handdator

Visa fullständig version : Från träningsfilmer om böjutförande


z_bumbi
2008-10-29, 11:39
Tråden börjar här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3286101&postcount=7497
och
fortsätter till inlägg nummer 7580

Du har rätt, vi ska inte spinna iväg för hårt på ämnet, men jag ska göra ett sista inlägg.

Intressant att marklyften väckte reaktioner, undrade varför det var så tyst om knäböjen. Många inlägg och jag tänker inte kommentera varenda en.

MAQ-boken, ser jag inte som en bok för rehabilitering, boken har ett bra upplägg där kärnan är att individen ska ha en god funktion (dvs vissa fysiska förutsättningar), för att sedan lära sig en god teknik. Dvs har du inte förutsättningar för att göra en knäböj, arbeta så att du får goda förutsättningar, sedan kör du knäböj. Om du inte gillar Maximal muskeltillväxt så lär du inte gilla PT-skolans material, Kristian Berg som är lärare på naprapat-högskolan, har självklart ingen insikt i kroppens anatomi/biomekanik (ironi).

Sen kommentarer som att det är ostabilt att gå ner med rumpan, att det blir jobbigare. Klart det blir jobbigare, ostabilare tycker jag inte om du har en god bål och bukstabilitet!!! Men är målet att lyfta tungt så förstår jag att folk inte dimper ner med rumpan.

Jag är medveten att mitt synsätt är kontroversiellt på ett forum som detta och att SL/styrketräning är en väldigt konservativ sport, det finns samtidigt mycket att lära av de SL-grabbar och tjejer som finns ute i klubbarna i landet. Sen köper jag inte argument som att folk har gjort si och så i 30år och det gick bra för dem, det finns andra personer som gjort si och så och fick diskbråck efter 2år.

Hoppas att jag inte ger ett intryck av att vara en gnidig person som inte kan ändra synsätt och åsikter, bara resonemanget är öppet och konstruktivt så för jag gärna en vettig diskussion. Lära sig för livet!!!!

Train hard my friends :thumbup:

Berg är väl samma person som i ett antal år påstog att man inte skulle böja under 90 grader i knäleden i böj?
Boken maxiamal tillväxt riktar sig inte till de som vill ha maxiaml tillväxt så hur är den bra ur den synvinkelN?

the_PL_man
2008-10-29, 12:35
Eftersom Stahlberg svarade i ursprungstråden:

Det finns ett flertal inlägg här som jag inte läst, och därför kan det hända att jag pratar om något som inte berörts överhuvudtaget, när jag ska säga några ord om höfternas höjd i starten av ett marklyft.

Ett marklyft, eller vilket lyft som helst, består av en helhetsteknik, som i sin tur består av olika teknikdetaljer. Genom att medvetet eller omedvetet ändra på någon detalj kan man tvingas ändra på andra detaljer, så att helhetstekniken påverkas. Exempel. Om man ställer sig längre från stången med skenbenen kommer man att tvingas gå längre ner med höfterna i starten, vilket påverkar helhetstekniken.

Man kan tala om "grundteknik", som är viktig att tillämpa (eller sträva till att tillämpa) för alla för att minska skaderisken (som alltid i alla fall finns i allt idrottande, också i styrkelyft). och individuellt anpassad teknik, där lyftaren försöker anpassa tekniken efter sina egna fysiska förutsättningar (av vilka de två viktigaste är : 1) lyftarens "kroppsbyggnad", som omfattar ett flertal delar, av vilka den viktigaste är "kroppsdelarnas längd i förhållande till varandra" och 2) de arbetande muskelgruppernas inbördes styrkeförhållande. Exempel. Ett exempel på "grundteknik" är att man alltid ska försöka hålla ländryggen spänd i marklyft, medan ett exempel på individuellt anpassad teknik är vilken höfthöjd man startar ett marklyft med.

Det gäller alltså att försöka hitta den individuellt anpassade lyftteknik som inom ramen för "grundtekniken" gör att man kan lyfta så mycket som möjligt, om man tävlar i styrkelyft. Detta blir man ofta tvungen att göra via försök-och-misstag, eftersom det att man ändrar en teknikdetalj kan innebära att helhetstekniken ändras på ett icke förutsägbart sätt. Nämnas bör också, att den individuellt anpassade teknik som passar lyftare A idag kanske inte är den bästa om två eller fem år.

Höfthöjden i marklyftstarten är den viktigaste enskilda teknikdetaljen i ett marklyft. Den effektivaste höfthöjden är individuell och beror huvudsakligen på faktorn "lyftarens kroppsbyggnad" (förutsatt att andra viktiga teknikdetaljer, t.ex "samlad styrka" är bra). Den hfthöjd som individuellt är den bästa kan lyftaren känna : det är då han kan känna att han får "benen med" i starten. En tränare kan också se detta från sidan. Börjar man med höfterna för lågt får man inte "benen med", vilket betyder att lyftet börjar med att höfterna stiger, och man har dålig kroppsposition i mitten av lyftet. Börjar man med höfterna för högt har man dålig kroppsposition redan från start.

Det är vanligare bland nybörjare att man börjar med höfterna för lågt än för högt. Observera att redan 1-2 cm i ändrad höfthöjd kan ha betydelse. Den enda gången man ska börja med höfterna för lågt är när man använder den tekniken att man medvetet går för lågt, för att börja lyftet med att höfterna stiger, och börja dra stången från golvet då höfterna har rätt starthöjd. (Detta är ett av de fyra sätt man kan använda för att få "rörelse" i marklyftstarten, som ju annars är "död").

Det minskar inte skaderisken att börja med höfterna mycket lågt. Tvärtom ökar det skaderisken om man börjar med höfterna för lågt, eftersom lyftetkniken blir lidande så, att kroppens position i mitten av lyftet är ofördelaktig. Att börja med hög höfthöjd ökar inte skaderisken nämnvärt förutsatt att ländryggen är spänd. Ju lägre höfthöjd man har desto längre blir dessutom rörelsen, vilket gör draget längre och lyftet tyngre.
__________________
stahlberg

Börje H
2008-10-29, 12:43
Då knäböj kommer på tal, ur ett teknikmässigt perspektiv, så uppskattar jag denna text:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2078156&postcount=1

Förvisso för tävlingsoptimering, men den är aldrig fel att läsa :)

obesogen
2008-10-29, 12:54
Den hade jag helt missat! Tack Börje! :thumbup:

the_PL_man
2008-10-29, 12:58
Jag tycker Mike T illustrerar Stahlbergs "samlad styrka" ganska väl i sina marklyft:

cE4rsBySBCI

CalleP
2008-10-29, 15:10
Snygga marklyft

CrazyJoeDavola
2008-10-29, 15:16
Det var rejält med vikt! :)

Nitrometan
2008-10-29, 16:26
Det var rejält med vikt! :)
Japp. Å så är han junior också. :thumbup:

Martin Löwgren
2008-10-29, 16:29
Jag måste fan också berömma dem :thumbup:

the_PL_man
2008-10-29, 16:44
Dax att återgå till utgångsdiskussionen för tråden:

Mr T skrev:
Drar man en linje från fot till knäled samt efter ryggraden kommer dessa att korsa. För att minska ofördelaktig belastning på ryggen så ska dessa linjer kunna dras uppåt utan att dessa korsar. (Drog kanske linjerna lite slarvigt men du förstår poängen)

SL:ares paroll är rumpan i golvet så är allt korrekt, tyvärr är det många som inte klarar detta p.g.a otillräcklig ledrörlighet, teknikfråga eller anatomiska inskränkningar m.m

BQ, som tidigare nämnts så kan du tänka på bålstabiliteten, eventuellt stretcha vader och sen ska du vara försiktig i vändningen längst ner, som Sparven säger så vrids ditt bäcken bakåt, dvs ländryggen planas ut från sin s-kurvatur i bottenläget. Om du går ner tills benen är parallellt med golvet så minskar skaderisken avsevärt.

Sparven från Minsk skrev:Dessa linjer och orsaken bakom det hela finns beskrivet i boken Muscle Action Quality. Skriven av Pierre Johansson och Leif Larsson och används som kurslitteratur i kursen Rehabiliteringsteknik Halmstad Högskola.

Om linjerna korsas är man för stel för att utföra en djup knäböj och kommer leda till att man kompenserar genom att tex falla fram i ryggen eller tilta bäckenet. Detta i sin tur ökar belastningen på andra strukturer och skaderisken ökar.

Bubbe skrev:Vilket dravel!

Sådana linjer korsas mer än väl i tex marklyft el goodmornings. I en riktigt bra SL böj korsar man dom också, eftersom man hellre breddar mellan fötterna än låter underbenen sticka iväg framåt.

Det viktigaste ur skadesynpunkt måste vara att ha tillräcklig rörlighet i röv och höftböjare för att kunna hålla ryggen rak i bottenläget vilket annars brukar vara orsaken till att folk rundar ryggen när det börjar bli tungt längre upp i lyftet.

Däremot anser jag att rörlighet i fotled är en bra sak för att träna framsida lår effektivt (dvs skjuta fram knäna för att skapa mer rörelse i knäled).

Matsa skrev:
Menar du på allvar att man skall hålla de där linjerna i även marklyft? Ledsen, men där tappade du trovärdighet i mina ögon. Det skulle ju innebära att man fick böja benen så mycket att det både blir opraktiskt och osäkert (stången hamnar för långt från kroppen, benen blir för svaga i starten med mera).

Sparven från Minsk skrev:
Håller med om att föregångarna till PT:s inte alltid satt inne med den bästa kunskapen. Har träffat ett par 9 veckors korvstoppning PT:s som inte hade någon koll alls.
Även som du säger läggs en del fokus på ren rehabdel, vilket jag tycker är väldigt bra. Man börjar se saken med nya ögon, och finner fel i sin egen och andras teknik. Förstår nu mer om varför jag får ont i vissa lägen och hur jag kan koppla det till felaktig teknik.

Den teknik vi förespråkar i just knäböj har vi lärt oss av en väldigt kompetens sjukgymnast som hjälpt idrottare på elitnivå i sverige. Även vår kurslitteratur stödjer denna teknik, och böckerna är skrivna av sjukgymnaster och fystränare. Fokus ligger på att först lära sig en god teknik, sen kommer vikterna.
Tekniken om hur en säker och korrekt knäböj ska utföras utformas utifrån biomekanik, hävarmar och fysiologiska aspekter. Det är inget hokuspokus vi hittar på. Jag försöker inte sätta dit någon utan bara hjälpa och kanske rädda någon från skador. Men man blir alltid behandlad som en skurk eller besserwisser när man försöker hjälpa. Sjukt less på det faktiskt

Kolla gärna upp våra referenser, kan fixa mail till våra lärare med så får ni diskutera er blå mot dem angående tekniken och utförandet om ni känner för det.

Så låt oss fortsätta diskussionen utifrån det......

Pepz
2008-10-29, 18:34
. Det finns inga universala vinklar för alla människor då det hänger på deras kroppsbyggnad.

:thumbup:

mycket bra skrivet i hela texten!

Timme
2008-10-29, 21:06
Öh...ju mer du böjer benen desto närmare benen kan du föra stången och därmed närmare kroppen. Du blir om något starkare i bottenläget och du böjer på benen. Vill du göra en rakmarklyft eller ett marklyft? ;)

Du har uppenbarligen ingen koll alls angående marklyft.

Timme
2008-10-29, 21:10
Guddi. Du är bra.

stahlberg
2008-10-29, 21:30
Kåre Lundgrens artikel Tema knäböj är troligen den bästa enskilda text om knäböj jag läst (det har jag sagt förut också, och det har inte ändrat sig efter det).

Antar att Mr T på PL_Mans film inte är identisk med MR_T från bildtråden.

Jag tycker det tydligt kommer fram i bildtråden, att både Mr T och Sparven egentligen är mer eller mindre nybörjare när det gäller lyftning. Men så har de lärt sig någon teori - som de troligen inte ens riktigt förstår - och blivit uppfuyllda av sin egen "kunskap".

obesogen
2008-10-30, 13:09
MAQ tänket är bra, för det är applicerbart på många och det kräver ingen djupare förståelse för rörelselära och anatomi. Detta är självfallet även en nackdel. Men skulle boken inte vara populärvetenskapligt skriven skulle den inte nå ut till lika många. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på detaljerna och överanalysera utan hela tänket handlar ju om att man inte ska stirra sig blind på tunga vikter innan man skolat in rätt teknik och lärt sig ett hyfsat rörelsemönster. Detta gäller självklart för ALLA lyft. Det upplägget tycker jag är bra, och jag tycker det är bra att många ungdomstränare har börjat använda MAQ på uppvärmningen.