handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att öka i massa


benjii
2008-10-28, 22:16
Hej! Jag har nu tränat i snart cirka två år men jag känner att träningen går något långsammare än vad jag vill. Började i december 2006 och vägde väl ca 60 kg då och jag är 1,82 cm så jag är ganska tanig. Har nu gått upp till ca 66 kg men jag känner att jag hade kunnat gå upp mer. Brukar köra ugnerfär x10 på alla övningar men har nu börjat med att köra x5 och tyngre vikte för att jag har hört att man kan öka massa fortare då. Då jag har kört så pass länge så känner jag att jag ville testa en ny metod. Målet med min träning just nu är att väga 70 kg till stidenten i juni. Är detta en möjlighet?

Skulle verkligen behöva lite goda råd för att nå det målet och jag hoppas att jag inte låter för amatörmässig för alla er biffar här inne ;)

Om mitt schema behövs för att få en bättre överblick kan jag skriva ner det när jag har fått respons.

Nimille
2008-10-28, 22:19
6kg på två år är kanske lite i underkant. Prova att lägg dig på ett lite större överskott?

benjii
2008-10-28, 22:21
Hur menar du? Att jag har gått upp mer eller? Det är möjligt för jag är inte riktigt säker på hur mycket jag vägde men runt 60, kanske lägre.

Nimille
2008-10-28, 22:24
Hur menar du? Att jag har gått upp mer eller? Det är möjligt för jag är inte riktigt säker på hur mycket jag vägde men runt 60, kanske lägre.
Prova att äta mer mat, gå upp i vikt. 1-2kg per månad eller liknande.

Pzorz
2008-10-28, 22:25
Prova att äta mer mat, gå upp i vikt. 2kg per månad eller liknande.

Jag skulle säga som Nimille - Ät mer mat - 2kg/månad är nog en rätt lagom takt.

benjii
2008-10-28, 22:26
Okaj, tack för tipset. Men ska jag äta även när jag inte är speciellt hungrig då?

Pzorz
2008-10-28, 22:30
Om det är vad som krävs för att du skall ligga på ett stadigt kcal-överskott, ja. Jag antar att du just nu äter när du blir hungrig, vilket uppenbarligen är för lite / för sällan för att hamna på plus-sidan.

benjii
2008-10-28, 22:31
Hur skulle en sådan dagskost se ut till exempel om jag nu ska öka ca 1-2 kilo per månad? Kan också säga att jag har hög ämnesomsättning om det spelar någon roll i det här fallet.

Nimille
2008-10-28, 22:34
Hur skulle en sådan dagskost se ut till exempel om jag nu ska öka ca 1-2 kilo per månad? Kan också säga att jag har hög ämnesomsättning om det spelar någon roll i det här fallet.
Som din nuvarande kost + lite mer, mat motsvarande 500kcal extra per dag eller nåt sånt.

benjii
2008-10-28, 22:35
Och vad motsvarar det i mat? Bara lite extra när man äter eller ska man ta ett mellanmål eller nåt sånt?

Nimille
2008-10-28, 22:43
Och vad motsvarar det i mat? Bara lite extra när man äter eller ska man ta ett mellanmål eller nåt sånt?
Det brukar finnas näringsinnehåll på baksidan av förpackningen på livsmedel, ett glas mellanmjölk (stort glas, 5dl) ger ~230kcal exempelvis.

benjii
2008-10-28, 22:45
Jaha okaj. Jag läste din träningsjournal Pzorz och du verkar ju äta sjukt mycket, flera gågner om dagen och typ pasta och köttbullar på morgonen. Är detta en diet att rekommendera för en som vill öka hyfsat fort i massa?

viktor.larsson
2008-10-28, 22:48
Jaha okaj. Jag läste din träningsjournal Pzorz och du verkar ju äta sjukt mycket, flera gågner om dagen och typ pasta och köttbullar på morgonen. Är detta en diet att rekommendera för en som vill öka hyfsat fort i massa?

Lyft tungt och ät massor av varierad mat så ökar du snabbast. Kör en gainer efter träning och när du inte känner dig sådär överdrivet hungrig. Nötter som mellanmål och i maten är att rekommendera.

Pzorz
2008-10-28, 22:54
Jag blir bara fet. Jag rekommenderar inte att äta som jag gör. Jag ligger på ett överdrivet kcal-överskott som inte alls gör någon nytta egentligen.

Ät som du gör nu, men släng in 2 mellanmål - Se om det gör någon skillnad, om du går upp något i vikt (kanske en månad efter det att du började med det nya upplägget.)

Pzorz
2008-10-28, 22:56
Jag kan också råda dig till att läsa på om hur saker & ting fungerar - Det står beskrivet bra på forumet under http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

benjii
2008-10-28, 22:58
Asså, blir jag mest tjock av det här eller hjälper det till att öka volym på musklerna så att den utvecklingen går fortare också. Jag vill ju att muskelvolymen öka fortare än vad den har gjort hittills.

Gjorde en tallrik gröt nu och ska dricka lite gainer till, låter det som ett bra mellanmål eller?

Pzorz
2008-10-28, 23:03
Kcal-överskott + protein: bygger kroppen (muskler)
Kcal-överskott: Leder alltid till att fett bildas. Hur mycket fett som bildas hur fort beror på hur stort överskottet är.

Som sagt; försök att läsa lite så du förstår grunden.

Ja, det låter som ett bra mellanmål tycker jag.

(Inget jag säger är slaget i sten. Jag är själv litet av en nybörjare så du bör inte förlita dig helt på vad jag säger)