handdator

Visa fullständig version : Köpa på Tradera


Dav0d
2008-10-27, 02:23
Hej allesammans.

Tänke bara fråga ifall någon har erfarenhet av att köpa varor på tradera. Jag har upptäckt att Iphones 3g är mycket billigare på tradera nu, går att skaffa runt 5000 kr, vilket är billigare än ebay eftersom dollarn är uppe i 8kr om jag inte misstar mig. Det jag undrar är, vad för säkerhet har en köpare?

Säljaren vill t.ex ha 2000 kr i förskott eftersom han måste importera Iphonen till Sverige, hur stor är chansen att killen roffar åt sig 2000 kr och skiter i att ge mig något? Vill gärna ha en Iphone men har inte råd att köpa en i affären.:/



En annan fråga som är relaterad till mobiler. Hur bra är comviq abonnemanget när det gäller tillgång till att surfa? Kan man köpa något abonnemang som kostar kring 300 kr i månaden och då få ringa och surfa hur mycket som helst gratis? Fungerar 3g på Iphonen ifall jag köper comviq abonnemang?


Jag har väldigt lite kunskap om mobiler i helhet, därför jag gärna vill ha dessa svar.

Tack så mycket

Dreas
2008-10-27, 02:26
Titta på vad killen har för omdömmen, är de positiva så borde det ju gå bra.

Aerials
2008-10-27, 16:49
Titta på vad killen har för omdömmen, är de positiva så borde det ju gå bra.

Precis, har han många posetiva omdömmen och inga negativa är det ju en intressant säljare, sen får man väl sätta en gräns för hur många omdömmen han bör ha alternativt hur många bra i proportion till dåliga och sen bestämma om man vill satsa eller inte. Jag bruka köpa från tradera, som mest har jag lagt ut 11000 för en macbook air och det gick fint, dock mötte jag honom och så skedde affären face to face, jag skulle nog inte lägga ut över en tusenlapp (om inte han kör payson, då kan man ju gardera sig) via nätet, och speciellt inte förskottsbetalningar, det luktar skumt lång väg! :)

Hades
2008-10-27, 18:52
Förskott=Nackskott.

Dessutom bör man vara försiktig så man inte köper stöldgods.

Luttis
2008-10-27, 19:19
Med payson (http://www.tradera.com/service/tradera_payson.aspx) är man, så vitt jag vet, säker. Då får man tillbax de pengar man betalat in om varan inte kommer.

psa
2008-10-27, 20:28
Säljaren vill t.ex ha 2000 kr i förskott eftersom han måste importera Iphonen till Sverige, hur stor är chansen att killen roffar åt sig 2000 kr och skiter i att ge mig något?

100%

Jag antar att du inte går till klädbutiken och ger dom 50kr i förskott för att först importera ett par brallor för att sedan återvända en vecka senare och betala resten?

Aerials
2008-10-27, 20:31
100%

Jag antar att du inte går till klädbutiken och ger dom 50kr i förskott för att först importera ett par brallor för att sedan återvända en vecka senare och betala resten?

Kanske inte riktigt samma sak, dels för att tradera vänder sig till en köp- och sälj marknad mellan privatperson, och/eller företag. Så reglerna blir ju vad överenskommelsen säger, resonemanget att man köper från utlandet gör ju det logiskt att man vill ha någon slags garant för att varan kommer bli köpt, tradera och ebay har ju sinna nackdelar, bl.a att många skiter i att fullfölja köpet..

Hades
2008-10-27, 20:36
Kanske inte riktigt samma sak, dels för att tradera vänder sig till en köp- och sälj marknad mellan privatperson, och/eller företag. Så reglerna blir ju vad överenskommelsen säger, resonemanget att man köper från utlandet gör ju det logiskt att man vill ha någon slags garant för att varan kommer bli köpt, tradera och ebay har ju sinna nackdelar, bl.a att många skiter i att fullfölja köpet..

Låter snarare misstänkt att man skulle behöva 2000 kr i förskott för att importera en så efterfrågad produkt som iPhone.

Troll
2008-10-27, 20:50
Som några varit inne på tidigare så kolla omdömmet på säljaren och läs vad andra köpare skrivt.
Sen om det rör sig om större belopp använd Payson!!.

Lycka till!

Aerials
2008-10-27, 21:12
Låter snarare misstänkt att man skulle behöva 2000 kr i förskott för att importera en så efterfrågad produkt som iPhone.

Visst är det så - och det skrev jag också i ett tidigare inlägg..

Hades
2008-10-27, 21:19
Visst är det så - och det skrev jag också i ett tidigare inlägg..

Vad var då poängen med ditt inlägg? Att köpet sker på Internet förändrar ju inte reglerna.

Sundsarn
2008-10-27, 22:35
Jag brukar handla böcker på tradera. Har hänt att jag köpt annat också. Men som sagt; Betala i förskott för att det ska importeras köper jag inte. Betalar hellre i förskott till en som säger rakt ut från början att allt ska betalas i förskott. Sedan får man göra en uppskattning på om det verkar vara en trovärdig säljare eller ej.

Det räcker med något enstaka negativt omdöme för att jag ska lägga på locket för övrigt. Fingertoppskänsla kort och gott.

Dav0d
2008-10-27, 23:38
jo, det blev inte nackskott - förskott.:) Hade en polare som åkte dit för en månad sedan på samma sätt fick jag veta idag...

Men jag köpte en Iphone för 4800 kr genom tradera. Han hade 100% positiva köpreaktioner och det var minst 100 stycken unika källor. Jag har redan haft kontakt med honom så det verkar gå perfekt! Galet glad :)

Tack för alla kommenterar, Mvh Dav0d