handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt trots att kroppen är i "ketos fas"


jaosef
2008-10-28, 11:42
Hej, jag och en kompis började diskutera lite kring ketos (tror att det heter så)
Det är alltså när man inte äter kolhydrater och kroppen går in i en sorts fas.
("När kolhydraterna är slut och levern omvandlar fettet i kroppen till ketoner som blir kroppens huvudsakliga bränsle."

Hans päron går på liknande diet, och läser från en bok hur man ska göra. I denna bok påstår de att man inte kan gå upp i vikt om kroppen gått in i detta "läge". Finns det några studier gjorda om detta?
Jag tänker - vad händer om man inte äter kolhydrater, och kroppen går in i denna fas, och sedan trycker man i sig 15000 kcal per dag i fett och protein?
-Kan man verkligen inte gå upp i vikt?
Jag har själv ingen aning, därför jag frågar.

jebu
2008-10-28, 12:04
Kalori in, kalori ut är det som gäller som vanligt, sedan att herr Skaldeman fantiserat ihop något annat är upp till honom, han borde ha hållt dem fantasierna för sig själv.

Anledning att det kan vara lätt för många att gå ned i vikt med dessa dieter är att man dels att man tappar mycket vikt i vätska (glykogen). Sedan är fett väldigt mättande så det är lättare att ligga på kalori minus utan att vara hungrig. Men det gäller som sagt att hålla koll på kaloriintaget även på dessa dieter, äter man för mycket så blir det fort för många kalorier då det är så kalorität mat som inmundigas.

jaosef
2008-10-28, 12:06
Kalori in, kalori ut är det som gäller som vanligt, sedan att herr Skaldeman fantiserat ihop något annat är upp till honom, han borde ha hållt dem fantasierna för sig själv.

Anledning att det kan vara lätt för många att gå ned i vikt med dessa dieter är att man dels att man tappar mycket vikt i vätska (glykogen). Sedan är fett väldigt mättande så det är lättare att ligga på kalori minus utan att vara hungrig. Men det gäller som sagt att hålla koll på kaloriintaget även på dessa dieter, äter man för mycket så blir det fort för många kalorier då det är så kalorität mat som inmundigas.
Det låter ju vettigt, men vet du att det du säger stämmer? Vill ha ett ordentligt svar på denna fråga nu en gång för alla. Du råkar inte ha några källor?

Guddi
2008-10-28, 12:10
Fett är inte mycket mer mättande än kolhydrater per kalori. Skillnaden är väldigt liten. Orsaken är snarare att man förbjuder sig själv att äta saker så som godis, bullar, chips, popcorn, läsk, dvs tomma kalorier. Att hitta tomma kalorier utan kolhydrater är klart svårare...

Sen plockar man ju bort en hel makronutrient från sin kost, inte konstigt att dess plats blir svår att fylla.

Guddi
2008-10-28, 12:11
Det låter ju vettigt, men vet du att det du säger stämmer? Vill ha ett ordentligt svar på denna fråga nu en gång för alla. Du råkar inte ha några källor?Det är folk som kommer med galna påståenden, så som författaren av boken dina föräldrar läser, som ska stå för bevis. Man kan inte motbevisa varenda galet påstående som görs.

jaosef
2008-10-28, 12:16
Det är folk som kommer med galna påståenden, så som författaren av boken dina föräldrar läser, som ska stå för bevis. Man kan inte motbevisa varenda galet påstående som görs.

Nej jag förstår det. Tänkte bara om det gjorts någon ordentlig studie på det.

Sniggel
2008-10-28, 12:24
Finns folk som har bulkat på ketodieter, även om det är ett rätt ovanligt sätt att bulka på.

Anders The Peak
2008-10-28, 12:40
Finns folk som har bulkat på ketodieter, även om det är ett rätt ovanligt sätt att bulka på.
Anabolic Diet är en form.
Men det är svårt att bulka muskler på en ketodiet beroende på att kroppen kommer att avge aminosyror till levern för att kunna producera glukos till vitala funktioner i kroppen. Vid fasta om än ca endast 12 timmars fasta ökar aminosyrenivåerna i levern med ca 20-30% och de aminosyrorna släpper kroppen från lagret som finns i muskulaturen. Därav är det mer eller mindre omöjligt för kroppen att bygga muskelvävnad. Men det fungerar med cykliska upplägg som inte reducerar kolhydratintaget för mycket.

MarcusB
2008-10-28, 13:36
kan man inte drabbas av "proteinförgiftning" om man inte får i sig kolhydrater?

Sniggel
2008-10-28, 14:15
Begreppet "proteinförgiftning" har jag inte hört talas om. Mycket protein kan påfresta njurarna hos någon som redan har njurproblem. Men jag har aldrig sett några studier som visat på att en frisk person fått problem av ett för högt proteinintag.

Sniggel
2008-10-28, 14:20
Anabolic Diet är en form.
Men det är svårt att bulka muskler på en ketodiet beroende på att kroppen kommer att avge aminosyror till levern för att kunna producera glukos till vitala funktioner i kroppen. Vid fasta om än ca endast 12 timmars fasta ökar aminosyrenivåerna i levern med ca 20-30% och de aminosyrorna släpper kroppen från lagret som finns i muskulaturen. Därav är det mer eller mindre omöjligt för kroppen att bygga muskelvävnad. Men det fungerar med cykliska upplägg som inte reducerar kolhydratintaget för mycket.

Men borde inte de aminosyror som levern gör glukos räknas in som en utav energiutgifterna. Vräker man på med tillräckligt med kalorier från både fett och protein borde det finnas protein både till att göra glukos och till att användas i proteinsyntesen.
De 12h fasta, syftade du på i frånvaro av "lagom glykogennivåer" under exempelvis sömn? Det kan väl inte behövas jättemycket glukos (eller ketoner) under denna period och under tiden man är vaken och äter tycker jag att det teoretisk sett borde vara möjligt att hålla proteinsyntesen tillräckligt hög för att få en positiv nettoeffekt på proteinbalansen sett över ett dygn.

Eddie Vedder
2008-10-28, 15:13
kan man inte drabbas av "proteinförgiftning" om man inte får i sig kolhydrater?

Nej.

Ett på tok för högt proteinintag kan vara skadligt men det har inget att göra med uteslutandet av kolhydrater. En ketogen kosthållning är i regel inte så extremt proteinrik heller.

Anders The Peak
2008-10-28, 15:57
Men borde inte de aminosyror som levern gör glukos räknas in som en utav energiutgifterna. Vräker man på med tillräckligt med kalorier från både fett och protein borde det finnas protein både till att göra glukos och till att användas i proteinsyntesen.
De 12h fasta, syftade du på i frånvaro av "lagom glykogennivåer" under exempelvis sömn? Det kan väl inte behövas jättemycket glukos (eller ketoner) under denna period och under tiden man är vaken och äter tycker jag att det teoretisk sett borde vara möjligt att hålla proteinsyntesen tillräckligt hög för att få en positiv nettoeffekt på proteinbalansen sett över ett dygn.

När det gäller studier på det här så behöver man avliva försöksobjekten för att kunna utröna vad som händer och de försök man har gjort ligger relativt långt tillbaks i tiden.

Glukosbehovet är ca 150gr och det producerar kroppen så länge den har material för det.

Sverker
2008-10-28, 18:25
Begreppet "proteinförgiftning" har jag inte hört talas om. Mycket protein kan påfresta njurarna hos någon som redan har njurproblem. Men jag har aldrig sett några studier som visat på att en frisk person fått problem av ett för högt proteinintag.

Det bildas mer ammoniak än vad kroppen hinner utsöndra i form av urinämne.




Sedan är det en annan sak att det krävs minst 7 dl vatten ( gärna 1 liter ) för att utsöndra urinämnet som bildas från 100 g protein.

Sniggel
2008-10-29, 13:11
Hur mycket hinner kroppen utsöndra då?
Var går det teoretiska maxet? Borde dessutom inte detta vara anpassningsbart om nya krav ställs på kroppen. En som styrketränar borde väl automatiskt ha en större nedbrytning/omsättning av aminosyror och få större utsöndring av ammoniak. Kan man inte misstänka att kroppen kan effektivisera sig till en viss gräns?
Om man nu dessutom får i sig väldigt mycket protein, själv har jag testat på kostupplägg med "tokhögt" proteinintag då jag inte varit övertygad om att 2g/kg skulle vara övre gräns för maximal muskeltillväxt, baserat på informationen jag fått ifrån detta forum. Detta har jag jämfört (och jämför fortfarande) med andra kostupplägg där övriga livstilsfaktorer är så lika som möjligt. Med "tokhögt" menar jag mängder på 4g/kg kroppsvikt under några månaders tid. Hur lång tid tar det innan man märker av att man inte "hinner utsöndra all ammoniak" och vad skulle det få för effekt på kroppen.
Just nu ligger jag konsekvent på "blyga" minst 3g/kg kroppsvikt, nästan utan att anstränga mig och det var länge sedan jag åt mindre än så.
Jag har för mig att över 3g/kg skulle kunna vara en teoretisk toxisk gräns, men jag har legat minst på detta under väldigt lång tid och i perioder varit markant över denna nivån (4g/kg).

Sverker
2008-10-29, 19:46
Kanske denna tråd ger något:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114682&highlight=rabbit

Cloud
2008-10-29, 22:54
Anabolic Diet är en form.
Men det är svårt att bulka muskler på en ketodiet beroende på att kroppen kommer att avge aminosyror till levern för att kunna producera glukos till vitala funktioner i kroppen. Vid fasta om än ca endast 12 timmars fasta ökar aminosyrenivåerna i levern med ca 20-30% och de aminosyrorna släpper kroppen från lagret som finns i muskulaturen. Därav är det mer eller mindre omöjligt för kroppen att bygga muskelvävnad. Men det fungerar med cykliska upplägg som inte reducerar kolhydratintaget för mycket.

Mjaaaa... Som nämnts innan behöver hjärnan cirkus 150 (120 enligt min källa) gram glukos per dag för att fungera bra. Dock förglömmer du flera processer som kan vara värda att ha i åtanke.

1. Glyceroldelen på triglyceriderna kan nybilda glukos.

2. Alanin (som är en icke-essentiell aminosyra) kan också hoppa in i glykolysen och bidra till nybildning av glukos.

3. Vid ketos så lär sig hjärnan efter ett tag att använda ketonkroppar och glukosbehovet nedregleras rejält.

Jag har därför lite svårt att köpa ditt argument!

Men om man ska diskutera styrketräning medan man är i ketos... Jag vet inte om musklerna är nöjda med att använda ketonkroppar istället för glukos vid hård fysisk ansträngning, dvs hur det blir med återhämtning och så. Kanske någon annan har koll på det och vill dela med sig? :)

//Gustav

Sverker
2008-10-30, 07:15
Du kan inte använda ketonkroppar för styrketräning.



Ketonkroppar har en fördel. De löser sig i vatten och tar sig in överallt. De behöver ingen transportör, varken i blodet eller in i mitokondrien. De rusar alltså förbi fettsyrorna och tränger sig in i mitokondrien där de förbränns.

Tyvärr så är ketonkroppar ett aerobt bränsle precis som fett.

Styrketräningen i ketoios blir speciell. Du kan köra ett set tills ATP och kreatinfosfat är slut. Sedan är det STOPP. Ingen chans att köra några rep till med hjälp av mjölksyrabildning från glukos.

Därefter måste man vila tills ATP och kreatinfosfat är återbildat. Bränslet här är alltså ketonkroppar och fettsyror som kräver syre för sin förbränning. Träningen blir alltså set med få rep. Därefter vila tills blodet syresatt muskeln igen.

Sverker
2008-10-30, 07:18
Cloud !
Anders The Peaks poäng är att insulinnivån i blodet är lågt samtidigt som halten glukagon är högt. Kroppen är alltså inställd på att köra glukos från de glukogena aminosyrorna.

Cloud
2008-10-30, 15:46
Cloud !
Anders The Peaks poäng är att insulinnivån i blodet är lågt samtidigt som halten glukagon är högt. Kroppen är alltså inställd på att köra glukos från de glukogena aminosyrorna.

Okej! Varför är glukagonhalten hög? Det används ju för att bryta ner glykogen, men det finns ju så mycket sånt i ketogen fas. Har de nåt mer användningsområde?

Sen tänkte jag på det du sa om aeroba och anaeroba bränslen. Glukos är väl också aerobt, till stor del? Det är ju bara glykolysen som kan fungera anaerobt. Både citronsyracykeln och andningskedjan är beroende av syre. Är det då bara laktat som fungerar anaerobt?

//Gustav

Anders The Peak
2008-10-30, 16:08
Det enda jag har sagt är att det är svårt att bygga muskelmassa under ketoförhållanden. Ketos är egentligen ett svälttillstånd. Men att cykla kolhydraterna mellan ketostillstånd till normala förhållanden av blodglukosnivåer är mycket anabolt.

z_bumbi
2008-10-30, 16:10
Efter en till två veckor på keto har en person med normalt kaloriintag och tillräckligt med protein basnivån av muskelglykogen. Detta räcker för att köra korta pass med större mellanrum mellan pass för samma muskel än för någon som käkar kolhydrater. Exakt vilken skillnad det blir beror på hur personen har tränat innan, få set och få reps är lättare att upprätthålla än fler set och fler reps. Så vill man bulka på keto så går det men frågan är ju varför man skulle vilja det?
Att träna med i närheten av bara en tredjedel av glykogenförråden fyllda, att träna mer sällan och att få en minskad sarkoplasmisk hypertrofi är enligt mig inte den snabbaste vägen att få bra resultat.

Anders The Peak
2008-10-30, 16:23
Det jag skrev om mobiliseringen av aminosyror till levern är något som stör MPS i höggrad...

agazza
2008-10-30, 16:31
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117129&highlight=ketogen+bulk

Sverker
2008-10-30, 18:13
Okej! Varför är glukagonhalten hög? Det används ju för att bryta ner glykogen, men det finns ju så mycket sånt i ketogen fas. Har de nåt mer användningsområde?

Sen tänkte jag på det du sa om aeroba och anaeroba bränslen. Glukos är väl också aerobt, till stor del? Det är ju bara glykolysen som kan fungera anaerobt. Både citronsyracykeln och andningskedjan är beroende av syre. Är det då bara laktat som fungerar anaerobt?
//Gustav


Glukagonet styr även glukoneogenesen. Omvandlingen av glukogena aminosyror till glukos.


Hade mäniskan bildad sprit vid anearob träning hade styrketräningen varit den största folkrörelsen i Sverige..............skärpning Sverker.....:em: ..... även jäsningen av glukos till etanol är anaerob.

Men det får öl- och vinjästen göra istället. Mäniskan kan bara använda glukos vid anaerobt arbete. Finns inga andra energikällor i tillräcklig mängd.

jaosef
2008-10-30, 18:24
Så svaret på min fråga är att man faktiskt kan gå upp i vikt trots att kroppen är en ketogen fas? För övrigt mycket bra inlägg från flera av er, mycket bra fakta. Lärorikt :thumbup:

Anders The Peak
2008-10-30, 18:59
Lbacker
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117129&highlight=ketogen+bulk
Första veckan kommer du att må illa och känna dig allmänt luddig/seg. Efter det får du två veckor då dopaminet flödar och en mängd receptorer för välmående är vidöppna. "Jag har aldrig mått såhär bra!"-känslan i kombination med styrkeökningar på grund av signalerings-/nervssystem som går på hög-/övervarv kommer att leda till metabol inlärning och skapa ett beroendeförhållande till ketosen. Fokus ligger på topp, och det blir svårt att äta stora mängder mat, troligen börjar du klökas av det fett som du dricker.
Det som orsakar den här vakenheten är inte dopaminet utan ett överlevnadshormon som heter Oraxin som utsöndras vid svält dvs vid ketos som gör att man börjar söka efter mat på ett hyperaktivt sätt.

Anders The Peak
2008-10-30, 19:04
Lbacker
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117129&highlight=ketogen+bulk

Det som orsakar den här vakenheten är inte dopaminet utan ett överlevnadshormon som heter Oraxin som utsöndras vid svält dvs vid ketos som gör att man börjar söka efter mat på ett hyperaktivt sätt.

Det här posten jag ville ta med:http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3130843&postcount=33

Anders The Peak
2008-10-30, 19:25
Det här posten jag ville ta med:http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3130843&postcount=33
Jag stavade fel peptidhormonet heter Orexin det är en preparat av hormonet som heter Oraxin.

kavalen
2008-10-31, 15:18
Hej, jag och en kompis började diskutera lite kring ketos (tror att det heter så)
Det är alltså när man inte äter kolhydrater och kroppen går in i en sorts fas.
("När kolhydraterna är slut och levern omvandlar fettet i kroppen till ketoner som blir kroppens huvudsakliga bränsle."

Hans päron går på liknande diet, och läser från en bok hur man ska göra. I denna bok påstår de att man inte kan gå upp i vikt om kroppen gått in i detta "läge". Finns det några studier gjorda om detta?
Jag tänker - vad händer om man inte äter kolhydrater, och kroppen går in i denna fas, och sedan trycker man i sig 15000 kcal per dag i fett och protein?
-Kan man verkligen inte gå upp i vikt?
Jag har själv ingen aning, därför jag frågar.

Vad oroar du dig för, ät och träna så ökar du.

jaosef
2008-10-31, 15:46
Vad oroar du dig för, ät och träna så ökar du.

När/var har jag någonsin sagt att jag ska köra efter detta upplägg?