Visa fullständig version : För mycket protein för lång period
zeratul82
2008-10-27, 19:31
Fredrik paulun skrev i boken "Nyfiken på näringslära" att man inte ska ha ett ökat proteinitag i för långa perioder. Han skrev att levern blir duktigare och duktigare på att göra om proteinet till bränsle när man äter mycket av det och då används inte proteinet på de sätt man vill att de ska användas.
jag vart lite orolig när jag läste detta eftersom jag har ganska länge försökt att ligga på runt 2g/kg kroppsvikt protein så ja har några frågor.
1. är de sant?
2. om levern nu har blivit bättre på att omvandla proteinet till bränsle, är de då permanent eller åker de tillbaka om man sänker proteinintaget.
3. borde jag periodisera proteinintaget? isåfall hur?
King Grub
2008-10-27, 19:33
En stor del, kanske en majoritet, av proteinet du äter används alltid som energi. Ju mer protein du äter, desto mer protein används som energi. Inga problem, och så skall det vara.
Den största källan till aminosyror för muskeluppbyggnad är ditt eget nedbrutna muskelprotein som återanvänds, inte protein från kosten. Men aminosyror i blodet sänder signaler för muskeluppbyggnad, även om just den aminosyran sedan inte själv slutar som muskelprotein.
Ju mer protein, desto mer muskler, inom fysiologiska gränser.
zeratul82
2008-10-27, 19:37
tack för så snabbt svar. så ja kan fortsätta att stoppa i mej mitt protein utan att vara orolig då?
Eddie Vedder
2008-10-27, 19:38
Ju högre proteinintag desto mer faeceskväve åtminstone, huruvida kroppen blir mer effektiv på att utnyttja aminosyror i energimetabolsimen vet jag inte exakt men i vilket fall ser jag ingen anledning till varför ett sänkt proteinintag skulle göra saken bättre. Mer protein = mer protein som energikälla i alla fall, om det blir stor skillnad i "effektivitet" vet jag som sagt inte.
2g/kg kroppsvikt är ju lite av en "säkerhetsmarginal", d.v.s. ett intag som med största sannolikhet är mer än tillräckligt för vad som behövs. Alltså lite överdrivna mängder för att garantera sig om att det inte är för lite, inte en minimumnivå (observera att jag pratar om energibalans/energiöverskott nu, inte deff/bantning).
Så med ett högt intag kommer mer protein utnyttjas som energi, men samtidigt innebär ju ett högt intag just att det är HÖGT och således täcker ditt behov. Det enda negativa är ju att mer aminosyror som oxiderar till glukos innebär dyrare kolhydrater, kött är dyrare än pasta:)
King Grub
2008-10-27, 19:41
2 gram per kilo kroppsvikt och dygn är inget som påverkar din träning negativt.
for athletes desiring muscle hypertrophy, there is little reason to limit protein intake and relatively high intakes might be the best recommendation.
Even if 2.5–3.0 g protein / kg BW / day is consumed and this amount of protein is more than the synthetic machinery can process, the excess will simply be oxidized. As long as the intake of other nutrients important to the success of an athlete is not compromised, there appears to be little harm in ingesting these high amounts.
Tipton, Wolfe. Journal of Sports Sciences, 2004, 22, 65–79
Den största källan till aminosyror för muskeluppbyggnad är ditt eget nedbrutna muskelprotein som återanvänds, inte protein från kosten. Men aminosyror i blodet sänder signaler för muskeluppbyggnad, även om just den aminosyran sedan inte själv slutar som muskelprotein.Aha! Nu förstår jag varför EAA som inte är fullvärdigt ändå kan öka proteinsyntesen. Förstod först inte hur det gick ihop, men fungerar det så här är det ju självklart.
Aha! Nu förstår jag varför EAA som inte är fullvärdigt ändå kan öka proteinsyntesen. Förstod först inte hur det gick ihop, men fungerar det så här är det ju självklart.
Menar du BCAA? EAA är fullvärdigt
Menar du BCAA? EAA är fullvärdigtMenar EsaPro ja. Skrev fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.