handdator

Visa fullständig version : Havremust!


MrDiet
2008-10-29, 18:13
Övernattade hos en kompis igår och blev då bjuden på havremust till frukost. Jag har aldrig ätit det tidigare men måste säga att det var fantastiskt gott, snäppet bättre än havregrynsgröt. Vad är egentligen havremust och var köper man det? Jag har knappt hittat någon information om det. Har frågat runt på Willys, Malmborgs, ICA m m, men ingen har hört talas om havremust. Hur som helst, det lär tydligen vara ganska nyttigt om man får tro dietist.

Yankeee
2008-10-29, 18:14
http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7442.htm

Vars man köper det är oklart.

omnibus
2008-10-29, 18:17
Coop, kolla bland vällingen. (tog 30s på google)

Eddie Vedder
2008-10-29, 18:19
Jag har sett det i varenda affär där jag letat, vanliga ICA i storleksordningen Supermarket/närbutik. Det är oftast ett ganska litet paket i papp. Kaske kan förväxlas med mannagrynspaketen.

Ta en titt där hursomhelst, jag har själv bara sett Gyllenhammars vad jag vet.

EDIT: Här är den:

http://www.axa.se/sv/produkter/produkt/?product=341

Google är visst en bra sida har jag hört.;)

MrDiet
2008-10-29, 18:52
Nej, Eddie, det där är havrevälling. Enligt dietist är havrevälling och havremust två olika livsmedel.

J.V
2008-10-29, 18:53
Yankeee har du ju tagit fram åt dig?

MrDiet
2008-10-29, 19:01
Visst. Jag ville bara påpeka att jag inte var ute efter havrevälling ;) Det har jag däremot sett i affärerna. Det är havremustpulver som jag leter efter. Tydligen är det skillnad mellan pulvret som används när man gör havrevälling och havremustpulver. Uttryckte mig dåligt, har pluggat hela veckan och sovit dåligt, får väl skylla på det.

Eddie Vedder
2008-10-29, 19:08
Nej, Eddie, det där är havrevälling. Enligt dietist är havrevälling och havremust två olika livsmedel.

Ja det är två olika saker, men vällingen görs väl på must? Det där är havremust och av den kan man göra havrevälling.

Precis som risgryngröt och risgryn är olika saker men man gör ju gröten på risgrynen.;)

Det är i alla fall så som jag uppfattat det. Samt att man även kan koka must på havremjöl.

MrDiet
2008-10-29, 19:17
Ledsen att det blir två inlägg på varandra, men edittiden har ju löpt ut.

I programmet dietist står det "havremust pulver vitberik". Då det har en egen kolumn och helt andra näringsvärden (avsevärt bättre) måste det på något sätt skilja sig från havrevälling. Finns det en berikad variant av havremust eller vad avser man?

Yankeee
2008-10-29, 19:20
Skillnaden mellan vällingen och musten verkar vara att grynen i vällingen (bara) är ångpreparerade medan de i musten också rostas. Näringsvärdet är i princip det samma.

Eddie Vedder
2008-10-29, 19:22
I programmet dietist står det "havremust pulver vitberik". Då det har en egen kolumn och helt andra näringsvärden (avsevärt bättre) måste det på något sätt skilja sig från havrevälling. Finns det en berikad variant av havremust eller vad avser man?

Där har du anledningen.:)

Min mormor har Gyllenhammars havremust, anledningen till attd en är så berikad är antagligen att det anses befogat då målgruppen oftast är äldre människor och små barn. Och vet man att en viss typ av livsmedel konsumeras mer av en grupp med särskilda behov kan det nog finnas extra fog för att just den produkten näringsberikas. Men nu gissar jag mest.

Tabbe
2008-10-29, 19:28
Där har du anledningen.:)

Min mormor har Gyllenhammars havremust, anledningen till attd en är så berikad är antagligen att det anses befogat då målgruppen oftast är äldre människor och små barn. Och vet man att en viss typ av livsmedel konsumeras mer av en grupp med särskilda behov kan det nog finnas extra fog för att just den produkten näringsberikas. Men nu gissar jag mest.

Dina gissningar brukar man väl oftast kunna kalla, kvalificerade gissningar :D

MrDiet
2008-10-30, 09:03
Ok. Men var kan man få tag på den berikade havremusten? Gyllenhammars är i varje fall inte den som dietist syftar på då t.ex 100g ger 430mg fosfor medan den vitberikade varianten enligt dietist ger 680mg.

Eddie Vedder
2008-10-30, 09:06
Ok. Men var kan man få tag på den berikade havremusten? Gyllenhammars är i varje fall inte den som dietist syftar på då t.ex 100g ger 430mg fosfor medan den vitberikade varianten enligt dietist ger 680mg.

Den jag har sett i affären är inte den jag postade länk till utan just den viteminberikade du pratar om, d.v.s. den min mormor äter.

Kolla efter ett mindre paket, en kartong som brukar så bland mannagrynen t.ex. Finns den på ICA Väst här i Flogsta och i Coop- och ICAbutikerna i Degerfors lär det ju finnas i de flesta välsorterade livsmedelsbutikerna.

Fråga personalen bara.

MrDiet
2008-10-30, 09:14
Kan det möjligen vara Änglamarks? Om man gör en googlesökning verkar ju Gyllenhammar och Änglamarks vara de vanligaste i Sverige. Det blir till att göra en förmiddagsräd på ICA ;)

Kinsei
2008-10-30, 10:59
Mmmm, Gyllenhammars Gyllenmust! Så gott det var till frukost hos mormor för massor av år sedan!

Jag vill också minnas att det i alla fall tidigare fanns recept på havrevälling på havregrynspaketen. Det blir också gott. Man kokar då en mindre mängd gryn och en nypa salt i mjölk och slänger i några russin i slutet av kokningen. Det blir då en aning grynigare än om ma använder "vällingpulvret".