handdator

Visa fullständig version : Ätardag


snim
2008-10-29, 13:00
Hej efter en avslutad diet så vill man ju allt mer leva normalt.

Stämmer det att man kan ha en ätardag i veckan ?`typ lördag och vräka i sig massa skit utan att man går upp i vikt ? Min personliga tränare säger att ja kan ha 1 ätardag, lördag, där ja kan äta precis vad jag vill o hur mkt jag vill, men då måste ja fortsätta som vanligt på söndag igen. Jag tränar i stort sett varje dag, vilodag på lördagar. Varje kväll innehåller ett pass 45 motion + 45 minuter gym. Men känner mig osäker så vill fråga er, ska ja lita på min pt ? att ja kan äta vad ja vill på lördag utan att gå upp i vikt ?

Per B
2008-10-29, 13:05
Stämmer det att man kan ha en ätardag i veckan ?`typ lördag och vräka i sig massa skit utan att man går upp i vikt ?
Bara om du kompenserar det genom att dra ner i motsvarande grad nån annan dag eller genom ökad fysisk aktivitet som motsvarar det ökade energiintaget.

Fearstrike
2008-10-29, 13:54
Varför skulle det vara logiskt... kcal in vs kcal ut... Jag brukar räkna totalt kcal intag på 1 vecka och se hur mycket underskott jag ligger på. Om man normalt ligger på kanske 1500 per dygn och de blir 10500 på en vecka. Sedan trycker du in en ätardag då du med all säkerhet trycker i dig kanske säkert 7000 kcal? Då öker ju det totala kcal intaget per vecka markant. Så som precis som Per B skrev så kan jag inte tänka mig att det inte gör någon skillnad om du inte kompenserar det på något sätt.

Sniggel
2008-10-29, 14:31
Hej efter en avslutad diet så vill man ju allt mer leva normalt.

Stämmer det att man kan ha en ätardag i veckan ?`typ lördag och vräka i sig massa skit utan att man går upp i vikt ? Min personliga tränare säger att ja kan ha 1 ätardag, lördag, där ja kan äta precis vad jag vill o hur mkt jag vill, men då måste ja fortsätta som vanligt på söndag igen. Jag tränar i stort sett varje dag, vilodag på lördagar. Varje kväll innehåller ett pass 45 motion + 45 minuter gym. Men känner mig osäker så vill fråga er, ska ja lita på min pt ? att ja kan äta vad ja vill på lördag utan att gå upp i vikt ?

Din tränare har säkert anledning till att han rekommenderar det med utgångspunkt från vad han vet om dig. Men nej, du kan inte äta vad som helst. Kalorierna räknas fortfarande men det finns positiva saker med att pausa med deffen i en dag genom att lägga till mer kalorier. Ätardagar kan vara mer eller mindre genomtänkta men i stort sett alla brukar ha en psykologisk positiv effekt vilket gör det lättare att hålla sig till dieten de andra 6 dagarna i veckan. Sen kan det finnas fler anlednignar att ha ätardagar men vill inte skriva en artikel helst :p

CVN
2008-10-29, 14:41
Jag skulle inte vräka i mig direkt, fattar inte direkt varför någon skulle vilja göra det? jag menar du går ju på en diet och vill gå ner i vikt så mycket du kan så jag tycker att du kan göra så att du äter onytigare på lördagen men du behöver inte vräka i dig för kung och fosterland.

snim
2008-10-29, 14:42
Din tränare har säkert anledning till att han rekommenderar det med utgångspunkt från vad han vet om dig. Men nej, du kan inte äta vad som helst. Kalorierna räknas fortfarande men det finns positiva saker med att pausa med deffen i en dag genom att lägga till mer kalorier. Ätardagar kan vara mer eller mindre genomtänkta men i stort sett alla brukar ha en psykologisk positiv effekt vilket gör det lättare att hålla sig till dieten de andra 6 dagarna i veckan. Sen kan det finnas fler anlednignar att ha ätardagar men vill inte skriva en artikel helst :p

så alltså om jag fortsätter träna som jag brukar göra efter min ätardag så går ja upp i vikt? krävs inte det ca 8 tusen kcal för att gå upp 1 kg?

King Grub
2008-10-29, 14:45
Du får lägga till "ätardagens" kalorier till veckans energiintag. Svårare är det inte. Dessa kalorier minskar din viktnedgångstakt, eller gör att du inte går ner alls eller t o m går upp, om ätardagen innebär ett kaloriöverskott.

Tabbe
2008-10-29, 14:46
Tänk ätardag som paus i deffen.

Käka lite gott bröd till maten och extra lyxig frukost och avsluta kanske middagen med glass eller godis.

Eller kanske några kanelbullar till en stor latte?

Du landar kanske på 4000 och det behöver inte ens för allt för stor överskott.

Eddie Vedder
2008-10-29, 14:49
så alltså om jag fortsätter träna som jag brukar göra efter min ätardag så går ja upp i vikt? krävs inte det ca 8 tusen kcal för att gå upp 1 kg?

En teoretisk siffra för 1kg kroppsfett är ett överskott på 7000kcal.

Att räkna till 100% på enstaka kcal hit och dit funkar i teorin men inte exakt i praktiken, dock kan vi göra det enkelt.:) Låt säga att du uppnått ett teoretiskt energiunderskott på 6000kcal under veckans sex första dygn. Om du då under söndagen grisar i dig 6000kcal mer än det dygnet förbrukat så är ju veckosumman 0.

Såhär enkelt är det ju förstås inte i praktiken, det finns många som kör rena svulldagarna mitt i deff och åstadkommer fina resultat. Dock ser jag inte anledningen till det ändå, ta gärna en dag i veckan då du skiter i att räkna, käkar efterrätt, äter en extra god middag, köper lite godis till kvällen, tar dig en grogg o.s.v.

Då lär inte ätardagen gå överstyr, du lär slippa eventuellt illamående och magbekymmer och slipper komma in i ett kompensationsbeteende som jag bara tror gör mer skada än nytta.

snim
2008-10-29, 15:22
En teoretisk siffra för 1kg kroppsfett är ett överskott på 7000kcal.

Att räkna till 100% på enstaka kcal hit och dit funkar i teorin men inte exakt i praktiken, dock kan vi göra det enkelt.:) Låt säga att du uppnått ett teoretiskt energiunderskott på 6000kcal under veckans sex första dygn. Om du då under söndagen grisar i dig 6000kcal mer än det dygnet förbrukat så är ju veckosumman 0.

Såhär enkelt är det ju förstås inte i praktiken, det finns många som kör rena svulldagarna mitt i deff och åstadkommer fina resultat. Dock ser jag inte anledningen till det ändå, ta gärna en dag i veckan då du skiter i att räkna, käkar efterrätt, äter en extra god middag, köper lite godis till kvällen, tar dig en grogg o.s.v.

Då lär inte ätardagen gå överstyr, du lär slippa eventuellt illamående och magbekymmer och slipper komma in i ett kompensationsbeteende som jag bara tror gör mer skada än nytta.

ja gillar ditt förslag, grejen är den att ja inte vill ner mer i vikt, utan ja vill hålla min vikt. Men ja vill även kunna äta lite godis o annat gott än läkerol. men vet inte hur ja ska göra, om ja ska äta nån kaka då eller om ja ska ha en ätar dag. Är förrvirrad...

Eddie Vedder
2008-10-29, 15:37
men vet inte hur ja ska göra, om ja ska äta nån kaka då eller om ja ska ha en ätar dag. Är förrvirrad...

Vad är det som säger att en ätardag inte kan vara just den dagen då du tar dig en extra kaka och käkar lite godis?

Det finns inget exakt kriterium för när en dag får kallas "ätardag". Det måste inte innebära ett frosseri utan gräns. Jag själv har aldrig någon dag jag kallar "ätardag" men det utesluter inte att jag ibland köper utemat, käkar godis o.s.v.

Det är helt enkelt skönt för psyket att äta extra godsaker då och då. Om man, som jag, ändå uppenbarligen förbrukar det jag äter så är det ju inga problem. Käkar du extra gott på lördagen men inte märker någon skillnad på t.ex. måndagen finns ju ingen anledning till oro överhuvudtaget.

snim
2008-10-29, 22:20
Vad är det som säger att en ätardag inte kan vara just den dagen då du tar dig en extra kaka och käkar lite godis?

Det finns inget exakt kriterium för när en dag får kallas "ätardag". Det måste inte innebära ett frosseri utan gräns. Jag själv har aldrig någon dag jag kallar "ätardag" men det utesluter inte att jag ibland köper utemat, käkar godis o.s.v.

Det är helt enkelt skönt för psyket att äta extra godsaker då och då. Om man, som jag, ändå uppenbarligen förbrukar det jag äter så är det ju inga problem. Käkar du extra gott på lördagen men inte märker någon skillnad på t.ex. måndagen finns ju ingen anledning till oro överhuvudtaget.

Okej det där är krångligt. men vf har folk egentligen ätardagar ? tex bodybuilders osv? varför gör man det egentligen

PiNG.
2008-10-29, 23:24
Tror det är en gammal "myt" som hänger kvar att man måste chocka kroppen med tex massa godis för att kroppen inte ska "sluta bränna fett". Finns garanterat en tråd om just detta. Ska se om jag kan klistra in den här om jag hittar den.

Snobbe
2008-10-30, 00:07
snim du måste ju inet ha en ätardag om du inte vill. Du kommer ju gå ner mer om du inte har det men kanske inte kommer orka det så jättelänge? Kör själv så att jag har ätardag en gång i veckan om ja känner för det annars så skippar jag det. Tror inte din tränare säger åt dig o ha en ätardag pga att det ska gå snabbare o gå ner i vikt på det sättet iaf.

Eddie Vedder
2008-10-30, 05:46
Okej det där är krångligt.

Det är väl inte det minsta krångligt? Mår man bättre av att då och då käka lite extra mycket så gör man det. Märker man att ens viktkurva inte går i den riktining man vill så ändrar man litegrann.

Att bodybuilders gör en viss sak säger ingenting.

johanhej
2008-10-30, 21:28
För två år sedan var jag ganska mullig. Slutade därefter HELT med godis och läsk och drog ner på alla sockerprodukter. Åt inte mindre men ett år senare vägde jag 23 kilo mindre (från 83 till 60).

Efter detta har jag inget sug alls efter godis eller liknande. Det nästan äcklar mig när det smakar mycket socker. Har börjat träna och äta mer nu och väger cirka 70 kilo vilket är lagom.

Vad jag vill säga med detta är att en ätardag kan förstöra. Eftersom det ger dig ett sug efter just den onyttiga typen av maten. Om du kan klara dig utan onyttigheter så rekommenderar jag det. I längden så tror jag man mår bättre av det.

Gymfjollan
2008-10-30, 21:32
man vill ju kunna leva också...

zebulon
2008-10-31, 10:56
Det finns en gräns för hur mycket energi kroppen kan ta upp från maten och lagra in över en dag. Äter man fruktat överdrivet under en dag, så kommer du skita ut en hel del kcal också.

Kischen
2008-10-31, 11:12
Det finns en gräns för hur mycket energi kroppen kan ta upp från maten och lagra in över en dag. Äter man fruktat överdrivet under en dag, så kommer du skita ut en hel del kcal också.

Vad har det med tråden att göra?

Sniggel
2008-10-31, 11:35
Okej det där är krångligt. men vf har folk egentligen ätardagar ? tex bodybuilders osv? varför gör man det egentligen

Jag personligen tycker att en ätardag (en med framförallt fler kolhydrater) hjälper till att få tillbaka styrka som man tappar när man dietar (pga låga glykogennivåer osv...). Istället för att ha konstant sjunkande styrka, återställer man styrkan en gång i veckan och kan på så vis fortsätta stimulera musklerna med tung belastning åtminstone 1g/vecka och undgå muskelförlust pga dåliga träningspass.
Det kanske går att ha ett jämnare intag av kolhydrater under dagarna och göra sig av med ätardagen, men jag antar att genom att bara fylla på ordentligt 1 gång i veckan kommer kroppen att vara mer mottaglig för glykogeninlagring när man väl äter de där kolhydraterna (efter att ha haft ett underskott i 6 dagar) så att de kommer mycket bättre till pass (i musklerna) och inte påverkar lipolysen i lika stor grad som de annars gjort om man inte varit lika insulinkänslig.
Bestrid gärna mina påståenden ifall något ser felaktigt ut.

zebulon
2008-10-31, 12:01
Vad har det med tråden att göra?


Jo, det var ett inlägg angående ätardagar, där jag kommenterade angående kroppens begränsade möjligheter att ta upp energi/näring under en dag.

creperiet
2008-10-31, 12:16
Jag personligen tycker att en ätardag (en med framförallt fler kolhydrater) hjälper till att få tillbaka styrka som man tappar när man dietar (pga låga glykogennivåer osv...). Istället för att ha konstant sjunkande styrka, återställer man styrkan en gång i veckan och kan på så vis fortsätta stimulera musklerna med tung belastning åtminstone 1g/vecka och undgå muskelförlust pga dåliga träningspass.
Det kanske går att ha ett jämnare intag av kolhydrater under dagarna och göra sig av med ätardagen, men jag antar att genom att bara fylla på ordentligt 1 gång i veckan kommer kroppen att vara mer mottaglig för glykogeninlagring när man väl äter de där kolhydraterna (efter att ha haft ett underskott i 6 dagar) så att de kommer mycket bättre till pass (i musklerna) och inte påverkar lipolysen i lika stor grad som de annars gjort om man inte varit lika insulinkänslig.
Bestrid gärna mina påståenden ifall något ser felaktigt ut.

Jag tycker det är fullständigt logiskt att fylla på ständigt sjunkande kolhydratdepåer. Förutsatt är att man inte låter det rinna över alltför mycket. Fast för de flesta kanske inte måtta är en synonym med ätardag:D.

Sniggel
2008-10-31, 12:34
Jag tycker det är fullständigt logiskt att fylla på ständigt sjunkande kolhydratdepåer. Förutsatt är att man inte låter det rinna över alltför mycket. Fast för de flesta kanske inte måtta är en synonym med ätardag:D.

Precis. Ätardag behöver ju inte vara en svullodag. Det räcker säkert med att äta sig mätt och ha en högre E% kolhydrater så fylls nog depåerna upp ganska lagom, och man blir tillfredsställd dessutom!

Kischen
2008-10-31, 12:42
Jo, det var ett inlägg angående ätardagar, där jag kommenterade angående kroppens begränsade möjligheter att ta upp energi/näring under en dag.

Fin ätardag om man äter så pass mycket att kroppens upptag kraschar *rolleyes*

iingenalls
2008-10-31, 13:26
Det finns en gräns för hur mycket energi kroppen kan ta upp från maten och lagra in över en dag. Äter man fruktat överdrivet under en dag, så kommer du skita ut en hel del kcal också.

Det där var intressant, det hade jag velat veta mer om. Finns det någon sida där det står om det, eller kan du kanske berätta lite mer? :)

Kischen
2008-10-31, 13:29
Det där var intressant, det hade jag velat veta mer om. Finns det någon sida där det står om det, eller kan du kanske berätta lite mer? :)

Det rör sig om mängder du troligtvis inte kan äta.

Kischen
2008-10-31, 13:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3099076

iingenalls
2008-10-31, 13:35
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=3099076

Tack så mycket.
Anledningen till att jag vill veta mer är att jag kan äta i princip hur mycket som helst utan att öka i vikt, visserligen händer det bara att jag "frossar" en gång varannan månad men lite lustigt är det ju ändå.

Helsingborg
2008-10-31, 16:08
Brukar ni också gå ner i vikter i deffen?

Jag ser det som ett nederlag och blir rädd att mina muskler har förtvinnat.

Eddie Vedder
2008-10-31, 17:44
Det där var intressant, det hade jag velat veta mer om. Finns det någon sida där det står om det, eller kan du kanske berätta lite mer? :)

Nej för det stämmer inte.

Det kan finnas gränser för vad man klarar av att ta upp inom en viss tid kanske men det finns ingen maxgräns för hur mycket kroppen kan lagra in. Åtminstone finns det ingen bevisad sådan, skulle man exprimentera gissar jag att personen hinner äta ihjäl sig innan man eventuellt skulle se att inlagringen upphör.

zebulon
2008-11-01, 10:53
Nej för det stämmer inte.

Det kan finnas gränser för vad man klarar av att ta upp inom en viss tid kanske men det finns ingen maxgräns för hur mycket kroppen kan lagra in. Åtminstone finns det ingen bevisad sådan, skulle man exprimentera gissar jag att personen hinner äta ihjäl sig innan man eventuellt skulle se att inlagringen upphör.

Nja, jag har aldrig sagt att inlagringen skulle upphöra, men vid ett mycket kraftigt energiöverskott, så motsvarar inte inlagringen av energi det överskott som du faktiskt stoppat i dej, pga att liksom allt annat, är aven energiupptag i tarmarna och energiinlagring processer som har begränsningar. Allt har begränsningar!

King Grub
2008-11-01, 11:14
Inget som är av praktisk betydelse.

Human faeces never normally contain starch or sugars. Moreover, it is likely that the capacity of the small intestine to digest and absorb carbohydrates and fats is several times higher than normal nutritional needs demand, and though the rate of absorption may be reduced, there is little evidence that this can lead to a reduction in total uptake.

FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements.

Eddie Vedder
2008-11-01, 11:29
vid ett mycket kraftigt energiöverskott, så motsvarar inte inlagringen av energi det överskott som du faktiskt stoppat i dej, pga att liksom allt annat, är aven energiupptag i tarmarna och energiinlagring processer som har begränsningar.

Små begränsningar ja. Men det handlar dels om något ökad förbrukning också, d.v.s. inlagring och absrobtion har skett men kroppen blir något mer "slösaktig". Och då handlar det ju inte om "mindre in" utan "mer ut" vilket är en hel annan sak.

Men hursomhelst är båda av mycket liten betydlese som King Grub nämner, det mesta lagras in helt enkelt. Även om man överäter 10 000kcal.

Scratch89
2008-11-01, 11:59
Det här är alltid roligt att sätta i förhållande till 15-grams-vassle-hypen. :)

snim
2008-11-01, 14:49
Nej för det stämmer inte.

Det kan finnas gränser för vad man klarar av att ta upp inom en viss tid kanske men det finns ingen maxgräns för hur mycket kroppen kan lagra in. Åtminstone finns det ingen bevisad sådan, skulle man exprimentera gissar jag att personen hinner äta ihjäl sig innan man eventuellt skulle se att inlagringen upphör.


Jag hade min ätardag förra veckan, käkade en massa, allt allt allt, ja käka i princip så fort ja var sugen på något gott. Och 5 dagar efter väger jag mig, så har ja gått ner i vikt istället, min tränare säger att det är för att förbränningen ökade. Dock så tränade jag lika mkt. Så jag kommer köra på ätardagar vilket funkar för mig. Dock så vill ja inte ner i vikt. Utan jag vill bara ha en sån dag så ja kan kontrollera mitt sockersug. För att äter ja då o då blir d för mkt, därför kommer ja köra LÖRDAG, ÄT! min tränare hade visst rätt trots allt. Det e helt sjukt så mkt som ja käkade så gick ja inte upp ett gram.

King Grub
2008-11-01, 14:52
Ja, förbränningen ökar av ett ökat kaloriintag, dock aldrig så mycket att det ens är i närheten av att motsvara tusentals extra kilokalorier.

omnibus
2008-11-01, 14:53
Jag hade min ätardag förra veckan, käkade en massa, allt allt allt, ja käka i princip så fort ja var sugen på något gott. Och 5 dagar efter väger jag mig, så har ja gått ner i vikt istället, min tränare säger att det är för att förbränningen ökade. Dock så tränade jag lika mkt. Så jag kommer köra på ätardagar vilket funkar för mig. Dock så vill ja inte ner i vikt. Utan jag vill bara ha en sån dag så ja kan kontrollera mitt sockersug. För att äter ja då o då blir d för mkt, därför kommer ja köra LÖRDAG, ÄT! min tränare hade visst rätt trots allt. Det e helt sjukt så mkt som ja käkade så gick ja inte upp ett gram.
Om du gick ner i vikt så blev snittintaget över mätperioden under ditt energibehov.

snim
2008-11-01, 15:02
Om du gick ner i vikt så blev snittintaget över mätperioden under ditt energibehov.

Jo då. Jag äter 5 6 mål per dag. Och räknar man kcal som ja aldrig gör, så är en måltid kanske 600-700 kcal för mig. äter en hel del, för jag tränar en hel del, vill upp i muskelmassa.

King Grub
2008-11-01, 15:12
Du går inte ner i vare sig kroppsvikt eller fettvikt utan ett energiunderskott, med eller utan ätardagar.

Eddie Vedder
2008-11-01, 15:28
Jag hade min ätardag förra veckan, käkade en massa, allt allt allt, ja käka i princip så fort ja var sugen på något gott. Och 5 dagar efter väger jag mig, så har ja gått ner i vikt istället, min tränare säger att det är för att förbränningen ökade. Dock så tränade jag lika mkt. Så jag kommer köra på ätardagar vilket funkar för mig. Dock så vill ja inte ner i vikt. Utan jag vill bara ha en sån dag så ja kan kontrollera mitt sockersug. För att äter ja då o då blir d för mkt, därför kommer ja köra LÖRDAG, ÄT! min tränare hade visst rätt trots allt. Det e helt sjukt så mkt som ja käkade så gick ja inte upp ett gram.

Kul för dig.:)

Jag vet inte om det var menat i syfte att "motbevisa" eller om du bara ville berätta en personlig anekdot men det är hursomhelst inget konstigt som jag ser det.

Men att du trots allt kunde ha den dagen och ändå inte "förlora" något på den får ju ses som positivt. För jag antar att ätardagrna får dig att må bättre?

snim
2008-11-01, 15:38
Kul för dig.:)

Jag vet inte om det var menat i syfte att "motbevisa" eller om du bara ville berätta en personlig anekdot men det är hursomhelst inget konstigt som jag ser det.

Men att du trots allt kunde ha den dagen och ändå inte "förlora" något på den får ju ses som positivt. För jag antar att ätardagrna får dig att må bättre?


Ne ja ville bara berätta.

Ja för nu handlar det om att typ inte falla tillbaka och bli "tjock" igen. Därför väljer ja att ha ätardagar på lördagar. Jag är väldigt smal i dagsläget och hoppas verkligen att jag går upp i muskelmassa med den träningen och maten jag käkar. Nu när man tänker efter så har ja aldrig hört talas om att någon går upp i vikt av en ätardag, men då ska man följa "dieten" eller sitt normala liv direkt efter. Enligt min tränare så för att ja ska ha en ätardag så måste ja fortsätta som vanligt dagen efter.

omnibus
2008-11-01, 15:48
Nu när man tänker efter så har ja aldrig hört talas om att någon går upp i vikt av en ätardag, men då ska man följa "dieten" eller sitt normala liv direkt efter. Enligt min tränare så för att ja ska ha en ätardag så måste ja fortsätta som vanligt dagen efter.

Ja det finns ju inget som säger att energin måste vara jämnt fördelad varje dag i veckan, eller vilken mätperiod man nu väljer, så länge snittet över perioden stämmer med ens "energimål" är det ju fritt fram att frossa vissa dagar :)

Fearstrike
2008-11-01, 17:17
hur mycket kan kcal förbränningen öka rent procentuellt? Av att man ökar kcal intaget d.v.s

Jacksatan
2008-11-02, 12:06
Jag hade min ätardag förra veckan, käkade en massa, allt allt allt, ja käka i princip så fort ja var sugen på något gott. Och 5 dagar efter väger jag mig, så har ja gått ner i vikt istället, min tränare säger att det är för att förbränningen ökade. Dock så tränade jag lika mkt. Så jag kommer köra på ätardagar vilket funkar för mig. Dock så vill ja inte ner i vikt. Utan jag vill bara ha en sån dag så ja kan kontrollera mitt sockersug. För att äter ja då o då blir d för mkt, därför kommer ja köra LÖRDAG, ÄT! min tränare hade visst rätt trots allt. Det e helt sjukt så mkt som ja käkade så gick ja inte upp ett gram.

Ens vikt består ju av fler faktorer än hur mkt fett man har. Har du gått ner 1 kg på en vecka kan du inte säkert veta att det är 1kg fett. Du vet inte hur stor del i det som är vatten t ex.