handdator

Visa fullständig version : Ökat 10kg i kroppsvikt på två månader


Black Star Abyss
2008-10-28, 20:18
Och undrar om det är negativt ur hälsoaspekt eller om jag bara kan köra på? Vet inte hur det fungerar med högt blodtryck, förtätningar i blodkärl osv. Ska jag se över kosten eller är det bara fortsätta? Inser själv att det är onödigt högt tempo men nu bör det ju mattas av eftersom energibehovet borde öka eftersom jag väger 10kg mer än när jag började 1 september.

Handcuff
2008-10-28, 20:20
Första tiden ökar man som tusan...massa vatten och glykogen ska in i musklerna. Om en månad till kanske du inte ökat nåt alls...

Så - ta det lungt.

EDIT - Du var väl rätt tunn dessutom? Då är det inget konstigt att du gått upp en del i vikt om du börjat äta.

Eddie Vedder
2008-10-28, 20:23
Att gå upp i vikt är (för en frisk individ) ohälsosamt ja. Man kan alltid leva mer eller mindre hälsosamt sett till träning, kost, stress etc. etc. men viktökningen som enskild faktor ÄR negativ för hälsan. Ju snabbare och ju fler kilon desto större påverkan.

Det är självklart en mer hälsosam livsstil att göra det i kombination med ett fysiskt aktivt liv och en i övrigt hälsosam livsstil men faktum kvarstår att just kroppsutvecklingen som sådan och stadigt kaloriöverskott ÄR olämpligt ur hälsosynpunkt. Sedan är det ju upp till dig hur passmycket/snabbt du vill öka och upplevda fördelar med mer styrka och muskler måste ju ställas mot potentiella nackdelar.

Black Star Abyss
2008-10-28, 20:23
Japp jag är ganska tunn fortfarande så mycket är nog vatten och glykogen. Misstänkte precis som du skriver att man ökar fort i början tills musklerna och kroppen är mättade på glykogen och vätska, det är säkert nu som den "riktiga" ökningen börjar för jag har stått stilla i vikt i en vecka nu. Hoppas på att gå upp iaf 2kg i månaden nu och sedan deffa när jag uppnått 90 eller 95 för att se hur mycket som var muskelmassa.

Black Star Abyss
2008-10-28, 20:25
Att gå upp i vikt är ohälsosamt ja. Man kan alltid leva mer eller mindre hälsosamt sett till träning, kost, stress etc. etc. men viktökningen som enskild faktor ÄR negativ för hälsan. Ju snabbare och ju fler kilon desto större påverkan.

Det är självklart en mer hälsosam livsstil att göra det i kombination med ett fysiskt aktivt liv och en i övrigt hälsosam livsstil men faktum kvarstår att just kroppsutvecklingen som sådan och stadigt kaloriöverskott ÄR olämpligt ur hälsosynpunkt. Sedan är det ju upp till dig hur passmycket/snabbt du vill öka och upplevda fördelar med mer styrka och muskler måste ju ställas mot potentiella nackdelar.

Jo jag bör ta mig en funderare. Det jag är orolig för är blodtrycket som verkar ha gått upp rätt friskt. Legat på 130-135 på tre blodtrycksmätningar nu. Fast visst är det trist att kroppen vill vara så smal som möjligt. Jag tycker inte om att vara smal, har av naturen väldigt gänglig kropp med smala armar och ben.

Tolkia
2008-10-28, 20:37
Det är väl tveksamt om man binder tio kilo vatten och glykogen. Jag tror att du helt enkelt bulkar för fort och därmed tjockar på dig mer än du behöver och vill. Kroppen är VÄLDIGT bra på att bättra på fettreserverna.

Handcuff
2008-10-28, 20:38
Det är väl tveksamt om man binder tio kilo vatten och glykogen. Jag tror att du helt enkelt bulkar för fort och därmed tjockar på dig mer än du behöver och vill. Kroppen är VÄLDIGT bra på att bättra på fettreserverna.

Säkert flera kg i vart fall. Sen lär ju tarmar osv vara fullare hela tiden då man kommer igång och äter mer än tidigare.

Kischen
2008-10-28, 20:38
har av naturen väldigt gänglig kropp med smala armar och ben.

Eller så har du alltid ätit relativt lite.

Eddie Vedder
2008-10-28, 20:54
Säkert flera kg i vart fall. Sen lär ju tarmar osv vara fullare hela tiden då man kommer igång och äter mer än tidigare.

Ja men den typen av viktfluktuationer du pratar om nu är ju den man ofta ser inom första veckan t.ex. Nu pratar vi ändå om två månader vilket ändå kan ses som tillräckligt lång tid för att den vikten skall stabilisera sig.

Måhända att två-tre kg kan härledas till det du (helt korrekt) syftar på. Om den vikten då kom första veckan innebär det ju fortfarande runt 8kg på ca 7 veckor vilket är en hel del även det skulle jag säga.

Sverker
2008-10-29, 07:13
Ditt hjärta lär få arbeta rätt rejält med att förse den nya kroppsmassan med blod. Jag kan tänka mig att du borde låta hjärtat komma ikapp resten av kroppen. Det är en muskel precis som de andra och den har precis fått en massa extra jobb att komma ikapp.

Tränar du regelbundet så kommer säkert blodtrycket att anpassa sig på en bättre/lägre nivå.

Ta det lite lungt med viktökningen nu några månader så löser sig säkert det mesta.

z_bumbi
2008-10-29, 08:21
Vad är att vara tunn dvs längd och kroppsvikt?

a2thedmc
2008-10-29, 10:52
Hej! Jag kanske kan få låna tråden för en snabbis!

Jag har precis börjat gymma för första gången i mitt liv, och jag inledde detta med en bulk. Jag började för 3 veckor sedan och har gått upp från 72,5 till 81kg. Jag har knappt rört på mig förutom 1h om dagen extremt hårt gym pass med låga reps så mycket jag bara kan lyfta. Bortsett från det passet jag kör ungefär en gång i veckan där jag drainar musklerna genom att köra max 5 reps följt av medium 5 reps och avsluta med lightweight 5 reps x sets för att chocka musklerna.

Under den timmen svettas jag otroligt mycket, fast jag inte kör någon som helst kardio. ( Här menar jag inte passet som jag chockar musklerna för där är det väl ganska öppenbart att jag lär svettas )

Jag har kvar massa gainer, som jag för närvarande sätter i mig en på natten en på kvällen och två proteinshakes som mellanmål. Jag äter krealkyn, och tar shotgun vpx innan träning. Tycker ni jag ska fortsätta min bulk till 90 kg? Eller ska jag pausa och deffa ner för att se vad som har hänt?

Eddie Vedder
2008-10-29, 11:02
Tycker ni jag ska fortsätta min bulk till 90 kg? Eller ska jag pausa och deffa ner för att se vad som har hänt?

Det kan du nog göra men sakta ner och sluta FÖR GUDS SKULL att dricka gainers mitt i natten!

Ta din gainer runt träning och inte annars, utöver det räcker ju proteindrink som mellanmål. Och med den viktuppgången känns inte ens det sådär jättenödvändigt eftersom matintaget lär vara energirikt så det räcker.

Jobbar du natt eller så? Då finns fortfarande klokare val av mellanmål än gainer.

Black Star Abyss
2008-10-29, 15:38
Vad är att vara tunn dvs längd och kroppsvikt?

~180-182cm 80kg. Jag vet att det låter mycket men jag har fortfarande väldigt smala armar och ben. Ska ta nya bilder till nyår med digitalkamera och lägga in i journalen. Äger ingen kamer själv.

Det är väl tveksamt om man binder tio kilo vatten och glykogen. Jag tror att du helt enkelt bulkar för fort och därmed tjockar på dig mer än du behöver och vill. Kroppen är VÄLDIGT bra på att bättra på fettreserverna.

Ja, jag antar att jag överskattade mitt energibehov när jag gjorde uträkningen. Såsmåningom ska man ju minska på fettet och då ska jag ta det lugnare med viktuppgången sen flör att inte lägga på mig onödigt.

z_bumbi
2008-10-29, 16:09
Jag ser inga större risker med att fortsätta äta som du har gjort fram tills idag kalorimässigt och gissningsvis ligger du redan på ett lagom tempo för att öka i en rimlig takt. Märker du att du ökar snabbare än du tänkt dig kan du bromsa men jag tvivlar på att det kommer att behövas.

a2thedmc
2008-10-30, 11:56
Jobbar du natt eller så? Då finns fortfarande klokare val av mellanmål än gainer.[/QUOTE]

Nej jag jobbar 0800-1700, kontorsjobb = sitta still 85% av tiden

Gainer tar jag som frukost och kvällsmat kan man säga sedan tar jag proteinshakes 2ggr om dagen, säg såhär något kanske:

07:15 - Gainer+Frukost
10:00 - Proteinshake+frukt/macka
12:30 - Lunch
15:00 - Proteinshake+Frukt och eller macka
19:00 - Största matintaget på dagen dubbla portioner oftast tonfisk+keso+pasta
22:30 - Kvällsgainer

Jag kan inte säga att jag blivit mycket tjockare men jag har blivit markant större på den här perioden rätt jämnt fördelat! undrar dock hur mycket vätska det är som spökar. Jag dricker nämligen otroliga mängder vatten, blir törstig hela tiden! *flex*