handdator

Visa fullständig version : SCB undersökning


Durre
2008-10-26, 15:02
Har fått hem 3ggr nu från statiska centralbyrån att jag ska fylla i en undersökning om kommunen, måste man göra det? Jag menar undersökningen är ca 20sidor med frågor, jag vägrar!

Exdiaq
2008-10-26, 15:03
http://www.scb.se/templates/Listning2____44506.asp

MasterChief
2008-10-26, 15:54
För näringsidkare är det en skyldighet men jag tvivlar på att det gäller privatpersoner.

Eddie Vedder
2008-10-26, 16:09
Den här typen av undersökningar lär väl ha samma regler som övrigt forskning, d.v.s. att allt är helt frivilligt och att man utan förklaring kan avbryta när man vill o.s.v.?

Att man skickar ut igen och igen är ju antagligen i förhoppning att du så småningom skall göra det men jag är övertygad om att det fortfarande är ett fritt val.

Durre
2008-10-27, 11:44
Varför skickar dem påminelse osv då? Jag vägrar de får skicka hur många de vill.

Guybrush
2008-10-27, 12:03
Det är frivilligt. Jag fick också hemskickat för ett tag sedan och jag påbörjade det. Efter 5 min insåg jag hur lång tid det skulle ta och värderade min fritid för mycket för att sitta med skiten. Jag har fått en "påminnelse" men det är ju för att de så gärna vill. Jag personligen orkar inte.

Durre
2008-10-27, 12:04
Det är frivilligt. Jag fick också hemskickat för ett tag sedan och jag påbörjade det. Efter 5 min insåg jag hur lång tid det skulle ta och värderade min fritid för mycket för att sitta med skiten. Jag har fått en "påminnelse" men det är ju för att de så gärna vill. Jag personligen orkar inte.

Bra! :D

King Grub
2008-10-27, 12:15
Mitt exemplar gick direkt i det runda arkivet.

Eddie Vedder
2008-10-27, 12:17
Varför skickar dem påminelse osv då? Jag vägrar de får skicka hur många de vill.

Varför skulle de inte göra det? Självklart vill människorna bakom undersökningen få svar av personerna som valts ut. Vid en viss gräns blir det ju ohållbart att skicka påminnelse efter påminnelse men sålänge det ryms inom undersökningens budget o.s.v. så försöker de antagligen.

Men du är som sagt fri att avstå, det är din rättighet. Men det är även SCB:s rättighet att skicka ut sina enkäter.:)

Solros
2008-10-27, 12:24
Har också drabbats, men av andra företag. En biobiljett ska jag minst ha för att sitta med en timmes pappersjobb!

Hobbes
2008-10-27, 12:51
Har också drabbats, men av andra företag. En biobiljett ska jag minst ha för att sitta med en timmes pappersjobb!

Jag har fått trisslott som tack för hjälpen, det kan ju ge rätt bra avkastning:D

Brukar fylla i dem när de dimper ner, karma, någongång kanske jag behöver tid av någon....

Hades
2008-10-27, 14:57
Man kan ju också se det som en möjlighet att påverka.

mks
2008-10-27, 15:20
Varför skickar dem påminelse osv då? Jag vägrar de får skicka hur många de vill.

Det står sannolikt i påminnelsen varför de gärna vill att du svarar. Du har antagligen blivit slumpvis utvald och om du inte svarar så påverkar du hur de kan redovisa sin urvalsmetod.