handdator

Visa fullständig version : Anser du att mobbningen har ökat i den Svenska skolan?


Endumen
2008-10-29, 02:35
Jag undrar helt sonika om ni anser att mobbningen har ökat i den Svenska skolan på senare år? Det har ju bara blivit mer och mer press på hur eleverna ska klä sig och hur de ska bete sig. Genussystemet är starkt befäst i vårt samhälle. Men vad anser ni om detta? Var det mindre mobbning när ni gick i skolan än vad det är nu?

Tricklev
2008-10-29, 02:39
Ehh alltså, jag har bara upplevt två skolor, det blir svårt för mig att uttala mig om hur alla andra skolor i Sverige såg ut för 6 årsedan, även om jag frågar mina vänner, så når vi inte en stor skala nog för att kunna uttala oss.

Och jag går inte i skolan nu, så jag vet inte riktigt hur mycket mobbning som existerar nu heller, och jag tänker då fan inte förlita mig på Aftonblaska artiklar och dra en slutsats därifrån.

Så kort sagt, inte den blekaste, och jag tvivlar att någon annan som skriver här kommer ha, så länge ingen vänlig person gräver fram lite siffror med mera åt oss.

Jonny_88
2008-10-29, 03:47
Aliquis från Jonnys konto:

Hur skall vi vanliga dödliga veta? Det är ju inga elever som kan ha koll på det. En och annan lärare finns det kanske på kolozzeum som vet hur det har utvecklats på just deras skola, eller iaf hur de uppfattar det, men det säger ju inte allt heller.

Personligen tror jag att det har minskat, om inte annat för att jag tror att man är mer uppmärksam mot sådant, ser människor mer som vuxna individer och har skaffat sig lite regler för hur det skall hanteras osv. Det är kanske vanligare med människor med ett visst handikapp, utlänningar osv i klassen nu med vilket borde höja acceptansen och minska risken att folk ses som annorlunda med.

I USA hade ju visst våldet i skolan minskat jättemycket på sistone, det uppfattas ju kanske inte så, men det beror ju på att media vet vad som säljer och rapporterar så hårt.

Ser inte varför det skulle vara annorlunda här.

Facebook och att folk kanske umgås med socialt / binds ihop allt mer och mer med varandra på olika sätt påverkar säkert i en positiv riktning också.

Endumen
2008-10-29, 04:45
Okej, jag är snarare av uppfattningen att det har ökat, drastiskt. Om vi ser till idealet idag så är det inte samma som det var för ska vi säga 10 år sedan. Det har blivit mer och mer fokuserat på märkesgrejer och sjuka kroppsideal. Detta leder sedemera till att mobbningsmaskinen matas med bränsle. Mobbarna får fler och fler anledningar till att mobba.

Samtidigt är det precis som du säger Aliquis att nya lagar (tror det var 2002 som den nya lagen mot diskriminering av barn kom) som tvingar varje skola att tillhandahålla beredskaps och handlingsplaner emot mobbning. Detta tror jag givetvis har hjälpt, men inte tillräckligt mycket för att få mobbningfloden att ändra riktning. Jag skulle vilja se fler åtgärder mot mobbningen, så att vi stoppar floden innan den mynnar ut i en fors. (Ja, jag är bildlig när jag är trött).

Vad säger ni andra?

Manta
2008-10-29, 05:04
Okej, jag är snarare av uppfattningen att det har ökat, drastiskt. Om vi ser till idealet idag så är det inte samma som det var för ska vi säga 10 år sedan. Det har blivit mer och mer fokuserat på märkesgrejer och sjuka kroppsideal. Detta leder sedemera till att mobbningsmaskinen matas med bränsle. Mobbarna får fler och fler anledningar till att mobba.

Vad baserar du det på? Har du under en tioårsperiod studerat mobbningens utveckling hos en viss åldersgrupp eller jämför du med när du gick i första klass med när du gick i första ring? Bättre och sämre kläder och kroppsideal har alltid funnits, det är inget nytt.

Endumen
2008-10-29, 05:11
Vad baserar du det på? Har du under en tioårsperiod studerat mobbningens utveckling hos en viss åldersgrupp eller jämför du med när du gick i första klass med när du gick i första ring? Bättre och sämre kläder och kroppsideal har alltid funnits, det är inget nytt.

Ja, det har du helt rätt i att det alltid har funnits. Men, nu är det betydligt med exploaterat än vad det varit tidigare. Internet, TV, modebloggar och media i allmänhet skriker ut hur du ska se ut för att vara "normal". Det kan du väl inte påstå var samma för 10 år sedan.

Och ja, givetvis grundar jag min uppfattning delvis på egna åsikter. Men om herrn vill ha konkreta bevis så släpptes nyligen en ny utredning från Medierådet som heter Ungar och medier 2008, den kan ni hitta som PDF HÄR (www.medieradet.se/upload/Rapporter_pdf/Ungar_&_Medier_2008.pdf). Där beskrivs främst ungas medievanor, men även dess påverkan av medier.

Jag anser (min egna oproffesionella åsikt) att ju mer exploatering ju mer mobbning.

sascha
2008-10-29, 05:14
Jag skulle tro att mobbning blivit vanligare i den bemärkelse att mobbaren inte längre alltid är den tuffa killen i klassen. I och med detta kan det upplevas att mobbningen har ökat. Detta är endast spekulation dock.

Endumen
2008-10-29, 05:16
Jag skulle tro att mobbning blivit vanligare i den bemärkelse att mobbaren inte längre alltid är den tuffa killen i klassen. I och med detta kan det upplevas att mobbningen har ökat. Detta är endast spekulation dock.

Ja, det tror jag du har rätt i. Samtidigt ger möjligheten att vara anonym bakom en datorskärm eleverna nya möjligheter att mobba. Internetmobbningen har enligt Medierådet (länkat förra inlägget) ökat kraftigt på bara några år.

Eddie Vedder
2008-10-29, 06:01
Ja, det har du helt rätt i att det alltid har funnits. Men, nu är det betydligt med exploaterat än vad det varit tidigare. Internet, TV, modebloggar och media i allmänhet skriker ut hur du ska se ut för att vara "normal". Det kan du väl inte påstå var samma för 10 år sedan.


Bortsett från bloggarna kan jag inte uppleva att den debatten är större nu än när jag gick på t.ex. mellanstadiet. Då pratades det väldigt mycket om skeva kroppsideal, artister som Christina Aguilera och Britney Spears slog igenom, pojkbanden ägde världen etc.;)

Så jag tror att på samma sätt som äldre uttalade sig med tvärsäkerhet om "oss" då så pratar äldre med tvärsäkerhet om hur det är idag utan att direkt ha koll.

Min enda erfarenhet är att vi var sjukt taskiga mot varandra i mellanstadiet och högstadiet men under gymnasietiden växte de flesta upp och det blev inte alls uppdelat på samma sätt mellan grupper. Men det är ju bara min egen generations utveckling i en liten skitort jag utgår ifrån, jag kan varken jämföra med andra generationer eller andra orter.

Dock finns det en del statistik från Degerfors som jag läst och det verkar ha varit mer mobbning, kriminalitet och drogmissbruk bland 80-talisterna än de som går i mellan- och högstadiet idag.

Hursomhelst svarade jag inte i pollen, jag har ingen koll och "anser" inte att det mobbas mer eller mindre nu.

Khyron_
2008-10-29, 06:24
Den har nog ökat tex så satte de in väktare för att få slut på de sexuella trakasserierna på Törnströmska gymnasiet i Karlskrona, men det hjälpte inte så nu tar polisen över på skolan efter väktarna i ett specialöppnat tillfälligt kontor.

Sonny.
2008-10-29, 06:34
'Svenska skolan' är ganska många skolor. Jag tror att internet säkert har hamnat på plussidan (den som bidrar till minskad trångsynthet) i listan av faktorer.

Exdiaq
2008-10-29, 08:43
Ingen aning.

Mescreant
2008-10-29, 08:47
Jag har ingen aning. Däremot tror jag att mobbningen fortsätter utanför/efter skolan oftare nu för tiden. I och med internet.

Mescreant
2008-10-29, 08:49
När jag gick i skolan var det championtröja, adidasbrallor och sökarna-frilla som gällde. Annars blev man mobbad. Ett mycket sjukt ideal minst sagt, dagens ungdomar är ju åtminstone snygga i all sin misär.

Poxeman
2008-10-29, 09:02
Jag tror att mängden mobbning är konstant, det spelar ingen roll om det är kläder, glasögon, hårstil, talfel eller annat... ungar hittar alltid något att hacka på varandra för.
Kan lugnt säga att det är minst lika mycket mobbning här i Nya Zeeland där kidsen har skoluniform och hela tjofräsen. När man inte kan mobbas för kläderna så väljer man ansiktsform, hårfärg eller vad mamma packar i matlådan.

miss_incorrigible
2008-10-29, 09:40
Jag tror inte mobbningen har ökat utan att den har ändrat forum. Mobbningen sker mer efter skolan via Internet. Samtidigt görs det mycket mer för att motverka mobbningen idag. En organisation som Friends fanns inte på den tiden då jag gick i högstadiet.