handdator

Visa fullständig version : Kvalitet på detta protein-tillskott?


stilet
2008-10-27, 20:38
Efter att ha frågat här på forumet om det går som amatör att bestämma om ett proteintillskott är "bra" eller inte beroende på priset, svaret var då nej.
Min fråga är kanske väldigt svår att svara på om man inte är riktigt duktig på detta. Men jag provar ändå; jag vill jämnföra dessa 3 olika proteintillskott, och därför lägger jag ut innehållet.
De är sorterade efter pris (billig - dyr):

Den intressanta produkten (Pro FX från FX):

NÄRINGSVÄRDE / 30 GR*

Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Kolhydrater 1.4

Fett 2.0 - 2.1

Fukt 1.1

Mineraler 1.0

Energi (KCAL) 115

Små variationer förekommer mellan smakerna.



FÖRDELNING PROTEINFRAKTIONER %:

Beta-Laktoglobulin 43-48

Glykomakropeptid 24-28

Alfa-Laktalbumin 14-18

Immunoglobulin G 1-3

Mjölkserumalbumin 1-2

Laktoferrin <1



EAA-PROFIL (% AV PROTEIN):*

Fenylalanin 3.0

Histidin 1.7

Isoleucin 6.4

Leucin 10.6

Lysin 9.6

Metionin 2.2

Theonin 6.7

Tryptofan 1.4

Tyrosin 2.6

Valin 5.9



MINERALSAMMANSÄTTNING:*

Natrium 0.2%

Kalium 0.6%

Kalcium 0.5%

Fosfor 0.3%

Magnesium 0.1%



*genomsnittliga värden



INGREDIENSER: Cross-flow filtrerat, vegetabilsikt separerat vassleprotein (bestående av beta-laktoglobulin 43-48%, glykomakro-peptid 24-28%, alfa-laktalbumin 14-18%, serum-albumin 1-2%, immunoglobulin G 1-3%, laktoferrin <1%), Aromer, Aspartam (sötningsmedel), Sojalecitin (skumdämpare). I Jordgubb: Rödbetspulver. I choklad: Kakao.




Låter det bra? Lika bra i praktiken som t.ex. Optimum nutritions 100% WHEY,
eller, VP2 från AST?


Optimum nutrition 100% WHEY:

Näringsfakta (per portion, 1 skopa - 29,4 gram)



Kalorier 110 kcal
Protein 24 g
Kolhydrat 2 g
Fett 1 g


Innhåller även laktasenzym (standardiserat till 100,000 FCC enheter/g).





INGREDIENSER:

Vassleprotein isolat, vassleprotein koncentrat, vassleprotein hydrolysat, smakämnen, sojalecitin, Acesulfame. Aminogen® is a registered trademark of Triarco Industries, Inc. Smaken ovan är jordgubb, vissa mindre variationer kan förekomma mellan olika smaker gällande protein-, kolhydrat- och fettmängd.


AST VP2:

Serving Size: 1 Scoop (28g)
Servings Per Container: 32

Amount Per Serving:

Calories: 105
-Calories from Fat: 5
Total Fat: 0.5g
-Saturated Fat: 0.0g
Cholesterol: 0mg
Sodium: 70mg
Potassium: 170mg
Total Carbohydrate: 1.5g
-Dietary Fiber: 0.5g
-Sugars: 0g
Protein: 24g

Ingredients:
100% hydrolyzed "ogliopeptide" isolated whey peptide fractions consisting of precision engineered whey peptide isolate fractions (beta-lactoglobulin, alpha-lactalbumin, immunoglobulin, proteosepeptone, glycomacropeptides (GMP), B.S.A., lactoferrin, lactoperoxidase, lysozyme, relaxin, lactollin and beta-microglobulin), cocoa (dutch process), natural and artificial flavors, aspartame.

Attention Phenylketonurics: Contains phenylalanine.

No Sucrose or Fructose added to this product.

Handcuff
2008-10-27, 20:42
Om du ändå ska lägga ut innehållsförteckningarna så kan du ju i alla fall vara konsekvent och ställa upp det överskådligt *grr*

Svar på din fråga är skitsamma. Köp det billigaste..godaste eller nåt sånt.

stilet
2008-10-27, 21:15
Svar på din fråga är skitsamma. Köp det billigaste..godaste eller nåt sånt.

Vadå skitsamma? Redogör gärna för dina tankegångar!

Handcuff
2008-10-27, 21:17
Vadå skitsamma? Redogör gärna för dina tankegångar!

Haha....(du skulle bli mörkrädd om du fick ta del av mina tankar)

Vassle som vassle typ. :)

stilet
2008-10-27, 21:24
Finns ju annat som skiljer dem åt. Hur stor påverkan har det på helheten, och i längden?

Cloud
2008-10-27, 21:59
Finns ju annat som skiljer dem åt. Hur stor påverkan har det på helheten, och i längden?

Vill du att någon ska jämföra EAA-siffrorna med ett referensmönster för en bra fördelning av aminosyrorna? Det känns ju lite överdrivet... Du har redan fått ett bra svar. Välj det billigaste, eller godaste!

//Gustav

EiseltUK
2008-10-27, 22:02
Finns ju annat som skiljer dem åt. Hur stor påverkan har det på helheten, och i längden?

Marginell påverkan. Jag skulle nog säga att det är bätte att köpa det billigaste och lägga de pengar du sparar in på ytterligare något kosttillskott som kan hjälpa dig att nå dina målsättningar.

Jag är lite opartiskt i frågan eftersom vi tillverkar och säljer Pro Fx men jag tror att många instämmer med mig.

wwraver
2008-10-27, 22:11
Finns ju annat som skiljer dem åt. Hur stor påverkan har det på helheten, och i längden?

Inte märkbart. Det enda du bör bry dig om när det gäller proteinpulver är pris och sammansättning av protein/kolhydrater/fett. Ett "rent" proteinpulver innehåller inga större mängder av de två sista heller, så det är generellt sett irrelevant. Dessutom finns det ett maxupptag av protein som någon bättre lämpad kan svara på.

Sedan finns det också det här med vassle vs kasein. Den vanliga lekmanna-uppfattningen är att kasein (långsamt) är bättre som mellanmåls-protein, medan vassle (snabbt) är bättre efter träning.
Men det har postats flera trådar om hur de båda fungerar i båda fallen.

Sedan bör du också förstå att mycket inom kosttillskottsvärlden handlar om enstaka procentuella förbättringar, generellt sett. När det snackas om "ditten är bättre än datten" så finns det ingen anledning att direkt springa till närmaste butik och köpa det "senaste och bästa".

Kort och gott, det kan lika gärna vara att du har dragit upp visiret på moppen och svalt ett par extra flygfän, som att det skulle vara skillnaden på proteinmärket.

stilet
2008-10-27, 22:27
Sedan finns det också det här med vassle vs kasein. Den vanliga lekmanna-uppfattningen är att kasein (långsamt) är bättre som mellanmåls-protein, medan vassle (snabbt) är bättre efter träning.
Men det har postats flera trådar om hur de båda fungerar i båda fallen.

Länka gärna till dem trådarna.
Är det inte riktigt att kasein är bra så att kroppen kan få protein under en längre del utav natten? Samt att vassle är bättre direkt efter träning för att den absorberas snabbt?

stilet
2008-10-27, 22:33
Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Är detta bra? Vad är EAA igentligen och varför "ersätter" det 50% av proteinet?!

EiseltUK
2008-10-27, 22:39
Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Är detta bra? Vad är EAA igentligen och varför "ersätter" det 50% av proteinet?!

EAA är essentiella aminosyror, dvs såna aminosyror som du måste tillföra kroppen. De andra aminosyrorna är icke-essentiella och de kan kroppen tillverka själv. Det är EAA som stimulerar proteinsyntesen. Att det är mycket EAA i ett vassleprotein är bra men det är i stort sett samma halt i alla vassleprotein.

stilet
2008-10-27, 22:43
EAA är essentiella aminosyror, dvs såna aminosyror som du måste tillföra kroppen. De andra aminosyrorna är icke-essentiella och de kan kroppen tillverka själv. Det är EAA som stimulerar proteinsyntesen. Att det är mycket EAA i ett vassleprotein är bra men det är i stort sett samma halt i alla vassleprotein.

Ok. Men nu står det att EAA utgör 50% av proteinet vilket tydligen betyder att man får 50% mindre protein? Hur kan EAA ersätta protein på det sättet? Saknas det 50% protein så är det ju bara att avbeställa proteinet med en gång eller?

EiseltUK
2008-10-27, 22:52
Ok. Men nu står det att EAA utgör 50% av proteinet vilket tydligen betyder att man får 50% mindre protein? Hur kan EAA ersätta protein på det sättet? Saknas det 50% protein så är det ju bara att avbeställa proteinet med en gång eller?

Protein består av aminosyror i låga kedjor. Vissa av aminosyrorna är essentiella andra inte essentiella så nej det betyder inte att du får 50% mindre protein.

stilet
2008-10-27, 22:57
Protein består av aminosyror i låga kedjor. Vissa av aminosyrorna är essentiella andra inte essentiella så nej det betyder inte att du får 50% mindre protein.

Så vad betyder det annars? Att man får "något" som är ekvivalent till 50% protein? Och varför ska man ens tillämpa sådanna metoder när man kan ha 100% protein istället som de andra har (eller?)?
Vad blir skillnaden i praktiken med tillskottet som har 50% EAA + 50% protein och ett tillskott som har 100% protein?

EiseltUK
2008-10-27, 23:13
Så vad betyder det annars? Att man får "något" som är ekvivalent till 50% protein? Och varför ska man ens tillämpa sådanna metoder när man kan ha 100% protein istället som de andra har (eller?)?
Vad blir skillnaden i praktiken med tillskottet som har 50% EAA + 50% protein och ett tillskott som har 100% protein?


Tar du X gram rent protein så får du alltid i dig någonstans runt 45-50 % EAA eftersom allt protein innehåller EAA. Det är inget som är unikt för just denna produkt. Ju mer EAA ett protein har desto bättre. Protein är aminosyror. EAA är aminosyror som är viktigare än de andra aminosyrorna.

stilet
2008-10-27, 23:27
EAA är aminosyror som är viktigare än de andra aminosyrorna.
Om protein är "de andra" aminosyrorna, så måste ju EAA vara viktigare än protein? Stämmer det?

mks
2008-10-27, 23:38
Om protein är "de andra" aminosyrorna, så måste ju EAA vara viktigare än protein? Stämmer det?

Protein är inte "de andra" aminosyrorna. Protein består av aminosyror, både essentiella och icke-essentiella. Just det här vassleproteinet som du funderar på att köpa består till 50% av essentiella aminosyror.

TylerDurden84
2008-10-28, 00:07
Om du nu ändå satsar så hårt på att vara "opti" och jämför så detaljerat på likvärdiga vassleprotein-tillskott så inhandla EAA istället!? Så får du mest valuta för pengarna.

Annars är det som de övriga har nämnt; Det är ingen märkbar skillnad på de du nämnt förutom möjligtvis smaken!

Dreas
2008-10-28, 00:51
+1 på Tyler! Sen kan du även läsa på lite i nyttiga trådar och titta lite över internet, många frågor kan du få svar på via google.

Cloud
2008-10-28, 14:44
Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Är detta bra? Vad är EAA igentligen och varför "ersätter" det 50% av proteinet?!

Det här var faktiskt väääldigt roligt... man kan riktigt höra paniken i rösten :D

wwraver
2008-10-28, 16:02
Länka gärna till dem trådarna.
Är det inte riktigt att kasein är bra så att kroppen kan få protein under en längre del utav natten? Samt att vassle är bättre direkt efter träning för att den absorberas snabbt?

Jag tror Grub kan svara på det där. Jag läste så sent som igår kväll en post där det nämdes att det inte riktigt var på det klara var som egentligen var bäst i olika situationer. Om jag inte minns fel så handlade just den tråden om intag direkt efter träning.

Sök på det eller fråga runt, jag skulle gärna länka till trådarna men jag har inte tid eller ork just nu. I så fall återkommer jag ikväll efter jobb och träning.

EiseltUK
2008-10-28, 16:47
I teorin är det bättre med kasein till natten men det är inte testat vetenskapligt. Efter träning vet man att kasein och vassle ger ungefär samma effekt. Finns en studie som antyder att sk total milk protein (som finns i bla DoublePro) är optimalt men det funkar säkert lika bra med att blanda 80% kalciumkaseinat och 20% vassleprotein. Eller så dricker man mjölk.