handdator

Visa fullständig version : Militär trummor


Tricce
2008-10-29, 10:09
Hej skulle vilja ha tips på fantastiska militär trummspelningar liknande denna
och andra kanske mer gamla kända marsch kårer.
Ni vet sådana där man får nackhårsresning, rysningar och tårfyllda ögon på en gång!
Eller är det bara jag som blir helt knäpp när jag kollar/lyssnar på sånt?

1tvN632pHms
f67A7tA7UWo

teargaz
2008-10-29, 10:53
Nej du är inte ensam om det. Satt faktiskt och googlade på samma sak själv för nån vecka sen. Gillar ju även riktigt svänginga samba orkestrar men det är fan svårt att hitta bra klipp på det.

Om du råkar dra till New York nån gång så kan jag rekomendera att kolla på STOMP. Galet bra rysfaktor!

Om det bara är militära prylar du gillar så bör du uppsöka doktor om du inte får rys av denhär (http://www.drummerworld.com/Videos/topsecretedinburg.html)

z_bumbi
2008-10-29, 11:25
youtube och "military music" är ett bra ställe att börja leta på och det finns ganska mycket.

z_bumbi
2008-10-29, 11:26
dnTsxG_LAjU

martikainen
2008-10-29, 11:28
Så jäkla maffigt, fick se armens musikkår när jag låg inne 06/07, marscherade genom bodens gator med dom som ledare, riktigt häftigt.

Tricce
2008-10-29, 14:12
Nej du är inte ensam om det. Satt faktiskt och googlade på samma sak själv för nån vecka sen. Gillar ju även riktigt svänginga samba orkestrar men det är fan svårt att hitta bra klipp på det.

Om du råkar dra till New York nån gång så kan jag rekomendera att kolla på STOMP. Galet bra rysfaktor!

Om det bara är militära prylar du gillar så bör du uppsöka doktor om du inte får rys av denhär (http://www.drummerworld.com/Videos/topsecretedinburg.html)

Haha ja fytusan stumblade över dom där när jag letade, galet bra :D

youtube och "military music" är ett bra ställe att börja leta på och det finns ganska mycket.

Japp precis det jag märkte det fanns _väldigt_ mycket så därför jag ber om lite hjälp att sålla ut det bästa och ifall det fanns något riktigt oldschool kända verk eller hur det kallas i denna schanger.

/Cheers :)

Dav0d
2008-10-29, 14:47
Hell marsch låten på Red alert soundtracket från spel 1 och 2.
Där har vi underbar låt :P Kanske inte riktigt samma sak men den är grym och militär.:hbang:

z_bumbi
2008-10-29, 14:57
Edinburgh Military Tattoo har det bästa, jag har för mig det finns något som kallas spöktrummare från något tysktalande land (iofs pratar de inte :D) som är med några av åren.

130kg finsk sisu
2008-10-29, 15:00
Som vanligt så får ni stå ut med finska versioner av allt möjligt. Så även här:
Björneborgarnas march samtidigt hela försvarsmaktens march:
FDOI1DMjMw8

Sjungen version, finns även på svenska men inte på tuuben:
4DUpIhG0VsE

Jääkärimarssi, här textad till engelska:
u6VqLkqxp7Y

Ingen march men likaväl en hymn med fosterländsk och militär prägel. Finlandiahymnen av Jean Sibelius, lyssna och njut:
XojVmivqDrA

Bahir
2008-10-29, 15:25
Jag älskar krigstrummor (alltså mycket mäktigare än de i klippen av trådskaparen). Klar favorit är Beethovens nia, andra stycket (?) främst. Ska lysstnas på med rätt orkester och om dator högtalare.

z_bumbi
2008-10-29, 15:39
jag har för mig det finns något som kallas spöktrummare från något tysktalande land (iofs pratar de inte :D) som är med några av åren.

Top Secret Drum Corps från Schweiz så jag hade hälften rätt.

o7k6VYGtm8g

Mantus
2008-10-29, 15:58
Jag inser nu att jag faktiskt har sjungit Björneborgarnas marsch med svensk text på en blöt tillställning. Tyvärr var den så blöt att jag inte ens minns vilken tillställning det var men jag tror att det hade smugit sig in några finnar på den festen.:D

130kg finsk sisu
2008-10-29, 16:08
Söner av ett folk, som blött
På Narvas hed, på Polens sand, på Leipzigs slätter, Lützens kullar,
Än har Finlands kraft ej dött,
Än kan med oväns blod ett fält här färgas rött!
Bort, bort, vila, rast och fred!
En storm är lös, det ljungar eld och fältkanonens åska rullar;
Framåt, framåt led vid led!
På tappre män se tappre fäders andar ned.
Ädlaste mål
Oss lyser på vår bana;
Skarpt är vårt stål
Och blöda är vår vana.
Alla, alla käckt framåt!
Här är vår sekelgamla frihets sköna stråt.
Lys högt, du segersälla fana,
Sliten av strider sen en grånad forntids dar,
Fram, fram, vårt ädla, härjade standar!
Än finns en flik med Finlands gamla färger kvar.

Aldrig skall vår fosterjord
Av våldets makt ur oförblödda bataljoners armar ryckas;
Aldrig ljuda skall det ord,
Att Finlands folk förrått sin fria bygd i nord.
Falla kan den tappre blott,
Ej rygga för en faras hot, ej svika, böjas och förtryckas.
Falla, sköna krigarlott,
Bliv vår, sen för en seger än vi kämpa fått!
Vapen i hand
Och käckt vår ovän nära!
Dö för vårt land
Är leva för vår ära.
Rastlöst fram från strid till strid,
Ty nu är stunden vår och nu är skördens tid!
Glesnare leder vittne bära
Härligt om mod och bragder, om vårt lands försvar.
Fram, fram, vårt ädla, trotsiga standar!
Omkring dig än din trogna finska vakt du har.

130kg finsk sisu
2008-10-29, 16:11
Jag inser nu att jag faktiskt har sjungit Björneborgarnas marsch med svensk text på en blöt tillställning. Tyvärr var den så blöt att jag inte ens minns vilken tillställning det var men jag tror att det hade smugit sig in några finnar på den festen.:D
Konspiratörer finns överallt!:Virro

rQx
2008-10-29, 17:35
Bifogar lite från min egen kull dårå!
Armens Trumkår 07/08

HT2xgemwHgQ

Är det bara trumsaluter du vill ha eller figurativt också?

rQx
2008-10-29, 17:36
Nej du är inte ensam om det. Satt faktiskt och googlade på samma sak själv för nån vecka sen. Gillar ju även riktigt svänginga samba orkestrar men det är fan svårt att hitta bra klipp på det.

Om du råkar dra till New York nån gång så kan jag rekomendera att kolla på STOMP. Galet bra rysfaktor!

Om det bara är militära prylar du gillar så bör du uppsöka doktor om du inte får rys av denhär (http://www.drummerworld.com/Videos/topsecretedinburg.html)

Agree, STOMP är riktigt bra! Dock behöver det inte vara NY de turnear över hela världen =)

shadowfire
2011-08-08, 21:21
men fan vad mkt var bortplockat från tuben då...
söker något militaristiskt trumsolo, men kanske inte från 52st trummisar utan solo eller ett fåtal... å utan massa trumpeter o grejs, utan något pampigt, mäktigt, trumbankande som typ en trummis som spelar för första vågens soldater i Nord och Syd som går fram och förbereder sig för att mata (och bli matade) med bly.

shadowfire
2011-08-08, 21:23
Söker något mer åt det här stuket:

GaRenUipssM

Alltså inte så jävla speedat, utan det ska vara lite klompa klompa, gå med tunga steg, se fienden i ögonen, invänta första draget...

Jpn
2011-08-08, 22:11
Kanske inte riktigt vad ni är ute efter, men dessa är några av mina favoriter på temat parad/marschmusik

Königgrätzer Marsch - Skriven efter slaget i Königratz anno 1866
xlpRpn9KtRM&feature=related


Preussens Gloria - Skriven 1871
d_D1mYBBHgM&feature=BFa&list=WLAF062C20DE92998B&index=6



Hohenfriedberger Marsch - Skriven 1745 efter Preussens seger i Hohenfriedberg
Ntqdy0Gm2zg&feature=BFa&list=WLAF062C20DE92998B&index=9



Och självklart Arméns Paradmarsch!
XwmDHywQ0VE&feature=BFa&list=WLAF062C20DE92998B&index=4

shadowfire
2011-08-08, 22:15
1MLry6Cn_D4

Jpn
2011-08-08, 22:55
LoL.... Var nog dåligt med nazityskar på 1700 och 1800-talet ;)

shadowfire
2011-08-08, 22:59
ja men trummor som förbereder marsch till krig!.. vafan! .. måste ha funnits sedan indianerna knoddades... det finns ju i alla filmer :/ ... vi i sverige och armén måste ju ha en hel uppsättning!.. brom brom brrrrrrrrrrom... brooom broooooom... men hur FAN hittar man dem på tuben?

sökt på precis allt men jag hittar bara trumpettalibaner eller den där jäkla daniel westling...

Berguven
2011-12-21, 16:09
Vad fyller bindebågen mellan noterna för funktion för virveln? Hade man spelat annorlunda om den saknades?

http://www.trumpeter.se/TrumoSlagverkskolan/Lektion8.jpg