparen tyckte att det var ett harmlöst skämt. Ingen annan.

Ytterligare ett bevis på att missförstånd uppstår lätt.
Sant fort men fel är mitt motto.
Förlåt. Då förstår jag hur du tänkte.

christian
2008-10-30, 20:44
Sant fort men fel är mitt motto.
Förlåt. Då förstår jag hur du tänkte.

Det är lugnt. Jag är heller inte så elak som jag låter. =)

tjabon
2008-10-30, 20:44
Ditt inlägg tyder på att du saknar simpel läsförståelse.

Jag skrev att trådskaparen tyckte att det var ett harmlöst skämt. Ingen annan.

Ytterligare ett bevis på att missförstånd uppstår lätt.

Mitt syfte var att avreagera mej, vara lite ironisk och elak....
Tyvärr spårade det ur lite grann.

mangs
2008-10-30, 20:45
lite grann.

*rolleyes*

tjabon
2008-10-30, 20:48
*rolleyes*

Ja,
jag tittar på din avatar och undrar hur det skulle kännas
att få den i huvvet..:Virro

shut teh face
2008-10-30, 20:49
*rolleyes*
Vart tog din tråd vägen *whatever*

tjabon
2008-10-30, 20:51
Vart tog din tråd vägen *whatever*

Se post nr. 113..........

Three pigs
2008-10-30, 21:04
Hahah, kung :)

Pirko
2008-10-30, 21:53
Du skulle ju konna ta kontakt med henne, förklara hur ångerfull du är och be om ursäkt. Hon får väl dra tillbaka anmälan om hon vill?

Tror inte svenska polisen fungerar som man oftast ser i filmerna. Om polisen fått in en anmälan om ett fall, t.ex. misshandel, kan det inte tas tillbaka, utan det är deras jobb att avsluta det. Man kan inte ta tillbaka anmälan. Dock vet jag inte hur det är med just sexuella trakasserier, men tror det är samma skit där.

Stoltz
2008-10-30, 22:07
Ja, det är lika illa som att åka hem till någon och olla deras dörrhandtag.

Trance shoots. He scores. Angel is pwned.

Angel
2008-10-30, 22:33
Trance shoots. He scores. Angel is pwned.

Ja känner mig inte så pövned. Jag gillar Trance.