handdator

Visa fullständig version : Smakar fryst mango fisk?


Lellan
2008-10-27, 19:35
Ja, frågan låter ju helt puckad men jag har bara ätit färsk mango för härrans massa år sedan och tyckte inte om det, men det är ju för i jössenamn frukt och jag älskar all annan frukt.

Nu har jag senaste året köpt fryst mango 3 gånger, senast idag, och VARJE JÄVLA gång tycker jag att det smakar fisk? *spy* Jag har köpt i olika affärer men samma märke. "foodimpex" å påsen heter "fresh frozen".

Jag vill bara veta innan jag slänger denna påsen, är något fel tänker jag gå å klaga.. men vill först veta.. smakar fryst mango fisk?!?!?:confused:

(edit: jag älskar fisk. Men det här är en ogod fisksmak på en frukt..)

lectris
2008-10-27, 20:30
nej jag tycker inte att fryst mango smakar fisk.. har du fisk som ligger öppet i frysen medan mangopåsen är öppen?

Färsk mango är dock sjukt mycket godare, kanske inte den som finns att köpa i sverige.... den färska mangon som finns i tex australien däremot.. är som att äta solsken *cupid* så gott och går inte att jämföras med de här hemma tyvärr. ALLS.

Lellan
2008-10-27, 20:41
nej jag tycker inte att fryst mango smakar fisk.. har du fisk som ligger öppet i frysen medan mangopåsen är öppen?



Nix, öppnat direkt när jag kommit från affären..

o.z.z
2008-10-27, 21:19
käkar fryst mango nästan varje dag...har aldrig smakat fisk

Trassel
2008-10-27, 21:23
Fryst mango är mumma, inte fisk.

Coldsmith
2008-10-27, 22:20
nej jag tycker inte att fryst mango smakar fisk.. har du fisk som ligger öppet i frysen medan mangopåsen är öppen?

Färsk mango är dock sjukt mycket godare, kanske inte den som finns att köpa i sverige.... den färska mangon som finns i tex australien däremot.. är som att äta solsken *cupid* så gott och går inte att jämföras med de här hemma tyvärr. ALLS.

Ta reda på vilken sort det är så borde en bra affär kunna ta hem, finns massor av mango-sorter. De i butikerna är vanligen Tom Aktins, men vi har hemma lite mer udda sorter ibland också. Vissa är riktigt kanonfina.

MSXS
2008-10-27, 23:07
Ja, frågan låter ju helt puckad men jag har bara ätit färsk mango för härrans massa år sedan och tyckte inte om det, men det är ju för i jössenamn frukt och jag älskar all annan frukt.

Nu har jag senaste året köpt fryst mango 3 gånger, senast idag, och VARJE JÄVLA gång tycker jag att det smakar fisk? *spy* Jag har köpt i olika affärer men samma märke. "foodimpex" å påsen heter "fresh frozen".

Jag vill bara veta innan jag slänger denna påsen, är något fel tänker jag gå å klaga.. men vill först veta.. smakar fryst mango fisk?!?!?:confused:

(edit: jag älskar fisk. Men det här är en ogod fisksmak på en frukt..)

Trodde bara det var min sambo som hade konstiga smaklökar och tycker att det smakar fisk.

Lellan
2008-10-27, 23:48
Trodde bara det var min sambo som hade konstiga smaklökar och tycker att det smakar fisk.

Antingen bor vi ihop eller så smakar fryst mango de facto fisk. Enligt vissa av oss iaf. ;)

Bahir
2008-10-27, 23:52
Varför köper du fryst mango? Varför inte en vanlig, ofryst?

Ajin
2008-10-28, 17:40
Varför köper du fryst mango? Varför inte en vanlig, ofryst?

Lite orelevant, va? *rolleyes*

Och nej, fryst mango smakar definitivt inte fisk.

Lellan
2008-10-28, 20:41
Lite orelevant, va? *rolleyes*

Och nej, fryst mango smakar definitivt inte fisk.

Frågan var inte helt irrelevant. Svaret är: jag gillar inte mango, skulle därför aldrig få för mig att köpa färsk, fast glömmer det när jag köper fryst. Men jag köper ofta fryst frukt/bär av ren lathet till mornar å som plockgodis. Alltså, jag kan vara SJUKT lat. :D Å glömsk. Kanske rent av lite smått puckad emellanåt. :(

När du säger att fryst mango inte smakar fisk, har du smakat? Jag tycker så inibomben att den gör det. Jag har värsta lökarna (smak).

Har en påse kvar om nån vill ha.

sascha
2008-10-28, 21:40
Frågorna måste bli: stoppar du mangon i munnen när den fortfarande är frusen, och om så är fallet känner du någon skillnad på smaken i samband med att den tinar? Att frusen mango skulle smaka platt(fisk (en liten ordvits från min sida)), kan jag tänka mig som inte helt osannolikt då även saker som till exempel choklad och banan förlorar smak (även om konsistensen kan tyckas vara fräschare) vid nedkylning. Denna platta smaken tolkar man sedan på olika sätt (beroende på hur dina smaklökar ser ut, smakpreferenser, smakerfarenheter o.s.v.). Märk väl att detta endast är spekulationer, men det känns inte som alltför avlägset tycker jag.

thomast
2008-10-28, 22:13
Jag måste erkänna att jag också känner fisksmak av fryst mango. Jag har påpekat detta för min fru men hon har bara trott att jag är galen.*gah!*

MyungChul
2008-10-31, 14:04
Jag känner att fryst mango smakar inte ens hälften så gott som importerade ficklampsjordgubbar från belgien. Och färsk mango slår svenska solskensjordgubbar med hästlängder. Synd.

Men antagligen så finns det ett skäl till varför fryst mango smakar som den gör, den är antagligen klass II eller III för att den inte håller måttet helt enkelt.

stolpskott
2008-11-12, 09:58
tips: köp fryst mango av annat märke. Om det oxå smakar fisk,ät färsk mango. Inte så svårt.

Ponny
2008-11-13, 21:51
Mango vet jag inte för det har jag aldrig köpt fryst, men däremot smakar fryst spenat fisk ibland....

miss_incorrigible
2008-11-25, 10:47
Uäää... *spy* Jag provade fryst mango från Hemköp precis och jag tycker inte den luktar fisk men något är det med den. Kanske kartong...?

Eddie Vedder
2008-11-25, 14:11
Mango vet jag inte för det har jag aldrig köpt fryst, men däremot smakar fryst spenat fisk ibland....

Är det gammal spenat är nog inte härsken alfa-linolensyra helt otänkbart. Halten ALA i spenat är ju minimal men inte otänkbart att det kan ge smak ändå.

Ponny
2008-11-25, 20:43
Är det gammal spenat är nog inte härsken alfa-linolensyra helt otänkbart. Halten ALA i spenat är ju minimal men inte otänkbart att det kan ge smak ändå.

Hmm, jag får väl erkänna att jag inte kollar utgångsdatum på mina frysta grönsaker. Grejen med frysen är ju att maten inte ska bli gammal ;)

Eddie Vedder
2008-11-25, 20:56
Hmm, jag får väl erkänna att jag inte kollar utgångsdatum på mina frysta grönsaker. Grejen med frysen är ju att maten inte ska bli gammal ;)

Ja men fett härsknar i fryst tillstånd också. Fet fisk skall verkligen inte ligga fryst länge t.ex.

fåret
2008-11-25, 21:41
jag brukar uppleva att det smakar som morötter :O men fisk har jag aldrig kännt