handdator

Visa fullständig version : Ryggen är "frågetecken" böjd. Övningar/läkare...


Ayo
2008-10-29, 19:21
Tjena!
Jag har sökt efter liknande trådar här på forumet och jag fick fram ett par sådana om rygg som är böjda. Men jag vet inte riktigt om mitt problem är likadan som deras så därför gör jag denna tråd.

Min rygg är då formad som ett frågetecken. Ryggen är riktigt böjd i övre delen, men ryggen nertill är smal. När jag sträcker på mig allt jag kan blir ryggen då formad som ett frågetecken, men när jag böjer huvudet framåt så blir ryggen normal och ganska så rak, men jag vill inte gå omkring som en gammal tant. När jag är på stranden känns det som alla tittar på mig och jag känner mig väldigt osäker.

Jag vill då på något sätt, om möjligt, att få min rygg rak. Kanske finns det ett par övningar som kan åtgärda detta som att få övre delen av ryggen att bli mindre eller att få nedre delen av ryggen att bli större, dessutom att huvudet blir mer "bakåt". Nåja, bilder förklarar bättre:

http://img125.imageshack.us/my.php?image=ghru3.png

Sådär ser min rygg ut på ett ungefär, inte världens bästa paint skills men ni ser nog. Vill i alla fall att min rygg skall se ut såhär:

http://img293.imageshack.us/my.php?image=tysongayuw6.jpg

Så tycker ni jag borde söka upp en läkare eller är det något jag kan åtgärda själv med enkla övningar? Dessutom kan jag nämna att jag har gått på gym i lite mer än 2 månader men jag ser ingen skillnad på ryggen och jag sitter så rak jag kan i maskinerna. Hade böjd rygg innan jag började på gym.

Liten Men Fet
2008-10-29, 19:31
Det är helt omöjligt att säga nånting om du inte kan visa upp bilder på hur din rygg ser ut från sidan och bakifrån.

Nu går det inte att avgöra om du har en puckel större än ringaren i Notre Dame eller om du bara nojar dig och bara behöver sträcka på ryggen.

Har du någon diagnos på något ryggfel?

Ayo
2008-10-29, 20:09
Har ingen diagnos på ryggfel. Men när jag sträcker på mig, det är då min rygg formas som ett frågetecken. Böjer jag huvudet framåt så blir ryggen rak men det är inte snyggt att gå runt som en kärring. Läs igenom allt jag skrivit och kolla på bilderna.

Ungrim
2008-10-29, 20:12
Har ingen diagnos på ryggfel. Men när jag sträcker på mig, det är då min rygg formas som ett frågetecken. Böjer jag huvudet framåt så blir ryggen rak men det är inte snyggt att gå runt som en kärring. Läs igenom allt jag skrivit och kolla på bilderna.


Dina tecknade bilder säger ingenting tyvär,ta nu och fota så vi ser vad du menar

tobbo
2008-10-29, 20:16
Tror inte du har något fel på ryggen utan det är bara muskler som fattas, om du vill ha hjälp får du lägga upp en bild på hur de ser ut.

colle89
2008-10-29, 20:22
Sök upp en läkare och gör en undersökning av ryggen för tusan!

tobbo
2008-10-29, 20:30
När jag är på stranden känns det som alla tittar på mig och jag känner mig väldigt osäker.

Jag vill då på något sätt, om möjligt, att få min rygg rak. Kanske finns det ett par övningar som kan åtgärda detta som att få övre delen av ryggen att bli mindre eller att få nedre delen av ryggen att bli större, dessutom att huvudet blir mer "bakåt".

It's all in your head. Om du tycker de kollar konstigt på dig så är det nog knappast på grund av din hållning, något annat kanske ser förjävligt ut men det är inte på grund av din rygg. Och det du säger angående ditt huvud är ett klassiskt tecken på gamnacke. Testa sök på svank och gamnacke kanske du hittar några fler trådar.

Liten Men Fet
2008-10-29, 20:56
Har ingen diagnos på ryggfel. Men när jag sträcker på mig, det är då min rygg formas som ett frågetecken. Böjer jag huvudet framåt så blir ryggen rak men det är inte snyggt att gå runt som en kärring. Läs igenom allt jag skrivit och kolla på bilderna.

Jag har gjort det och tyvärr går det inte att säga nånting.

L-Sami
2008-10-29, 21:02
Ser din rygg ut så här?

Kallas för Scheuermannssjukdom, debuterar oftast under puberteten.

Wao
2008-10-29, 21:06
Sitter eller har du suttit mycket framför datorn eller liknande? Om jag inte missuppfattade tråden så har du med all sannolikhet en gamnacke.

Det du kan göra är att stretcha bröstet och framsida axlar, tänka på hållningen. Så fort du märker att huvudet och axlarna glider fram så får du strecka på dig. Kolla dig i spegeln för att få fram önskad hållning. Ang. huvudets position; håll helt enkelt huvudet bakåt.

Ayo
2008-10-29, 21:17
Ser din rygg ut så här?

Kallas för Scheuermannssjukdom, debuterar oftast under puberteten.
Den tredje bilden är en exakt kopia av min rygg. Hur mycket jag än sträcker på mig ser det ut sådär.

@Wao: Satt ett par timmar om dagen framför datorn när jag var lite yngre. Sitter inte lika länge nu. De övningarna du nämnde är det till för att skjuta huvudet bakåt eller hjälper det att räta ut ryggen?

Wao
2008-10-29, 21:22
Den tredje bilden är en exakt kopia av min rygg. Hur mycket jag än sträcker på mig ser det ut sådär.

@Wao: Satt ett par timmar om dagen framför datorn när jag var lite yngre. Sitter inte lika länge nu. De övningarna du nämnde är det till för att skjuta huvudet bakåt eller hjälper det att räta ut ryggen?

Har du den där sjukdomen vet jag inte riktigt om det jag nämnade fungerar. Jag har/hade dålig hållning förut men jag gör så gott jag kan för att sträcka på mig. Att stretcha bröstet och axlarna rätade upp bröstryggen på mig och att hålla bak huvudet och stretcha "halsmusklerna" rådde bot på min gamnacke.

L-Sami
2008-10-29, 21:29
Den tredje bilden är en exakt kopia av min rygg. Hur mycket jag än sträcker på mig ser det ut sådär.

@Wao: Satt ett par timmar om dagen framför datorn när jag var lite yngre. Sitter inte lika länge nu. De övningarna du nämnde är det till för att skjuta huvudet bakåt eller hjälper det att räta ut ryggen?

Det var det jag misstänkte. Dina ryggkotor i bröstkrogen har utvecklats lite annorlunda därför har du större thorakal kyfos (bröstryggskut). Det är inget farligt, sällan man gör några kirurgiska ingrepp, korsettbehandling kan ibland vara aktuellt.

Liten Men Fet
2008-10-29, 21:29
Den tredje bilden är en exakt kopia av min rygg. Hur mycket jag än sträcker på mig ser det ut sådär.

@Wao: Satt ett par timmar om dagen framför datorn när jag var lite yngre. Sitter inte lika länge nu. De övningarna du nämnde är det till för att skjuta huvudet bakåt eller hjälper det att räta ut ryggen?

Är det så illa så kan vi inte hjälpa dig, då är det läkare som gäller.

Ayo
2008-10-29, 21:35
Där ser man, där ser man. Nu förstår jag genast bättre om min rygg. Ska läsa lite om Scheuermannssjukdomen på Internet och så får jag söka upp en läkare någon gång under nästa vecka. Tack för hjälpen allihopa!
Jävla rygg*gah!*

grimfish
2008-10-29, 23:32
Det går inte att avgöra av bilden som du ritade. Det är helt normalt att ryggen "ser ut som ett frågetecken". Det skulle förstås kunna vara Scheuermanns elller Buffalo hump, men det är också vanligt och det är sällsynt att man på något sätt åtgärdar det. I din ålder är det väldigt vanligt att man börjar utforska kroppen mycket. Om du på något sätt oroar dig för din kropp kan du gå till en skolsköterska om du går kvar i skolan, annars en distriktssköterska eller läkare, men om du inte vill så är det inget som behövs.

Salus
2008-10-30, 09:15
ryggen är inte rak naturligt..

sodomizer
2008-11-10, 21:42
Oi! Droppa ett par rader om vad doktorn sa när du varit där. Själv har jag skolios, vilket också kan yttra sig genom en rygg som påminner om ett frågetecken. Graden av snedhet kan variera, och lyckligtvis är jag inte så jäkla sned, men visst är det t ex olika höjd på mina axlar.
Ett doktorbesök kan i alla fall ge dig svar på dina funderingar, så att du vet hur du ska gå vidare i din träning. Lycka till./Sodomizer.