handdator

Visa fullständig version : Smärta i magen av marklyft!?!


Pernu
2008-10-27, 12:26
Tjena!

Är newbie på det här med "riktig" träning, har bara kört kondition och nautilusmetoden tidigare.
Nu har jag kommit igång bra med min träning och har fått till ett bra program.

Tony Irwingröst: Men! När jag börjar lasta på lite vid marklyft så uppstrå på vägen upp en smärta precis vid kalsongkanten och det känns som nån sticker ett dussin knivar utmed hela kanten.
Är det någon som varit med om nåt liknande eller vet vad det kan vara?

Tack på förhand!

Mvh/ Jimmy Pernu

Lejon
2008-10-27, 12:44
Det där låter som något en träningskompis kände av och fick problem med, diagnosen var då ljumskbråck. Han tränade inte tungt sen på en mycket lång tid, men säger kroppen ifrån bör du nog vara försiktig - svårt att lyfta något alls om bukhinnan brister.

stridis
2008-10-27, 12:46
Vet inte. Men bra låter det inte. Kan du inte gå till vårdcentralen och kolla det?

stridis
2008-10-27, 12:47
Det där låter som något en träningskompis kände av och fick problem med, diagnosen var då ljumskbråck. Han tränade inte tungt sen på en mycket lång tid, men säger kroppen ifrån bör du nog vara försiktig - svårt att lyfta något alls om bukhinnan brister.

Skulle kunna vara det. Mitt ljumskbråck kändes ganska annorlunda dock. Fast jag var väl 5 bast då.

ARMSTARK
2008-10-27, 15:58
Har du opererat magen? Då kan det vara ärrbildning eller försvagning i bukhinnan, behöver inte heller kännas exakt där man är opererad. Ta det lugnt i vilket fall som helst, du vill inte att bukhinnan ska brista! Kolla upp med doktorn! Jag hade detta problem som blev långsamt bättre med försiktig träning, nu känns det ingenting.

chrilla
2008-10-28, 15:56
Jag var med om samma sak, inte lika grovt kanske, men gjorde ett par tunga lyft och i 5-6 repset kände jag hur det stack till precis där du beskriver det, tyckte det var lite läskigt, lassade på mer vikt, körde 2 reps, kände samma då, men det försvann nästan direkt, inte känt det sen dess :) så det är nog ingen fara

Ants
2008-10-28, 16:21
Jag hade också det när jag började med marklyft.. Det släppte dock efter någon vecka.. skit creepy

stargate
2008-10-28, 17:12
hm det här hade jag också i början! kändes precis som en närv låg i klämm och jag misstänkte faktiskt nåt brock också.

Gick dock över efter ett tag.

dyxeldoff
2008-10-28, 21:38
Det där låter som något en träningskompis kände av och fick problem med, diagnosen var då ljumskbråck. Han tränade inte tungt sen på en mycket lång tid, men säger kroppen ifrån bör du nog vara försiktig - svårt att lyfta något alls om bukhinnan brister.

precis bråck låter det som eller snarare början till bråck.
jag har haft en liknade skada. den läkte på ett par veckor.
ta det lungt så länge det inte blivigt bättre

Spiffy
2008-10-28, 22:36
Jag var med om samma sak, inte lika grovt kanske, men gjorde ett par tunga lyft och i 5-6 repset kände jag hur det stack till precis där du beskriver det, tyckte det var lite läskigt, lassade på mer vikt, körde 2 reps, kände samma då, men det försvann nästan direkt, inte känt det sen dess :) så det är nog ingen fara

Smart tips *screwy*