handdator

Visa fullständig version : Är det dåligt med för mycket fett?

Barbastark
2008-10-27, 15:11
Hej!

Jag undrar om det kan vara skadligt att äta för mycket fett.

Jag äter rätt mycket fett i form av nötter. Det är inte så att jag blir fet men där är flera nävar varje dag.

Så jag undrar om det kan bidra till att vissa processer i kroppen avstannar eller liknande eller om det bara är bra.

MVH

King Grub
2008-10-27, 15:18
Mycket fett i sig är inte dåligt, men en dålig fettsyrebalans kan ha negativa effekter.

Barbastark
2008-10-27, 15:25
Mycket fett i sig är inte dåligt, men en dålig fettsyrebalans kan ha negativa effekter.

Jag kan inte så mycket om det där. Har du några exempel? Jag äter mitt fett främst från ägg och nötter och äter väldigt lite mättat fett.

Eddie Vedder
2008-10-27, 15:43
Jag kan inte så mycket om det där. Har du några exempel? Jag äter mitt fett främst från ägg och nötter och äter väldigt lite mättat fett.

Det låter som ett potentiellt snedfördelat fettintag, brukar kunna bli så när man får för sig att A är dåligt och B är bra.

Nötter och ägg är nyttigt så det förslår, ägg har en jättebra fettsammansättning men nötters är väl lite mer tveksam även om det i övrigt är nyttigt och bra. Se till att få i dig fet fisk och var inte orolig för fettkällor där merparten är mättade fettsyror heller. Ost, grädde, kött etc. är bra mat även det och inget du ska oroa dig för.

Livsmedel som genomgått en industriell delvis härdning är väl den enda typen av fett och enda typen av livsmedel du inte förlorar ett minsta dugg på att skippa.

King Grub
2008-10-27, 15:44
Nötter har ett överskattat rykte som bra fettkälla. Dom flesta nötter har för mycket fleromättade fettsyror.

Heniin
2008-10-27, 18:15
Sen beror det helt klart vilket sorts fett du stoppar i dig, allt fett är ju inte hälsosamt om man ska påstå det. Som king Grub skrev så är det högt överskattat att nötter skulle var jättebra fettkälla, finns betydligt bättre källor som fetare typ av fisk som lax,strömming etc.

Barbastark
2008-10-27, 18:19
Me allt snack om att mättat fett inte är bra och att det "sätter sig" men att omättat fett inte "sätter sig", är det alltså felaktigt och att jag lika gärna kan äta 50 gram mättat fett som 50 gram omättat?

Eddie Vedder
2008-10-27, 18:25
Me allt snack om att mättat fett inte är bra och att det "sätter sig" men att omättat fett inte "sätter sig", är det alltså felaktigt och att jag lika gärna kan äta 50 gram mättat fett som 50 gram omättat?

Ett tips är att se till livsmedel i sin helhet och inte stirra sig blind på speciella egenskaper på det där viset. Det är helt onödigt och bara ett effektivt sätt att skapa sig problem.

Som både jag, Grub och Heniin redan påpekat är t.ex. nötter och frön kanske inte de bästa fettkällorna ofta men de är å andra sidan mycket näringsrika. Och vidare finns inget livsmedel som "är ett mättat fett" utan alla innehåller en varierad mäng av olika fettsyror, en fleromättad fettsyra är inte densamma som en annan fleromättad fettsyra, en mättad fettsyra har andra fysiologiska egenskaper än vad en annan mättad fettsyra har o.s.v. o.s.v.

Så se till hela din kost istället, undvik att låta den mest uppenbara skräpmaten ta för stor plats och sträva sedan efter ett balanserat näringintag baserat på bra mat.

tsp
2008-10-27, 19:15
Bara jag som reagerade på "Är det dåligt med för mycket fett?" Om du äter, som du själv säger "för mycket" så är det klart att det är dåligt. :P

Barbastark
2008-10-28, 15:18
Nötter har ett överskattat rykte som bra fettkälla. Dom flesta nötter har för mycket fleromättade fettsyror.

Kan du säga lite kort hur balansen ska vara? Och vad är bra fettkällor med mer mättat fett i så fall?

Eddie Vedder
2008-10-28, 15:22
Och vad är bra fettkällor med mer mättat fett i så fall?

Vad var det för fel med mina tips på fettkällor?

Barbastark
2008-10-28, 17:00
Vad var det för fel med mina tips på fettkällor?

Det var nog att jag läste svaret en dag å sedan postade nytt en annan. Sorry.

Så det är ost, grädde och kött som är mycket mättat i alltså. Finns det något mer? För är inte så mycket för ost och rött kött äter jag bara till lagade måltider.

Något som man kan ta till frukost tex utan att behöva laga till det osv.

King Grub
2008-10-28, 17:03
Jag vet inte varför du medvetet skulle välja källor så rika på mättat fett som möjligt. Även om riskerna med mättat fett verkar ha varit överdrivna, finns det väl inga hälsofördelar med att välja mer mättat fett på bekostnad av omättat?

Dom flesta personers kost ger däremot för mycket fleromättat i förhållande till omättat.

Handcuff
2008-10-28, 17:28
Vad menar du med "sätter sig"..menar du att man blir tjock av mättat fett men inte av omättat?

Eddie Vedder
2008-10-28, 18:32
Så det är ost, grädde och kött som är mycket mättat i alltså. Finns det något mer? För är inte så mycket för ost och rött kött äter jag bara till lagade måltider.

Varför skulle du medvetet eftersträva mer mättat fett bara för sakens skull?

Det verkar inte som du läser ett ord av vad jag skriver, hela min poäng har från början varit att du inte ska stirra dig blind på fettet hit och dit utan se på livsmedlen i sin helhet.

Snorkelfarsan
2008-10-28, 23:16
Vad menar du med "sätter sig"..menar du att man blir tjock av mättat fett men inte av omättat?

Man blir ju tjock av ett energiöverskott. Grejen med mättat fett så som jag har förstått det är att det lagras in i fettcellerna mycket enklare och snabbare än omättat, som frisätts direkt och kan användas som energi eller så. Nån som har benkoll får rätta mig om jag har fel, det är väl iaf ungefär vad Fredrik Paulún har påstått (inte för att han är Gud men det är iaf en källa:))

Ronja
2008-10-29, 09:29
Tycker många här verkar ligga på ett ganska lågt fettintag(runt 20%) nån anledning till det?(rätta mig om jag har fel!)

tycker mig tyda mer på att fler o fler studier stödjer ett intag på 30% o kanske mer....nå ja missuppfattat här?

Eddie Vedder
2008-10-29, 10:08
tycker mig tyda mer på att fler o fler studier stödjer ett intag på 30% o kanske mer....nå ja missuppfattat här?

Nej du har inte fel. Men studierna är ju inte gjorda på Koloiter och om en koloit trvis med mindre fett än så i kosten så gör ju h*n det oavsett om den studie på överviktiga och/eler sjuka visar något annat hos de personerna.

Scratch89
2008-10-29, 23:55
Tycker många här verkar ligga på ett ganska lågt fettintag(runt 20%) nån anledning till det?(rätta mig om jag har fel!)

20 E% när man äter 4000 kcal om dagen blir en hel del fett ändå.

Ronja
2008-10-30, 08:43
jo detta ä förvirrande:/

Scratch89
2008-10-30, 08:48
jo detta ä förvirrande:/

Inte egentligen. Problemet är att folk tänker alldeles för mycket, och blir nojiga. En vanlig sak jag tänker på är att folk verkar välja fettsnåla produkter och sedan lägger till fettrika, vilket gör det dyrt och jobbigt att planera sina måltider. Istället för att äta kyckling med avocado, kan man lika gärna äta lax, och få i sig samma näring. Eller istället för att äta fettsnålt under hela dagen och sedan äta nötter till kvällsmat, så kan man ha bordsmargarin på mackorna, nötfärs till lunch och omelett till middag.

Exempel, men det är fortfarande relevant.

Barbastark
2008-10-30, 11:58
Jag vet inte varför du medvetet skulle välja källor så rika på mättat fett som möjligt. Även om riskerna med mättat fett verkar ha varit överdrivna, finns det väl inga hälsofördelar med att välja mer mättat fett på bekostnad av omättat?

Dom flesta personers kost ger däremot för mycket fleromättat i förhållande till omättat.

Ok. Vad är det då för källor som är rika på fleromättat respektive omättat fett?

King Grub
2008-10-30, 12:01
I Livsmedelsverkets näringstabeller finns fettsyror och deras fördelning angivna.

Barbastark
2008-10-30, 12:12
I Livsmedelsverkets näringstabeller finns fettsyror och deras fördelning angivna.

Ok, tack! Vet du ungefär hur balansen ska vara? ska det vara tex 10% mättat 30% omättat och 60% fleromättat eller står det där någonstans med?

Scratch89
2008-10-30, 16:38
En tredjedel av allt är inte fel.

Morty
2008-10-30, 16:56
20-60-20 av mättat-omättat-fleromättat låter väl inte så tokigt?