handdator

Visa fullständig version : träna kondition när man är smal?


henk4n
2008-10-26, 17:05
Tjena!
Jag är 178cm lång o väger 63.5kg, jag har gymmat nu i kanske 3 veckor och mitt mål med min träning är att lägga på mig en hel del kilon o muskler. Men ska jag ändå träna kondition, som att springa på löpband eller dylikt. Är rädd att jag tappar vikt då

LindaS
2008-10-26, 17:12
Oavsett vad du tränar så måste du nog äta mer om du inte vill tappa vikt. För övrigt tycker jag att du ska träna på det sätt som du mår bäst av.

King Grub
2008-10-26, 17:13
Kompensera energiförlusten med födointag bara. Konditionsträning hämmar ändå muskel- och styrketillväxt, men du går inte ned i vikt om du ersätter energin.

Ants
2008-10-26, 17:13
Tjena!
Jag är 178cm lång o väger 63.5kg, jag har gymmat nu i kanske 3 veckor och mitt mål med min träning är att lägga på mig en hel del kilon o muskler. Men ska jag ändå träna kondition, som att springa på löpband eller dylikt. Är rädd att jag tappar vikt då


Ingen fara alls! Se bara till att käka mer än vad du förbrukar (kcal +) så behöver du inte oroa dig för någon viktnedgång.

henk4n
2008-10-26, 18:53
okej, ska nog kasta in ett konditionspass isf.. Har så risig kondition :P

dyxeldoff
2008-10-26, 19:08
Ingen fara alls! Se bara till att käka mer än vad du förbrukar (kcal +) så behöver du inte oroa dig för någon viktnedgång.


va? sluta snacka skit!
klart att uthållighetsträning påverkar muskelvolym negativt.

du blir mindre när du springer och tränar tungt i jämnförelse med bara tung träning.

om du vill öka i vikt och få mer muskel volym så är det ultimata att äta mycket och träna tungt

Liten Men Fet
2008-10-26, 19:28
va? sluta snacka skit!
klart att uthållighetsträning påverkar muskelvolym negativt.

du blir mindre när du springer och tränar tungt i jämnförelse med bara tung träning.

om du vill öka i vikt och få mer muskel volym så är det ultimata att äta mycket och träna tungt

Ja det är ju sant i en svartvit värld, men om vi börjar väga in andra hälsofördelar och allmänt må bra status så är det klart övervägande fördelar att konditionsträna även när man styrketränar.
Sen orkar man ju köra intensivare under gympassen om man har en bra kondition och det kan ju främja muskelutvecklingen.

Såna svartvita svar som du vräcker ur dig med utropstecken och mycket självförtroende kan ju lätt få nybörjare att sky konditionsträning som pesten och det är ju inte lämpligt eller hur?
Fråga dom riktigt stora killarna här som tex Pirahna om han tycker konditionsträning är värdelöst så får du se vad du får för svar.

jaosef
2008-10-26, 20:28
Klart som fan att du ska träna kondition om du vill det!

stridis
2008-10-26, 20:42
Vill man ha en grym kropp så tycker jag att konditionen inte skall förbises. Kondition är funktionellt och nyttigt att ha. Du kanske inte går upp riktigt lika fort, men det känns mycket bättre. Tänk på att du skall kunna syresätta dina muskler (även dina nyfunna) eller så blir de bara skådebröd. Det känns lite, ja fattigt...

Spader
2008-10-26, 23:51
va? sluta snacka skit!
klart att uthållighetsträning påverkar muskelvolym negativt.

du blir mindre när du springer och tränar tungt i jämnförelse med bara tung träning.

om du vill öka i vikt och få mer muskel volym så är det ultimata att äta mycket och träna tungt


va????? så man går automagiskt ner i vikt om man konditionstränar? även om man får i sig + 2303034 kcal per dag???+

Läs Ants inlägg igen, läs rätt. :smash:

Anton Fräs
2008-10-26, 23:58
Jag kan utifrån personliga erfarenheter säga att en förbättrad kondition ochså förbättrar prestationen i gymet. Så länge man äter och vilar tillräckligt kommer ett konditionspass i veckan inte påverka din vikt uppgång i någon större utsträckning.

Scratch89
2008-10-27, 08:31
va????? så man går automagiskt ner i vikt om man konditionstränar? även om man får i sig + 2303034 kcal per dag???+

Läs Ants inlägg igen, läs rätt. :smash:

Läs igenom inlägget du citerade istället; jag tror att det är du som läser fel.

Onigiri
2008-10-27, 09:37
Vill du träna löpband så träna löpband :)

Sniggel
2008-10-27, 10:14
Klart du ska köra konditionsträning också. Speciellt om du har dålig kondition. Bra kondition gör så mycket för hälsan. Det kan till och med förbättra din återhämtning på gymmet melllan set och mellan passen så att du kan tillgodogöra dig träningen bättre - och därmed, bygga mer muskler, trots att konditionsträning har en hämmande effekt på muskelutveckling.
Fördelarna överväger nackdelarna.

Ants
2008-10-27, 10:18
va? sluta snacka skit!
klart att uthållighetsträning påverkar muskelvolym negativt.

du blir mindre när du springer och tränar tungt i jämnförelse med bara tung träning.

om du vill öka i vikt och få mer muskel volym så är det ultimata att äta mycket och träna tungt

Har jag sagt de något annat?
Jag sa att om han bara se till att käka rejält så behöver han inte bry sig om någon viktnedgång

Spader
2008-10-27, 13:01
Läs igenom inlägget du citerade istället; jag tror att det är du som läser fel.


Nej, jag har inte läst fel.

Ants skrev att man inte behöver oroa sig för viktnedgång om man ligger på kcal +. dyxeldoff skriver att det är skitsnack, är det så?

Sen att det påverkar muskelvolym negativt är en annan femma, viktupp/nedgång är inte bara muskler.

Dessutom blir jag förbannad när han ska hoppa på en person sådär med att börja meningen med att han snackar skit. Då förtjänar man att bli hånad själv.

Förstår du?

dyxeldoff
2008-10-28, 21:55
Ja det är ju sant i en svartvit värld, men om vi börjar väga in andra hälsofördelar och allmänt må bra status så är det klart övervägande fördelar att konditionsträna även när man styrketränar.
Sen orkar man ju köra intensivare under gympassen om man har en bra kondition och det kan ju främja muskelutvecklingen.

Såna svartvita svar som du vräcker ur dig med utropstecken och mycket självförtroende kan ju lätt få nybörjare att sky konditionsträning som pesten och det är ju inte lämpligt eller hur?
Fråga dom riktigt stora killarna här som tex Pirahna om han tycker konditionsträning är värdelöst så får du se vad du får för svar.

frågan var ju om han kommer att tappa i vikt/ ha svårt att få mer massa och han får svaret att det inte påverkar massan negativt så är det klart att man sparkar bakut för det är ju bara en ren osanning.

att han skulle täna kondition för att ha mer uthållighet under gym passen tycker jag också är dumt. Under själva gympassen tränas han i att ta i i ca 20 sec intervaller och det är just det och inget annat han ska klara av under passet. Visst känns det inte lika tungt över bröstet när han kör knäböj om han tränat mycket kondition men då viker ju benen sig i stället :cryout:

Om han blir avskräckt att köra kondition för att jag säger att det påverkar massan negativt så är det inte riktigt mitt fel så är det och det behöver man inte ljuga om.

och ur hälsoperspektiv så är det bättre att köra uthållig träning helt klart.
men det är nog fler som tränar för att bli stor och stark eller riktigt snabb än dom som tränar för att kunna leva så länge som möjligt.

dyxeldoff
2008-10-28, 21:57
Nej, jag har inte läst fel.

Ants skrev att man inte behöver oroa sig för viktnedgång om man ligger på kcal +. dyxeldoff skriver att det är skitsnack, är det så?

Sen att det påverkar muskelvolym negativt är en annan femma, viktupp/nedgång är inte bara muskler.

Dessutom blir jag förbannad när han ska hoppa på en person sådär med att börja meningen med att han snackar skit. Då förtjänar man att bli hånad själv.

Förstår du?


klart att man fortsätter bli fet om man äter mer än man förbränner men jag tror faktist Ts menade massa i form av muskler.

eller tror du han menar att han undrar om hans älskade fett ska försvinna??
ingen mening att märka på ord ju