handdator

Visa fullständig version : Pappa påstår..


tsp
2008-10-26, 18:17
Min pappa och jag har ofta hetsiga diskussioner om träning. Senaste debatten handlade om proteintillskott som jag äter 1 portion efter träning. Han påstår att detta gör mig "uppsvullen" och tjock. Jag hävdar att protein i princip inte kan lagras i kroppen som annat än muskelvävnad (samt naglar och sådant som byggs av protein förstås). Han säger att det lagras som fett men jag säger att om jag min kropp inte bygger muskler av proteintillskottet jag äter så pissar jag ut det.

Vem har rätt? Grymt bra om ni kan länka lite vetenskapliga undersökningar, artiklar och liknande. Så att jag får källor till det ni säger, och inte att det bara är någon random på ett forum som påstått det.

shut teh face
2008-10-26, 18:19
Min pappa och jag har ofta hetsiga diskussioner om träning. Senaste debatten handlade om proteintillskott som jag äter 1 portion efter träning. Han påstår att detta gör mig "uppsvullen" och tjock. Jag hävdar att protein i princip inte kan lagras i kroppen som annat än muskelvävnad (samt naglar och sådant som byggs av protein förstås). Han säger att det lagras som fett men jag säger att om jag min kropp inte bygger muskler av proteintillskottet jag äter så pissar jag ut det.

Vem har rätt? Grymt bra om ni kan länka lite vetenskapliga undersökningar, artiklar och liknande. Så att jag får källor till det ni säger, och inte att det bara är någon random på ett forum som påstått det.
Referenser till vadå, grundläggande näringslära?

Du har fel, protein kan lagras som fett. Men din pappa har också fel om han påstår att du bara blir tjock...

Vad som avgör ifall du lägger på dig fett eller inte, är ENERGUNDERSKOTTET och ENERGIÖVERSKOTTET.
Protein, fett, kolhydrater - the same. Du kan lägga på dig fett av morötter eller wienerbröd - the same.

King Grub
2008-10-26, 18:24
Och att inte äta protein efter träning gör att den får en nedbrytande nettoeffekt, inte en uppbyggande. Protein efter träning är ett måste. Det måste dock inte vara tillskott. Men tillskott gör en inte "tjockare" än motsvarande mängd protein från mat.

tsp
2008-10-26, 18:50
Pappa påstår att jag borde lägga undan proteinet ett bra tag tills jag "har användning för det". Har tränat seriöst på gymmet med styrketräning i 8 månader. Har han rätt eller har han fel? Vore trevligt med vetenskapliga artiklar gällande proteintillskott och nybörjare inom styrketräning.

Han påstår också att min nuvarande bulk kommer ge mig en stor mängd "fett insprängt i musklerna" (som för övrigt är det som orsakar utseendet hos vissa SL-personer osv) som jag kommer ha jävligt svårt att bli kvitt. Jag hävdar att det finns underhudsfett, alltså fett under huden men utanpå musklerna samt fett runt inälvor osv. Dock inget "muskulärt fett".

Edit: Nu pratar han om "protein-hull". Tydligen har han märkt att man får en annorlunda sorts fett av att äta protein (proteintillskott). Stämmer det?

WHITEFOLKS
2008-10-26, 19:07
Du behöver inte äta proteintillskott om du täcker ditt proteinbehov genom din vanliga kost.

Dina muskler kommer inte skilja sig i utseende om du får ditt protein från tillskott eller mat.

LoTiX
2008-10-26, 19:30
Pappa påstår att jag borde lägga undan proteinet ett bra tag tills jag "har användning för det". Har tränat seriöst på gymmet med styrketräning i 8 månader. Har han rätt eller har han fel? Vore trevligt med vetenskapliga artiklar gällande proteintillskott och nybörjare inom styrketräning.

Han påstår också att min nuvarande bulk kommer ge mig en stor mängd "fett insprängt i musklerna" (som för övrigt är det som orsakar utseendet hos vissa SL-personer osv) som jag kommer ha jävligt svårt att bli kvitt. Jag hävdar att det finns underhudsfett, alltså fett under huden men utanpå musklerna samt fett runt inälvor osv. Dock inget "muskulärt fett".

Edit: Nu pratar han om "protein-hull". Tydligen har han märkt att man får en annorlunda sorts fett av att äta protein (proteintillskott). Stämmer det?

Jag förstår knappt vad din far svamlar om. Protein-hull måste vara årets.

Scratch89
2008-10-26, 19:40
Jag vågar påstå att oavsett hur många vetenskapliga artiklar du slänger fram så kommer han inte att ändra sin åsikt. Dock har han fel, men det spelar ingen roll, tror jag.

patanga
2008-10-26, 19:43
jag måste bara få fråga när vi snackar om protein.. Om jag tränar ben och struntar i att äta efter, bryter jag ned musklera i benen då? och kommer jag få smalare ben?

Trance
2008-10-26, 19:45
jag måste bara få fråga när vi snackar om protein.. Om jag tränar ben och struntar i att äta efter, bryter jag ned musklera i benen då? och kommer jag få smalare ben?

Nej, om du nu inte menar att du slutar äta helt efter du tränat. Då kommer du nog bli smalare efter några dagar/veckor.

King Grub
2008-10-26, 19:47
jag måste bara få fråga när vi snackar om protein.. Om jag tränar ben och struntar i att äta efter, bryter jag ned musklera i benen då? och kommer jag få smalare ben?

Träningen ökar alltid muskelnedbrytningen, men om man äter någon form av protein ökar också muskelnybildningen, så balansen blir positiv. Äter man inte efter träningen, ökar fortfarande nybildningen, men inte så mycket att den blir större än nedbrytningen = minskning av muskelmassan.

tsp
2008-10-26, 23:06
Du behöver inte äta proteintillskott om du täcker ditt proteinbehov genom din vanliga kost.

Dina muskler kommer inte skilja sig i utseende om du får ditt protein från tillskott eller mat.

Jag förstår knappt vad din far svamlar om. Protein-hull måste vara årets.

Jag håller fullkomligt med. Han kläcker ur sig totalt sjuka saker. "Hur vältränad du blir handlar till 100% om träningsintenciteten!!" Själv ligger han på 30-40% av 1rep och kör 8x4 på det, dock med kort vila mellan seten men det ser överlag mäkta underligt ut i mina ögon. "Protein-hull", ja jävligt skevt. Men svårt att hävda sig mot honom för han är så sanslöst säker på sig själv.

Jag vågar påstå att oavsett hur många vetenskapliga artiklar du slänger fram så kommer han inte att ändra sin åsikt. Dock har han fel, men det spelar ingen roll, tror jag.

Du har med största sannolikhet rätt, men det skulle i alla fall kanske kunna få honom att ge fan i hur jag tränar och låta mig följa vetenskapliga fakta och kunnandet av människor med många års erfarenhet baserade på verklig kunskap och inte antaganden som "jag tycker att amerikaner som (antagligen) äter en massa proteinpulver har en viss sorts fett som är lösare och slappare än "vanligt" fett". Sjukt störande, får snart damp på att han inte låter mig sköta min träning själv när jag nått enastående resultat på egen hand dessutom!

LoTiX
2008-10-26, 23:23
Jag håller fullkomligt med. Han kläcker ur sig totalt sjuka saker. "Hur vältränad du blir handlar till 100% om träningsintenciteten!!" Själv ligger han på 30-40% av 1rep och kör 8x4 på det, dock med kort vila mellan seten men det ser överlag mäkta underligt ut i mina ögon. "Protein-hull", ja jävligt skevt. Men svårt att hävda sig mot honom för han är så sanslöst säker på sig själv.



Du har med största sannolikhet rätt, men det skulle i alla fall kanske kunna få honom att ge fan i hur jag tränar och låta mig följa vetenskapliga fakta och kunnandet av människor med många års erfarenhet baserade på verklig kunskap och inte antaganden som "jag tycker att amerikaner som (antagligen) äter en massa proteinpulver har en viss sorts fett som är lösare och slappare än "vanligt" fett". Sjukt störande, får snart damp på att han inte låter mig sköta min träning själv när jag nått enastående resultat på egen hand dessutom!

Låt mig gissa, din fars kropp visar inga som helst tecken på att han någonsin varit nära en hantel?

tsp
2008-10-26, 23:43
Låt mig gissa, din fars kropp visar inga som helst tecken på att han någonsin varit nära en hantel?

HAHAHAHAHA! :P Han gymmade tydligen en hel del med sin bror när de var i ungefär min ålder (17-21år) och han har duglig kondition för att vara 50+ (joggar ett par km). Sen så tar han väl 65kg i bänk typ. Men det är väl typ det enda han tränar också, bänk, hantelpress och tricepsextensions.


Kom igen och ge mig lite understöd för min träningsmetod.

Gymmar 3-4 gånger i veckan, i stort sett aldrig konditionsträning, kör två-split, 1-3min vila mellan seten beroende på om det är t.ex. bicepscurl eller marklyft.

Äter 1-2 portioner proteintillskott om dagen.

Väger för tillfället 95kg på 194cc, är det rimligt i förhållande till att jag är maxbulkad för tillfället och inleder imorgon en deff fram till nyår vilket ska ta mig ner till 88-90kg?

Stats:

Bänk: 85kg
Mark: 120kg
Böj: 90kg (vågar inte riktigt tungt pga känsliga knän sedan en händelse)

Madame
2008-10-27, 00:31
Be honom hosta upp några studier själv som bekräftar hans påståenden, och se om han fortsätter vara lika självsäker. Har han inget att komma med då så är det väl inte så mycket mer att tjafsa om... :)

tsp
2008-10-27, 09:14
Be honom hosta upp några studier själv som bekräftar hans påståenden, och se om han fortsätter vara lika självsäker. Har han inget att komma med då så är det väl inte så mycket mer att tjafsa om... :)

"Min kunskap kommer från en tiofaldig bronsmedaljör i tungviktsboxning och en före detta landslagstränare i fotboll som jag jobbat med." Hur fan det går ihop fattar jag faktiskt inte.

Elfsberg
2008-10-27, 11:05
Det är absolut fascinerande vad folk kan tänkas hitta på hux-flux bara för att vinna en diskussion. Det måste vara väldigt viktigt att överbevisa sin son. :)

-Englund
2008-10-27, 11:30
"Min kunskap kommer från en tiofaldig bronsmedaljör i tungviktsboxning och en före detta landslagstränare i fotboll som jag jobbat med." Hur fan det går ihop fattar jag faktiskt inte.

Det faktum att han bara nådde bronsen och inte längre kanske säger nånting...;)

regus
2008-10-27, 11:34
Vissa personer kommer aldrig att ändra på sig, i synnerhet äldre. Skit i att argumentera och låt honom tro vad han tror.

Mescreant
2008-10-27, 12:11
Nej det lär inte vara någon mening om han är som de flesta farsor. Hans sons trovärdighet är 0 jämfört med de 'källorna' han radade upp. Så vänta tills du kan bräcka honom i alla övningar och ta med honom till gymet. Gör 5 reps på hans 1RM och skrocka högt, slå lite poser. När du gjort det har du trovärdighet och respektz, då kan du lära honom. Inget skämt.

LoTiX
2008-10-27, 12:42
Det faktum att han bara nådde bronsen och inte längre kanske säger nånting...;)

Ja 10 brons på rad, han måste ju vara lagom frustrerad stackarn.

tsp
2008-10-27, 14:31
Nej det lär inte vara någon mening om han är som de flesta farsor. Hans sons trovärdighet är 0 jämfört med de 'källorna' han radade upp. Så vänta tills du kan bräcka honom i alla övningar och ta med honom till gymet. Gör 5 reps på hans 1RM och skrocka högt, slå lite poser. När du gjort det har du trovärdighet och respektz, då kan du lära honom. Inget skämt.

Den dagen då jag är starkare på gymmet än honom har redan infallit. Lär väl få höra "vill du bli som nån stor broiler eller? fortsätter du så här kommer du inte kunna röra dig snart för du kommer få så "bulliga" muskler!" om jag gör så som du tipsar. ;)

älgstek
2008-10-30, 22:20
Haha tsp vi har lite av samma "problem". Hemma hos mig låter det typ också sådär.

Ibland när vi sitter och äter middag och jag har ätit upp min portion och ska ta mer då säger hon till mig "NÄ! nu ska inte du äta mer! Det är inte normalt att äta sådär mycket!!!" haha :D

Sen är hon helt emot proteintillskott osv precis som din far verkar vara.

tsp
2008-10-30, 23:22
Haha tsp vi har lite av samma "problem". Hemma hos mig låter det typ också sådär.

Ibland när vi sitter och äter middag och jag har ätit upp min portion och ska ta mer då säger hon till mig "NÄ! nu ska inte du äta mer! Det är inte normalt att äta sådär mycket!!!" haha :D

Sen är hon helt emot proteintillskott osv precis som din far verkar vara.

Haha ja fy fan vad det tär på en! :P Men bara att härda ut och minnas hur det var sen när man skaffar egna barn. :thumbup:

Clarkolofsson
2008-10-31, 00:44
Inte för att verka dum, men va har ni för föräldrar? Lever de kvar på 70talet eller? Jag tycker det görs reklam för protein hit och dit och även för tex gymgrossiten överallt. Man kan till och med köpa protein på Willys.

Att ens begreppen "bulliga" muskler och "slanka/långa muskler" finns kvar, är för mi ett stort jävla under!

JockeKillen
2008-11-11, 01:53
Strunta i att motbevisa far din med argument och låt det komma av sig själv med resultaten. Oavsett hur jobbigt det är att han försöker trycka på dig osanningar så lär det ju vara änn jobbigare att försöka motbevisa dessa. Låt din far säga sitt, försök strunta i honom och kör ditt race.

johan karlberg
2008-11-11, 20:23
är inte detta föräldrar i ett nötskal?

dem vet alltid bäst! :)