handdator

Visa fullständig version : Letar efter pålitlig personvåg


Goranga
2008-10-29, 08:15
Jag har surfat runt lite och försökt hitta en prisvärd våg som fått bra recensioner. Det verkar inte finnas särskilt många tester gjorda på vågar och man verkar få betala mycket för funktioner som bioimpedans osv, något jag INTE är intresserad av. Så, finns det någon som kan rekommendera en våg som ni vet är pålitlig under en längre tid och som inte kostar skjortan pga extrafunktioner som ingen vill ha?

omnibus
2008-10-29, 10:20
Jag kör på biltemas digitalvåg, den visar då samma vikt även vid upprepade vägningar vid samma tillfälle, det räknar jag som pålitlig.

Börje H
2008-10-29, 10:31
Jag har en Philips Design Lucenza HF 380, och den har aldrig svikit mig. Kalibrerat den ett flertal gånger mot tävlingsvåg och diffen har aldrig varit avvikande (-0,4 kg). Vet flera andra lyftare som använder just denna modell. Den går lös på 6-700 kr och det tycker jag är helt ok.

sleep is the enemy
2008-10-29, 10:42
Jag har en OBH Nordica från Elgiganten. Vet inte hur väl den stämmer mot andra vågar, då jag bara väger mig på den. Men den visar samma vikt om jag ställer mig på den flera gånger iaf.

mattilainen
2008-10-29, 10:53
Jag skulle ju aldrig lagt ut mer pengar för att få en "bättre" våg då dom funkar på samma sätt och det nog inte skiljer sig så otroligt mycket så man så man märker någon skillnad

calleballe123
2008-10-30, 22:22
Jag skulle ju aldrig lagt ut mer pengar för att få en "bättre" våg då dom funkar på samma sätt och det nog inte skiljer sig så otroligt mycket så man så man märker någon skillnad

Jag har använt en drös med billiga skitvågar. Dom har visat samma vikt trots att man har hållit en t-shirt på 3-400g extra i handen. Då ska dom ändå visa rätt vikt ner på 100g, vilket dom då misslyckas totalt med. Vill du ha såna så gå till Clas Ohlson och andra ställen där dom säljer 100-200kr vågar.

r3mpuh
2008-10-30, 23:11
Gillar min våg,

Tycker man att man väger för lite så vägen man sig en gång till och VIPS du har gått upp 2 kilo! ;D men man får passa sig för att cäga sig ennu mer för då kan man gå ner :'(

Snobbe
2008-10-31, 01:59
Har en likadan som r3mpuh och om det e typ 2-3 hårstrån på fötterna på den så kan de visa typ 3kg fel.

tlof
2008-11-02, 13:25
Jag har tyvrr köpt en från OBN Nordica för typ 700:- som är är helt kass. Väger jag mig flera gånger efter varandra så visar den samma. Men väntar jag ett tag och sen igen så visar det nåt helt annat. Samma sak om jag väger mig en gång sen håller i en vikt för att sen åter väga mig som normalt så kan det slå på +- 1kg utan problem.

Skulle gärna köpa nån ny men har tyvärr inget vidare förtroende för några vågar längre.

Madame
2008-11-02, 13:54
Tyvärr är det väl så med digitala vågar, speciellt om man inte vill lägga så mycket pengar.
De pålitligaste vågarna är såna enkla mekaniska utan batterier, som har en snurrskiva där vikten visas.

kalajset
2008-11-03, 01:00
Tyvärr är det väl så med digitala vågar, speciellt om man inte vill lägga så mycket pengar.
De pålitligaste vågarna är såna enkla mekaniska utan batterier, som har en snurrskiva där vikten visas.

...Du har aldrig prövat IKEAs variant av dessa old school-vågar va? ;)

Allvarlig talat är det ett problem att det ska vara så svårt att få tag på en vettig våg, för vettiga pengar. (Nej, jag tycker inte 600-700kr minimum känns som vettiga pengar på en förbenad våg att väga sig på en gång i veckan). Tyvärr verkar det ju vara priset man får betala om man ska ha något som är hyffsat pålitligt. Funderar trots detta själv på att köpa Biltemas digitala, som redan nämts i denna tråd. För det priset, (under hundralappen), är den definitivt värd att prova själv iaf. (Dumsnål, jag?).

Madame
2008-11-03, 02:23
...Du har aldrig prövat IKEAs variant av dessa old school-vågar va? ;)



Jo det har jag. Men de räknas inte, ser ju ut som nåt man får gratis i cornflakespaketen!

Jag menar riktiga vågar,
dvs köper man en digital våg som verkar redig för ett par hundra, så kan man ändå oftast inte lita på den. Lägger man samma slant på en klassisk snurrvåg kan man lita på den. Det var så jag menade.

Även såna med en stor viktklump som man för på en vertikal stålpinne med skala tills man når jämnviktsläge, är bra grejjer. Vet dock inte vart man får tag på en sådan och de kostar förmodligen mer än vad TS är intresserad av att betala, dessutom är de ganska skrymmande och tunga att flytta. Men bra är de :thumbup:

z_bumbi
2008-11-03, 06:51
Även såna med en stor viktklump som man för på en vertikal stålpinne med skala tills man når jämnviktsläge, är bra grejjer. Vet dock inte vart man får tag på en sådan och de kostar förmodligen mer än vad TS är intresserad av att betala, dessutom är de ganska skrymmande och tunga att flytta. Men bra är de :thumbup:

Stathmos. Familjen köpte sin på en auktion för 50 kr för ca 20 antal år sedan och den funkar än, det är inte så mycket som kan gå sönder.

Men köper man en rimligt dyr våg a 700-800 kr så får man förhoppningsvis något som ger en rimlig säkerhet, annars lämnar man bara tillbaka den (det gör man iofs även om den kostar 150 kr och inte funkar som den ska) och väljer en annan.

Scratch89
2008-11-03, 09:21
Såna där vågar som man lägger över vikt på ena sidan tills det tippar över, vad heter sådana? Det finns en sån på Fysiken, och den verkar stämma jäkligt bra. Troligtvis är den alldeles för dyr för att ha hemma, men ändå.

agazza
2008-11-03, 09:35
Såna där vågar som man lägger över vikt på ena sidan tills det tippar över, vad heter sådana? Det finns en sån på Fysiken, och den verkar stämma jäkligt bra. Troligtvis är den alldeles för dyr för att ha hemma, men ändå.

är man duktig på snooka kan det finnas gamla såna i städskrubbar osv på sjukhus och skolor osv :) jag har siktat en som jag ska ta hem :D

agazza
2008-11-03, 09:43
här fanns det VÅGAR så det stänkte om det.

http://www.vetek.se/Shop/Arts/List.aspx?intProdGroupID=5

Nattljus
2008-11-06, 19:11
på tal om personvågar...

jag köpte en våg av märket OBHnordica idag, på ica. den funkar inte. det är alltid så härligt när man köper något nytt, tar med det hem och så är det trasigt redan när man öppnar lådan. :furious:

urk, pallar inte att vandra tillbaka till ica ikväll, jag går dit och reklamerar den imorgon istället.

Brooklyn
2009-03-12, 13:44
också på jakt efter en ny våg, Philips Design Lucenza HF 380, verkar inte finnas längre, någon annan som är minst lika bra?

j2b
2009-03-12, 14:55
jag kör på en claes ohlsson-våg, tycker den verkar helt ok, vägningen blir ju standardiserad genom att alltid använda samma våg..

de gånger jag testat andra vågar har dom dock visat pretty much samma som min hemmavåg ändå

Brooklyn
2009-03-12, 15:46
jag tänker inte köpa en skitvåg igen, jag har en obh nordica personvåg, under samma tillfälle kan man vikten diffa mellan 1-2kg bara att man går av/på vågen, jävla skit.

även humor om man väger sig innan toabesöket, för att sedan väga sig igen efter toabesöket, så är man plötsligt 2kg tyngre :D

14K
2009-03-12, 15:59
Claes Ohlsson eller Biltema. 99kr, perfekta vågen.

Brooklyn
2009-03-12, 16:02
Claes Ohlsson eller Biltema. 99kr, perfekta vågen.

läs ovanstående inlägg.

agazza
2009-03-12, 16:12
http://www.vetek.se/Shop/Arts/Detail.aspx?artID=1647

Lite dyr, men bra.

omnibus
2009-03-12, 18:02
läs ovanstående inlägg.

Fast biltemas våg diffar inte :smash:

Jag kan väga mig 10ggr på rad och den visar samma sak.

14K
2009-03-12, 18:04
fast biltemas våg diffar inte :smash:

Jag kan väga mig 10ggr på rad och den visar samma sak.

+1

Squirrel
2009-03-12, 20:12
Som sagt, bara för att det är billigt betyder inte att det är sämre. Min våg kostade 200 kr på Elgiganten eller Onoff eller nån sån affär (julklapp), och ger exakt samma vägning när man väger sig en gång till, eller om man lutar sig framåt eller åt sidan t ex. Ger även samma vikt som en "sjukhusvåg" med vikter man balanserar.

barbafant
2009-03-12, 20:33
Jag kör på billig digital glasvåg från CO och så väger jag mej 3-5 ggr och räknar ut genomsnitt, om alla värden är nära utom ett som är mkt annorlunda så stryker jag det helt.
OT: För några år sen när jag var nere i husets grovsop så stod en sån där helmekanisk jämnviktsvåg som läkarna hade förr. Var lite för slö för att bära upp den till lägenheten just då och morgonen efter kom sopgubbarna... jag svär fortfarande lite över det.

Ola Wallengren
2009-03-12, 20:37
Många digitala vågar och speciellt de billiga innehåller en "lur-krets" för att det skall verka som om de väger samma varje gång vid upprepade mätningar vid samma tillfälle.

Som någon nämde, testa att väga något lättare, tex stå med ena benet lite lätt på vågen, mellan vägningarna och se om ni får samma mätvärde vid upprepade mätningar.

Brooklyn
2009-03-12, 21:53
sådär; efter lite forskning så hittade jag denna våg
http://www.tretti.se/media/images/items/500/17182.jpg

skall tydligen väga väldigt exakt, och kostade bara 390 inklusive frakt :)

barbafant
2009-03-12, 21:56
Många digitala vågar och speciellt de billiga innehåller en "lur-krets" för att det skall verka som om de väger samma varje gång vid upprepade mätningar vid samma tillfälle.
Ja, misstänkt just det då jag fått exakt samma värde då jagått upp på den igen. Så jag listade ut ungefär hur lång tid jag behöver vänta mellan två vägningar för att det ska bli just två vägningar. Min våg vaknar då man ställer sej på den och då man gått av den så blinkar den och säger hur stor diffen är mellan denna vägning och senaste innan och så efter ett tag så slocknar den helt. Sen tar det 20 sek och så kan jag väga mej igen. Så att väga mej 3-5 ggr tar iofs kanske ett par minuter men jag kan ju göra småplocksaker emellan så länge jag inte äter, dricker eller går på muggen.

saab900
2009-03-12, 22:04
Jag har den här:

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/820001_c.jpg

199:- på Jula. Den fungerar som den ska, väger jag mig, mig med en vikt, och sedan mig igen så visar den samma kroppsvikt båda gångerna, och den ändrar sig inte om man väger sig flera gånger i rad heller. Dessutom har den ingen kroppsfettsmätning, som vi alla säkert kan komma överens om är värdelöst på en bilig våg. Jag tycker den är rätt snygg också.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Den får fyra byggartummar av fem. Det enda jag har emot den är att den säger att jag väger för lite, det hade jag mått bättre utan att veta ;)

Squirrel
2009-03-13, 02:16
Många digitala vågar och speciellt de billiga innehåller en "lur-krets" för att det skall verka som om de väger samma varje gång vid upprepade mätningar vid samma tillfälle.

Som någon nämde, testa att väga något lättare, tex stå med ena benet lite lätt på vågen, mellan vägningarna och se om ni får samma mätvärde vid upprepade mätningar.
Vill då återigen tipsa om min för 200 kr. Testade att väga mig lättare genom att hålla i handfatet som är bredvid och sen väga mig igen, ingen skillnad. Tog ur batterierna och upprepade, ingen skillnad. Ej heller någon skillnad mot en jämviktsvåg.

Snobbe
2009-03-13, 02:26
Ja, misstänkt just det då jag fått exakt samma värde då jagått upp på den igen. Så jag listade ut ungefär hur lång tid jag behöver vänta mellan två vägningar för att det ska bli just två vägningar. Min våg vaknar då man ställer sej på den och då man gått av den så blinkar den och säger hur stor diffen är mellan denna vägning och senaste innan och så efter ett tag så slocknar den helt. Sen tar det 20 sek och så kan jag väga mej igen. Så att väga mej 3-5 ggr tar iofs kanske ett par minuter men jag kan ju göra småplocksaker emellan så länge jag inte äter, dricker eller går på muggen.

Samma på min om min inte slocknar helt så kommer den visa samma resultat flera ggr irad. Men om man låter den slockna helt så kan den visa 2 helt olika.

Brooklyn
2009-03-13, 10:57
jag kommer recensera vågen jag har beställt så fort jag har fått den... :)

shadowfire
2009-11-08, 10:56
Bumpar denna tråd lite. Någon som har ett mer aktuellt tips? Letade efter den där philipsen i början av tråden, men det verkar vara en utgången modell.

Jag köpte en våg för 2 år sedan, en Soehnle och den suger getpung.
Visar alltid olika resultat och kan diffa +/- 8kg. Kul. Har försökt nå deras kundservice, men de tycks inte svara på mail som inte är på tyska och på telefon lägger de bara på luren. Getpung!!

Så har någon tips/förslag på en våg som visar vikt (räcker så) och som är hyffsat stabil om man kliver upp/ner 10ggr på den. Gärna digital.

pbiddy
2009-11-08, 22:18
Köpte en Melissa på Siba för 179 kr. Visar samma vikt om man väger sig flera gånger i rad, den är även noggrann om man väger mindre vikter, typ en påse potatis eller liknande. Digital är den också.

Helt klart värd pengarna!

Innan hade jag nån skit för 99 kr från Ullared, den diffade 5-10 kg när man provade, om den ens funkade :)

Talus
2011-08-17, 16:18
Köpte nyligen en personvåg av märket Coline för 199kr på Clas Ohlson. Den diffar upp till 8kg mellan vägningarna! Inte går den att starta genom att trycka med foten på glasplattan som det är anvisat heller :laugh:. Vad är det för skit dom säljer egentligen, nu måste jag pallra mig dit imorgon igen för att lämna tillbaks den.

daloatf
2011-08-17, 16:19
Köpte nyligen en personvåg av märket Coline för 199kr på Clas Ohlson. Den diffar upp till 8kg mellan vägningarna! Inte går den att starta genom att trycka med foten på glasplattan som det är anvisat heller :laugh:. Vad är det för skit dom säljer egentligen, nu måste jag pallra mig dit imorgon igen för att lämna tillbaks den.

Jag har en sån den funkar bra, diffar inget. Startar när man står på den. Tycker den är bra.

Talus
2011-08-17, 16:22
Kanske fick en söndagsexemplar då?

cortez
2011-08-17, 21:15
Jag har en sån där våg från rusta som räknar ut fett och muskler i procent också. 200 kr typ. Hur funkar såna för er alltså såna som räknar ut fettprocent.

Den funkar bra hittills.

Langster
2011-08-17, 21:24
Jag hatar min våg, nåt skit från Ikea. Ibland väger man t.ex 2 kg mer efter att man bajsat osv.

Jag får väga mig typ 10 ggr per gång, ställa vågen på olika sätt och ställen i badrummet, väga andra saker emellan osv för att få ett hum om dagens vikt. :thumbup:

daloatf
2011-08-17, 21:29
Jag hatar min våg, nåt skit från Ikea. Ibland väger man t.ex 2 kg mer efter att man bajsat osv.

Jag får väga mig typ 10 ggr per gång, ställa vågen på olika sätt och ställen i badrummet, väga andra saker emellan osv för att få ett hum om dagens vikt. :thumbup:

Dags för en ny då helt enkelt!

Landström
2011-08-18, 09:33
Jag ställer vågen på exakt samma ställe varje morgon och "nollställer" den inför vägningen, dvs trycker in att det är enheten "kg" jag vill ha. (Det stod i manualen att man borde göra så.)

Vågar diffar alltid beroende på bl a var man ställer dem så därför är det bra att ha en fast rutin och plats för att minimera diffandet.

krubkungen
2011-08-18, 11:05
Vad är rimligt pris för en våg egentligen? Philips brukar göra bra grejer.

Springer
2011-08-18, 11:29
Tror ni att det är någon skillnad på innehåll och kvalitet på vågarna under tusenlappen? Köp den snyggaste är mitt tips.

lurre86
2011-09-10, 08:08
Hej:) behöver tips om en bra våg. Ser att de va ett tagsen de kom tips.

Min nuvarande våg är skit, om jag ställer mig på den så visar den en vikt sen om jag trycker lätt med foten så de blir tex 15 kg å sen ställer mig igen så blir vikten väldigt fel jämfört med första vägningen.

Vill ha en pålitlig våg, några tips?
Helst där jag kan åka å köpa en idag i butik.

lurre86
2011-09-18, 10:56
Va tror ni om denna våg?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=416761

k0ngan
2011-09-18, 12:01
jag köpte en coline våg på clas ohlson för nån vecka sen och den fungerar kanon. diffar inget när man väger sig flera gånger efter varann :)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164640852

MtotheM
2011-09-18, 18:24
jag köpte en coline våg på clas ohlson för nån vecka sen och den fungerar kanon. diffar inget när man väger sig flera gånger efter varann :)

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164640852

Har du provat att väga någonting annat emellan vägningarna?

k0ngan
2011-09-19, 12:48
Testade nyss.. då diffade det faktiskt hela 1hg mellan 4 vägningar :P Men det kan nog de flesta leva med iaf jag :)

noob76
2011-09-22, 02:09
Tror ni att det är någon skillnad på innehåll och kvalitet på vågarna under tusenlappen? Köp den snyggaste är mitt tips.

Ja det är skillnad ! De enklaste har bara en lastcell som är dåligt kalibrerad.

Tyvärr är de flesta som säljer personvågar okunniga om hur lastceller fungerar samt att de ej heller vet hur många celler vågarna de säljer har, därför är det ett lotteri att köpa vågar.

En grym våg med 4 lastceller är :

http://www.vetek.se/Personvag-med-pelare-200kg01kg/article

Den kostar 2 papp men kickar ass . Ser man till repeternogrannheten är priset faktiskt billigt.

Man kan ha tur med en billig digitalvåg för 200 - 1000:- kr , men likagärna otur. Är repeternogrannheten sämre än maximalt 1 kilo mellan vägningar med någon minuts mellanrum är vågen skräp.

Springer
2011-09-22, 19:55
Nu var det vågar UNDER tusenlappen som jag menar på att priset inte spelar någon roll. Finns säkert skojiga vågar över den prisklassen.

Jag får samma vikt om jag väger mig några gånger i rad så för mig är inte de extra 1500:- värt något. Jag har väl tur. ;)

Dirty South
2011-10-14, 12:35
Är ute efter en billig(max 400 kronor) och pålitlig personvåg, någon med tips?

begt
2011-10-14, 12:40
Är ute efter en billig(max 400 kronor) och pålitlig personvåg, någon med tips?

http://www.vt.se/konsument/default.aspx?articleid=4965198

Du kan också söka på pricerunner t.ex.