handdator

Visa fullständig version : Äppelpaj E.D.


Grof
2008-10-26, 11:21
Hejsan, som ni kanske märkt är det höst och det är äppelsäsong. Jag håller på att drukna i äpplen, nån som har nåt bra o nytigt tips på att tillaga dom så man kan frysa ner dom (eller kunna äta dom snabbare och i större kvantiter, är grymt trött på äpplen naturella nu). Behöver inte vara paj, kan vara vadsomhelst.

Musselbank
2008-10-26, 11:25
Äppelmos kanske!

Eva
2008-10-26, 18:02
Vi brukar frysa in råa äppelklyftor (utan skal) för att använda till pajer/kakor/mos etc senare.

novaline
2008-10-26, 18:20
vanligt äpperpaj recepts, byt ut smöret mot keso.

Alfred Nobel
2008-10-26, 18:23
vanligt äpperpaj recepts, byt ut smöret mot keso.

*screwy* låter skevt... hur smakar det?

Det är supergott med äpplen till gröten på morgonen och mycket kanel :)

machine gun
2008-10-26, 18:24
vanligt äpperpaj recepts, byt ut smöret mot keso.

Kesella kan jag gå med på, men Keso?

novaline
2008-10-26, 18:43
*screwy* låter skevt... hur smakar det?

Det är supergott med äpplen till gröten på morgonen och mycket kanel :)

väldigt bra, bakar det ungefär 2ggr i månaden, med vanlijvisp då såklart.

Ceccil
2008-10-26, 20:13
Äppelsoppa, muuums! Nyttigt och gott.

Annars är varma äpplen, med kanel supergott till lättglass. Smakar som äpplekaka

Icefire
2008-10-26, 21:29
Äppelsoppa, muuums! Nyttigt och gott.

Annars är varma äpplen, med kanel supergott till lättglass. Smakar som äpplekaka

Hur gör du varma äpplen med kanel? Någon speciell äppelsort som passar bra?

cosmic_dancer
2008-10-26, 23:05
Du kan göra fullkornsmuffins med äpplen i, släng in i ugnen eller stek äpplen och servera med vaniljkesella eller glass. Rör enr i filen eller gröten.

novaline
2008-10-26, 23:10
Kesella kan jag gå med på, men Keso?

i denna kaka kär man inte med kesella, minikeso, blir inte lika bra smak med keson.

kan lägga ut receptet senare om jag kommer ihåg.

isterbuk
2008-10-27, 14:31
Äppelpaj med Keso lät intressant, det ska jag testa nästa sväng.

Ceccil
2008-10-27, 15:19
Hur gör du varma äpplen med kanel? Någon speciell äppelsort som passar bra?

Klyftar äpplet, eller skär i tunna skivor. Pudrar på kanel och kör in i en form i ugnen. Eller så skär jag tärningar och micrar med kanel och slänger på vaniljglass efter. Jag använder helst ganska söta äpplen, och ALLTID fasta. Hatar mjöliga sorter. Royal Gala, Jona Gold eller Fuji-äpplen är mina favoriter.

Liliaceae
2008-10-27, 16:07
Klyftar äpplet, eller skär i tunna skivor. Pudrar på kanel och kör in i en form i ugnen. Eller så skär jag tärningar och micrar med kanel och slänger på vaniljglass efter. Jag använder helst ganska söta äpplen, och ALLTID fasta. Hatar mjöliga sorter. Royal Gala, Jona Gold eller Fuji-äpplen är mina favoriter.

Vilken fantastiskt bra idé! Perfekt när man är sugen på något gott som dessutom är varmt!