handdator

Visa fullständig version : Kan svenskar inte trafikreglerna?


Bubban
2008-10-28, 17:01
Idag när jag var påväg till gymmet, på cykel, var jag tvungen att korsa en rondell och vilket resulterade i att en medelåldersgubbe var tvungen att tvärnita precis framför mig eftersom han var för upptagen med att räkna sina rynkor i ansiktet mha. backspegeln som apparelj istället för att titta på trafiken. Jag stannade framför honom och pekade på "lämnaföreträde-skylten" (triangeln), varvid han vevade ner sin ruta och skrek "Det gäller inte för cyklister!", jag svarade "Läs din regelbok gubbjävel!" och cyklade vidare för att köra ett rygg/bicepspass, som för övrigt var riktigt mysigt. *flex*


Han hade väl fel? Eller?
*grr27*

Alexlindgren
2008-10-28, 17:03
Om du någongång har kört bil i Stockholm så förstår du nog mannens ilska mot cyklister. Den är precis likadan som min när man kör i stan och cyklisterna inte tar hänsyn till någonting utan kör kors och tvärs i sina jävla "cykelfiler".

Men i detta fall hade du rätt.

Trance
2008-10-28, 17:05
Innan man klagar på svenskar i trafiken så bör man åka på studiebesök till valfritt land söder om Tyskland.

Miiix
2008-10-28, 17:12
Innan man klagar på svenskar i trafiken så bör man åka på studiebesök till valfritt land söder om Tyskland.

:D

5IBIz2D-Mcw

RjrEQaG5jPM

Nitrometan
2008-10-28, 17:16
Innan man klagar på svenskar i trafiken så bör man åka på studiebesök till valfritt land söder om Tyskland.
Schweiz ligger söder om Tyskland. De kan köra bil. I Schweiz är det "ordnung ins Trafik".

Men i princip har du såklart rätt.

Trance
2008-10-28, 17:18
Schweiz ligger söder om Tyskland. De kan köra bil. I Schweiz är det "ordnung ins Trafik".

Men i princip har du såklart rätt.

Ja, jag tänker mer på stackars turisten som kör i Spanien, Grekland eller kanske..Paris:

Barnen skriker att pappa skall titta på triumfbågen. Frun ger "hjälpsamma" tips om att han borde svängt och far är fast i rondellen.

O0Is7_qdJUA

Baan
2008-10-28, 17:21
Ja, jag tänker mer på stackars turisten som kör i Spanien, Grekland eller kanske..Paris:

Barnen skriker att pappa skall titta på triumfbågen. Frun ger "hjälpsamma" tips om att han borde svängt och far är fast i rondellen.


Även Tyskland kan vara problematiskt tror jag, kanske inte för dålig trafikvett direkt, utan mer för att det är lite högre tempo än här. Tänker mest på Autobahn.

bertbert
2008-10-28, 17:25
Även Tyskland kan vara problematiskt tror jag, kanske inte för dålig trafikvett direkt, utan mer för att det är lite högre tempo än här. Tänker mest på Autobahn.

Tyskarna har koll på läget. Om ändå skåningarna kunde ha samma trafikvett. De har de inte.

Tycker för övrigt stockholmarna är hjälpsammare i trafiken än skåningarna. Men det kanske beror på att de på något sätt detekterar att jag är skåning och kastar sig ner i diket...

Ja, du hade rätt. Gubbdjäveln har väjningsplikt.

xeym
2008-10-28, 17:26
Nån självbevarelse drift borde ju du som cyklist ha även om han är väjning skyldig så borde du ju titta efter å inte cykla framför bilen, om du ser att han inte ser dig. Var glad att du inte är död.

Nordenator
2008-10-28, 17:26
Ja, jag tänker mer på stackars turisten som kör i Spanien, Grekland eller kanske..Paris:

Barnen skriker att pappa skall titta på triumfbågen. Frun ger "hjälpsamma" tips om att han borde svängt och far är fast i rondellen.

Italien, Frankrike, Grekland, Spanien.. länder där jag vet att folk kör som arslen i alla fall. Det är fri parkering i stort sett också överallt (På sätt och vis). Ingen bryr sig om trafikreglerna, så man kan parkera mitt på gatan om man så behagar. Fortkörning är väl nästan obligatoriskt, också.

I Sverige kör många som arslen, och värst är helgen då alla idioter som inte behärskar att köra ett fordon plötsligt ska ut på vägen - men det är fortfarande milt jämfört med ovan nämnda nationer.

Gubbar med mössor är de värsta i trafiken, enligt mina observationer, tätt följt av medelålders kvinnor med mobiltelefoner i en hand. :P

mini
2008-10-28, 18:17
Nej, svenskar kan inte trafikreglerna.
Tråd låst.




Du är förresten väl också trafikant och skyldig att kunna reglerna?

ManuelIT
2008-10-28, 20:25
Tyska innerstadsvägar och trafikanter är väl halvt galna de med. Kanske inte lika galet som på videosarna ovanför, men att komma från Sverige och sedan hamna i en taxi en fredagskväll i Leipzeig var en kalldusch...

shadowfire
2008-10-28, 20:33
:D

hahhaha, wtf... den första var ju heeeeeeelt galen.

Tolkia
2008-10-28, 20:39
... att komma från Sverige och sedan hamna i en taxi en fredagskväll i Leipzeig var en kalldusch...
Att komma från Sverige och försöka gå över en trefilig väg i Leipzig var en kalldusch. Vi höll på att få tårna avkörda innan vi lärde oss. :Virro

MasterChief
2008-10-28, 20:54
Italien, Frankrike, Grekland, Spanien.. länder där jag vet att folk kör som arslen i alla fall. Det är fri parkering i stort sett också överallt (På sätt och vis). Ingen bryr sig om trafikreglerna, så man kan parkera mitt på gatan om man så behagar. Fortkörning är väl nästan obligatoriskt, också.

I Sverige kör många som arslen, och värst är helgen då alla idioter som inte behärskar att köra ett fordon plötsligt ska ut på vägen - men det är fortfarande milt jämfört med ovan nämnda nationer.



De kör som gudar jämfört med Egypten. När jag var där med jobbet så tog jag en taxi som skulle upp på motorvägen. Men efter ett tag så började det stocka sig och bli långa köer. Då gjorde han en u-sväng och körde vidare mot trafiken (i vägrenen). I Egypten har man ingen avskiljare på motorvägarna. Jag blev helt stum. Vad fan säger man? Sen tittade jag bakåt och såg att flera andra följde hans exempel, bland annat en stor jävla buss. Efter ett tag så svängde han rakt ut åt höger. Problemet var bara att det var ingen väg som gick till höger. Det var platt och torr mark. Men han tog tydligen sikte på en mindre väg och när vi kom fram så var den lugn så färden mot hotellet kunde fortsätta :-/

Nordenator
2008-10-28, 21:02
De kör som gudar jämfört med Egypten. När jag var där med jobbet så tog jag en taxi som skulle upp på motorvägen. Men efter ett tag så började det stocka sig och bli långa köer. Då gjorde han en u-sväng och körde vidare mot trafiken (i vägrenen). I Egypten har man ingen avskiljare på motorvägarna. Jag blev helt stum. Vad fan säger man? Sen tittade jag bakåt och såg att flera andra följde hans exempel, bland annat en stor jävla buss. Efter ett tag så svängde han rakt ut åt höger. Problemet var bara att det var ingen väg som gick till höger. Det var platt och torr mark. Men han tog tydligen sikte på en mindre väg och när vi kom fram så var den lugn så färden mot hotellet kunde fortsätta :-/

Haha.. de tar kanske allting ett steg längre och har inofficiellt helt avskaffat trafikregler. :D Undrar om de kör med "störst kör först" också ;)

JockeKillen
2008-10-28, 21:19
Nån självbevarelse drift borde ju du som cyklist ha även om han är väjning skyldig så borde du ju titta efter å inte cykla framför bilen, om du ser att han inte ser dig. Var glad att du inte är död.

+1.


Och om man nu ska gnälla om regler, rätt och fel så bröt väl ändå du mot trafikens grundregel då du tvärt höll på din rätt och skulle först.

PowPow
2008-10-28, 21:20
Även Tyskland kan vara problematiskt tror jag, kanske inte för dålig trafikvett direkt, utan mer för att det är lite högre tempo än här. Tänker mest på Autobahn.

Jag skulle vilja påstå att det är det höga tempot som skrämmer många svenskar även i andra storstäder. New York och Barcelona t.ex. Tycker inte förarna är sämre än Svenskar. Snarare tvärt om.

------------

Traffikanterna i Miiix filmer var ju för övrigt sjukt skillade. Och undan gick det också. Tänk på det nästa gång ni sitter i ett rödljus för vänstersvängande och väntar på att högersvängande, rakt fram-körande, cyklister, gångare och bussfilen ska få rött, så det kan bli er tur att köra i några sekunder :D

Solros
2008-10-28, 21:30
Vietnam, där var trafiken sjuuuk. Såg till och med lik utmed vägen på vissa ställen.

z_bumbi
2008-10-28, 21:35
Att korsa en rondell med cykel är väl iofs inte heller helt lagligt om man nu ska diskutera trafikregler hit och dit.

Fatcan
2008-10-28, 21:37
Om du någongång har kört bil i Stockholm så förstår du nog mannens ilska mot cyklister. Den är precis likadan som min när man kör i stan och cyklisterna inte tar hänsyn till någonting utan kör kors och tvärs i sina jävla "cykelfiler".

Men i detta fall hade du rätt.

Japp, värst är när cyklister kör på övergångställen eller cykelöverfart som korsar vägen och tror att man har väjningsplikt för dom.

JockeKillen
2008-10-28, 21:42
Moralisk regel eller inte. Jag tycker fortfarande att det är lika illa att riskera olycka för att man är medveten om att personen enligt lag skall stanna som det är att tro att man har företräda mot honom (eller nja, inte riktigt lika illa men ändå). Man ska vara uppmärksam i trafiken, ser man då att någon håller på att bryta lagen och smita framför dig så stannar du och låter honom.

Baan
2008-10-28, 21:58
Jag skulle vilja påstå att det är det höga tempot som skrämmer många svenskar även i andra storstäder. New York och Barcelona t.ex. Tycker inte förarna är sämre än Svenskar. Snarare tvärt om.

------------

Traffikanterna i Miiix filmer var ju för övrigt sjukt skillade. Och undan gick det också. Tänk på det nästa gång ni sitter i ett rödljus för vänstersvängande och väntar på att högersvängande, rakt fram-körande, cyklister, gångare och bussfilen ska få rött, så det kan bli er tur att köra i några sekunder :D

Jo, det är nog tempot. Just på motorväg kan det vara lite andra saker, som att man kan köra om ganska slött här, och att man sällan ser någon som kör riktigt mycket fortare. På Autobahn känns det som det är fler som ligger bra snabbare än en själv, fastän man kanske inte direkt ligger i 110 km/h. En annan sak kanske vore att vänta sig att man alltid kör om till vänster och har dåligt uppsikt till höger när man byter fil.

Menade inte att vi är bättre förare. En mer stressig rytm kan säkert göra att man blir mer uppmärksam osv

Asdf
2009-05-27, 08:57
Det är inte meningen att man som cyklist då man korsar ett övergångställe, överfart eller rondell ska gå av och leda cykeln?

Trekker
2009-05-27, 09:02
Japp, värst är när cyklister kör på övergångställen eller cykelöverfart som korsar vägen och tror att man har väjningsplikt för dom.

Är det en cykelövergång har du faktiskt väjningsplikt för cyklister.

Berguven
2009-05-27, 09:22
Att korsa en rondell med cykel är väl iofs inte heller helt lagligt om man nu ska diskutera trafikregler hit och dit.

Jo.

Det är inte meningen att man som cyklist då man korsar ett övergångställe, överfart eller rondell ska gå av och leda cykeln?

Nej. Övergångsställen är förvisso inte direkt tänkta att användas för cyklar.

Är det en cykelövergång har du faktiskt väjningsplikt för cyklister.

Nej. Cykelöverfarten i sig ger ingen väjningsplikt.

birra_peroni
2009-05-27, 09:28
Japp, värst är när cyklister kör på övergångställen eller cykelöverfart som korsar vägen och tror att man har väjningsplikt för dom.

Fast detta fattar jag inte ändå, visst att det inte finns en lag på att man måste stanna när en cyklist sitter på hojjen, men ta hänsyn, bromsa in och låt mig ynna över med hojjen så sparar båda tid. Istället för att ja ska kliva av så att du måste stanna och sen ska jag lunka över...

Trekker
2009-05-27, 09:36
Jo.


Nej. Cykelöverfarten i sig ger ingen väjningsplikt.

Där har du faktiskt rätt, så länge den inte är bevakad, eller du precis kört ur en cirkulationplats eller genomför en sväng i korsning. Jag var lite för snabb att svara.

z_bumbi
2009-05-27, 09:54
Jo.

Vad ska en cyklist in/upp på en rondell att göra?

trane77
2009-05-27, 10:10
Trafikförordning (1998:1276) 6 Kap
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som skall färdas ut på en cykelöverfart skall ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Berguven
2009-05-27, 10:23
Vad ska en cyklist in/upp på en rondell att göra?

Mata rondellhunden?

Tryman
2009-05-27, 10:24
Vad ska en cyklist in/upp på en rondell att göra?

En cyklist får cykla i rondellen så länge han följer de trafikregler som gäller. Han räknas då som en fordonsförare.

Berguven
2009-05-27, 10:28
Där har du faktiskt rätt, så länge den inte är bevakad, eller du precis kört ur en cirkulationplats eller genomför en sväng i korsning. Jag var lite för snabb att svara.

I de flesta situationer föreligger mycket riktigt väjningsplikt av andra anledningar, men i de fall det inte gör det är det klart störigt när cyklister tar sig rätten att köra eller när bilister försöker släppa över en.

Berguven
2009-05-27, 10:30
En cyklist får cykla i rondellen så länge han följer de trafikregler som gäller. Han räknas då som en fordonsförare.

Jag tror att han förösker göra en poäng av att rondellen är den oftast upphöjda delen i mitten som är skiljd från körbanan.

z_bumbi
2009-05-27, 10:48
Mata rondellhunden?

Rätt svar. :D

Jag har för mig att jag reagerade på att trådstartaren inte tog hänsyn till den andra trafiken och dessutom refererade till trafikregler i samband med en rondell men tråden är ju ganska gammal så det kan vara något annat.

saab900
2009-05-27, 11:42
Gammal tråd, men om jag fattar TS rätt med att han korsade rondellen antar jag att han inte var inne i rondellen, utan korsade indarten eller utfarten till rondellen på en cykelöverfart. Då är det cyklistens ansvar att väja för trafik, men samtidigt bilistens ansvar att köra så sakta att cyklister kan passera utan fara, dvs att om en cyklsit bryter väjningsplikten och far rätt ut ska han rimligen hinna bromsa, såtillvida att avståndet tillåter det. Hinner han trots allt inte bromsa pga att han ser cyklisten för sent har han brustit i uppmärksamhet.

Detta gäller såtillvida cykelöverfarten inte är en upphöjd cykelbana, t ex över ett farthinder. Bilisten har då alltid väjningsplikt mot styrstångsdårar, på samma sätt som om han vid sväng korsar en upphöjd cykelbana. En rondell definieras som en väg rakt fram, och när du tar en utfart ur rondellen genomför du en sväng.

Jag blev själv påkörd för några år sedan när jag korsade en infart till en rondell på upphöjt farthinder. Bilen som stod och väntade släppte över en fotgängare, och precis efter kom jag sakta rullandes. Då bilen stod kvar när fotgängaren passerat och jag hade två-tre meter kvar och bilisten dessutom tittade åt mitt håll cyklade jag över. Men han titade bara efter bilar, så när jag var precis ute på farthindret gasade han iväg, och klippte mig mitt på. Jag krossade vindrutan och lyktorna på ena sidan, samt bucklade huven. Han fick upp rätt bra fart eftersom han stod en bit bakom farthindret, och hann inte ens börja bromsa inann det small. Det slutade med en bruten handled, och diverse skrapmärken och blåmärken. Fick plocka blinkersglas ur knät t ex.

Han åkte på det då han inte varit uppmärksam och brutit väjningsplikten. Oavsett skuld går alltid billistens försäkring in och täcker då en cyekl saknar trafikförsäkring, så jag fick betalt för mitt akutbesök och fick plocka ut en splitt ny cykel. Jg är fortfarande jävligt nojig när jag ska korsa gator och utfarter på cykel, och står och balanserar tils jag är säker på att bilisten ser mig och tänker släppa förbi mig. Mina polare tycker det är överdrivet och jäkligt irriterande, men det gör lika ont att bli påkörd oavsett vem som har rätt.

Berguven
2009-05-27, 12:07
Gammal tråd, men om jag fattar TS rätt med att han korsade rondellen antar jag att han inte var inne i rondellen, utan korsade indarten eller utfarten till rondellen på en cykelöverfart. Då är det cyklistens ansvar att väja för trafik, men samtidigt bilistens ansvar att köra så sakta att cyklister kan passera utan fara, dvs att om en cyklsit bryter väjningsplikten och far rätt ut ska han rimligen hinna bromsa, såtillvida att avståndet tillåter det. Hinner han trots allt inte bromsa pga att han ser cyklisten för sent har han brustit i uppmärksamhet.

Detta gäller såtillvida cykelöverfarten inte är en upphöjd cykelbana, t ex över ett farthinder. Bilisten har då alltid väjningsplikt mot styrstångsdårar, på samma sätt som om han vid sväng korsar en upphöjd cykelbana. En rondell definieras som en väg rakt fram, och när du tar en utfart ur rondellen genomför du en sväng.



Fast det gör väl ingen skillnad om cykelvägen är upphöjd eller inte? När man svänger in på en ny väg, som när man kör ur en cirkulationsplats, har man väl väjningsplikt för precis allt på den vägen?

saab900
2009-05-27, 12:15
Fast det gör väl ingen skillnad om cykelvägen är upphöjd eller inte? När man svänger in på en ny väg, som när man kör ur en cirkulationsplats, har man väl väjningsplikt för precis allt på den vägen?

Jo, men i fallet rondell korsar ju cyklisten den "nya" vägen bilisten kör ut på, och cyklisten har därmed väjningsplikt så länge cykelbanan inte är upphöjd, då det istället räknas som att vägen korsar cykelbanan. På samma sätt som du har väjningsplikt om du korsar en väg med cykel rakt över på ett ställe där ingen signalreglering finns har du väjningsplikt när du gör samma sak i en rondell. Cyklisten cyklar ju inte i någon av filerna åt något håll på den nya vägen, utan han korsar den.

Rackham
2009-05-27, 13:00
Angående vart folk kan regler eller inte så måste jag säga att spanjornerna överraskade mig mycket positivt när jag var där förra sommaren. Både när man gick till fots och när man körde bil. De respekterade t.ex. övergångställen mycket bättre än svenska bilister. Detta var iofs på Mallis, vettet kanske försvinner på fastlandet...

Grekland däremot, oavsett vart man är... herregud...

mojoo
2009-05-27, 13:31
Detta har kommit upp på nyhete etc. Ja tror de sa att man inte har samma skyldighet att lämna företräde för gående än för cyklister.

Oavsett tycker jag att cyklister inte ska köra som jävla galningar (mkt svåra att se, speciellt vid rondeller som detta fall) Utan ta de lugnt och få kontakt med bilisten!

Bahir
2009-05-27, 13:56
I svar på de andra videorna så är kanske Ryssland ändå värst:

H2JFL1Sk21Y

hultman
2009-05-27, 14:47
Tycker inte att cyklister ska åka i rondeller överhuvudtaget och skiter fullständigt i dem varenda gång det händer. Rondeller är till för att förenkla och snabba på trafiken, inte för att vänta ut en massa sega cyklister som åker som de vill.

ARMSTARK
2009-05-27, 15:06
Det är bara BMW och Audi förare som inte kan uppföra sig i trafiken, annars tycker jag att de flesta uppför sig rätt normalt.

saab900
2009-05-27, 15:07
Tycker inte att cyklister ska åka i rondeller överhuvudtaget och skiter fullständigt i dem varenda gång det händer. Rondeller är till för att förenkla och snabba på trafiken, inte för att vänta ut en massa sega cyklister som åker som de vill.

Precis, man kör om dom till vänster om dom, sen mejar man ner dom när man åker ut ur rondellen.

hultman
2009-05-27, 15:40
Precis, man kör om dom till vänster om dom, sen mejar man ner dom när man åker ut ur rondellen.

:D

Tycker du att cyklister har i trafiken att göra? Idag åkte en cyklist mitt emellan två filer på en 50-väg och sicksackade över i båda filerna. Det finns en cykelbana, de MÅSTE inte cykla på vägen.

Jazen
2009-05-27, 18:25
hmm min körlärare sa att man inte behöver lämna företräde åt cyklister men det är ju alltid snällt o göra det, går cyklisten av cykeln o leder cykeln över vägen måste man stanna

Baan
2009-05-27, 18:30
:D

Tycker du att cyklister har i trafiken att göra? Idag åkte en cyklist mitt emellan två filer på en 50-väg och sicksackade över i båda filerna. Det finns en cykelbana, de MÅSTE inte cykla på vägen.

Bara köra över dom jävlarna med M5:an (-08) för fan.

hmm min körlärare sa att man inte behöver lämna företräde åt cyklister men det är ju alltid snällt o göra det, går cyklisten av cykeln o leder cykeln över vägen måste man stanna

Jepp, tror det stämmer i alla fall eftersom han korsar din väg och räknas som ett fordon.

Arf Pingvin
2009-05-27, 18:36
Det är bara BMW och Audi förare som inte kan uppföra sig i trafiken, annars tycker jag att de flesta uppför sig rätt normalt.

Precis, så när en BMW eller Audi närmar sig håll er undan för vi ska fram! :D

Berguven
2009-05-27, 19:38
hmm min körlärare sa att man inte behöver lämna företräde åt cyklister men det är ju alltid snällt o göra det, går cyklisten av cykeln o leder cykeln över vägen måste man stanna

Fast jag tycker bara det är störigt när någon stannar för mig eller andra. Dels så kan cyklisterna få för sig att bilarna faktiskt har väjningsplikt, och dels går det oftast mycket snabbare om bilen bara kör förbi. Dessutom hjälper det föga om det kommer trafik ifrån båda riktningar. Eventuellt bilar i motsatt riktning eller i andra filer tvingas stanna också.

Jompan
2009-05-27, 19:51
Jo, men i fallet rondell korsar ju cyklisten den "nya" vägen bilisten kör ut på, och cyklisten har därmed väjningsplikt så länge cykelbanan inte är upphöjd, då det istället räknas som att vägen korsar cykelbanan. På samma sätt som du har väjningsplikt om du korsar en väg med cykel rakt över på ett ställe där ingen signalreglering finns har du väjningsplikt när du gör samma sak i en rondell. Cyklisten cyklar ju inte i någon av filerna åt något håll på den nya vägen, utan han korsar den.

Jag fick lära mig i körskolan att cyklisten i det fallet faktiskt inte gör ett byte av "väg", medans bilisten som är på väg ur cirkulationsplatsen gör det och därmed ska lämna företräde. Vet inte alls vad som är riktigt egentligen, mer än att jag tycker som cyklist är man ju mindre skyddad så sunt förnuft borde säga en att man alltid har kontakt med övriga trafikanter innan man cyklar på. Eftersom jag som bilförare vet att ibland så är inte alltid cyklister så väl synliga samt kan hamna i döda vinkeln etc.

Vet du vars man kan hitta den informationen om upphöjd väg efter rondell, vore intressant att läsa på lite om detta? :)

saab900
2009-05-27, 20:00
Jag fick lära mig i körskolan att cyklisten i det fallet faktiskt inte gör ett byte av "väg", medans bilisten som är på väg ur cirkulationsplatsen gör det och därmed ska lämna företräde. Vet inte alls vad som är riktigt egentligen, mer än att jag tycker som cyklist är man ju mindre skyddad så sunt förnuft borde säga en att man alltid har kontakt med övriga trafikanter innan man cyklar på. Eftersom jag som bilförare vet att ibland så är inte alltid cyklister så väl synliga samt kan hamna i döda vinkeln etc.

Vet du vars man kan hitta den informationen om upphöjd väg efter rondell, vore intressant att läsa på lite om detta? :)

Körkortsboken ;)

Man ändrade lagen för några år sedan så att maer ansvar hamnade på cyklisten vid cyeklöverfarter, så att om cykelbanan inte är upphöjd är bilisten skyldig att hålla så pass låg fart att cyklister kan passera utan fara, men ingen väjningsplikt. Skillnaden är ju hårfin mellan väjningsplikt för bilisten och nuvarande form, men icke dsto mindre skjuter det över merparten av ansvaret på cyklisten.

Jompan
2009-05-27, 20:16
Körkortsboken ;)

Man ändrade lagen för några år sedan så att maer ansvar hamnade på cyklisten vid cyeklöverfarter, så att om cykelbanan inte är upphöjd är bilisten skyldig att hålla så pass låg fart att cyklister kan passera utan fara, men ingen väjningsplikt. Skillnaden är ju hårfin mellan väjningsplikt för bilisten och nuvarande form, men icke dsto mindre skjuter det över merparten av ansvaret på cyklisten.

Så sant, hade dock hoppats det kanske fanns nån nätversion av körkortsboken. ;)

Var ju ett tag sedan jag tog körkort, så är nog därför jag missat denna ändring.

Rent rimligt borde det finnas en körkortsbok på nätet som hela tiden uppdateras, ibland vill man ju kanske hålla sig lite uppdaterad utan att nödvändigtvis köpa en ny bok. :)

Ska nog köra en google och se om jag kan hitta nått.

hultman
2009-05-27, 21:54
Bara köra över dom jävlarna med M5:an (-08) för fan.


Ja, precis. M5 var det ja :D

saab900
2009-05-27, 21:57
Så sant, hade dock hoppats det kanske fanns nån nätversion av körkortsboken. ;)

Var ju ett tag sedan jag tog körkort, så är nog därför jag missat denna ändring.

Rent rimligt borde det finnas en körkortsbok på nätet som hela tiden uppdateras, ibland vill man ju kanske hålla sig lite uppdaterad utan att nödvändigtvis köpa en ny bok. :)

Ska nog köra en google och se om jag kan hitta nått.

Ja, det gäller att hålla sig uppdaterad ;)

Jag gillar dock inte ändringen, oavsett vad jag tycker om vissa cyklister som inte borde få hållas på vägarna. Man ska eftersträva enkelhet i reglerna tycker jag. Det enklaste vore ju om antingen cyklister eller bilar hade 100 % väjningsplikt istället för regler som "anpassa farten så att cyklister som befinner sig på cykelöverfarten kan passera utan fara". Det är inte tillräckligt tydligt och en tycker säkert 30 är lagom fart medan en del krypkör.

machine gun
2009-05-27, 22:11
Tycker du att cyklister har i trafiken att göra? Idag åkte en cyklist mitt emellan två filer på en 50-väg och sicksackade över i båda filerna. Det finns en cykelbana, de MÅSTE inte cykla på vägen.

Rekommenderad maxhastighet för cykling på cykelbana är satt till 15 km/h och cykelbanor trafikeras vanligtvis av såväl stavgångare som barnvagnar och hundägare. Någonting säger mig att det är en större risk att cykla i 40 km/h på en cykelbana än på en bilväg, vad tror du?

Därmed inte sagt att det är ok att cykla mitt i vägen - det är idioti.

saab900
2009-05-28, 00:07
Rekommenderad maxhastighet för cykling på cykelbana är satt till 15 km/h och cykelbanor trafikeras vanligtvis av såväl stavgångare som barnvagnar och hundägare. Någonting säger mig att det är en större risk att cykla i 40 km/h på en cykelbana än på en bilväg, vad tror du?

Därmed inte sagt att det är ok att cykla mitt i vägen - det är idioti.

Cykelbanan är en farlig plats att cykla på, det märker man ju snart nog ;)
Man vet aldrig vad som väntar bakom kurvan med den där stora stenen, kan det vara tre lattemammor i bredd med barnvagnarna eller en moppe som kommer farande på fel sida, eller ett fyllo som ligger på vägen, ja man har varit med om det mesta tyvärr.

Hur fan folk än cyklar, och somliga verkar ju ha allvarlig dödslängtan, så har nog de flesta och så även Hultman målsättningen att aldrig köra på någon oavsett hur jävla korkade de är. Men vissa gör det onekligen svårt att lyckas med den målsättningen.