handdator

Visa fullständig version : Hur upplever ni läget på arbetsmarknaden?


The_RobRoy
2008-10-28, 20:41
Skulle vilja ha en liten temperaturmätare hur det arbetsföra folket på kolo upplever lågkonjunkturen.

Har ni blivit av med jobbet?
Känner ni någon som blivit av med jobbet?
Är ni oroliga att bli av med jobbet och kan ni isåfall få tag på ett nytt jobb?
Hur är stämningen på erat företag?

Själv har jag kvar mitt jobb, men är orolig över att förlora det, eftersom det kommer vara väldigt tufft att hitta ett nytt. Jag jobbar på ett finansföretag och stämningen är väl inte den bästa

Angel
2008-10-28, 20:42
Det är ont om jobb just nu, iallfall i Göteborgstrakten dit jag vill.

Handcuff
2008-10-28, 20:43
Finns jobb för alla som vill jobba.

Granatgiraffen
2008-10-28, 20:43
Jag påverkas troligen inte alls.

edit
känner lite folk som har påverkats, det är lite sorgligt. Som tur är så har dom inga barn och dyra lån.

Lellan
2008-10-28, 20:48
Mitt jobb kanske försvinner, fast tjänsten har jag kvar (heltidsanställd). Men det beror på andra saker än orolig arbetsmarknad.

Idag har vi haft kvalitetsrevision som gick jättebra, så jag är glad och bidrar med glad stämning! "ett välskött företag" och "en revisors dröm" klingar fint i hösttrötta öron.. :)

Eftersom vi närsomhelst får veta om arbetsplatsen kommer finnas kvar knorrar det ibland till av ovisshetsoro på arbetsplatsen, men själv känner jag mig konstig nog som filbunke. Kanske har jag en övertro vad framtiden har i sitt sköte, men livet känns lite spännande just nu faktiskt. Stimulerande. Oavsett om min arbetsplats kommer finnas kvar el ej.

Känner folk vars tjänster inte har förlängts (inom andra företag) och lider med dem.

Kabuto
2008-10-28, 20:53
Jag förlorar jobbet men det är för att vid vinter så går behovet ner. Men jag är lite besvärad över att jag mest troligt måste flytta för att få ett OK enligt mig jobb.

Poxeman
2008-10-28, 21:21
Jag är lite små-orolig över om jag fortfarande kan få timmar på mitt extraknäck när jag kommer hem. Det blir svårt med ekonomin annars då jag kommer vara i princip utblottad.

Dock har jag dryga året kvar innan jag är färdig med utbildningen så än så länge ser jag ljust på framtiden.

Jacksatan
2008-10-28, 21:24
det är inte så jättebra. jag jobbar åt IT-konsultföretag och minskade priser samt minskad efterfråga märks. Stora företag som tele2 och Volvo har anställningsstopp. Får se hur illa det blir efter nyår.

Dreas
2008-10-28, 21:25
Känner många som slutade gymnasiet iår och har fick arbete under sommaren. Dessa ligger nu i farozonen för att få kicken ifall jag hört rätt. Vid sådana tillfällen är jag glad över att vara student:)

hahavaffan
2008-10-28, 21:26
det är inte så jättebra. jag jobbar åt IT-konsultföretag och minskade priser samt minskad efterfråga märks. Stora företag som tele2 och Volvo har anställningsstopp. Får se hur illa det blir efter nyår.Vad gör du mer specifikt? :)

Speedy
2008-10-28, 21:53
jag har faktiskt fått ett jobb efter en längre tids arbetslöshet. det är iofs bara ett kortare vik men lutar åt att det kommer bli mer efter första perioden så jag är nöjd...

jag har dock några kompisar som troligen kommer att få gå efter allt mellan 2-10 års jobb på sina företag, mycket trist

Arnesson
2008-10-28, 21:58
Min avdelning har ökat styrkan den senatse tiden så jag är inte orolig. Jag känner ingen annan heller som har blivit av med jobbet.

Mirre
2008-10-28, 22:11
Skulle vilja ha en liten temperaturmätare hur det arbetsföra folket på kolo upplever lågkonjunkturen.

Har ni blivit av med jobbet?
Känner ni någon som blivit av med jobbet?
Är ni oroliga att bli av med jobbet och kan ni isåfall få tag på ett nytt jobb?
Hur är stämningen på erat företag?

Själv har jag kvar mitt jobb, men är orolig över att förlora det, eftersom det kommer vara väldigt tufft att hitta ett nytt. Jag jobbar på ett finansföretag och stämningen är väl inte den bästa

Carnegie? Swedbank?

Jasg jobbar också i den sektorn men vi sa upp folk för nästan ett år sedan. Idag har vi till och med återrekryterat några som fick gå tidigare. Men visst, det är bra nu eftersom rörelserna är stora på marknaden och det ökar våra intäkter, men frågan är vad som händer när perioden kommer som innebär att aktiviteten sjunker och det blir vindstilla... Efter uppsägningar brukar det bli ett vacum men kort därefter är det en gyllene period för konsulterna eftersom företagen inte vågar nyrekrytera. När rekryteringstiden blomstrar är det dags att sälja av sina innehav för då kommer snart en nedgång med uppsägningar... En klassisk spiral... Om jag hade varit arbetslös hade jag sökt jobb på en konsultfirma idag...

Ignatius72
2008-10-28, 22:15
Skickade för kul skull iväg ett mail till ett företag som inte sökte folk och jag ska på intervju i veckan. Så helt illa kan det ju inte vara.

PowPow
2008-10-28, 22:17
Skickade för kul skull iväg ett mail till ett företag som inte sökte folk och jag ska på intervju i veckan. Så helt illa kan det ju inte vara.

Om till och med du lyckas få en intervju, menar du? :D

Biceps
2008-10-28, 22:23
Själv sade jag upp mig i augusti.. plugg de närmaste 4 åren.. förhoppningsvis har det vänt tills man e färdigbakad

machine gun
2008-10-28, 22:36
Jag har ett vikariat och räknar inte med att få någon fast tjänst de närmsta åren. I bästa fall kan man hänga kvar på samma ställe så pass länge att man blir LAS:ad.

mks
2008-10-28, 22:37
Jag blev uppringd av en rekryterare så sent som i förra veckan, så det finns tydligen någon som anställer.

machine gun
2008-10-28, 22:40
Jag har ett vikariat och räknar inte med att få någon fast tjänst de närmsta åren. I bästa fall kan man hänga kvar på samma ställe så pass länge att man blir LAS:ad.

Och just ja, man måste vara beredd att flytta över halva landet för ett vik dessutom. Men vafan, annars hade jag ju aldrig hamnat i Jönköping ;)

The_RobRoy
2008-10-28, 22:42
Carnegie? Swedbank?



SEB

Kul att höra att det går bra för NN! För du jobbar väl kvar där?

The_RobRoy
2008-10-28, 22:43
Jag blev uppringd av en rekryterare så sent som i förra veckan, så det finns tydligen någon som anställer.

Det har jag faktiskt också blivit :)

Fast det va i försäkringsbranschen jobben gällde.

jakke
2008-10-28, 22:55
SEB

Kul att höra att det går bra för NN! För du jobbar väl kvar där?

Jag var på intervju på SEB förra veckan =). Dock till deras trainee program.

The_RobRoy
2008-10-28, 23:05
Jag var på intervju på SEB förra veckan =). Dock till deras trainee program.

Jasså, spännande, hur gick det?

Jag rusade in någon morgon typ förra veckan (något sen) till jobbet just när dom stod i entrén och välkommnade något slags trainee-möte. Tjejerna i entrén trodde nog jag också skulle dit först (eftersom jag typ är lika ung som alla trainees) :)

Var det det du var på i Kungsträdgården eller? Finns väl kanske olika trainee-program.

jakke
2008-10-28, 23:09
Jasså, spännande, hur gick det?

Jag rusade in någon morgon typ förra veckan (något sen) till jobbet just när dom stod i entrén och välkommnade något slags trainee-möte. Tjejerna i entrén trodde nog jag också skulle dit först (eftersom jag typ är lika ung som alla trainees) :)

Var det det du var på i Kungsträdgården eller? Finns väl kanske olika trainee-program.

Gick inte vidare, inte så konstigt efter min bedrövliga intervju. Mm. det var på kungsträgården. Hälften av platserna var på måndagen och resten på tisdagen.

LindaS
2008-10-28, 23:12
Mitt nuvarande arbete är så stabilt som det kan bli. Det jag skulle vara orolig över(om det var lönt) är att jag har svårt att få ett arbete som ligger i paritet med all utbildning jag samlat på mig. Konkurensen är stenhård, plus att många fortfarande sätter ekonomer på tjänster som borde tillsättas med personalare. Så fick jag det sagt också...

The_RobRoy
2008-10-28, 23:20
Gick inte vidare, inte så konstigt efter min bedrövliga intervju. Mm. det var på kungsträgården. Hälften av platserna var på måndagen och resten på tisdagen.

Okej, söker du bara trainee-program eller även vanliga jobb? Vad är det du hoppas på att få jobba med?

Det kan inte va lätt om du bara söker jobb i finansbranschen just nu..

Crille666
2008-10-28, 23:25
Själv går jag fortfarande skolan, Som snickare men båda mina bröder är nu arbetslösa och känner nog ett tiotal till som är varslade. Byggbranschen varslar som bara den nu, ganska tråkigt.

Bönne
2008-10-28, 23:27
Det är ont om jobb just nu, iallfall i Göteborgstrakten dit jag vill.Beror på vilken bransch man ser till. Studerar och sökte deltidstjänst i butik vid sidan av, sökte på fyra ställen, två har inte hört av sig, två kallade till intervju, fick tacka nej för att tiderna inte passa på ena stället och hos de andra ska jag börja arbeta i veckan.

shut teh face
2008-10-28, 23:35
Pluggar till Oracle DBA och är klar nästa höst.
Senaste snacket i ledningen (som är vd'ar på stora konsultföretag i sthlm) är att behovet fortsätter öka på Oracle snubbar - även fast det är finanskris..

regus
2008-10-28, 23:57
Nedsatt på halvtid för inte en månad sen. I slutet av mars tappar min avdelning typ 50% av sina kunder. Så då är det helt kört på det jobbet. Alla kvällsskiftare får månadskontrakt så man kan bli sparkad lite när som helst.

Kommer hur som helst gå självmant senast i februari.

Sonny.
2008-10-29, 07:44
Jag är för dåligt utbildad för att drabbas på det viset. Men andra ord; Det såg ganska illa ut redan.

Ignatius72
2008-10-29, 08:26
Om till och med du lyckas få en intervju, menar du? :D

Exakt, den optimala högkonjunktursmätaren. Ringer de efter Ignatius så är alla andra upptagna :D

Baboom
2008-10-29, 08:44
Jag jobbar med rekrytering's annonsering innom IT-branschen. I stort sett alla mina kunder sitter i budgetarbete och ska utvärdera kommande år. Det finns helt klart en oro. Dock tuffar de flesta på med sitt, men är väldigt dämpade med ny rekrytering.
Företag som jobbar mot bank/finans, fordon, telekom är väl de som är mest avaktande.
Skulle iförsig känna ett viss orosmoment om jag arbetade på ett amerikanskt bolag, då de oftast har som kultur att skära ner över lag om HK går dåligt. Trots att tex Sverige levererar det dom ska.

Men ska dock ha en baktanke om att kompetenskrisen fortfarande verkar vara stabil, då IT utbildningar i princip aldrig fylls med elever. Tittar Ni tillbaka på de tidigare lågkonjukturerna så brukar det vara avaktande i början, men börja rulla igång med rekryteringar igen efter ett tag.

Det är min analys av läget just nu...

Cilia
2008-10-29, 08:53
Jag känner ingen oro för egen del. Ibland är det en fördel att jobba inom offentlig sektor. Det sker förändringar här med men stora delar av verksamheten behövs alltid. Behovet av omsorg, skola etc förändras inte radikalt för att det går ner i konjunkturen. Folk blir gamla likväl och skolplikten gäller.

Yankeee
2008-10-29, 09:13
Jag oroar mig inte, det kommer alltid att behövas folk som surfar på dagarna för att hålla nätet gång.

Baan
2008-10-29, 09:22
Jag oroar mig inte, det kommer alltid att behövas folk som surfar på dagarna för att hålla nätet gång.

Visst, men ni knegare då?

Mirre
2008-10-29, 09:26
SEB

Kul att höra att det går bra för NN! För du jobbar väl kvar där?

Jadå :)

Mirre
2008-10-29, 09:30
Pluggar till Oracle DBA och är klar nästa höst.
Senaste snacket i ledningen (som är vd'ar på stora konsultföretag i sthlm) är att behovet fortsätter öka på Oracle snubbar - även fast det är finanskris..

Du har en ljus framtid*, vännen!
vi har tex sökt en kompetent DBA i säkert 1,5 år: http://e-rekrytering.wise.se/nordnet/syndication/Advertisement.aspx

Oftast har de sökande för smal kunskap eller helt enkelt för liten kompetens. Plugga på och lär dig mkt inom även närliggande områden så har du både bra betalt och ljus framtid.

*Självklart är du en social och ödmjuk kille för det är avgörande, anser jag, i en rekrytering. Det går att lära sig det där lilla extra tekniska man ibland kan sakna medans ödmjukhet är svårare. ;)

kaer
2008-10-29, 11:15
Jag arbetar som IT-konsult, min avdelning är inom en ganska specifik branch.
Företaget i stort har helt klart svårare att ha alla uthyrda men det verkar inte vara någon direkt kris.

På min avdelning så har två kunder, med ett flertal projekt påverkats, det ena dröjer med att starta två större projekt som vi vet att de egentligen vill dra igång samt dragit in på vissa mindre beställningar. En annan kund har skyndat sig att dra igång ett flertal mindre projekt eftersom de visste att deras organisation snart ska strypa nyinvesteringar i ITprojekt men inte kommer röra de som är pågående.

Det är nog ingen fara på taket ännu, men jag funderar på att gå med i AKassa ändå, visserligen går det rätt bra och jag har iallafall 25 personer in efter mig.

Mirre
2008-10-29, 11:27
Det är nog ingen fara på taket ännu, men jag funderar på att gå med i AKassa ändå, visserligen går det rätt bra och jag har iallafall 25 personer in efter mig.

Fundera snabbt för de har karenstider...

skaparn
2008-10-29, 11:35
Har ni blivit av med jobbet?
Känner ni någon som blivit av med jobbet?
Är ni oroliga att bli av med jobbet och kan ni isåfall få tag på ett nytt jobb?
Hur är stämningen på erat företag?


Nej

Ja

Nej

Jag är psykopat

The_RobRoy
2008-10-29, 11:41
Nej

Ja

Nej

Jag är psykopat

;) Lustigkurre..

skaparn
2008-10-29, 11:44
;) Lustigkurre..

Det är delvis sant faktiskt. Några varsel har orsakat rätt mycket fuzz, men jag har börjat vara med om tillräckligt av liknande art för att inte kunna/idas engagera mig känslomässigt.

Så ja, lite psykopatkänslor finns att förnimma.

BrorDuktig
2008-10-29, 12:01
Industri-företaget som jag jobbade på har väl varslat ett par hundra vi det har laget. De exporterar i stort sett sina produkter enbart till USA, så de började redan skicka hem folk innan sommaren. Lite surt då jag hade fast anställning och skulle begära tjänsteledigt i samma veva, hade tänkt att börja plugga nu i höstas.

Dock så har det här inneburit en positiv sak, har fått upp ögonen för andra branscher. Vilket förmodligen kommer innebära att jag pluggar till något annat yrke som inte är relaterat till industri.

xodd
2008-10-29, 13:29
Som kille inom vårdyrket kan jag välja och vraka nästintill valfritt, oavsett anställningsstopp och så vidare... :)

JJ
2008-10-29, 14:47
Det är nog ingen fara på taket ännu, men jag funderar på att gå med i AKassa ändå, visserligen går det rätt bra och jag har iallafall 25 personer in efter mig.

Jag är själv konsult och en sak lärde vi oss efter förra krisen, aldrig gå efter LAS. Den som har uppdrag får stanna, allt annat innebär bara att man får sparka ännu fler.
Själv är jag inte direkt orolig, vi står rätt starka som företag jämfört med förra gången det sas upp folk. Vi har fasta åtaganden med större marginal och hittills går vi fortsatt bra (produktförsäljningen i USA däremot går sämre). Vår rekrytering har möjligtvis avstannat. Om jag ändå skulle få gå bör jag relativt snabbt kunna fixa ett nytt jobb..

LindaS
2008-10-29, 14:53
Jag är själv konsult och en sak lärde vi oss efter förra krisen, aldrig gå efter LAS. Den som har uppdrag får stanna, allt annat innebär bara att man får sparka ännu fler.
Själv är jag inte direkt orolig, vi står rätt starka som företag jämfört med förra gången det sas upp folk. Vi har fasta åtaganden med större marginal och hittills går vi fortsatt bra (produktförsäljningen i USA däremot går sämre). Vår rekrytering har möjligtvis avstannat. Om jag ändå skulle få gå bör jag relativt snabbt kunna fixa ett nytt jobb..Jag tror att ni följer LAS, men tillämpar undantaget i §1, punkt 1.

shut teh face
2008-10-29, 15:56
Du har en ljus framtid*, vännen!
vi har tex sökt en kompetent DBA i säkert 1,5 år: http://e-rekrytering.wise.se/nordnet/syndication/Advertisement.aspx

Oftast har de sökande för smal kunskap eller helt enkelt för liten kompetens. Plugga på och lär dig mkt inom även närliggande områden så har du både bra betalt och ljus framtid.

*Självklart är du en social och ödmjuk kille för det är avgörande, anser jag, i en rekrytering. Det går att lära sig det där lilla extra tekniska man ibland kan sakna medans ödmjukhet är svårare. ;)
Hehe. Kanske kan köra praktik hos er då.. :)

Avesta
2008-10-29, 16:16
Inga förändringar alls, ingen oro alls.

För mig betyder finanskrisen nada.

JJ
2008-10-29, 16:39
Jag tror att ni följer LAS, men tillämpar undantaget i §1, punkt 1.

Det gjorde vi nog inte, däremot köpte vi ut folk för några månadslöner.

gatewarden
2008-10-29, 16:44
Finns en risk att vår avdelning blir outsourcad. Men jag kommer inte gråta för det, finns jobb så det räcker och blir över. Brist på kunniga it-tekniker idag. Får mail varanan dag från konsult-bolag med trevliga tjänster.

Wao
2008-10-29, 16:50
Praktiserar endast för tillfället, men läget har totalvänt från säker anställning till pannkaka. Tur att jag ska in i lumpen efter studenten så har jag tur har det vänt tillbaka.

n1tro
2008-10-29, 19:17
Inga förändringar alls, ingen oro alls.

För mig betyder finanskrisen nada.

+1 so far.. tvärtom har arbetsbördan blivit nästintill extrem

LindaS
2008-10-29, 22:52
Det gjorde vi nog inte, däremot köpte vi ut folk för några månadslöner.Och om dom anmäler er ändå så kallas det bestickning.. eller?

haiduc
2008-10-29, 23:28
Som kille inom vårdyrket kan jag välja och vraka nästintill valfritt, oavsett anställningsstopp och så vidare... :)Säger detsamma,
om man dessutom som jag är ensamstående kille utan familj att ta hänsyn till så kan jag jobba dygnets alla tider, behöver aldrig vabba eller ta ledigt för utvecklingssamtal eller föräldramöten.. Är inte alls orolig :)

Mantus
2008-10-30, 02:45
Och om dom anmäler er ändå så kallas det bestickning.. eller?

Nej.

JJ
2008-10-30, 08:31
Och om dom anmäler er ändå så kallas det bestickning.. eller?

Vad pratar du om och vart vill du komma? Tror du att vi lyckades säga upp 100 personer genom att vrida på LAS eller tror du att vi gjorde fullt lagliga överenskommelser med folk? Bestickning, lol.

Elfsberg
2008-10-30, 08:53
Vart av med jobbet för två månader sen, men det är ganska skönt faktiskt: aldrig mer skiftjobb säger jag. Det verkar vara lite klurigare att få ett nytt däremot. :(

Fearstrike
2008-10-30, 09:07
Vart av med jobbet för två månader sen, men det är ganska skönt faktiskt: aldrig mer skiftjobb säger jag. Det verkar vara lite klurigare att få ett nytt däremot. :(

Samma sak här.

skaparn
2008-10-30, 09:13
Vad pratar du om och vart vill du komma? Tror du att vi lyckades säga upp 100 personer genom att vrida på LAS eller tror du att vi gjorde fullt lagliga överenskommelser med folk? Bestickning, lol.

Vi tog in Bandidos som managementkonsult och hotade oss förbi LAS. Det betalade sig, en överenskommelse hade kostat skjortan, så de 50 000 svart som vi betalade kändes som väl investerade pengar.

JJ
2008-10-30, 11:09
Vi tog in Bandidos som managementkonsult och hotade oss förbi LAS. Det betalade sig, en överenskommelse hade kostat skjortan, så de 50 000 svart som vi betalade kändes som väl investerade pengar.

100 *5-6 månadslöner blir nog mer än 50 papp även hos oss så det låter intressant. Risken är väl iofs att de inte vill bli återanställda sen om tillfället kommer. Långsinta jävlar.

skaparn
2008-10-30, 11:39
100 *5-6 månadslöner blir nog mer än 50 papp även hos oss så det låter intressant. Risken är väl iofs att de inte vill bli återanställda sen om tillfället kommer. Långsinta jävlar.

Det tror jag nämnda managementkonsult kan fixa också. Dock kan det komma att kosta lite mer, sedan finns risken att det blir lite dålig stämning på jobbet efteråt. Undrar om man kan hota bort dålig stämning?

Lellan
2008-10-30, 12:13
Fick veta idag att arbetsplatsen läggs ner, vemodigt men ändå spännande att snart befinna sig på en annan arbetsplats.. Har haft jobbet att tacka för så mycket, jätteglad att jag hittade dit trots att epoken nu är över! :)

Lellan
2008-10-30, 12:47
Fick veta idag att arbetsplatsen läggs ner, vemodigt men ändå spännande att snart befinna sig på en annan arbetsplats.. Har haft jobbet att tacka för så mycket, jätteglad att jag hittade dit trots att epoken nu är över! :)

Ska sluta skriva i tråden, nu finns chansen att jag blir kvar där ändå, men vet inget.. Politiker!! *gah!*

Danny Devito
2008-10-30, 13:15
Det är åt helvete. Finns inga jobb som byggnadsarbetare i uppsala. Sökt hos 26 företag - fått avslag hos allihop, trots att jag har gymnasieutbildning. :(

Muaytudd
2008-10-30, 13:32
Finanskrisvadå??? Sålänge folk fortsätter o bajsa så har jag jobb :cool: :cool:


/chrille

Ps. VA-branchen rocks Ds.

mela
2008-10-30, 15:23
Jag känner en som blivit av med sitt jobb. Hon jobbade på en underleverantör till Volvo i Göteborg.

Ingen på mitt jobb som blivit sparkad, men de anställer inte heller några nya. Inte lika mycket att göra nu som annars, men så är det tydligen alltid på hösten/vintern. Jag går säker även om jag inte är fastanställd, iaf om jag ska lita på vad chefen säger.

En kompis jobbar på ett mobillager och de har i princip ingenting att göra, folk handlar inte mobiler nu för tiden.

LindaS
2008-10-30, 16:42
Nej.Tack Mantus.

Vad pratar du om och vart vill du komma? Tror du att vi lyckades säga upp 100 personer genom att vrida på LAS eller tror du att vi gjorde fullt lagliga överenskommelser med folk? Bestickning, lol.Jag frågar för att jag är intresserad av vart gränserna går, då jag endast läst juridik och arbetsrätt teoretiskt och inte haft så många chanser att använda mina kunskaper praktiskt. Men om det stör dig att jag frågar så behöver du ju inte svara.

skaparn
2008-10-30, 17:14
http://teachacat.info/wp-content/uploads/2008/05/angry_cat.jpg

Snafu
2008-10-30, 20:18
Det kan alltid gå åt helvete men det känns rätt säkert för tillfället. Å andra sidan är företaget så pass stort att jag inte skulle bli förvånad om ett "we're letting 10.000 people go" slog ner från himlen - and who knows what the fuck happens då liksom.

Cilia
2008-10-30, 21:22
Jag tror att ni följer LAS, men tillämpar undantaget i §1, punkt 1.
Det går att göra undantag från LAS om man är överens med facket. Det är inte helt ovanligt om man innan har arbetat upp bra och förtroendefulla relationer med varandra. Det gäller att båda går in för att förändringen ska medföra att företaget går ur förändringen starkt så att det säkerställer så anställningen för så många som möjligt.

Att slaviskt följa LAS kan medföra att man får ett svagt företag och då riskerar det anställning för alla anställda. Det tjänar ingen på. LAS gäller bara så länge parterna inte kommer överens om annat.

LindaS
2008-10-30, 21:36
Det går att göra undantag från LAS om man är överens med facket. Det är inte helt ovanligt om man innan har arbetat upp bra och förtroendefulla relationer med varandra. Det gäller att båda går in för att förändringen ska medföra att företaget går ur förändringen starkt så att det säkerställer så anställningen för så många som möjligt.

Att slaviskt följa LAS kan medföra att man får ett svagt företag och då riskerar det anställning för alla anställda. Det tjänar ingen på. LAS gäller bara så länge parterna inte kommer överens om annat.Tack för bra svar och uppfräschning av minnet. :)

Baboom
2008-10-31, 08:38
Jobben som står emot finanskrisen

http://www.e24.se/pengar24/jobbkarriar/artikel_824269.e24

Cilia
2008-10-31, 09:10
bra där baboom, vi kommer behöva leta redovisningsekonomer. Det var en brist innan och fortsätter vara en brist. Duktiga ekonomer särskilt redovisnings behövs men få läser det på universitetet.

Granatgiraffen
2008-10-31, 09:32
bra där baboom, vi kommer behöva leta redovisningsekonomer. Det var en brist innan och fortsätter vara en brist. Duktiga ekonomer särskilt redovisnings behövs men få läser det på universitetet.

Det är förstås för att det är skittråkigt.

Toby Asp
2008-10-31, 10:01
En kompis i sthlm blev av med jobbet. Han jobbade inom (bio)kemi-sektorn precis som jag gör. Själv anser jag mig sitta säkert. Stämningen är god iaf på min avdelning. Ingen får gå, men kanske lånas ut till andra sektioner. Det är nog lite värre om man jobbar inom R&D.

the_PL_man
2008-10-31, 11:58
"Köpa" är väl ett relativt uttryck i det här fallet.....

Efter att suttit med i uppsägningsförhandlingar så kan jag väl sammanfatta min bild av LAS: Kraftlös.....

Att bryta mot LAS kostar inte "mer" än dubbla uppsägningstiden om man hamnar i AD, och oftast löses kringgåendet av LAS med att man erbjuds bättre villkor vid uppsägningen än en sväng till AD skulle generera.....


Och om dom anmäler er ändå så kallas det bestickning.. eller?

skaparn
2008-10-31, 12:22
Som jag redan skrivit är jag lite av en psykopat i sådana här fall. Jag har svårt att känna så mycket för den som får gå i en annan ordning än den LAS påbjuder. Det har varit lite fuzz här om detta men samtidigt tror jag det är mycket dyrare att ha kvar mindre duktiga medarbetare och avskeda de som vill, kan och ska (och borde).

kavalen
2008-10-31, 13:12
Finns jobb för alla som vill jobba.

kanske inte med det dem vill jobba med.

Allan
2008-11-01, 10:40
Finns jobb för alla som vill jobba.

Dumheter.

chidde
2008-11-01, 11:12
Beror på vilken bransch man ser till. Studerar och sökte deltidstjänst i butik vid sidan av, sökte på fyra ställen, två har inte hört av sig, två kallade till intervju, fick tacka nej för att tiderna inte passa på ena stället och hos de andra ska jag börja arbeta i veckan.

så du är inte kvar på clas ohlson's? :confused:

Jag är för dåligt utbildad för att drabbas på det viset. Men andra ord; Det såg ganska illa ut redan.

håller med helt och hållet! ibland är det ganska skönt att jobba längst ner på näringskedjan :D

det kommer alltid finnas utrymme för en f-cking bartender, det är vad jag tror
däremot har vi fått känna på finanskrisen, det har varit mycket nedskärning på personal och det kommer inte heller tillsättas nya tjänster även om vi kommer ha mycket att göra framöver, allt för att hålla budgeten när krisen är som värst

Fearstrike
2008-11-01, 11:34
att sälj jobben står sig är det mest efterblivna jag någonsin hört. Det enda man kan sälja in hos något företag just nu är att erbjuda en billigare produkt av något slag som kund Redan Har.

Att sälja in någonting eller att stå i butik = Death.

Dixons och Mediasaturn har backat så mycket så att dom har fått stänga igen flera hundra butiker. Detta startade strax innan sommaren. EDIT: Dixons och mediasaturn äger i grund och botten alla detalj handels kedjor som finns över hela västvärlden. Inom teknik områden d.v.s ej t.ex kläder.

Så nej säljare vill man verkligen inte vara nu. Samt vem vill arbeta med telemarketing när det råder finanskris? Urk? Jag tar hellre och städar bajjamajjor.

skaparn
2008-11-01, 11:49
Det är lite fel att säga "sälj" som en homogen yrkeskategori. En säljare kan ju vara allt från en ingenjör som är med i system-sälj, till en vanlig säljare som säljer en konkursförvaltares tjänster (bra bizniz idag) till den nämnda telemarketing-ungdomen.

skaparn
2008-11-01, 11:51
det kommer alltid finnas utrymme för en f-cking bartender, det är vad jag tror

En ren gissning är att det man drar ner på först är att äta ute, sedan när det blir ännu värre kanske man slutar supa på krogen (och övergår till det billigare alternativet skåpsupning). Stämmer detta med dina erfarenheter?

The_RobRoy
2008-11-25, 11:03
1 månad sedan tråden startades, det känns som det hänt mycket sen dess. Fortfarande lika lungt med varsel hos kolo-folket?

shut teh face
2008-11-25, 11:10
Mindre satsning på nya projekt, fokuseringen är mer på drift och förvaltning av redan existerande projekt. Får väl se hur det ser ut nästa år.

skaparn
2008-11-25, 11:13
Konsulterna har förvunnit. Som väntat.

shut teh face
2008-11-25, 15:13
Konsulterna har förvunnit. Som väntat.
Tvärtom på Ericsson där tjejen jobbar. :)

kaer
2008-11-25, 15:51
Tvärtom på Ericsson där tjejen jobbar. :)

Verkar konstigt, Ericsson skär ner på konsulttjänsterna av vad jag har hört ifrån folk på bolag som brukar ha mycket folk där.
Dessutom har väl en del avdelningar på Eriksson mer eller mindre anställningsstopp?

shut teh face
2008-11-25, 15:54
Verkar konstigt, Ericsson skär ner på konsulttjänsterna av vad jag har hört ifrån folk på bolag som brukar ha mycket folk där.
Dessutom har väl en del avdelningar på Eriksson mer eller mindre anställningsstopp?
Ericsson är ju väldigt stort nu. Tjejen jobbar med .. ja vafan gör hon egentligen. Men konsulterna ansvarar för ett äldre system och jobbar för fullt. Ordinarie Ericssonare slussades vidare till det nya systemet och där skärs det ned massor. Men inte på gamla där konsulter utgör 99% av arbetsstyrkan.

Trance
2008-11-25, 15:55
Verkar konstigt, Ericsson skär ner på konsulttjänsterna av vad jag har hört ifrån folk på bolag som brukar ha mycket folk där.
Dessutom har väl en del avdelningar på Eriksson mer eller mindre anställningsstopp?

Anställningsstop medför fler inhyrda om det går bra för den delen men man är orolig för framtiden.

Baan
2008-11-25, 16:00
Anställningsstop medför fler inhyrda om det går bra för den delen men man är orolig för framtiden.

Anställningsstopp gäller för vanliga jönsar, d.v.s det går få anställning på Ericsson men då behöver det vara något extra. Nu snackar jag givetvis om ett ställe jag känner till :)

Jay-Z
2008-11-25, 16:03
1 månad sedan tråden startades, det känns som det hänt mycket sen dess. Fortfarande lika lungt med varsel hos kolo-folket?

Nope.

Baan
2008-11-25, 16:08
Nope.

Även i porrbranschen?!?!?!?!?!?!?!?!

coxie
2008-11-25, 16:30
Tjänar typ 1/10 del av vad jag tjänar när volymerna är normala (Jobbar som daytrader), löser det genom att skita i att jobba.

Förhoppningsvis blir det bättre nästa år, annars får jag väl vara ledig ännu mer :D

shut teh face
2008-11-25, 16:33
Tjänar typ 1/10 del av vad jag tjänar när volymerna är normala (Jobbar som daytrader), löser det genom att skita i att jobba.

Förhoppningsvis blir det bättre nästa år, annars får jag väl vara ledig ännu mer :D
Får väl hoppas att du har varit sparsam. Om du ska bli pensionär sen vid ålder 3x (minns ej vad du skrivit) så får du inte slösa upp alla pengar.

Det kan ju dröja ett bra tag innan du tjänar 10/10 igen.

Jacksatan
2008-11-25, 16:38
Konsulterna har förvunnit. Som väntat.

Nej, jag klamrar mig kvar än. :)
Nämen som du säger har många konsulter fått gå. Vi brukar ju vara de första som får ta smällen med mindre uppdrag och framförallt mindre betalt.

coxie
2008-11-25, 16:38
Får väl hoppas att du har varit sparsam. Om du ska bli pensionär sen vid ålder 3x (minns ej vad du skrivit) så får du inte slösa upp alla pengar.

Det kan ju dröja ett bra tag innan du tjänar 10/10 igen.

jodå jag har pengar sparade så det är lugnt. Ärligt talat så är det ganska skönt med lite långledigt, varit utomlands och slappat i en månad och blir det inte bättre så åker jag nog till USA några månader efter nyår och slappar i LA/Las Vegas.

Jag hade visserligen kunnat jobba och tjäna pengar men känns tungt att lägga ner samma tid och energi för en tiondel av normal lön. Bättre att ta det lugnt så man är utvilad när man drar igång igen.

eleni
2008-11-25, 16:44
Jag märker ingen skillnad. Enorm efterfrågan på sjuksköterskor som kan jobba i Norge. Hade jag velat jobba på hemmaplan (haha aldrig i livet) så hade det varit desto svårare. Anställningsstopp och nedskärningar på sjukhuset i Lund och även på min förra arbetsplats på Karolinska.

The_RobRoy
2008-11-25, 17:46
Tjänar typ 1/10 del av vad jag tjänar när volymerna är normala (Jobbar som daytrader), löser det genom att skita i att jobba.

Förhoppningsvis blir det bättre nästa år, annars får jag väl vara ledig ännu mer :D

Tråkigt att höra, bör nog vara så för de flesta daytraders. Men som du säger, går det väl ingen nöd på dig..

Bönne
2008-11-25, 18:09
så du är inte kvar på clas ohlson's? :confused:
Flyttat till Göteborg för att plugga, så tyvärr tvungen att säga upp mig där.

1 månad sedan tråden startades, det känns som det hänt mycket sen dess. Fortfarande lika lungt med varsel hos kolo-folket?

Är påväg ut i byggbranschen, är ganska skakigt där just nu. Senast idag meddelade Skanska att de måste sparka 2000 anställda, tusentals är redan varslade från andra byggbolag.

Hårdast drabbade är husbyggnadssektorn. Anläggning och service verkar fortfarande ha ett visst sug, efter tjänstemän iaf, så tur är väl att det är där man har hamnat. Även om man förmodligen kommer sträva efter att komma till hussidan så småningom, fast nu känns inte som rätt läge direkt...

mela
2008-11-25, 18:26
Vi har brist på folk och måste anställa fler. Känner mig rätt så safe.

kharon
2008-11-25, 18:32
Tråkigt att höra, bör nog vara så för de flesta daytraders. Men som du säger, går det väl ingen nöd på dig..

Det beror på ju vilken strategi man tradar och vad man tradar. De flesta traders jag har kontakt med dagligen är mer eller mindre oberörda.

coxie
2008-11-25, 18:43
Det beror på ju vilken strategi man tradar och vad man tradar. De flesta traders jag har kontakt med dagligen är mer eller mindre oberörda.

Mjo det beror ju helt på strategin, men så som jag jobbar så ligger jag på gränsen till att flytta kurser, ska man göra det så krävs det ju en helt annan strategi.

08-dude
2008-11-25, 18:50
Mjo det beror ju helt på strategin, men så som jag jobbar så ligger jag på gränsen till att flytta kurser, ska man göra det så krävs det ju en helt annan strategi.

Satsa på en utbildning istället och försök att skaffa en givande arbete istället för att slappa.

Själv skulle jag aldrig vilja glida genom livet med vetskapen att ingen tror på mig eller vill ge min lön för något jag är duktig på. Usch vad tråkigt...

Trance
2008-11-25, 18:52
Satsa på en utbildning istället och försök att skaffa en givande arbete istället för att slappa.

Själv skulle jag aldrig vilja glida genom livet med vetskapen att ingen tror på mig eller vill ge min lön för något jag är duktig på. Usch vad tråkigt...

Att leva enbart på sin egen skicklighet är väl rätt givande? Du får ju direkt feedback om du faktiskt är bra på det du gör och inte bara glider med som så många gör ute i arbetslivet.

Fast jag har förstått att daytraders är rätt ogillade.

coxie
2008-11-25, 18:54
Satsa på en utbildning istället och försök att skaffa en givande arbete istället för att slappa.

Själv skulle jag aldrig vilja glida genom livet med vetskapen att ingen tror på mig eller vill ge min lön för något jag är duktig på. Usch vad tråkigt...

Jag har en vettig utbildning, vettigare än många andra har. Jag har blivit erbjuden flera jobb som trader för bla HQ men jag ser inte riktigt någon mening med att sänka min lön. Att jobba som Investment Banker är inget som lockar, 16h jobb 7 dagar i veckan är inget jag är intresserad av.

Jag gillar att tradea att det sedan ger mycket pengar är en trevlig bonus, men om jag inte gillade det hade jag tagit något annat jobb.

The_RobRoy
2008-11-25, 19:10
Det beror på ju vilken strategi man tradar och vad man tradar. De flesta traders jag har kontakt med dagligen är mer eller mindre oberörda.

Verkar vara ett väldigt lyckat gäng du känner.

Vissa hedgefond-strategier kan man ju i princip se som traders som förvaltar en portfölj. Det har ju inte direkt gått lysande i genomsnitt för dessa.

Roosen
2008-11-25, 19:13
Jobb finns... Nästan allt handlar om kontakter... =p

jakke
2008-11-25, 19:54
Verkar vara ett väldigt lyckat gäng du känner.

Vissa hedgefond-strategier kan man ju i princip se som traders som förvaltar en portfölj. Det har ju inte direkt gått lysande i genomsnitt för dessa.

Jag har funderat på det där. Kan inte det ha att göra med storleken på deras positioner. När positionerna blir så stora som det borde vara för en fond är det svårt att snabbt komma in och ur positioner?

The_RobRoy
2008-11-25, 21:03
Jag har funderat på det där. Kan inte det ha att göra med storleken på deras positioner. När positionerna blir så stora som det borde vara för en fond är det svårt att snabbt komma in och ur positioner?

Ja så kan det ju vara.

kharon
2008-11-26, 15:34
Verkar vara ett väldigt lyckat gäng du känner.

Vissa hedgefond-strategier kan man ju i princip se som traders som förvaltar en portfölj. Det har ju inte direkt gått lysande i genomsnitt för dessa.

Ja det är minst sagt ett mkt lyckat gäng vi har skrapat ihop.
Några har visserligen gått över till att trada valutor och annat den senaste tiden, men det handlar mera om psykologiska orsaker och är säker på att det skulle gå lika bra om dom fortsatt med aktierna.

Själv tradar jag nuförtiden nästan helt uteslutande längre positioner, förutom NYSE öppningar då jag har tid. Känner mig för gammal för att sitta klistrad framför datorn och det finns mera pengar att hämta i längre positioner. Jag har varit kort sedan september 2007, så jag kan inte säga att jag lider.

Jag känner ingen framgångsrik gammal daytrader - låter fånigt men så är det. Daytrading är onekligen ett gött sätt att lära sig trada, och väldigt kul och spännande i början - men det blir jäkligt tråkigt i längden.

kharon
2008-11-26, 15:36
Jag har funderat på det där. Kan inte det ha att göra med storleken på deras positioner. När positionerna blir så stora som det borde vara för en fond är det svårt att snabbt komma in och ur positioner?

Så är det, men man kan inte dra alla strategier över en kam och säga att det är orsaken till att det går sunkigt för många.

mangemani
2008-11-26, 15:56
flickvännen söker just nu jobb,men säger att det är helt hopplöst.
hon ringer runt och skickar sina cv,men inget tycks hjälpa.
hon har ju bra betyg och så,så där är det inga problem.
hon var på en casino intervju men det tycks inte heller ha gått igenom trotts att hennes syrra jobbar där och troligtvis har försökt att få in henne där.

jag själv har mitt på det torra och jag är VERKLIGEN glad att jag har det med tanke på hur det ser ut idag.

Denstillasittande
2008-11-26, 17:13
Går hem vid jul, kan vara skönt med lite vinter ledigt. Ett helvete att jobba i detta vädret ändå.

Men jag är inte speciellt orolig skickas alltid hem folk vid jul/vinterväder. Återanställs när vädret blir bättre, är ju rätt milda vintrar nu för tiden så det borde inte dröja så länge.

jakke
2008-11-26, 17:54
Så är det, men man kan inte dra alla strategier över en kam och säga att det är orsaken till att det går sunkigt för många.

Nä, absolut. Det finns ju stora fonder som har lyckats ganska bra också..

CrazyJoeDavola
2008-12-11, 21:17
Ett andra varsel har lagts på mitt jobb på en kort tid, vet inte om jag är en av de varslade men jag har inga större förhoppningar om att få vara kvar. Känns så bittert, trivs verkligen på mitt jobb. Tufft att vara inom fordonsindustrin nu.

machine gun
2008-12-11, 21:20
Kasst. Vår enhet ligger över sitt bemanningstak, så trots att personen jag vikar för kommer att vara föräldraledig i minst ett halvår till kommer jag kanske inte att kunna vara kvar när mitt kontrakt går ut om två månader. Samtidigt finns det 4 lediga tjänster i hela Sverige, varav 3/4 endast är halvtid och den resterande är ett vikariat. It sucks...

Osten80
2008-12-11, 21:55
Jag känner en jävla massa arbetslösa nu. För sex månader sedan kände jag inte någon som var arbetslös. En del sitter nu i hemska ekonomiska knipor.

n1tro
2008-12-11, 23:17
Schwenska Handledsbanken förutspår massiv arbetslöshet 2010..

Lellan
2008-12-12, 00:52
Arbetsplatsen stänger, det finns redan 25 personer med tjänst utan arbete och dessa kommer jag alltså konkurrera med, om de icke existerande jobben hos vår arbetsgivare.. Har fast, men med så många utan arbete kanske man sitter löst i slutändan ändå.

Så den som lever får se, är rätt bra på att göra det bästa av situationen och i så fall blir det väl ett gyllene tillfälle att utveckla den talangen.

The_RobRoy
2008-12-12, 09:11
Jag känner en jävla massa arbetslösa nu. För sex månader sedan kände jag inte någon som var arbetslös. En del sitter nu i hemska ekonomiska knipor.

Beror det på att de du känner har belånat sig för hårt till lägenhet/hus/bil eller?

Osten80
2008-12-12, 10:10
Beror det på att de du känner har belånat sig för hårt till lägenhet/hus/bil eller?

Ett par har belånat sig alldeles för hårt, och för det har de bara sig själv att skylla. För de som har belånat sig måttligt eller inte alls, är läget ändå riktigt tufft. En låg a-kassa ihop med det nya systemet där ersättningen sjunker ganska ordentligt med tiden betyder att om de inte lyckas hitta jobb på några månader, så blir det inte roligt för dem.
Det är ingen barnlek att vara arbetslös eller sjukskriven under alliansens politik.

jakke
2008-12-12, 13:51
Gjorde min tredje och sista intervju på ett företag idag, håller tummarna för att jag får jobbet. Det tar verkligen tid och kraft att gå igenom en rekryteringsprocess.

The_RobRoy
2008-12-12, 14:02
Gjorde min tredje och sista intervju på ett företag idag, håller tummarna för att jag får jobbet. Det tar verkligen tid och kraft att gå igenom en rekryteringsprocess.

Håller tummarna, verkligen starkt att fixa ett jobb i detta arbetsklimat.

Och ja, det verkligen suger energi att söka jobb. Försökte göra ex-jobb samtidigt som jag sökte jobb, det gick sådär kan jag säga..

Miiix
2008-12-12, 14:21
Jag började på nya jobbet i förrgår (McDonalds behöver nog aldrig varsla personal i någon större utsträckning :D)

Cilia
2008-12-12, 15:54
Vi rekryterar 3 nya tjänster just nu. Första rundan kör vi internt inom koncernen. Antagligen/förhoppningsvis hittar vi dom vi behöver där annars får vi gå utanför.

JJ
2009-02-11, 08:21
Vi säger upp 25 personer på produktsidan. Några kommer att anställas på konsultsidan istället och vi kickar ut några underkonsulter.

shut teh face
2009-02-11, 08:43
Kan uppdatera här lite också

Konsekvenser för mig:
IT-sektorn har inte drabbats så jäkla hårt men anställningsstop råder på många ställen, för mig som ska praktisera innebär det att någon inte kan avsättas som handledare då företagen hellre slänger ut arbetsuppgifter på anställda istället för anställa någon ny. Konsultsektorn av Oracle DBA har däremot ökat massor och är i stor brist, detta kan egentligen ingen säga varför om.

Konsekvenser för tjejen:
Ericsson, hon jobbar för manpower. Ericsson kickar massor av sina egna anställda och ska strax börja fimpa konsulter, men tjejen är ansvarig för saker som bara hon kan etc, så hon stannar nog.

Konsekvenser för pappa:
Bilmekaniker, inte drabbats alls. Folk kör tills de går sönder istället för att lämna in den på service

Konsekvenser för mamma:
Mentalt sjuka måste ha vård oavsett, samma skit vård som alltid och man kan nog inte dra ner mer här.

Hemi
2009-02-11, 10:11
Jag upplever det som att jag inte är önskad i det land jag bor. Man demonstrerar stort mot alla utlänningar. Vi tar deras jobb.

Mja, njä, Jag säger som Lemmy Kilmister jag, när han uttryckte det om sin härkomst i Wales osv, "Skitsnack [...] om du är född på ett plan, innebär det att du skall flyga runt i en flygmaskin resten av ditt liv???"

Ja, kanske det är så :/

jwzrd
2009-02-11, 10:17
Här anställs det folk i samma takt som vanligt.

jakke
2009-02-11, 11:15
Börjar mitt första jobb i mars, som IT-konsult. Gott att äntligen vara klar med skolan. I princip alla mina kompisar har fått bra jobb också.

MrBoris
2009-02-11, 11:17
Fått en projektanställning där jag gjorde mitt examensarbete, de kunde inte fastanställa mig pga. att "de inte visste vad den ekonomiska krisen skulle innebära för just dem"...

ScoRn
2009-02-11, 11:22
Skulle vilja ha en liten temperaturmätare hur det arbetsföra folket på kolo upplever lågkonjunkturen.

Har ni blivit av med jobbet?
Känner ni någon som blivit av med jobbet?
Är ni oroliga att bli av med jobbet och kan ni isåfall få tag på ett nytt jobb?
Hur är stämningen på erat företag?

Själv har jag kvar mitt jobb, men är orolig över att förlora det, eftersom det kommer vara väldigt tufft att hitta ett nytt. Jag jobbar på ett finansföretag och stämningen är väl inte den bästa

Jobbar med ekonomi på ett visst företag som ska säga upp 1000 pers i Stockholm nu till sommaren, som konsult på ett annat företag som skall säga upp 75 pers ungefär samtidigt.

Möjligt att jag är i "farozonen" för uppsägning. Men det är ingenting jag går och oroar mig för eftersom jag bor hemma (är 21) och inte har studerat vidare sedan gymnasiet än. Ska nog ta mig i kragen och söka en utbildning till hösten eller våren. Är ändå ganska trött på det jag håller på med just nu så det bidrar även det till att jag inte är oroad över situationen. =D

Kaboffastar
2009-02-11, 12:00
125 av 400 får gå från mitt jobb. hittills.

Gör vevaxlar till volvo lastvagnar. En vevaxel en motor en lastbil.

Xealswe
2009-02-11, 14:37
Jag gjorde mitt exjobb på astrazeneca i gbg. De hade precis haft en omorganisation och skulle ha en till. 7-8000 pers skulle gå tills 2013, nu har den siffran ökat till 15000pers. Hur situationen blir för sverige är oklar, men det är pga detta de haft anställningstopp i flera år och bara tagit in vikarier genom proffice

Har man världens sämsta regler och villkor för att bedriva företag & ha anställda blir det ju såhär i en lågkonjunktur. Sen har vi ju alla idioter som röstade nej till euron och är därmed delaktiga till att så många förlorar sina arbeten

the_PL_man
2009-02-11, 15:25
Har man världens sämsta regler och villkor för att bedriva företag & ha anställda blir det ju såhär i en lågkonjunktur. Sen har vi ju alla idioter som röstade nej till euron och är därmed delaktiga till att så många förlorar sina arbeten

Det är både enklare och billigare att säga upp folk i Sverige än i ex vis Tyskland. Sedan är Sverige rena lowcost på akademisk skolad personal.

Att ett nej till euron skulle leda till att vi förlorar fler jobb skulle jag gärna vilja att du utvecklade lite...

kaysim
2009-02-11, 15:42
Finanskrisvadå??? Sålänge folk fortsätter o bajsa så har jag jobb :cool: :cool:


/chrille

Ps. VA-branchen rocks Ds.

haha:)

kavalen
2009-02-11, 17:28
Ni som blivit eller riskerar att bli arbetslösa kan ju se det positiva i det hela. Nu finns det tid att köpa den där bilen du alltid har drömt om eller resa runt i världen och upptäcka nya saker, varför inte pyssla lite med hobbyjärnvägen i källaren?

Annas ser det ljust ut på arbetsmarknaden. De med utbildning går snabbt in på jobb som revisorer eller administratörer av olika slag, finns det gott om. För utbildat folk finns ingen lågkonjunktur, det är rätt lätt att förstå hur industriarbetare och butiksbiträden får sparken i dessa tider, de är så lätta att ersätta och i tider då inga beställningar ramlar in behövs inte dessa.

När konjunkturen sedan vänder är det bara att anställa nya eftersom det går fort att lära upp och jobben ifråga kan vem som helst utföra.

bigtraps
2009-02-11, 18:06
Du tror alltså att det bara finns enkla jobb inom industrin?

The_RobRoy
2009-02-11, 20:20
Själv har man jobbat kvar än.

En kompis som programmerar C/C++ blev varslad med små chanser att få behålla jobbet i fredags. Men han är grymt duktig, så han hittar nog fort något nytt.

Annars verkar det gå rätt hyfsat för folk jag stöter på. En hade precis fått jobb som ingenjör på SAAB, en annan på en mindre firma. Finansbranschen som jag jobbar i är dock stentuff att komma in i som ny-utexaminerad student nu.

coxie
2009-02-11, 20:33
Har 2 polare som fått arbete som ingenjörer på Ringhals och en som fått jobb som arkitekt så här har det inte varit några problem.

Jag själv tjänar pengar som aldrig förr, folk verkar bli allt dummare ju värre det går när det kommer till aktiehandel.

machine gun
2009-02-11, 20:44
Mitt heltidsvikariat blir endast förlängt på 50 %.

Konsekvens för mig: Halverad lön.
Konsekvens för enheten: Ännu högre arbetsbelastning.

ulfalf
2009-02-11, 20:48
Jag ligger rätt långt ner i näringskedjan på mitt konsultbolag men har nu i dagarna avslutat ett uppdrag och ska börja på ett nytt direkt. Men visst märks det hemma hos oss att det är svårt nu, vi har aldrig haft så mycket idlande folk i lokalerna som nu.

Bönne
2009-02-11, 20:55
På ena jobbet rekryterar de och på det andra har de sparkat några lärlingar.

Denstillasittande
2009-02-11, 21:16
Ingen har blivit uppsagd på mitt jobb, tror det kan behövas fler till våren till och med. Men just nu är det är snö ute och kallt så det går inte att jobba, 9st från jobbet inklusive mig är hemma. Är smått less på detta just nu.

Sixty
2009-02-11, 22:07
Börjar mitt första jobb i mars, som IT-konsult. Gott att äntligen vara klar med skolan. I princip alla mina kompisar har fått bra jobb också.

Vad skall du jobba med då?

Jag jobbar också med IT - ITIL/management mer specifikt - och jag är inte ett dugg orolig.

Lellan
2009-02-11, 22:49
Mitt läge är väl sisådär. Jobbet jag har existerar liksom inte längre, jag sitter på en stol och glor tills någon vet vad de ska göra av mig. Hade jag haft körkort hade så inte varit fallet, men tro mig, vissa ska fan inte ha körkort.

Såå.. inom organisationen har jag tillåtelse att softa runt, man känner sig då som en överbliven praktikant som bara stjäl folks energi och är lite i vägen. Folk kommer och sätter post-itslappar på prylarna på jobbet så det börjar eka mer och mer. Nu verkar det dock som om ett ställe (som jag inte vet så mkt om) har satt en post-it på mig och jag kanske börjar där om någon vecka. Prestationssjälvförtroendet är svagt för stunden, men det kanske bara sitter i huvudet på mig. Varit mycke nu. :)

(uppgiven, oengagerad - jag??)

Xealswe
2009-02-12, 09:55
Det är både enklare och billigare att säga upp folk i Sverige än i ex vis Tyskland. Sedan är Sverige rena lowcost på akademisk skolad personal.

Att ett nej till euron skulle leda till att vi förlorar fler jobb skulle jag gärna vilja att du utvecklade lite...

Du ser väl vad som hänt på island under denna kris? De har inte euro heller men är dessutom inte ens med i eu. Alla europeiska räddningspaket som det pratats om i tidningarna får inte sverige ta del av eftersom vi inte är ett euroland. Vi är nettogivare i eu och har själva korkat nog röstat fram för att det ska förebli så.

Den europeiska gemenskapen kan ses som en enorm a-kassa. Den stjälper då det går bra, men den är enormt viktig när det går sämre.

Du kan lösa problemen i den svenska industrin på olika sätt. Antingen genom att devalvera med enorma räntesänkningar och göra sverige samt svenska folket fattigare, detta har (s)offliggarna gjort sedan 80talet för att rädda de svenska jobben. Men en dag kan man inte göra det så mycket längre pga att det samtidigt skapar inflation på det vi importerar! Kanske hade fungerat i en isolerad ekonomi, men det är inte sverige.

Eller så kan du förbättra villkoren för svenska tillväxtmotorer, dvs de företag som exporterar till utlandet.

Hitills har jag bara nämnt industrin, _alla_ företag som däremot är mer beroende av import än industrin drabbas negativt av krondevalveringar i form av mindre vinst och försäljning. Där har du ett direkt svar på att jobben blir färre

xodd
2009-02-12, 10:06
Är färdig sjuksköterska till sommarn. Känns som om man går ut i sämsta möjliga tid. Sommarvikariat får man alltid, men förlängt efter det kanske blir en annan femma, fast å andra sidan tror jag att sålänge man inte är kräsen på vart man vill hamna så finns det alltid arbete, och framför allt som kille :>

Folk kommer fortsätta vara sjuka, det är till och med så att under lågkonjunktur blir folk mer sjuka än under högkonjunktur. Kommer bli en fin arbetsbelastning på vårdpersonal de kommande åren, enorma varsel och fler sjuka :thumbup:
Receptet för ett riktigt stort fiasko

Snafu
2009-02-12, 10:38
I England ser det jävla dåligt ut rent allmänt. Företaget jag jobbar på (globalt företag modell stort) har inte sagt upp några men har i stort sett ett anställningsstopp och alla vikarier (av vilket det fanns många tidigare) har blivit uppsagda.

Själv: hyffsat säkert jobb rent funktionellt men blir det en stor global cut sitter nog ingen särskilt säkert.

jakke
2009-02-12, 10:50
Du ser väl vad som hänt på island under denna kris? De har inte euro heller men är dessutom inte ens med i eu. Alla europeiska räddningspaket som det pratats om i tidningarna får inte sverige ta del av eftersom vi inte är ett euroland. Vi är nettogivare i eu och har själva korkat nog röstat fram för att det ska förebli så.

Detta är iofs lite off topic, men jag gillar inte din generalisering.
Island rår mycket för sina problem själva, man hade en väldigt hög risk på sina spekulationer. T.ex. väldigt många på Island har/hade sina lån i andra valutor, för att den islänska valutan gick så bra. Tyvärr började deras inhemska valuta tappa och resultatet var att man helt plötsligt hade skyhöga utgifter samt en enorm inflation som katastrofala konsekvenser.

Sen är det möjligt att Island ändå hade varit för små för att kunna försvara sin valuta, men det är en annan historia.

the_PL_man
2009-02-12, 12:02
Du ser väl vad som hänt på island under denna kris? De har inte euro heller men är dessutom inte ens med i eu. Alla europeiska räddningspaket som det pratats om i tidningarna får inte sverige ta del av eftersom vi inte är ett euroland. Vi är nettogivare i eu och har själva korkat nog röstat fram för att det ska förebli så.

Du kan inte jämföra Island & Sverige. Har du sett hur strukturen (och bredden) inom isländskt näringsliv ser ut?

Den europeiska gemenskapen kan ses som en enorm a-kassa. Den stjälper då det går bra, men den är enormt viktig när det går sämre.

Jag föredrar att vänta ut den här lågkonjukturen innan jag drar den slutsatsen. Spanien, Grekland etc skall dras runt när ex vis Tyskland går knackigt. Inte en helt lätt ekvation att få ihop.

Du kan lösa problemen i den svenska industrin på olika sätt. Antingen genom att devalvera med enorma räntesänkningar och göra sverige samt svenska folket fattigare, detta har (s)offliggarna gjort sedan 80talet för att rädda de svenska jobben. Men en dag kan man inte göra det så mycket längre pga att det samtidigt skapar inflation på det vi importerar! Kanske hade fungerat i en isolerad ekonomi, men det är inte sverige.

Den svenska kronan devalverar sig själv :)
Flytande kronkurs ser till det. Fria marknaden, vår valuta är värd vad marknaden anser att den är värd. Så länge vi exporterar mer än vi importerar så är det inte så dåligt.

Eller så kan du förbättra villkoren för svenska tillväxtmotorer, dvs de företag som exporterar till utlandet.

Se ovan.

Hitills har jag bara nämnt industrin, _alla_ företag som däremot är mer beroende av import än industrin drabbas negativt av krondevalveringar i form av mindre vinst och försäljning. Där har du ett direkt svar på att jobben blir färre

Det stora hotet är att det är mycket lättare att flytta forskning & utveckling inom vissa branscher än att flytta maskiner....

Xealswe
2009-02-12, 12:17
Detta är iofs lite off topic, men jag gillar inte din generalisering.
Island rår mycket för sina problem själva, man hade en väldigt hög risk på sina spekulationer. T.ex. väldigt många på Island har/hade sina lån i andra valutor, för att den islänska valutan gick så bra. Tyvärr började deras inhemska valuta tappa och resultatet var att man helt plötsligt hade skyhöga utgifter samt en enorm inflation som katastrofala konsekvenser.

Sen är det möjligt att Island ändå hade varit för små för att kunna försvara sin valuta, men det är en annan historia.


Inom finanssektorn premieras hög risk med bonusar ifall utfallet blir positivt. Ingen chef skulle fortfarande klaga ifall risktagandet varit för stort även om det gick bra, vi vet ju båda att de flesta fungerar på detta viset i alla branscher. Därför tror jag fortfarande att det största problemet för island var deras frånvaro från eu. De hade helt enkelt klarat sin kris bättre isåfall

Tricce
2009-02-12, 14:43
Ni som blivit eller riskerar att bli arbetslösa kan ju se det positiva i det hela. Nu finns det tid att köpa den där bilen du alltid har drömt om eller resa runt i världen och upptäcka nya saker

Jomen visst sörru precis det man gör när man blivit av med jobbet och inkomsten....
------------------------------------

På vårt företag har dom i dagarna varslat ca 15st så denna senaste krisen som va har drabbat oss rätt hårt.

aelgen
2009-02-13, 12:34
Går ur högskolan i sommar, Management Studies. Känns minst sagt som att man kunde komma ut i arbetslivet vid ett bättre tillfälle. Får slänga iväg lite CVn och se vad som ger. Annars blir det väl en skid/bräd säsong i Alperna/Kanada/Japan. Time will tell...

krebbe
2009-02-13, 13:02
Skall på anställningsintervju nu på torsdag, 3 månader innan jag är klar med min utbildning.

kaer
2009-02-26, 16:01
Verkar dra ihop sig på mitt jobb/avdelning. Senaste veckan har 4 st blivit uppsagda. Jag har inte koll på alla detaljer, men två st hade iallafall visstidsanställning och en har misslyckats kapitalt med ett projekt som var 'hans sista chans', tror han blev utköpt med någon deal.
Senare blev tydligen en kille till blivit utköp.

Till saken hör att två st andra är sa upp sig för ett par veckor sen. Enligt ryktet så får nog 1-2 till gå imorgon. Verkar som att våra chefer väljer ut rätt bra vilka de vill göra sig av med.

Jag känner mig inte ett dugg säker, trots att jag varit här i 3 år och det säkert är 10-15 pers in efter mig.
På det hela taget är det väldig konstig stämning här just nu.

På det hela taget kom det ganska plötsligt, 2008 var ett rekordår för oss.

Jag önskar jag hade lyssnat på råd tidigare i tråden och gått med i A-kassan direkt när någon sa det. Nu har jag bara varit med i 2-3 månader.

Ignatius72
2009-02-26, 16:40
Skall på anställningsintervju nu på torsdag, 3 månader innan jag är klar med min utbildning.

Som?
Förskolelärare är tydligen grymt eftertraktade, iaf i Stockholmsområdet.

Cilia
2009-02-26, 19:01
Som?
Förskolelärare är tydligen grymt eftertraktade, iaf i Stockholmsområdet.
Därför att "inga" utbildar sig till det. Det föds barn på löpande band här trots lågkonjunktur.

jakke
2009-06-26, 20:07
Börjar mitt första jobb i mars, som IT-konsult. Gott att äntligen vara klar med skolan. I princip alla mina kompisar har fått bra jobb också.

Uppsagd idag. Tungt att vara sist in, först ut. Chefen hinta att jag inte fått gå om LAS varit annorlunda, men vad hjälper det en,snart fattig, provanställd.

Carolinew
2009-06-26, 20:24
Vet inte om det hör till tråden riktigt men känns onödigt att starta en egen tråd om frågan...

* Hur mycket får man tjäna per år skattebefriat? Har hört allt mellan 10 - 30 000... (Vi pratar alltså INTE fribelopp för CSN nu)

Lellan
2009-06-26, 20:26
Uppsagd idag. Tungt att vara sist in, först ut. Chefen hinta att jag inte fått gå om LAS varit annorlunda, men vad hjälper det en,snart fattig, provanställd.

Trist, kanske ingen tröst att du inte är ensam - men du kommer ju få jobb förr el senare så hoppas du kan motivera dig att använda tiden som arbetslös på ett bra sätt för dej.. Lycka till!

Olegh
2009-06-26, 20:26
Stället där jag blev uppsagd från i Januari har fått ett uppsving iaf nu lagom till sommaren, vilket för min del innebär sommarjobb. Kommer tom. dra ihop 18 övertidstimmar den här veckan utöver de 70% som jag har under sex veckor.

Metallindustri, kopplad till byggbranschen.

Olegh
2009-06-26, 20:27
Vet inte om det hör till tråden riktigt men känns onödigt att starta en egen tråd om frågan...

* Hur mycket får man tjäna per år skattebefriat? Har hört allt mellan 10 - 30 000... (Vi pratar alltså INTE fribelopp för CSN nu)

Omkring 18k. Har ingen exakt siffra.

Cilia
2009-06-26, 20:38
Uppsagd idag. Tungt att vara sist in, först ut. Chefen hinta att jag inte fått gå om LAS varit annorlunda, men vad hjälper det en,snart fattig, provanställd.
Tråkigt men det går nog bra för dig i framtiden. Det är totalt sett brist på bra IT-folk.

frambogir
2009-06-26, 20:40
Rätt mörkt, såvida man inte är en duktig försäljare, vilket jag inte alls är...

Emil_Larsson
2009-06-26, 21:11
Känns tryggt för min del. Har omvårdnadsutbildning som undersköterska och sommarjobb på ett äldreboende. Det skriks efter vårdpersonal så möjligheten att hitta jobb är nog ganska god för min del.

Mina lärare har sagt att våran årgång är perfekt ute för att få jobb nu om man läst omvårdnadsprogrammet så vi får väl se hur mycket sanning det ligger i det framöver.

JMRA
2009-06-27, 08:57
Vården är ett säkert kort :) Fler och fler blir sjuka och gamla samt färre utbildar sig, underbart att aldrig ens behöva tänka tanken att vara utan arbete.

Poxeman
2009-06-27, 09:07
Syrrans kille fick just jobb på Volvo powertrain i Göteborg, besked igår och han börjar på onsdag...
En sjuk värld vi lever i!

simpan89
2009-06-27, 09:35
ser inte ljust ut för mig. Haft något ströjobb då å då från hösten förra året till i april, sen dess har det varit dött..

The_RobRoy
2009-06-27, 09:38
Finansbranschen var först in i krisen, det känns som det börjat lugna sig nu och vi är kanske också först ur krisen.

Oroar mig inte alls längre. Betalade just a-kasse avgiften på 118kr och funderade på om man inte skulle ta och gå ur, men det är såpass lite pengar så jag stannar nog.

coxie
2009-06-27, 09:46
Finansbranschen var först in i krisen, det känns som det börjat lugna sig nu och vi är kanske också först ur krisen.

Oroar mig inte alls längre. Betalade just a-kasse avgiften på 118kr och funderade på om man inte skulle ta och gå ur, men det är såpass lite pengar så jag stannar nog.

Jo mina vänner som precis kommit ut på marknaden säger samma sak. Visst dom kan inte välja och vraka mellan jobb, men att hitta ett är inga större problem.

Att Volvo nyanställer blev jag förvånad över, blev det inget med varslen som alla pratade om för några månader?

backflash
2009-06-27, 10:47
Att Volvo nyanställer blev jag förvånad över, blev det inget med varslen som alla pratade om för några månader?

Hävdes efter nytt avtal om jag kommer ihåg det rätt (innebar kortare arb.tid och genom det lägre löner).

Läget på arbetsmarknaden för min del är som vanligt ett oerhört roligt, men numera förutsägbart, skämt :D

NKC
2009-06-27, 11:02
För egen del upplever jag läget som väldigt bra. Har dock vänner och bekanta som har det tufft med uppsägningar, varsel och svårigheter att hitta jobb.

Lärare verkar vara väldigt svårt att få jobb som just nu?

Wao
2009-06-27, 12:10
Jag är glad att jag lyckades få jobb på min praktikplats efter studenten. Hoppas bara man får komma tillbaka efter lumpen sen.

shut teh face
2009-06-27, 12:25
Tråkigt men det går nog bra för dig i framtiden. Det är totalt sett brist på bra IT-folk.
Fast frågan är hur bra han är egentligen, eftersom han påstår att Oracle är skit. ;)

Ignatius72
2009-06-27, 12:49
Jag har anställt 3 personer de senaste två månaderna och sammanlagt 8 sedan nyår, visserligen bara på timmar men å andra sidan så kan de jobba så många timmar lagen tillåter. Eller förresten en är ju heltidsanställd. Socialt arbete privat sektor.

tjabon
2009-06-27, 13:35
Jag har anställt 3 personer de senaste två månaderna och sammanlagt 8 sedan nyår, visserligen bara på timmar men å andra sidan så kan de jobba så många timmar lagen tillåter. Eller förresten en är ju heltidsanställd. Socialt arbete privat sektor.

Jag flyttar ner till Ystad - Sjöbotrakten strax.
I Skåne råder stor brist på kvalificerade tekniker och datafolk,
det gör det däremot inte i Gbg och Linköpingstrakten.

Baan
2009-06-27, 14:41
Jag flyttar ner till Ystad - Sjöbotrakten strax.
I Skåne råder stor brist på kvalificerade tekniker och datafolk,
det gör det däremot inte i Gbg och Linköpingstrakten.

Alla orter med hyfsade tekniska högskolor verkar inte ha större brist på data- och IT-folk. Sen kanske det beror på hur mycket sådana jobb det är på orten också givetvis, och 40 andra faktorer till ;) Edit: Ett undantag kanske är Stockholm där det kommer en del annonser för nyexade o.s.v. Kasnke beror på väldigt stor IT-sektor.

För min del ser det inte alltför bra ut och av dom relativt många som gått ut samma utbildning är det inte många som har säkrat jobb. Det är några få som ska börja efter semestern men majoriteten är ute och jagar jobb som jag. Bäst chans har man nog om man är väldigt flexibel med var - fysiskt - man jobbar i framtiden.

shut teh face
2009-06-27, 15:09
Hela min familj har klarat sig sjukt bra i denna "finanskris". Men jag tror alla jobbat inom yrken som inte drabbats alls, eller så är det tur, jag har ingen uppfattning om vilka yrken som är bra just nu, förutom några.

Mekaniker - Här ser jag inte att man drabbas, folk kör tills det går sönder istället för att laga direkt (lastbilar)
Mentalsjukvård - Vård behövs alltid
Ekonomi, bokföring/redovisning - Det tar lika lång tid att redovisa 1 krona som det tar att redovisa 1 miljard?

<- noob

Baan
2009-06-27, 15:15
Hela min familj har klarat sig sjukt bra i denna "finanskris". Men jag tror alla jobbat inom yrken som inte drabbats alls, eller så är det tur, jag har ingen uppfattning om vilka yrken som är bra just nu, förutom några.

Mekaniker - Här ser jag inte att man drabbas, folk kör tills det går sönder istället för att laga direkt (lastbilar)
Mentalsjukvård - Vård behövs alltid
Ekonomi, bokföring/redovisning - Det tar lika lång tid att redovisa 1 krona som det tar att redovisa 1 miljard?

<- noob

För de äldre i familjen tror jag LAS hjälper en del nu under finanskrisen när man drar ner på personalen. De som får suga penisen först är ju de yngre.

Poxeman
2009-06-27, 16:03
Att Volvo nyanställer blev jag förvånad över, blev det inget med varslen som alla pratade om för några månader?

Syrrans kille blev själv uppsagd från Volvo i Skövde och har varit arbetssökande i två månader. Antar att det fortfarande söks folk med specifika kunskaper, han är maskiningenjör.

Poxeman
2009-06-27, 16:04
Förresten, är det någon som vet hur det funkar med LAS och studielediga?

Jag är inne och jobbar nu under sommaren på SKF där jag varit anställd i åtta år, är dock studieledig och icke fackansluten. Ryker jag först tror ni?
(Det snackas mkt om varsel på jobbet nu fast inget är klart)

Kebab-Arne
2009-06-27, 17:01
Jobbar som lastbilschaufför i sommar. Åkeriet jag kör för har lika mycket gods att köra som i vanliga fall. Här märks då ingen lågkonjunktur. Förvånande då det är en konjunkturkänslig bransch.

strimman
2009-06-28, 00:26
Jobbar som lastbilschaufför i sommar. Åkeriet jag kör för har lika mycket gods att köra som i vanliga fall. Här märks då ingen lågkonjunktur. Förvånande då det är en konjunkturkänslig bransch.


Samma för oss inom anläggning. Vi passar på att expandera och nyanställa nu när det finns en del bra manskap att få tag på. Vi har hur mycket som helst att göra. Men visst märks det på en del företag att dom är försiktiga och inte vågar satsa längre, samt att många maskiner står stilla alternativt är till salu, men det är nog inte inte enbart konjunkturen som är skäl till det.

Cilia
2009-06-28, 10:16
Hela min familj har klarat sig sjukt bra i denna "finanskris". Men jag tror alla jobbat inom yrken som inte drabbats alls, eller så är det tur, jag har ingen uppfattning om vilka yrken som är bra just nu, Ekonomi, bokföring/redovisning - Det tar lika lång tid att redovisa 1 krona som det tar att redovisa 1 miljard?
Du bor i Stockholm, bor resten av din familj också här? Stockholm har ännu inte drabbats särskilt hårt av krisen. Men det börjar komma, frågan är om det slår till eller om det hinner vända innan. De branscher som drabbats hårdast är tillverkningsindustrin och där är vi inte så stora.



Det tar lika lång tid att redovisa 1 krona som det tar att redovisa 1 miljard?
Har du någon kunskap om bokföring?


Förresten, är det någon som vet hur det funkar med LAS och studielediga?

Jag är inne och jobbar nu under sommaren på SKF där jag varit anställd i åtta år, är dock studieledig och icke fackansluten. Ryker jag först tror ni?
(Det snackas mkt om varsel på jobbet nu fast inget är klart)
LAS gäller men LAS gäller bara om inget annat förhandlas fram mellan parterna. Facket ser inte alltid som sitt intresse att försvara icke medlemar så det finns en risk att du ryker om dom bestämmer sig för en annan turordning.

jakke
2009-06-29, 11:26
Fast frågan är hur bra han är egentligen, eftersom han påstår att Oracle är skit. ;)

haha. Jag har bara sagt att allt inte är så bra med Oracle. Våga tänk kritiskt.

Ps. jag har lite nyskrivna databaspacket för en oracle db som du kan få se :naughty::naughty:

Ape3
2009-06-29, 13:56
Lärare är skräp just nu. Dyker upp en del lärarlyft-6-månadersvikariat men inget som passar in på mina ämnen.

Hade man varit matematiklärare hade man kunnat välja och vraka. Det gäller högstadium som gymnasium.
Framåt i tiden ser det inte ljust ut. Finanskrisen har nåt kommunerna som kommer att spara in på lärare. Det kommer att dras ner mer än det satsas.

För min egen del står det just nu mellan att fortsätta som tidigare som väktare (behovsanställd) och sen vikariera lite när man känner att man orkar eller att läsa till ämne. Under våren har jag haft ett vikariat på en högstadieskola. Känns surt att det inte finns jobb då arbetet var hur kul som helst, dock jävligt mycket stress och ligga vaken på natten på grund av arbetet.

Rockhard
2009-06-29, 14:01
Har försvunnit 2 här. Från 18 till 16 tror jag det blir.

Sparven från Minsk
2009-06-29, 18:34
Får hålla tummarna att vinden vänder snart. Sverige måste ju gå runt, så jobb kommer det då att finnas i framtiden med ;)

Jense
2009-06-29, 21:57
Finns jobb för alla som vill jobba.

givetvis, men att flytta och göra förlustaffär vid lägenhets/husförsäljning alt hyra ut lägenheten för att skaffa ny i en annan del av landet för att stå och suga i någon masonitfabrik är bara att sänka sin livskvalité till en lägre grad än att vara arbetslös hemma. Givetvis fungerar det för vissa, men för den stora massan är det absolut otänkbart. Ännu värre blir det för barnfamiljer osv, förhoppningsvis har den ena i förhållandet kvar sitt jobb.

Min flickvän blev av med jobbet i december och har ännu inte hittat något. Inte heller någon av de andra 24 som fick gå, enl facket som håller kontakt med de varslade.

Så lite tuffare är det nog nu jämfört med för 1-2 år sedan.

überstarken
2009-06-29, 23:01
Jag har inte blivit av med jobbet men har några kompisar som blivit, jag känner mig inte det minsta hotad eftersom de på mitt jobb fullkomligen skriker efter arbetskraft. Jobb finns till de flesta som har ork att utbilda sig anser jag!

the_PL_man
2009-06-29, 23:13
Jag har inte blivit av med jobbet men har några kompisar som blivit, jag känner mig inte det minsta hotad eftersom de på mitt jobb fullkomligen skriker efter arbetskraft. Jobb finns till de flesta som har ork att utbilda sig anser jag!

Törs man fråga vilken typ av jobb det är sådan efterfrågan på ?

überstarken
2009-06-29, 23:52
Törs man fråga vilken typ av jobb det är sådan efterfrågan på ?

Kontrollrumspersonal på Ringhals kärnkraftverk, det är det jag jobbar som, med titeln: "Stationstekniker". De anställer 30-40 nya stt'er per år och det lär fortsätta så ett bra tag till då man ska bemanna upp skiftlagen väldigt mycket framöver. Ringhals för övrigt anställer ganska många med, jag vet inte exakt hur många men det handlar om hundratal per år iallafall. Så är du intresserad av process/energi/teknik och orädd för stort ansvar så finns det en högskoleutbildning i process och energi på campus i Varberg/Borås som är på två år och som oftast resulterar i jobb på Ringhals för de som vill.

1911
2009-06-30, 03:25
Arbetslösheten har ju ej kommit än. Det enda som har skett hittils är att börsen har gått ner. 2010 kommer det börja märkas desto mer. Början av 2011 är väl då man först kan se en större återhämtning komma (och märka, ej bara på börssiffrorna).

Om nu alla analyserare får rätt. De varkar ju ganska eniga åtminstone.

Cilia
2009-06-30, 09:21
Arbetslösheten har ju ej kommit än. Det enda som har skett hittils är att börsen har gått ner. 2010 kommer det börja märkas desto mer. Början av 2011 är väl då man först kan se en större återhämtning komma (och märka, ej bara på börssiffrorna).

Om nu alla analyserare får rätt. De varkar ju ganska eniga åtminstone.
inte? Har du koll på dom regionala skillnaderna? Finns det någon koppling i din analys till att skatteintäkter har minskat drastiskt 2009?

jakke
2009-06-30, 10:04
Arbetslösheten har ju ej kommit än. Det enda som har skett hittils är att börsen har gått ner. 2010 kommer det börja märkas desto mer. Början av 2011 är väl då man först kan se en större återhämtning komma (och märka, ej bara på börssiffrorna).

Om nu alla analyserare får rätt. De varkar ju ganska eniga åtminstone.

Du har fel. Det experterna säger är att den inte har peakat än.

Själv fick jag just förlängt 1månad. Passar mig utmärkt eftersom juli måste vara den sämsta månaden att söka jobb.

Ignatius72
2009-06-30, 10:27
Min flickvän blev av med jobbet i december och har ännu inte hittat något. Inte heller någon av de andra 24 som fick gå, enl facket som håller kontakt med de varslade.

Så lite tuffare är det nog nu jämfört med för 1-2 år sedan.

Vad jobbade hon med?

The_RobRoy
2009-07-23, 10:08
Bumpar med lite statistik:

Arbetslösheten var 9,8 procent i juni, upp från 9,0 procent i maj, icke säsongsrensat, enligt SCB:s Arbetskraftsundersökning.

Antalet sysselsatta personer sjönk med 79.000 personer justerat för avrundningar till 4,607 miljoner i juni, jämfört med samma månad 2008. Förändringen är statistiskt säkerställd.

Antalet arbetslösa uppgick i juni till 503.000 personer. Av dessa var 117.000 heltidsstuderande som sökt arbete.

Ungdomsarbetslösheten 15-24 år var 29,7 procent eller 241.000 personer, vilket innebär en oförändrad nivå jämfört med i juni 2008.

jakke
2009-07-23, 10:14
Bumpar med lite statistik:

Arbetslösheten var 9,8 procent i juni, upp från 9,0 procent i maj, icke säsongsrensat, enligt SCB:s Arbetskraftsundersökning.

Antalet sysselsatta personer sjönk med 79.000 personer justerat för avrundningar till 4,607 miljoner i juni, jämfört med samma månad 2008. Förändringen är statistiskt säkerställd.

Antalet arbetslösa uppgick i juni till 503.000 personer. Av dessa var 117.000 heltidsstuderande som sökt arbete.

Ungdomsarbetslösheten 15-24 år var 29,7 procent eller 241.000 personer, vilket innebär en oförändrad nivå jämfört med i juni 2008.
Tack, börjar bli dags för mig att tatag i detta. Känns lite tråkigt att jag tvingas omvärdera vilken sorts jobb jag ska söka =(

Granatgiraffen
2009-07-23, 10:20
Bumpar med lite statistik:

Arbetslösheten var 9,8 procent i juni, upp från 9,0 procent i maj, icke säsongsrensat, enligt SCB:s Arbetskraftsundersökning.

Antalet sysselsatta personer sjönk med 79.000 personer justerat för avrundningar till 4,607 miljoner i juni, jämfört med samma månad 2008. Förändringen är statistiskt säkerställd.

Antalet arbetslösa uppgick i juni till 503.000 personer. Av dessa var 117.000 heltidsstuderande som sökt arbete.

Ungdomsarbetslösheten 15-24 år var 29,7 procent eller 241.000 personer, vilket innebär en oförändrad nivå jämfört med i juni 2008.

Tycker det skulle vara roligare att veta mellan 18(19?)-25 eller så. Från 15? Bra losers som tar fram den statistiken.

The_RobRoy
2009-07-23, 10:28
Tycker det skulle vara roligare att veta mellan 18(19?)-25 eller så. Från 15? Bra losers som tar fram den statistiken.

Jag skulle gissa på att det beror på att allmän skolplikt gäller till 15 år. Därefter valfritt. Alla ungdomar som är inskrivna på gymnasiet är alltså inte med i statistiken. Utan de som är 15-18 i statistiken är de som hoppat av gymnasiet och då borde dom vara med, eller?

shut teh face
2009-07-23, 10:43
Tack, börjar bli dags för mig att tatag i detta. Känns lite tråkigt att jag tvingas omvärdera vilken sorts jobb jag ska söka =(
Alla konsultfirmor skriker ju efter arbetare, kanske inte inom utveckling men iaf dba'er. Vad exakt är du utbildad till och vad kan du?

shut teh face
2009-07-23, 10:49
Ontopic: Jag får se i höst hur det ser ut för mig arbetsmässigt, men även om det skiter sig totalt så bryr jag mig inte så mycket. Visst är det trevligt med pengar men jag klarar mig bra på csn och jag tycker om att studera. Men ja, vore ju trevligt med fast anställning.

Asdf
2009-07-23, 11:08
Tycker det är fascinerande att kusiner jag har är förvånade över den höga arbetslösheten i Sverige. Nere i Polen har jag blivit erbjuden ett flertal anställningsintervjuer inom life science för div olika läkemedelsföretag. Direktanställd dessutom, jag frågade dem ifall de har många bemanningsföretag, de förstod inte vad jag pratade om

Tror starkt på att div politisk intervention och avgifter är anledningen till att Sverige kommer ligga efter EU snittet :/

jakke
2009-07-23, 11:16
Alla konsultfirmor skriker ju efter arbetare, kanske inte inom utveckling men iaf dba'er. Vad exakt är du utbildad till och vad kan du?

Det där stämmer inte riktigt längre. Det finns en enorm återhållsamhet på investeringar just nu. Dessutom är prispressen på nya projekt helt enorm. När marginalerna sjunker så sjunker också viljan hos företagen att anställa oerfaren personal

Granatgiraffen
2009-07-23, 11:58
Jag skulle gissa på att det beror på att allmän skolplikt gäller till 15 år. Därefter valfritt. Alla ungdomar som är inskrivna på gymnasiet är alltså inte med i statistiken. Utan de som är 15-18 i statistiken är de som hoppat av gymnasiet och då borde dom vara med, eller?

Ja jo det låter visserligen logiskt. Men vem anställer en 15åring :)

MasterChief
2009-09-10, 16:12
Vilken vecka det har varit. Sedan torsdags förra veckan har jag blivit erbjuden tre jobb. Sista 3 veckorna har jag varit på 9 intervjuer och gjort flera jobbiga tester. Eftersom jag redan har jobb så har det trots allt varit roligt.

Jag blev erbjuden ett ekonomichefsjobb, och två som Business Controller. Nu valde jag Controllerjobbet eftersom det kändes så rätt på alla plan.

Så idag är fest. :)

Versus
2009-09-10, 16:22
Grattis MasterChief!

Själv blev jag fastanställd igen efter att ha gått som från fast till timanställd en tid. Det är skönt :)

David Brent
2009-09-10, 16:29
Vilken vecka det har varit. Sedan torsdags förra veckan har jag blivit erbjuden tre jobb. Sista 3 veckorna har jag varit på 9 intervjuer och gjort flera jobbiga tester. Eftersom jag redan har jobb så har det trots allt varit roligt.

Jag blev erbjuden ett ekonomichefsjobb, och två som Business Controller. Nu valde jag Controllerjobbet eftersom det kändes så rätt på alla plan.

Så idag är fest. :)

Grattis!

skaparn
2009-09-10, 16:32
Vilken vecka det har varit. Sedan torsdags förra veckan har jag blivit erbjuden tre jobb. Sista 3 veckorna har jag varit på 9 intervjuer och gjort flera jobbiga tester. Eftersom jag redan har jobb så har det trots allt varit roligt.

Jag blev erbjuden ett ekonomichefsjobb, och två som Business Controller. Nu valde jag Controllerjobbet eftersom det kändes så rätt på alla plan.

Så idag är fest. :)

Man får lov att gratulera! Kul som fanken.

jakke
2009-09-10, 16:32
Fortfarande arbetslös. Det börjar ta på psyket att gå hemma, lite av en ond spiral. Snart måste jag börja överväga sådant som jag aldrig innan kunnat tänka mig att jobba med =(.

MasterChief
2009-09-10, 16:33
Grattis MasterChief!

Själv blev jag fastanställd igen efter att ha gått som från fast till timanställd en tid. Det är skönt :)

Grattis!

Tack! Det har varit en riktigt påfrestande vecka eftersom jag var tvungen att få återkomma med besked till två av arbetsgivarna (vilket tär på förtroendekapitalet) eftersom jag väntade in svar från det jobb jag helst ville ha.

Grattis själv Versus!

coxie
2009-09-10, 16:33
Vilken vecka det har varit. Sedan torsdags förra veckan har jag blivit erbjuden tre jobb. Sista 3 veckorna har jag varit på 9 intervjuer och gjort flera jobbiga tester. Eftersom jag redan har jobb så har det trots allt varit roligt.

Jag blev erbjuden ett ekonomichefsjobb, och två som Business Controller. Nu valde jag Controllerjobbet eftersom det kändes så rätt på alla plan.

Så idag är fest. :)

Grattis!

Ska du fira med en ny cykel?

MasterChief
2009-09-10, 16:34
Man får lov att gratulera! Kul som fanken.

Tack!

Fortfarande arbetslös. Det börjar ta på psyket att gå hemma, lite av en ond spiral. Snart måste jag börja överväga sådant som jag aldrig innan kunnat tänka mig att jobba med =(.

Hoppas det ordnar upp sig snart!

jakke
2009-09-10, 16:37
Tack!



Hoppas det ordnar upp sig snart!

jo jag också. MItt halvårserfarenhet står sig inte speciellt högt när kraven på alla intressanta jobb brukar vara 2+år.

Grattis till dig!

MasterChief
2009-09-10, 16:38
Grattis!

Ska du fira med en ny cykel?

Tack!

Ja, det blir nog en vettig pendlarcykel. Racer i all ära men på mitt nuvarande jobb tar det 2h tur och retur och då är det befogat. Det nya jobbet tar det 35min tur och retur och en bra MTB skulle passa bättre.

Min gamla Cannondale går i pension och får se fram emot en skön ålderdom.

Frantic
2009-09-10, 16:42
Mycket grattis mästerchefen!


På arbetsmarknaden för brandmän så ser det kolsvart ut. Det finns i princip inga jobb i hela Sverige samtidigt som skolorna spottar ut drivor med elever varje termin. Det är snarare så att de flesta räddningstjänster skär ner och säger upp folk. Mycket mycket synd och därför sticker jag till Röda Havet och snorklar och dyker till nästa sommar. Med lite tur kan jag då få tag på ett nytt sommarvikariat någonstanns i vårt avlånga land.

The_RobRoy
2009-09-10, 17:00
Grattis Masterchief!

Mycket påökt? :)

Baan
2009-09-10, 17:16
Grattis Masterchief!

Mycket påökt? :)

+40 minst.

Tabbe
2009-09-10, 17:20
Har bytt jobb 3 ggr under 1,5 år bara för skojs skull, nu hittade jag ett jag gillade och stannar nog ett tag, iaf tills ja börjar plugga.

Inte märkt nåt om att det är svårt att få jobb.

MasterChief
2009-09-10, 17:29
Grattis Masterchief!

Mycket påökt? :)

Ja, ca 30% faktiskt. Var lite tuffare i denna förhandling, vilket jag haft svårt för förut. Prata lön är fan inte kul.

The_RobRoy
2009-09-10, 18:21
Ja, ca 30% faktiskt. Var lite tuffare i denna förhandling, vilket jag haft svårt för förut. Prata lön är fan inte kul.

Bra! Det är klurigt och ingen rättvisa finns det heller att h*n som jobbar bäst får mest. Har lyckats tala för mig själv riktigt bra faktiskt och är stolt över det, men det är tufft.

Ica Lady
2009-09-10, 18:56
Har ni blivit av med jobbet?
Känner ni någon som blivit av med jobbet?
Är ni oroliga att bli av med jobbet och kan ni isåfall få tag på ett nytt jobb?
Hur är stämningen på erat företag?

Kommer att bli det om ca 1 månad *cry*
Japp, nästan alla av mina gamla arbetskamrater, firman läggs ned
Nytt jobb är inte det lättaste i nuläget, massor med sökande överallt, speciellt till assistenttjänster inom ekonomi och administration som jag söker *gah!*
Dyster stämning, verkligen. För jävligt!

skaparn
2009-09-10, 19:18
+40 minst.

Jag tror man kallar dem 40+. Nästa köttberg.

Baan
2009-09-10, 19:20
Jag tror man kallar dem 40+. Nästa köttberg.

Jag kände på mig att något var fel. :/

JJ
2009-09-10, 19:22
Tack!

Ja, det blir nog en vettig pendlarcykel. Racer i all ära men på mitt nuvarande jobb tar det 2h tur och retur och då är det befogat. Det nya jobbet tar det 35min tur och retur och en bra MTB skulle passa bättre.

Min gamla Cannondale går i pension och får se fram emot en skön ålderdom.

Kul, det här måste du fira med en Cannondale Flash Carbon Ultimate.

mij82
2009-09-10, 19:22
Mycket grattis mästerchefen!


På arbetsmarknaden för brandmän så ser det kolsvart ut. Det finns i princip inga jobb i hela Sverige samtidigt som skolorna spottar ut drivor med elever varje termin. Det är snarare så att de flesta räddningstjänster skär ner och säger upp folk. Mycket mycket synd och därför sticker jag till Röda Havet och snorklar och dyker till nästa sommar. Med lite tur kan jag då få tag på ett nytt sommarvikariat någonstanns i vårt avlånga land.

Jasså, du har också märkt av detta, skönt att man inte är ensam. *gah!*

The_RobRoy
2009-09-10, 19:25
Jag tror man kallar dem 40+. Nästa köttberg.

Fattar inte ingenting, Är Chiefen 40+ eller tjänar han 40+? :)

Baan
2009-09-10, 19:27
Fattar inte ingenting, Är Chiefen 40+ eller tjänar han 40+? :)

Det handlar om korv med bröd och protte. Kom in i matchen!

skaparn
2009-09-10, 19:28
Fattar inte ingenting, Är Chiefen 40+ eller tjänar han 40+? :)

Jag tänkte att referensen till köttberg skulle göra detta tydligt. Men det klart, på kolo tänker man ju nästan alltid på mig när det talas om köttberg. Väger man 125 på 174 centimeter kommer det sticka ut kött lite överallt. Nämligen.

skaparn
2009-09-10, 19:29
Kul, det här måste du fira med en Cannondale Flash Carbon Ultimate.

Allt annat vore respektlöst mot den nya arbetsgivaren.

The_RobRoy
2009-09-10, 19:31
Jag tänkte att referensen till köttberg skulle göra detta tydligt. Men det klart, på kolo tänker man ju nästan alltid på mig när det talas om köttberg. Väger man 125 på 174 centimeter kommer det sticka ut kött lite överallt. Nämligen.

Men Masterchief är väl inte sååå gammal.. :confused:

skaparn
2009-09-10, 19:34
Men Masterchief är väl inte sååå gammal.. :confused:

Låt inte fasader lura dig. Att han är snygg och fräsch beror på en sträng diet av yougurth och mormorsaft.

MasterChief
2009-09-10, 20:02
Låt inte fasader lura dig. Att han är snygg och fräsch beror på en sträng diet av yougurth och mormorsaft.

Jo, så är det. Och palt.


Jag är närmare 35 är 40.

skaparn
2009-09-10, 20:12
Jag är närmare 35 är 40.

Poll!

shut teh face
2009-09-10, 20:32
Grattis Mäster. Nu kanske du har råd att köpa någon annan bil än Ford Ka.

MasterChief
2009-09-10, 20:52
Grattis Mäster. Nu kanske du har råd att köpa någon annan bil än Ford Ka.

Nä, jag pimpade den istället.

http://www.digimods.co.uk/images/Virtualcarimages/cars/fordkavan.jpg