handdator

Visa fullständig version : Har knappt några hungerkänslor längre.


kinley
2008-10-27, 21:37
Tja,
det är så att jag tappat mycket av mina hungerkänslor senaste 2-3månaderna. Blir sugen på mat och tycker det är riktigt gott, och när jag väl äter så har jag inga problem med att trycka i mig ganska mycket mat.
Men är ganska jobbigt att gå och räkna timmarna sen man sist käkade, har t ex inte ätit på 50timmar nu kom jag på och är inte det minsta hungrig, det är inget direkt undantagsfall heller... så börjar bli lite orolig, bör jag kolla upp det eller kommer hungern tillbaka av sig själv?

Nu blir det iaf att laga sig lite mat innan jag går och lägger mig. :)

Ostbågen
2008-10-27, 21:46
Provat att äta ändå? 50timmar är extremt mycket(enligt mig).
Jag brukar inte vara ett dugg sugen på föda när jag vaknar men lyckas ändå oftast trycka i mig en fet frukost.

Morty
2008-10-27, 21:46
öh, 2 dygn utan mat? Katabolt!

kinley
2008-10-28, 01:24
Har inga problem med att äta, men glömmer bara bort ibland. Äter nästan alltid 1-2 gånger om dagen men ibland glömmer jag bort att jag inte käkat på länge så går det några dagar innan jag käkar igen.

Funderar nästan på att testa hur lång tid det tar någon gång innan jag blir grymt hungrig av att gå utan mat.

Eddie Vedder
2008-10-28, 06:11
Om du helt enkelt glömmer bort att äta men ändå KAN äta är du väl tar dig för att käka så är det väl bara att påminna dig själv?

Gör en Skalman helt enkelt.:) Ha för vana att alltid äta på morgon, varje dag när du går upp så äter du punkt slut. Därutöver kan du ju ställa in påminnelse på mobilen eller så. Om du verkligen vill lösa problemet (jag antar att du ser det som ett problem?) så går det med ganska liten insats men hyfsad framförhållning.

Skriv en lapp och sätt upp där du inte kan missa den, typ "MAT KLOCKAN 13:00!" på en post-it lapp på dataskärmen och kanske någon annanstans också, ställ fram bestick och tallrik etc. synligt så att du påminner dig själv m.m.

Det är som sagt inte svårt om du bara vill och har lite fantasi.:)

Poxeman
2008-10-28, 07:39
Kul att det finns fler som inte blir hungriga... jag har aldrig listat ut hur det känns! Det har dock aldrig stoppat mig från att äta, är ju inte direkt svårt att komma ihåg när det är dags för mat. Varje morgon, mitt på dagen och när det börjar bli mörkt. Svårare än så är det inte.

stridis
2008-10-28, 07:43
Du mår bra i övrigt? Så att du inte har någon depression eller annat (vad vet jag?) som smygit sig på dig.

1684_
2008-10-28, 08:13
du kanske SKA skaffa rutiner, vanor att ÄTA var 3-4e timme så KOMMER dina hungerkänslor, jag har själv lidit av ätstörningar, då man sbvält sig själv kanske 8-10tim utan hunger, nu äter jag som ett svin, var 2-3e timme för å gå upp i vikt, och dom senaste dagarna har mina hungerskänslor bara forssat fram!

stridis
2008-10-28, 08:23
Nej, att äta var tredje timma gör nog inte underverk för aptiten. Det är ju småätande. Men rutiner skall man definitivt ha.

Ellis Wyatt
2008-10-28, 09:55
Jag har varit ute hungerkänslor i över ett år nu. De enda kroppsliga som säger åt mig att äta är yrsel, "mind fog", oro etc etc.

Nina L
2008-10-28, 10:00
Tar du några mediciner? Kroppen behöver mat, så ställ mobilen eller nått. Annars gissar jag på stress. Stress har en tendens att slå det mesta ur spel.

martikainen
2008-10-28, 10:07
Går jag utan mat och blir hungrig, sen skiter i att äta 1-2h så försvinner unherkänslorna och återkomma 4-5h senare. Men att klara sig så lång tid låter lite farligt.

z_bumbi
2008-10-28, 10:08
Nej, att äta var tredje timma gör nog inte underverk för aptiten.

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kvällsmat blir inte så långt från vart tredje timme. Det gör självklart inga underverk men det finns inte heller sådana när det gäller kost utan det gäller att normalisera matvanorna och då är det den mest utprövade metoden.

shut teh face
2008-10-28, 10:12
Samma här, om jag blir vrålhungrig efter 6 timmar men "glömmer" att äta, då avtar hungerkänslorna istället efter en stund och jag kan gå länge länge utan mat.

z_bumbi
2008-10-28, 10:20
kinley: Äter man inte på två dygn och dessutom upprepar samma beteende så bör man uppsöka en läkare som får kolla om det är något fel. Det finns många möjliga orsaker men det är ingen större mening med att sitta här och gissa vad det kan vara.

bubbe
2008-10-28, 10:21
Samma här, om jag blir vrålhungrig efter 6 timmar men "glömmer" att äta, då avtar hungerkänslorna istället efter en stund och jag kan gå länge länge utan mat.

Känner nästan aldrig av att jag är hungrig, blir bara trött och slö om jag glömmer äta. Klockan är min vän.

kinley
2008-10-28, 12:57
Antar att jag får uppsöka läkare. Jag är nästan aldrig stressad och tar inga mediciner eller så. Känner heller inte av yrsel eller oroskänslor eller något annat negativt psykiskt. Är säkert vitaminbrist eller något, äter inte så mycket grönsaker och frukt. Tycker det är jävligt tråkigt att laga mat så blir lätt att jag skjuter upp på det även fast jag vet att det är dags att käka, får väl försöka bättra mig. Snusar och dricker en del kaffe, och på helgen dricker jag ganska mycket alkohol kanske har något med det att göra?

hampee
2008-10-28, 13:29
Snuset minskar hungerkänslor i alla fall så det kan väl vara en bidragande orsak.

Spec^
2008-10-28, 21:17
Snus är tvärtom för mig, blir vrålhungrig efter snusen gjort sitt :D

Anton Fräs
2008-10-28, 21:59
Både koffein och nikotin hämmar hungern. Klarar du inte av att ordna av en rutin kring mat själv så borde du nog uppsöka läkare. Inte kul om du skulle få ett svimningsanfall i tunnelbanan ;)