handdator

Visa fullständig version : Har börjat räkna näringsinnehåll

tsp
2008-10-28, 00:19
Tjena! Har börjat räkna på vad jag egentligen stoppar i mig och vad det innehåller. Därför undrar jag vad jag ska sikta på för siffror varje dag! Inledde idag en deff och vill ligga på runt 700kcal underskott per dag fram till jul. Är 194cm, 95kg, gymmar 4 dagar i veckan.

Är det lagom för mig att börja på typ 1900kcal om dagen och se vad det ger för resultat? Eller är det kanske på tok för lite? Fick i nån uträkning 3600kcal om dagen för energibalans, men sådant är ju individuellt och går ju inte riktigt att räkna på med en allmängiltig formel vad jag förstått.

Hur mycket ska jag sikta på när det kommer till;

Protein
Kolhydrater
Fett

Kotten
2008-10-28, 00:23
1900 är galet lite, skulle tippa på runt 2500-2700

tsp
2008-10-28, 11:35
Ingen mer som har lust att skriva något i tråden?

KaptenKnäsvag
2008-10-28, 12:30
Jag vägde 115 innan min förra diet, då lade jag mig på 1900 kcal / dag i en månad ungefär, funkade skitbra.

Kischen
2008-10-28, 12:42
1900 är galet lite, skulle tippa på runt 2500-2700

Jag låg på 1800 vanliga dagar och 2100 träningsdagar, vägde dock 81 och inte 95 som trådskaparen så jag tippar också på samma siffror som ovanstående.

tsp
2008-10-28, 18:35

Protein
Kolhydrater
Fett

Eddie Vedder
2008-10-28, 18:37

Protein
Kolhydrater
Fett

Satsa på ett minimumintag på 2g protein/kg kroppsvikt i alla fall. Därefter kan du ju fördela lite hur du vill i stort sett. Det lär ge sig självt utifrån vilka livsmedel du väljer.

Handcuff
2008-10-28, 18:38
Jag vägde 115 innan min förra diet, då lade jag mig på 1900 kcal / dag i en månad ungefär, funkade skitbra.

Funkade bra hur? Tappade mycket vikt? Behöll muskelmassa? Osv? Och känns som om en månad är lite väl kort tid för att utvärdera en deff vs en annan deff.

tsp
2008-10-29, 01:51
Satsa på ett minimumintag på 2g protein/kg kroppsvikt i alla fall. Därefter kan du ju fördela lite hur du vill i stort sett. Det lär ge sig självt utifrån vilka livsmedel du väljer.

Idag ligger jag på ungefär det här lite grovt räknat, diffar kanske några gram hit eller dit.

2051kcal

186g protein

155g kolhydrater

18g fett

Ser det hyfsat bra ut?

sascha
2008-10-29, 05:05
Idag ligger jag på ungefär det här lite grovt räknat, diffar kanske några gram hit eller dit.

2051kcal

186g protein

155g kolhydrater

18g fett

Ser det hyfsat bra ut?

Kan tycka att det är ganska lite fett. Jag väger in på 60-63 kg och brukar hamna på i alla fall 40-50 g fett varje dag.

Eddie Vedder
2008-10-29, 05:46
Ser det hyfsat bra ut?

Nej det är för fettsnålt helt klart.

martikainen
2008-10-29, 07:17
Kcal: ca 1900
protein: 119G
fett: 82G
kolhydrater: 177G

Det där var mitt intag igår. 173cm lång, 88kg tung
och tränade för 800kcal ungefär. Funkar bra på MIN längd och vikt, du är ju betydligt längre och har en lite högre kroppsvikt.
Försök få i dig mer fett ialla fall, fett i rätt mängder är BRA för kroppen!

Poxeman
2008-10-29, 08:37
Mitt förslag är att du skriver upp och räknar ut energin från en av dagarna innan deffen, alltså när du låg på energibalans. Sen är det ju bara att dra av 700 från det!

En spontan uppskattning är att du käkar alldeles för lite, 3600-700=2900 tycker jag låter bättre. Det var vad jag körde på under min deff (195cm, 98kg).

tsp
2008-10-29, 11:21
Kan tycka att det är ganska lite fett. Jag väger in på 60-63 kg och brukar hamna på i alla fall 40-50 g fett varje dag.

Okej. Jag tycker det låter lite mycket med 50g fett om dagen men jag ska se till att höja en del i alla fall.

Nej det är för fettsnålt helt klart.

Glömde att räkna med fettet i den bit äppelkaka jag åt på kvällen hos en vän (lite måste man ju unna sig :Virro ) så lägg till en 10 gram skulle jag gissa. Det är ju dock fortfarande i minsta laget gissar jag men..

Kcal: ca 1900
protein: 119G
fett: 82G
kolhydrater: 177G

Det där var mitt intag igår. 173cm lång, 88kg tung
och tränade för 800kcal ungefär. Funkar bra på MIN längd och vikt, du är ju betydligt längre och har en lite högre kroppsvikt.
Försök få i dig mer fett ialla fall, fett i rätt mängder är BRA för kroppen!

Okej, jag ska prova att lägga mig en aning högre fettmässigt samt öka kalori intaget till cirka 2500, för så som jag ätit nu de två senaste dagarna är betydligt mindre än jag brukar äta en vanlig dag.

Mitt förslag är att du skriver upp och räknar ut energin från en av dagarna innan deffen, alltså när du låg på energibalans. Sen är det ju bara att dra av 700 från det!

En spontan uppskattning är att du käkar alldeles för lite, 3600-700=2900 tycker jag låter bättre. Det var vad jag körde på under min deff (195cm, 98kg).

Vet dock inte om jag låg på energibalans tidigare, var nog blandad med vissa dagar energibalans och andra kanske 700kcal överskott, så det skulle nog inte riktigt funka. Dessutom har jag redan börjat deffen så det är ändå för sent.

Eddie Vedder
2008-10-29, 11:31
Vet dock inte om jag låg på energibalans tidigare, var nog blandad med vissa dagar energibalans och andra kanske 700kcal överskott, så det skulle nog inte riktigt funka. Dessutom har jag redan börjat deffen så det är ändå för sent.

Om du var hyfsat viktstabil så var du i energibalans. Det handlar inte om att kaloribalansen inom 24 timmar skall vara exakt +-0 varenda dygn utan att man helt enkelt håller vikten sett över en längre tid.

Alla äter olika mycket olika dagar och förbrukar olika mycket. Att väga och räkna maten, sitta och pilla med ekvationer hit och dit kan ge en viss fingervisning men inte mer än så.

Kostens energimängder är aldrig 100%-iga, långt därifrån. Vidare är nog ens energiförbrukning ÄNNU svårare att uppskatta och dessutom är kroppen ganska bra på att själv reglera hur pass "slösaktig" den är när man äter mer eller mindre.

Har du lust att lista upp lite basvaror i din kost? Vilka livsmedel förekommer i stor mängd, vilka förekommer i liten mängd, söker du alltid det fettsnålaste alternativet i alla lägen, använder du mycket tillskott etc.?:)

tsp
2008-10-30, 23:32
Om du var hyfsat viktstabil så var du i energibalans. Det handlar inte om att kaloribalansen inom 24 timmar skall vara exakt +-0 varenda dygn utan att man helt enkelt håller vikten sett över en längre tid.

Alla äter olika mycket olika dagar och förbrukar olika mycket. Att väga och räkna maten, sitta och pilla med ekvationer hit och dit kan ge en viss fingervisning men inte mer än så.

Kostens energimängder är aldrig 100%-iga, långt därifrån. Vidare är nog ens energiförbrukning ÄNNU svårare att uppskatta och dessutom är kroppen ganska bra på att själv reglera hur pass "slösaktig" den är när man äter mer eller mindre.

Har du lust att lista upp lite basvaror i din kost? Vilka livsmedel förekommer i stor mängd, vilka förekommer i liten mängd, söker du alltid det fettsnålaste alternativet i alla lägen, använder du mycket tillskott etc.?:)

Jag var dock inte viktstabil, ökat 7kg i vikt på ett par månader.

Jag vet att det inte är 100% vattentätt men som sagt, en fingervisning!

Så här ser väl en typisk dag ut ungefär.

Frukost: Havregrynsgröt med två bananer och mjölk eller också typ 2 grövre smörgåsar med ägg och kaviar eller tonfisk alt ost och skinka

Lunch: Skolmaten fast nu på lovet husmanskost eller om jag lagar mat själv - bulgur och tonfisk/kyckling samt sallad.

Middag: Bulgur/quinoa och tonfisk/kyckling/annat kött samt grönsaker

På tillskottssidan är det 2x60g whey-protein om dagen. Pappa har också köpt en burk multivitamin "Mitt val - Sport", är det "bra" att ta? Innehåller en jävla massa olika vitaminer och mineraler.

martikainen
2008-10-31, 07:09
60gram whey på en gång? Vad jag sett här på forumet så kan kroppen bara ta upp 10-20gram (nånting mellan) åt gången. så då slösar du något enormt på vasslet.

Eddie Vedder
2008-10-31, 07:45
60gram whey på en gång? Vad jag sett här på forumet så kan kroppen bara ta upp 10-20gram (nånting mellan) åt gången. så då slösar du något enormt på vasslet.

Om du läst de trådarna så vet du ju också hur osäkert det där är. Även om jag håller om att 60g proteinpulver på en gång känns extremt onödigt så tycker jag ändå att medlemmar här på Kolo kan ta det lite lugnt med tävlingen om vem som först hinner påpeka att "bara 15g tas upp".

Det kan såklart vara så men att förhålla sig någorlunda kritisk kan ju vara en fördel.:)

martikainen
2008-10-31, 08:15
Om du läst de trådarna så vet du ju också hur osäkert det där är. Även om jag håller om att 60g proteinpulver på en gång känns extremt onödigt så tycker jag ändå att medlemmar här på Kolo kan ta det lite lugnt med tävlingen om vem som först hinner påpeka att "bara 15g tas upp".

Det kan såklart vara så men att förhålla sig någorlunda kritisk kan ju vara en fördel.:)

Därför jag körde en liten safety på 10-20gram :P

tsp
2008-10-31, 13:54

Vad jag förstått är överflödet av protein positivt och "stimulerar" kroppen till muskelbyggnad.

Har också hört att 0.5g per kg kroppsvikt är lagom dos. Jag väger in på 95kg och 84% av mitt pulver är rent protein, alltså borde 60g pulver vara lagom?

Kischen
2008-10-31, 14:25
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118987