handdator

Visa fullständig version : Intelligent, SD.


spoonchest
2008-10-26, 10:32
SR Ekots hemsida:
"Sverigedemokraternas kommunkonferens gick emot sin partiledning och fattade på lördagen beslut om att man vill förbjuda alla former av huvudbonader skolornas klassrum. SD är sedan tidigare emot heltäckande slöjor i skolan och nu vill partiet förbjuda alla former av huvudbonader i klassrummen."
Detta gäller alltså också kepsar och mössor.

Smart. Där förlorar de halva sin målgrupp.
*rolleyes*

omnibus
2008-10-26, 10:34
Sen när är det tillåtet med keps och mössa i klassrummen? När jag gick i grundskolan var det nolltolerans.

Kaboffastar
2008-10-26, 10:39
Sen när är det tillåtet med keps och mössa i klassrummen? När jag gick i grundskolan var det nolltolerans.

beror nog lite på vart i sverige man går i skolan åsse.. dom orkar väl inte med alla snoriga småbarn längre, sen så är väl snittåldern på lärare drygt 100 år och dom håller väl på att dö av nu. nya tider nya kepsar etc etc

Jag gick ur gymnasiet för 3 år sen och jag har aldrig varit med om att det varit tillåtet med keps eller mysse.. så gammal är jag

Sverker
2008-10-26, 10:42
Det finns inget svar på frågan om Keps eller annan huvudbonad i klassrummet.

På den ena sidan står respekt för regler. På andra sidan står elevens identitet, självkänsla och viljan att deltaga i undervisningen.

För oss som gick i skolan på 70 - och 80-talet är det självklart att respektera regler. Alltså blir huvudbonaden/snuttefilten en ren provokation när det egentligen är en del av elevens identitet.


Låt elever ha vad de vill på huvudet. Problem blir när elevrna snor varrandras mössor för att få lite fart på en tråkig lektion. Det blir snabbt ett herrans liv när någon snor kepsen.
Plockar vi bort mössorna blir det iställer radergummin och linjaler som flyger i rummet.

spoonchest
2008-10-26, 10:46
Sen när är det tillåtet med keps och mössa i klassrummen? När jag gick i grundskolan var det nolltolerans.

Ja, från lärarnas sida. Men allteftersom lärare byts ut så kommer det lite nya ideér om såna här 40-talsvärderingar.
Nu verkar ju SD bestå till stor del utav folk från den här eran. Därför vill de förbjuda det.

spoonchest
2008-10-26, 10:51
På den ena sidan står respekt för regler. På andra sidan står elevens identitet, självkänsla och viljan att deltaga i undervisningen.

Låt elever ha vad de vill på huvudet. Problem blir när elevrna snor varrandras mössor för att få lite fart på en tråkig lektion. Det blir snabbt ett herrans liv när någon snor kepsen.
Plockar vi bort mössorna blir det iställer radergummin och linjaler som flyger i rummet.

Jag förstår att man ska respektera regler.
Men det blir oerhört svårt att respektera regler som i allmänhet uppfattas som helt befängda och saknar sans och reson öh.t. Allra helst för tonåringar.

Håller för övrigt med dig.

Jorgen
2008-10-26, 10:54
Men det blir oerhört svårt att respektera regler som i allmänhet uppfattas som helt befängda och saknar sans och reson öh.t. Allra helst för tonåringar.

Det är ingen regel som jag uppfattar som befängd eller sakna sans och reson.
Man har inte på sig keps eller mössa i ett klassrum, svårare än så är det inte.

Lavorini
2008-10-26, 10:57
Man har inte på sig keps eller mössa i ett klassrum, svårare än så är det inte.

Varför inte det? Vad är det för skillnad mellan en keps och ett armband?

sleep is the enemy
2008-10-26, 10:57
Det är ingen regel som jag uppfattar som befängd eller sakna sans och reson.
Man har inte på sig keps eller mössa i ett klassrum, svårare än så är det inte.

Varför?

Jorgen
2008-10-26, 10:59
Varför inte det? Vad är det för skillnad mellan en keps och ett armband?

Man har en keps på huvudet och ett armband runt handleden.

Jorgen
2008-10-26, 10:59
Varför?

Vett och etikett.

Lavorini
2008-10-26, 11:00
Man har en keps på huvudet och ett armband runt handleden.

Konsten att argumentera för din sak besitter du verkligen :)

spoonchest
2008-10-26, 11:00
Det är ingen regel som jag uppfattar som befängd eller sakna sans och reson.
Man har inte på sig keps eller mössa i ett klassrum, svårare än så är det inte.

Håller inte med. Så länge det inte förstör för andra eller sig själv i studiearbetet ser jag inte problemet med huvudbonad i klassrum, förstår inte hur lärarna tänker när de inte vill ha huvudbonader i klassrummen.

Jorgen
2008-10-26, 11:00
Konsten att argumentera för din sak besitter du verkligen :)

Dum fråga. Dumt svar. ;)

Jorgen
2008-10-26, 11:01
Håller inte med. Så länge det inte förstör för andra eller sig själv i studiearbetet ser jag inte problemet med huvudbonad i klassrum, förstår inte hur lärarna tänker när de inte vill ha huvudbonader i klassrummen.

Nej, det behöver du inte göra. Men om nu dom som bestämmer är av en annan åsikt, då är det den som gäller. Eller hur?

Lavorini
2008-10-26, 11:03
Dum fråga. Dumt svar. ;)

Ja, verkligen. Man undrar ju utifrån dina svar i tråden om du trollar, men det känns inte så listigt med tanke på din titel på forumet.

Jorgen
2008-10-26, 11:04
Ja, verkligen. Man undrar ju utifrån dina svar i tråden om du trollar, men det känns inte så listigt med tanke på din titel på forumet.

Frågan är alltid fri. Men nej, jag är inget troll.

spoonchest
2008-10-26, 11:08
Men om nu dom som bestämmer är av en annan åsikt, då är det den som gäller. Eller hur?

Ja. Å andra sidan skönt att sådana värderingar håller på att försvinna allteftersom lärarna blir yngre.

Edit: Lite som talibanernas värderingar.

micke81
2008-10-26, 11:09
bra initiativ! snorungarna har haft alldeles för mycket frihet ett tag, troligen därför dom blir som dom blir.
anågende att det skulle börja flyga radergummin och linjaler, det gör det redan så det argumentet håller inte och just den formen av beteende kan nog stävjas genom att barnen får riktiga förhållningsregler och får lära sej vett och etiket från början

Allan
2008-10-26, 11:09
Vad gillar ni att vara tvungna att lära er gammaldans och dialekter då????

http://gd.se/nyheter/gavle/1.204304

Ellis Wyatt
2008-10-26, 11:11
bra initiativ! snorungarna har haft alldeles för mycket frihet ett tag, troligen därför dom blir som dom blir.
anågende att det skulle börja flyga radergummin och linjaler, det gör det redan så det argumentet håller inte och just den formen av beteende kan nog stävjas genom att barnen får riktiga förhållningsregler och får lära sej vett och etiket från början

Helt ärligt, att propagera för disciplin i skolan fungerar inte riktigt när ens språk ger bilden av att man själv aldrig var där. Fast det kanske var för slappt för dig? :thumbup:

kalllee
2008-10-26, 11:12
tycker det är så jävla löjligt att man inte får ha keps på sig i skolan :confused:

spoonchest
2008-10-26, 11:15
Vad gillar ni att vara tvungna att lära er gammaldans och dialekter då????

http://gd.se/nyheter/gavle/1.204304

Jag vet inte. Man blir ju tvungen att dansa i vilket fall på skoltid, så varför inte.
Dialekter? Att elever i vissa fall läser modersmål tycker jag är bra, om jag går på magkänslan.
JAg vet inte med dialekter dock. Tider förändras, dialekter likaså.
Man får försöka skapa ett intresse istället, så de tar det på fritiden, om det är så viktigt.

Lavorini
2008-10-26, 11:17
Frågan är alltid fri. Men nej, jag är inget troll.

Men kan du förklara hur ett klädesplagg skiljer sig från ett annat, bara för att det sitter på en annan kroppsdel?

spoonchest
2008-10-26, 11:17
Helt ärligt, att propagera för disciplin i skolan fungerar inte riktigt när ens språk ger bilden av att man själv aldrig var där. Fast det kanske var för slappt för dig? :thumbup:

ouch! :)

micke81
2008-10-26, 11:17
Helt ärligt, att propagera för disciplin i skolan fungerar inte riktigt när ens språk ger bilden av att man själv aldrig var där. Fast det kanske var för slappt för dig? :thumbup:

jodå var dära,och tack vare den usla disciplin som rådde så lärde jag mej inte mycket.. ja jag har koncentrationssvårigheter i större stökiga grupper,är detta konstigt?

spoonchest
2008-10-26, 11:17
Men kan du förklara hur ett klädesplagg skiljer sig från ett annat, bara för att det sitter på en annan kroppsdel?

Just för att det gör det..?

Lavorini
2008-10-26, 11:19
Just för att det gör det..?

Jaså du Sherlock.

spoonchest
2008-10-26, 11:19
Jaså du Sherlock.

Elementärt, käre watson.

LoTiX
2008-10-26, 11:24
Minns idiotiska diskussioner från min skoltid då mindre begåvade elever definitivt skulle ha en ful keps på sig i klassrummet. Ett direkt förbud hade kanske underlätta för lärarna. Antingen ett förbud eller att det tillåts överallt.

Deceiver85
2008-10-26, 11:33
Eftersom jag var med på kommunkonferensen kan jag väl bara dra lite för hur vi resonerade igår ang. huvudbonader i skolan:

När det gäller lektionstid och i klassrum, så är alla typer av huvudbonader ett störande moment i undervisningen. Läraren skall kunna få ögonkontakt med eleverna under hela lektionen för att se ifall eleverna hänger med. Därför vill vi i Sverigedemokraterna förbjuda alla typer av huvudbonader under lektionstid, men på raster är det okej.

Elever skall dock inte ha heltäckande slöjor på skolområdet överhuvudtaget. Vad gäller heltäckande slöjor, såsom burkha och nikab, så finns det två problem:

1) Identifikationen blir svår ifall något skulle inträffa, vid prov, olyckor eller brott.

2) Slöjan är kvinnoförtryck, det går inte att komma ifrån. Som vår integrationsminister Nyamko Sabuni uttryckte det: slöjan är till för att täcka kvinnorna för männen (och männens sexualitet). Att låta barn under 15 år bära slöja är att göra dem till sexuella varelser, vilket är helt fel.

Hemi
2008-10-26, 11:59
Vi lever förstås här och nu men över en längre tid blir diskussionen poststrukturalistisk. För hundra år sedan var det obligatoriskt med huckle i skolan, skildnaden till slöjan var minimal eller ingen. När jag var liten på 70-talet i det numera av många romantiserande tyngre nationalister -oftast utifrån, min uppfattning, Dalarna, gick fortfarande många kvinnor i huckle, tom en del yngre, faktiskt. Det blir lite intessant i diskussionen av bevarande av kultur och folkmusik och allt det där vad som skall bort osv.

Personligen gillar jag all gammal kultur och histoia så länge den LEVER, utvecklas och inte performeras på skansen som något slags jävla "så här kunde det kanseke se ut förr". Alla folkmusikanter och konstnärer som uppfinner nytt och inte enbart bara vill visa Carl Larsson och Anders Zorn, är de som håller den svenska kulturen vid liv. På skansen dör den. Det blir som tomteland till slut. Lite OT men användbart.

Åter till slöjan, skulle det vara samma freakande om dalkullor vill gå till skolan i ett huckle idag som det uppenbarligen är när kvinnor vill gå till skolan i slöja? Båda kan vara ganska fina och random citydweller skulle säket inte se någon skildnad.

Aerials
2008-10-26, 12:01
Det finns inget svar på frågan om Keps eller annan huvudbonad i klassrummet.

På den ena sidan står respekt för regler. På andra sidan står elevens identitet, självkänsla och viljan att deltaga i undervisningen.

För oss som gick i skolan på 70 - och 80-talet är det självklart att respektera regler. Alltså blir huvudbonaden/snuttefilten en ren provokation när det egentligen är en del av elevens identitet.


Låt elever ha vad de vill på huvudet. Problem blir när elevrna snor varrandras mössor för att få lite fart på en tråkig lektion. Det blir snabbt ett herrans liv när någon snor kepsen.
Plockar vi bort mössorna blir det iställer radergummin och linjaler som flyger i rummet.

Det finns visst regler angående huvudbonader under undervisning, det är inte tillåtet och dem regler som finns det lyder under skol-lagen. Har man således huvudbonad på sig kan man bli utkastad.

erks
2008-10-26, 12:01
Åter till slöjan, skulle det vara samma freakande om dalkullor vill gå till skolan i ett huckle idag som det uppenbarligen är när kvinnor vill gå till skolan i slöja? Båda kan vara ganska fina och random citydweller skulle säket inte se någon skildnad.

Slöjan är fortfarande rotad i kvinnoförtryck.

Wiktor
2008-10-26, 12:05
När det gäller lektionstid och i klassrum, så är alla typer av huvudbonader ett störande moment i undervisningen. Läraren skall kunna få ögonkontakt med eleverna under hela lektionen för att se ifall eleverna hänger med.
Hur många lärare intervjuade ni för att komma fram till att detta faktiskt är ett problem? För ni måste väl ha gjort någon sorts undersökning för att komma fram till detta?

Det finns religiösa med väldigt stark tro på detta. Är det verkligen ett smart drag att förbjuda det då? Det kan ju leda till att föräldrar inte släpper iväg sina barn till skolan.

Allan
2008-10-26, 12:07
Slöjan är fortfarande rotad i kvinnoförtryck.

Jag känner rätt många muslimska brudar som inte anser det. Att de själva väljer om de vill ha slöja eller inte. Är det inte läge att låta dem välja detta själva???

erks
2008-10-26, 12:15
Jag känner rätt många muslimska brudar som inte anser det. Att de själva väljer om de vill ha slöja eller inte. Är det inte läge att låta dem välja detta själva???

Vad finns det att diskutera? Den ÄR rotad i kvinnoförtryck. Sen att jag inte frambringat en enda stavelse om det här med "valet" att bära den eller inte, verkar du inte ha registrerat.

Lavorini
2008-10-26, 12:15
Är det inte läge att låta dem välja detta själva???

Jo, och då är vi tillbaka till ursprungsfrågan varför man inte får ha keps på sig i klassrummet.

Jörgen?

Allan
2008-10-26, 12:23
Vad finns det att diskutera? Den ÄR rotad i kvinnoförtryck.

Säger vem?

Miiix
2008-10-26, 12:23
Känns som något som skolan/lärarna borde bestämma själva.

Wiktor
2008-10-26, 12:24
Jo, och då är vi tillbaka till ursprungsfrågan varför man inte får ha keps på sig i klassrummet.

Jörgen?
Att jämföra det med en keps tycker jag blir lite löjligt.
Att inte ta av sig kepsen i klassrummet är respektlöst. (om läraren ber om det)
Att tvinga någon gå emot sin religion genom att ta av sig en huvudbonad är respektlöst.

Allan
2008-10-26, 12:24
Jo, och då är vi tillbaka till ursprungsfrågan varför man inte får ha keps på sig i klassrummet.

Jörgen?


Du ser ingen skillnad i en modenyck och en religiös handling????

erks
2008-10-26, 12:25
Säger vem?

Det säger sig själv.

Lavorini
2008-10-26, 12:28
Du ser ingen skillnad i en modenyck och en religiös handling????

Du skrev ju själv att "brudarna" själva väljer om de ska ha slöja på sig eller inte, då kan det inte vara speciellt strikt - därav kepsliknelsen, mode eller ej.

Allan
2008-10-26, 12:31
Det säger sig själv.

Nej, det gör det inte alls. Om det fanns en entydig åsikt om att slöjan bottnar i kvinnoförtryck vore det en sak, men så är det inte. Vad kallar du sikhernas turban? Amishfolkets sjalar?

z_bumbi
2008-10-26, 12:32
Jag är mer intresserad av folkdansbiten än huvudbonader men så har jag nog aldrig upplevt att det är störande för min kontakt med eleverna med en huvudbonad.

Allan
2008-10-26, 12:32
Du skrev ju själv att "brudarna" själva väljer om de ska ha slöja på sig eller inte, då kan det inte vara speciellt strikt - därav kepsliknelsen, mode eller ej.

Läs vad jag skrev. Det finns de som väljer att bära slöja hela tiden, utan att vara förtryckta.

rajjan_dammit
2008-10-26, 12:34
Varför får man alltid känslan av att sådana här diskussioner aldrig egentligen handlar om vad som är störande i undervisningen och inte, utan snarare om att man vill förbjuda slöjor och burka period.

Jag låter mina elever ha huvudbonad i klassrummet, så länge man kan se ansiktet. Sen om det är ett religiöst skäl att bära plagget eller ett sekulärt spelar ingen roll I UNDERVISNINGSSYFTE.

Keps är okej, slöja är okej, burka är inte okej, Nixon-mask är inte okej.


Välkomna till ett nytt millennium, att ha mössa i klassrummet gör väl inte något? Det är viktigt för ungdomar och jag kan inte för mitt liv förstå hur det skulle kunna störa min undervisning?!

Allan
2008-10-26, 12:34
Sd kräver undervisning i gammeldans
Adverb och ackusativobjekt i all ära. Nu ska även snattren och smärtingskon* nötas in på svensklektionerna.

På Sverigedemokraternas kommunkonferens i Gävle i går beslutade partiet att kräva undervisning i dialekt och folkmål i alla kommunala skolor.

Dessutom ska kommunala musik- och kulturskolor lära ut folkmusik och gammeldans för att ”levandegöra kulturarvet”.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2008-10-26

Jag har för mig att det finns folkdansgillen och dansklubbar. Räcker inte det?

Exdiaq
2008-10-26, 12:37
Att jämföra det med en keps tycker jag blir lite löjligt.
Att inte ta av sig kepsen i klassrummet är respektlöst. (om läraren ber om det)
Att tvinga någon gå emot sin religion genom att ta av sig en huvudbonad är respektlöst.



Låt oss säga att någon har som religion att ha keps på sig överallt. Då är det respektlöst att be honom/henne ta av den.

Nej, antingen får alla ha vad de vill på huvudet, eller ingen.

Lavorini
2008-10-26, 12:38
Läs vad jag skrev. Det finns de som väljer att bära slöja hela tiden, utan att vara förtryckta.

Relevans?

Exdiaq
2008-10-26, 12:39
Varför får man alltid känslan av att sådana här diskussioner aldrig egentligen handlar om vad som är störande i undervisningen och inte, utan snarare om att man vill förbjuda slöjor och burka period.

Jag låter mina elever ha huvudbonad i klassrummet, så länge man kan se ansiktet. Sen om det är ett religiöst skäl att bära plagget eller ett sekulärt spelar ingen roll I UNDERVISNINGSSYFTE.

Keps är okej, slöja är okej, burka är inte okej, Nixon-mask är inte okej.


Välkomna till ett nytt millennium, att ha mössa i klassrummet gör väl inte något? Det är viktigt för ungdomar och jag kan inte för mitt liv förstå hur det skulle kunna störa min undervisning?!



Borde finnas fler lärare som dig. Även om jag aldrig hade huvudbonad på mig inomhus i högstadiet så retade jag mig något infernaliskt på att lärare förbjöd det rakt av utan någon vettig anledning.

spoonchest
2008-10-26, 12:39
När det gäller lektionstid och i klassrum, så är alla typer av huvudbonader ett störande moment i undervisningen. Läraren skall kunna få ögonkontakt med eleverna under hela lektionen för att se ifall eleverna hänger med.



Kepsar täcker väl bara ögonen om eleven tittar ner i bänken, och då skulle det vara svårt att få ögonkontakt öh.t. Eller?
Och i sådana fall förstår jag verkligen inte resonemanget om förbudet också gäller mössor.

Ni borde rimligen försöka få igenom ett förbud mot att täcka ögonen/ gömma dem. Eller tillochmed ett förbud att sitta och blunda.*rolleyes*

erks
2008-10-26, 12:40
Nej, det gör det inte alls. Om det fanns en entydig åsikt om att slöjan bottnar i kvinnoförtryck vore det en sak, men så är det inte. Vad kallar du sikhernas turban? Amishfolkets sjalar?

Var det kvinnor som skrev koranen?

rajjan_dammit
2008-10-26, 12:48
Borde finnas fler lärare som dig. Även om jag aldrig hade huvudbonad på mig inomhus i högstadiet så retade jag mig något infernaliskt på att lärare förbjöd det rakt av utan någon vettig anledning.

:)

Precis, såvida det inte finns en underbyggd anledning till att inte ha huvudbonad i klassrummet så ser jag ingen anledning till att förbjuda dylika.

Att, som vissa, tycka att det är respektlöst, har ingen anledning att argumentera för det så länge de inte bedriver undervisning själva.

Låt lärarna avgöra saken, vi är de enda som berörs av situationen. För er som inte på daglig basis befinner er i en lärarroll i ett klassrum, kan det ju inte spela någon större roll, eller?

Allan
2008-10-26, 12:51
Var det kvinnor som skrev koranen?

Relevans?

Wiktor
2008-10-26, 13:02
Låt oss säga att någon har som religion att ha keps på sig överallt. Då är det respektlöst att be honom/henne ta av den.

Nej, antingen får alla ha vad de vill på huvudet, eller ingen.
Ja, om nu kepsen skulle tillhöra en religion så skulle det vara respektlöst att tvinga personen i fråga att ta av sig kepsen.
Det är ju lite som att tvinga en vegan att äta kött i matsalen bara för att köttätande är normen i Sverige.

Jag har så svårt att förstå varför man inte kan respektera folks åsikter och värderingar. Jag bryr mig föga vad folk har på huvudet och varför dom har det, känns som om att jag har nog med andra saker att fundera på.

Ignatius72
2008-10-26, 13:06
Var det kvinnor som skrev koranen?

Relevans?

Skärp dig nu Erks, klart snubbarna hade koll på kvinnors rättigheter när de sammanställde Koranen. Det är därför Allans brudar nu själv väljer om de vill ha slöjan på eller ej. De var helt enkelt före sin tid.

Eftersom ironi på nätet har svårt att nå fram så bör det väl sägas att troligen ingen skrift som är mer än några 100 år gammal andas något annat än ett öppet kvinnorförtryck, om man tolkar detta bokstavligt 2008 så blir slutresultatet något anakronistiskt.

stevebc
2008-10-26, 13:09
2) Slöjan är kvinnoförtryck, det går inte att komma ifrån. Som vår integrationsminister Nyamko Sabuni uttryckte det: slöjan är till för att täcka kvinnorna för männen (och männens sexualitet). Att låta barn under 15 år bära slöja är att göra dem till sexuella varelser, vilket är helt fel.Jag trodde aldrig jag skulle säga det här i detta sammanhang, men jag håller med dig, även om det är svårt. Religionsfrihet vs jämställdhet.

LadyInsane
2008-10-26, 13:20
Eftersom jag var med på kommunkonferensen kan jag väl bara dra lite för hur vi resonerade igår ang. huvudbonader i skolan:

När det gäller lektionstid och i klassrum, så är alla typer av huvudbonader ett störande moment i undervisningen. Läraren skall kunna få ögonkontakt med eleverna under hela lektionen för att se ifall eleverna hänger med. Därför vill vi i Sverigedemokraterna förbjuda alla typer av huvudbonader under lektionstid, men på raster är det okej.

Elever skall dock inte ha heltäckande slöjor på skolområdet överhuvudtaget. Vad gäller heltäckande slöjor, såsom burkha och nikab, så finns det två problem:

1) Identifikationen blir svår ifall något skulle inträffa, vid prov, olyckor eller brott.

2) Slöjan är kvinnoförtryck, det går inte att komma ifrån. Som vår integrationsminister Nyamko Sabuni uttryckte det: slöjan är till för att täcka kvinnorna för männen (och männens sexualitet). Att låta barn under 15 år bära slöja är att göra dem till sexuella varelser, vilket är helt fel.

Jag håller definitivt med. Jag säger inte detta eftersom Deceiver85 är min kille. Den mest kritiska till slöja, som jag känner är min egen pappa. Han är uppvuxen i Irak men valde att flytta därifrån och lämna islam bakom sig. Pappa har med andra ord upplevt religionen och tycker själv att den är kvinnoförtyckande och skulle aldrig för sitt liv tvinga sina döttrar att ha slöja på sig.

jaaaaag
2008-10-26, 13:28
Jag håller definitivt med. Jag säger inte detta eftersom Deceiver85 är min kille. Den mest kritiska till slöja, som jag känner är min egen pappa. Han är uppvuxen i Irak men valde att flytta därifrån och lämna islam bakom sig. Pappa har med andra ord upplevt religionen och tycker själv att den är kvinnoförtyckande och skulle aldrig för sitt liv tvinga sina döttrar att ha slöja på sig.

Det är ju väldigt bra att han inte vill tvinga sina döttrar att ha på sig slöja. Men man ska inte heller tvinga någon tjej att ta av sig sin slöja om hon av religiösa skäl eller whatever vill ha den på sig.

Man ser klart och tydligt ansiktet på en tjej som har slöja och man ser om hon hänger med på lektionen eller inte. Det är inte så att hon har något att somna bakom.

Enligt mej är det rent idiotiskt att förbjuda tjejer att ha på sig slöjor. Spyr på sådana pisseregler.

Arf Pingvin
2008-10-26, 13:43
Borde finnas fler lärare som dig. Även om jag aldrig hade huvudbonad på mig inomhus i högstadiet så retade jag mig något infernaliskt på att lärare förbjöd det rakt av utan någon vettig anledning.

Finns det någon vettig anledning till att ha keps på sig inomhus?

Aasa
2008-10-26, 13:45
Finns det någon vettig anledning till att ha keps på sig inomhus?

Bad hair day!

rajjan_dammit
2008-10-26, 13:53
Finns det någon vettig anledning till att ha keps på sig inomhus?

Man tycker det är snyggt
Man kanske skäms för sin huvudform
Bad hair day
Man kanske känner sig självsäkrare om man får ha sin favoritkeps
All of the above

Som sagt, välkommen till ett nytt årtusende. ;)

Arf Pingvin
2008-10-26, 13:58
Man tycker det är snyggt
Man kanske skäms för sin huvudform
Bad hair day
Man kanske känner sig självsäkrare om man får ha sin favoritkeps
All of the above

Som sagt, välkommen till ett nytt årtusende. ;)

Jag väntar fortfarande på en vettig anledning.

Guybrush
2008-10-26, 13:59
Hmmm. SD har snart övertygat mig om att ge min röst... Att de, som trådskaparen tror, skulle tappa röster på detta förslaget tror jag inte. Det finns oerhört många som retar sig på snorvalparna som propsar på att de skall ha keps/mössa inomhus. Eftersom lärarna står maktlösa så är en lagstiftning kanske det som krävs.

Lavorini
2008-10-26, 14:00
Jag väntar fortfarande på en vettig anledning.

Måste det finnas det? Finns det en vettig anledning att ha örhängen?

rajjan_dammit
2008-10-26, 14:01
Jag väntar fortfarande på en vettig anledning.

Det är vettiga anledningar för den som är i gymnasieålder.

Förklara gärna varför det inte är vettiga anledningar för dig.
Eller varför det skulle vara fel att ha keps på sig inomhus.

Arf Pingvin
2008-10-26, 14:04
Måste det finnas det? Finns det en vettig anledning att ha örhängen?

Nej, det kanske var min poäng. Det finns nog ingen vettig anledning. Så varför skulle det vara ett problem att ta av sig kepsen.

bear.flowertwig
2008-10-26, 14:05
Skolan har vid sidan om uppgiften att försöka lära slöa otacksamma ungar ett och annat dessutom uppgiften att banka lite vett och etikett i skallen på dem, dvs förklara vad som är ok och inte i samhället. Där ingår bla att man inte har mössa, huvudbonad, keps osv på sig inomhus. Det är inte ok att kliva in på random arbetsplats inomhus med keps på huvudet. (det finns så klart undantag men ni fattar vad jag menar). Att ingen än så länge påpekat det i tråden gör mig en smula förbluffad. Det handlar inte om att ha ett förbud bara-för-att eller för att det är kul att jävlas med ungar utan för att det är ett sätt att förklara de normer och värderingar som finns i resten av samhället. Kort sagt något som man som elev faktiskt har nytta av att känna till. Sannolikheten att du får det där jobbet är faktiskt större om du kliver in på intervjun utan keps.

Och ja jag satt också och suckade och stönade över att lärare sa åt oss att ta av mig (eller framför allt polare) kepsen inomhus i skolan. Samtidigt så tyckte man nog nånstans att det var rätt ok att det fanns en del regler och så här i efterhand hade jag inte velat ha det på något annat sätt.

Lavorini
2008-10-26, 14:11
Nej, det kanske var min poäng. Det finns nog ingen vettig anledning. Så varför skulle det vara ett problem att ta av sig kepsen.

Varför skulle det vara ett problem att låta den vara på? :)

for( ;; )

stevebc
2008-10-26, 14:16
Det är ju väldigt bra att han inte vill tvinga sina döttrar att ha på sig slöja. Men man ska inte heller tvinga någon tjej att ta av sig sin slöja om hon av religiösa skäl eller whatever vill ha den på sig.

Man ser klart och tydligt ansiktet på en tjej som har slöja och man ser om hon hänger med på lektionen eller inte. Det är inte så att hon har något att somna bakom.

Enligt mej är det rent idiotiskt att förbjuda tjejer att ha på sig slöjor. Spyr på sådana pisseregler.Jag tycker det här är skitsvårt. Jag gillar inte att staten ska gå in och moralisera/förmyndiga med regler över hur man ska klä sig. Å andra sidan är slöjan på väldigt många håll ett förtryckande redskap som motverkar jämställdhet och bekräftar korkad fundamentalism/bokstavstolkning av gamla texter.

Kanske är förbud fel väg att gå ändå, jag vet inte riktigt.

rajjan_dammit
2008-10-26, 14:21
Sannolikheten att du får det där jobbet är faktiskt större om du kliver in på intervjun utan keps.


Du tycker inte att du underskattar ungdomars förmåga att förstå det trots att de fått ha keps på sig i skolan? Många elever är väldigt medvetna om att man inte har keps till finare tillställningar eller viktiga möten. Men som en del i deras vardagliga klädsel kan en keps ingå.

shut teh face
2008-10-26, 14:22
De skolor jag befunnit mig i har varit stora och höga i tak. Att värma upp dessa lokaler har inte varit någon prioritet för skolan förens det blivit riktig vinter. Jag hade ofta på mig mössa i gymnasiet för det helt enkelt var kallt. Jag låg också på energiunderskott och frös rätt enkelt.

Men jag fick inte ha på mig mössan när läraren upptäckte mig. *mini

C.E.J.
2008-10-26, 14:24
SR Ekots hemsida:
"Sverigedemokraternas kommunkonferens gick emot sin partiledning och fattade på lördagen beslut om att man vill förbjuda alla former av huvudbonader skolornas klassrum. SD är sedan tidigare emot heltäckande slöjor i skolan och nu vill partiet förbjuda alla former av huvudbonader i klassrummen."
Detta gäller alltså också kepsar och mössor.

Smart. Där förlorar de halva sin målgrupp.
*rolleyes*

Flabb! Min första tanke när jag såg vad tråden handlade om :D

Exdiaq
2008-10-26, 14:27
Du tycker inte att du underskattar ungdomars förmåga att förstå det trots att de fått ha keps på sig i skolan? Många elever är väldigt medvetna om att man inte har keps till finare tillställningar eller viktiga möten. Men som en del i deras vardagliga klädsel kan en keps ingå.



:thumbup:

Sverker
2008-10-26, 14:32
Det finns visst regler angående huvudbonader under undervisning, det är inte tillåtet och dem regler som finns det lyder under skol-lagen. Har man således huvudbonad på sig kan man bli utkastad.

Vilka regler ?

Ur säkerhetssynpunkt skulle jag inte tillåta keps i slöjdsalarna. Samma sak i kemisalen. Här behöver eleverna vara extremt uppmärksamma för sin egen säkerhet och inte ha någonting som kan fastna eller börja brinna. Men annars ?

bear.flowertwig
2008-10-26, 14:41
Du tycker inte att du underskattar ungdomars förmåga att förstå det trots att de fått ha keps på sig i skolan? Många elever är väldigt medvetna om att man inte har keps till finare tillställningar eller viktiga möten. Men som en del i deras vardagliga klädsel kan en keps ingå.

En del - absolut. Alla - definitivt inte.

rajjan_dammit
2008-10-26, 14:42
Vilka regler ?

Ur säkerhetssynpunkt skulle jag inte tillåta keps i slöjdsalarna. Samma sak i kemisalen. Här behöver eleverna vara extremt uppmärksamma för sin egen säkerhet och inte ha någonting som kan fastna eller börja brinna. Men annars ?

Varje skola utarbetar egna ordningsregler och det är rektors ansvar att se till att det finns ordningsregler.

Så här skriver Skolverket om klädsel:


Klädsel och personlig integritet

Klädsel är något som normalt bestäms av eleverna själva. I arbetet med ordningsreglerna kan man diskutera och komma överens om ett gemensamt förhållningssätt till klädsel, som till exempel vad som gäller med en alltför utmanande klädsel som av andra elever kan uppfattas som stötande. Det finns vissa speciella fall då skolledningen behöver fatta beslut om en enskild elevs klädsel.

Följande exempel kan tydliggöra vissa gränsdragningar beträffande klädsel. Ett förbud för elever att i vissa angivna sammanhang bära en speciell klädsel har aktualise-ras beträffande s.k. burqa. Om klädseln i det enskilda fallet väsentlig skulle försvåra kontakten mellan lärare och elever eller medför särskilda risker vid laborationer eller liknande övningar kan man ha ett förbud mot den klädseln även om den har religiös bakgrund. Bärandet av burqa försvårar eller omöjliggör det personliga och psykologiskt så betydelsefulla samspelet mellan lärare och elev vilket blir till uppenbar skada för eleverna. Läraren kan ha svårt att identifiera eleven och skolan kan inte heller fullgöra sitt uppdrag att förmedla kunskap i en situation då eleven bär burqa.

Detta kan jämföras med situationen då en elev inte tillåts att bära slöja i skolan. Ett sådant förbud kan inte motiveras av att skolan inte kan fullgöra sitt uppdrag. Ett generellt förbud mot att bära slöja innebär därför att elever som av religiösa skäl bär slöja stängs ute från skolan, vilket strider mot skollagens krav om att skolan ska vara öppen för alla.


Inget står skrivet om kepsar eller mössor, men om slöjor inte kan anses hindra skolans uppdrag kan knappast dessa heller göra det.
Sen om vissa tycker att man "bara inte har" keps inomhus så får det stå för dem. Men att slöja, keps eller mössa skulle hindra undervisningen i klassrummet håller varken jag eller Skolverket med om.

Stoltz
2008-10-26, 14:52
Jag är mer nyfiken på vad som stör eleven mest,
Deras typiska ångest över vad andra tycker om deras förjävliga frisyr som de inte hann fixa och inte kan dölja med huvudbonad/pressen av att de vet att de går emot sin religion

kontra

Att de har kepsar/burkor på sig.

För när allt kommer omkring så är det eleverna som man bör ha i åtanke här.

Deceiver85
2008-10-26, 15:22
Hur många lärare intervjuade ni för att komma fram till att detta faktiskt är ett problem? För ni måste väl ha gjort någon sorts undersökning för att komma fram till detta?

Det finns religiösa med väldigt stark tro på detta. Är det verkligen ett smart drag att förbjuda det då? Det kan ju leda till att föräldrar inte släpper iväg sina barn till skolan.

1) Vi har flertalet sakkunniga på området, sen är det inte bara upp till lärarna att tycka det. I den årliga mångfaldsbarometern (Uppsala Universitet) anser nära hälften av alla svarandes att "slöja inte skall bäras i skola eller på jobbet".

2) Det finns många muslimska tjejer som inte bär slöja. Varför ska man underlätta för fundamentalistisk islam att fortsätta sitt kvinnoförtryck?

Kepsar täcker väl bara ögonen om eleven tittar ner i bänken, och då skulle det vara svårt att få ögonkontakt öh.t. Eller?
Och i sådana fall förstår jag verkligen inte resonemanget om förbudet också gäller mössor.

Ni borde rimligen försöka få igenom ett förbud mot att täcka ögonen/ gömma dem. Eller tillochmed ett förbud att sitta och blunda.

Överhuvudtaget skall man inte ha keps/mössa på sig inomhus, det strider mot vett och etikett samt försvårar för lärarens yrkesroll.

Jag trodde aldrig jag skulle säga det här i detta sammanhang, men jag håller med dig, även om det är svårt. Religionsfrihet vs jämställdhet.

Det svider, eller hur? ;)

Hmmm. SD har snart övertygat mig om att ge min röst...

Did I mention that we have cookies? :)

ManuelIT
2008-10-26, 15:37
Jag är med rajjan_dammit rakt igenom.

Så jävla osäker man var som 16åring så var det verkligen vitalt att få ha på sig mössa/keps/whatever på huvudet om det nu var för en bad hair day eller för att passa in. Klart det är lätt att sitta här ett par år senare och skratta åt sig själv och andra om hur töntigt det var.

Låt oss istället koncentrera oss på att förbättra undervisningen än att göra det svårare för kidsen att ens ta sig till skolan genom nonsensförbjud som detta.

Nitrometan
2008-10-26, 15:46
Överhuvudtaget skall man inte ha keps/mössa på sig inomhus, det strider mot vett och etikett samt försvårar för lärarens yrkesroll.
På vilket sätt "försvårar det för lärarens yrkesroll" med en keps?

Manta
2008-10-26, 15:47
Överhuvudtaget skall man inte ha keps/mössa på sig inomhus, det strider mot vett och etikett samt försvårar för lärarens yrkesroll.

Jag tycker personligen inte att föråldrard etikett ska stå över personlig personlig integritet.
Jag kan förstå hur en mössa eller keps nerdragen över ansiktet kan försvåra undervisningen, men det måste väl vara bättre att ha en regel som säger att man inte ska skymma ansiktet istället för att förbjuda huvudbonader helt och hållet? Hur ställer ni er till långt hår? Ska det hållas bort från ansiket med hårband, hästsvans eller liknande? Jag kommer ihåg hårdrockare som ofta satt med sitt flottiga hår som täckte halva ansiktet. Jag tog själv ett par tupplurar bakom min lugg under högstadiet.

rajjan_dammit
2008-10-26, 15:51
Överhuvudtaget skall man inte ha keps/mössa på sig inomhus, det strider mot vett och etikett samt försvårar för lärarens yrkesroll.

Att många tycker att det inte är rätt att ha mössa inomhus, det kan jag köpa. Det handlar om värderingar och är väl i första hand en generationsfråga. Fråga ungdomar på vilken gymnasieskola som helst om de tycker att det strider mot vett och etikett att ha mössainomhus och se vad du får för svar.

Men att det skulle försvåra lärarens yrkesroll, hur tänker ni här? Jag skulle gärna höra argument för detta, för det är ju trots allt det som är topic, inte huruvida det är fel att ha mössa på sig inomhus.

Manta
2008-10-26, 16:00
2) Det finns många muslimska tjejer som inte bär slöja. Varför ska man underlätta för fundamentalistisk islam att fortsätta sitt kvinnoförtryck?

Nu ska jag kanske börja med att erkänna att jag har för lite på fötterna för att kunna diskutera det här.

När man förbjuder slöjan, byter man inte då bara ett förtryck mot ett annat? Detta om man då antar att slöjan är en form av kvinnoförtryck och att alla som bär slöjan gör det ofrivilligt.

Deceiver85
2008-10-26, 16:08
På vilket sätt "försvårar det för lärarens yrkesroll" med en keps?

Läraren får det svårare att läsa av uppmärksamheten i klassen om hälften sitter med neddragna kepsar, håller du inte med? Det är kort och gott respektlöst mot läraren.

Jag tycker personligen inte att föråldrard etikett ska stå över personlig personlig integritet.

Jag kan förstå hur en mössa eller keps nerdragen över ansiktet kan försvåra undervisningen, men det måste väl vara bättre att ha en regel som säger att man inte ska skymma ansiktet istället för att förbjuda huvudbonader helt och hållet? Hur ställer ni er till långt hår? Ska det hållas bort från ansiket med hårband, hästsvans eller liknande? Jag kommer ihåg hårdrockare som ofta satt med sitt flottiga hår som täckte halva ansiktet. Jag tog själv ett par tupplurar bakom min lugg under högstadiet.

Kränkande av den personliga integriteten att kräva att man tar av sig mössa/keps inomhus? Du skojar med mig? Möjligtvis att man kan tycka att mössa av inomhus är gammal vett och etikett, men den är likväl en bra sådan. Vad är det egentligen för fel med att ta av sig mössan inomhus?

Att många tycker att det inte är rätt att ha mössa inomhus, det kan jag köpa. Det handlar om värderingar och är väl i första hand en generationsfråga. Fråga ungdomar på vilken gymnasieskola som helst om de tycker att det strider mot vett och etikett att ha mössainomhus och se vad du får för svar.

Men att det skulle försvåra lärarens yrkesroll, hur tänker ni här? Jag skulle gärna höra argument för detta, för det är ju trots allt det som är topic, inte huruvida det är fel att ha mössa på sig inomhus.

Först och främst gäller det mössa/keps/huvudbona under lektionstid och i klassrum. Vill man hänga med coola keps-gänget i korridoren under rasten så är det fritt fram.

För det andra, läs mitt svar till Nitrometan.

Nitrometan
2008-10-26, 16:13
Läraren får det svårare att läsa av uppmärksamheten i klassen om hälften sitter med neddragna kepsar, håller du inte med? Det är kort och gott respektlöst mot läraren.

Det är en del av yrkesutövningen. Jag tror du har fel. Keps hit eller dit påverkar inte. Det är andra faktorer som påverkar om eleverna lyssnar/lyder/gör som de ska.

Men var kommer lärarens yrkesroll in i det hela. Du sa att kepsen försvårar för lärarens yrkesroll inte för utövningen av den. Kan du förklara?

Manta
2008-10-26, 16:17
Kränkande av den personliga integriteten att kräva att man tar av sig mössa/keps inomhus? Du skojar med mig? Möjligtvis att man kan tycka att mössa av inomhus är gammal vett och etikett, men den är likväl en bra sådan. Vad är det egentligen för fel med att ta av sig mössan inomhus?

Nej jag skämtar inte, varför skulle jag göra det? Jag tycker rajjan_dammit redan har beskrivit det ganska bra.

Man tycker det är snyggt
Man kanske skäms för sin huvudform
Bad hair day
Man kanske känner sig självsäkrare om man får ha sin favoritkeps
All of the above

Som sagt, välkommen till ett nytt årtusende. ;)

Vad exakt är det som är så bra med de gamla reglerna i det här avseendet?
Det är inget fel med att ta av sig mössan, likväl som det inte är något fel att ha den på.

rajjan_dammit
2008-10-26, 16:19
Läraren får det svårare att läsa av uppmärksamheten i klassen om hälften sitter med neddragna kepsar, håller du inte med? Det är kort och gott respektlöst mot läraren.


Om en elev sitter med en neddragen keps och tittar ner i bänken, då kan man som lärare anta att uppmärksamheten inte är på topp, och därefter vidta åtgärder.

Jag förstår verkligen inte hur det skulle bli svårare att läsa av uppmärksamheten, om något borde det ju vara enklare! ;)

Sen att det är respektlöst mot läraren att inte vara uppmärksam på lektionen, det håller jag med om, men man kan vara ouppmärksam utan keps också, Det är ju bara att titta ner i bänken eller ligga och sova eller vad som helst.

Som lärare ser man vilka som hänger med på lektionen, keps eller ej!

PowPow
2008-10-26, 16:58
Slöjan är fortfarande rotad i kvinnoförtryck.

Och som alltid blir diskussionen kring slöjan fort bisarr. Vi försöker få kvinnan ur förtrycket genom att lagstadga om vad hon får och inte får lov att ha för några klädesplagg på sig. Vilka kroppsdelar hon inte får lov att dölja för omvärlden. Ett slags obligatoriskt blottande, som för icketroende inte känns så märklig, men som för vissa troende ger samma känsla som jag hade fått om min arbetsgivare hade tvingat mig gå med snoppen hängandes ut genom gylfen.

Workoutboy234
2008-10-26, 17:09
Som lärare ser man vilka som hänger med på lektionen, keps eller ej!

+1

erks
2008-10-26, 17:25
Och som alltid blir diskussionen kring slöjan fort bisarr. Vi försöker få kvinnan ur förtrycket genom att lagstadga om vad hon får och inte får lov att ha för några klädesplagg på sig. Vilka kroppsdelar hon inte får lov att dölja för omvärlden. Ett slags obligatoriskt blottande, som för icketroende inte känns så märklig, men som för vissa troende ger samma känsla som jag hade fått om min arbetsgivare hade tvingat mig gå med snoppen hängandes ut genom gylfen.

Jag har fortfarande inte sagt någonting om min åsikt, i frågan huruvida slöja ska förbjudas eller inte.

Wiktor
2008-10-26, 17:34
1) Vi har flertalet sakkunniga på området, sen är det inte bara upp till lärarna att tycka det. I den årliga mångfaldsbarometern (Uppsala Universitet) anser nära hälften av alla svarandes att "slöja inte skall bäras i skola eller på jobbet".

2) Det finns många muslimska tjejer som inte bär slöja. Varför ska man underlätta för fundamentalistisk islam att fortsätta sitt kvinnoförtryck?
1) Så med andra ord har ingen undersökning om hur huruvida lärare finner att huvudbonad stör lärandet gjorts?

2) Frågan kvarstår dock, är det smart att införa en lag som gör att vissa föräldrar inte släpper iväg sina barn till skolan? Är det värt att göra det svårare för de fundamentalistiska muslimerna när kostnaden är att barn kan komma att bli utan utbildning?


Jag tycker PowPow sa några väldigt vettiga ord. Det känns väldigt bakvänt att hindra kvinnoförtrycket genom att sätta upp lagar som säger vad de får och inte får ha på sig. Lite moment 22.

PowPow
2008-10-26, 17:53
Jag har fortfarande inte sagt någonting om min åsikt, i frågan huruvida slöja ska förbjudas eller inte.

Reflerkterade mer över diskussionen som helhet. Quoten var nog överflödig.

Det känns väldigt bakvänt att hindra kvinnoförtrycket genom att sätta upp lagar som säger vad de får och inte får ha på sig. Lite moment 22.

Precis. Men man måste förvisso förstå att Sverigedemokraterna inte har något emot förtryck. Det är muslimer de ogillar.

erks
2008-10-26, 17:56
Reflerkterade mer över diskussionen som helhet. Quoten var nog överflödig.

Okej.

+1 På det du skrev.

PowPow
2008-10-26, 17:56
1) Vi har flertalet sakkunniga på området, sen är det inte bara upp till lärarna att tycka det. I den årliga mångfaldsbarometern (Uppsala Universitet) anser nära hälften av alla svarandes att "slöja inte skall bäras i skola eller på jobbet".


Med andra ord ansåg mer än hälften att det var okej att bära slöja i skola eller på jobbet?

Sen måste man såklart titta på argumenten bakom de som inte tycker det ska få bäras. Handlar det bara om personliga preferenser är det knappast någon god grund för lagändringar.

stevebc
2008-10-26, 18:01
Det svider, eller hur? ;)Haha, formulerade mig lite knäppt. Vad jag menar är att jag trodde aldrig jag skulle hålla med om argumentet, inte om dig som person. Finns säkert flertalet grejer jag håller med dig om. Att hålla med om ett slöjförbud (som jag inte vet om jag gör faktiskt) när jag i övrigt brukar få försvara muslimer/Islam på brädan är lite oväntat.

Black Star Abyss
2008-10-26, 18:21
Man har varken mössa eller keps på sig inomhus. Vill man ha det på fritiden så får man väl ha det men i offentliga lokaler ska den av.

joriice
2008-10-26, 18:24
Räknas munkjacka/huvtröja som huvudbonad? Det är ju en del av tröjan!

Manta
2008-10-26, 18:26
Man har varken mössa eller keps på sig inomhus. Vill man ha det på fritiden så får man väl ha det men i offentliga lokaler ska den av.

Det är då tur att du inte spar på argumenten.

Black Star Abyss
2008-10-26, 18:32
Det är då tur att du inte spar på argumenten.

Det värsta är folk som har kepsen på sned. Märkeskeps på sned=retard i min bok. (För er som inte fattar så överdriver jag lite...känner folk som klär sig så, men jag tycker det är sketafult)

Tolkia
2008-10-26, 19:44
En detalj angående detta med att inte ha mössa på sig inomhus och hur det kan skada en skör gymnasist att inte få ha det är att, oavsett hur föråldrat man anser det vara, så är mössa av inomhus fortfarande normen för vuxna (i synnerhet män). Man kan med andra ord också säga att man gör eleverna en tjänst genom att lära dem etikettregler som faktiskt är i bruk på arbetsplatser, i offentliga lokaler, på officiella tillställningar etc.

Pez
2008-10-26, 19:57
Om en elev sitter med en neddragen keps och tittar ner i bänken, då kan man som lärare anta att uppmärksamheten inte är på topp, och därefter vidta åtgärder.

Jag förstår verkligen inte hur det skulle bli svårare att läsa av uppmärksamheten, om något borde det ju vara enklare! ;)

Sen att det är respektlöst mot läraren att inte vara uppmärksam på lektionen, det håller jag med om, men man kan vara ouppmärksam utan keps också, Det är ju bara att titta ner i bänken eller ligga och sova eller vad som helst.

Som lärare ser man vilka som hänger med på lektionen, keps eller ej!

För det första - vettiga åsikter baserade på egna erfarenheter som lärare väger tungt imo. :thumbup:

För det andra - på vilket sätt tänker sig de bakom förslaget att en elev som inte vill vara uppmärksam med huvudbonad på ska bli mer uppmärksam utan huvudbonad? Har det med skalpens blottande, temperatur eller att materialet skulle stänga ute ljud att göra?
Eller tros lärare rentav göra ett bättre jobb om huvudbonader förbjuds?
Hur låter argumenten, utöver "det ska vara så" och "det är kvinnokränkande med slöjor" (om det är ett huvudargument SD lutar sig på så får de allt se till att hoppa över skolan och presentera sitt förslag att förbjuda all religion utan omskrivningar eller omvägar över skolväsendet).
Vore intressant att se hur förslaget framjobbats, finns det något som tyder på att det finns ett behov för det? Finns det någon utredning, erfarenhet, studie etc som påvisar att huvudbonader i någon form påverkar undervisning och inlärning negativt?

Att driva politiska frågor som grundar sig på konservativa tankar rörande uppfostran och "vett och etikett" anno 1920 är visserligen helt i linje med missnöjespartier såsom SD så ingen torde vara förvånad. :)

shadowfire
2008-10-26, 20:04
Men vafan, vem skrämde liv i Pez? Detta måste vara en het tråd om rentav Pez har vaknat.

För övrigt så har man självklart inte keps eller mössa på sig inomhus.
Lika lite som man sitter enbart med nätbrynja på sig på bröllop.

Ser dessutom otroligt "icke coolt" ut med gossar på gymet som tränar i yllemössa.

jaaaaag
2008-10-26, 20:26
För det första - vettiga åsikter baserade på egna erfarenheter som lärare väger tungt imo. :thumbup:

För det andra - på vilket sätt tänker sig de bakom förslaget att en elev som inte vill vara uppmärksam med huvudbonad på ska bli mer uppmärksam utan huvudbonad? Har det med skalpens blottande, temperatur eller att materialet skulle stänga ute ljud att göra?
Eller tros lärare rentav göra ett bättre jobb om huvudbonader förbjuds?
Hur låter argumenten, utöver "det ska vara så" och "det är kvinnokränkande med slöjor" (om det är ett huvudargument SD lutar sig på så får de allt se till att hoppa över skolan och presentera sitt förslag att förbjuda all religion utan omskrivningar eller omvägar över skolväsendet).
Vore intressant att se hur förslaget framjobbats, finns det något som tyder på att det finns ett behov för det? Finns det någon utredning, erfarenhet, studie etc som påvisar att huvudbonader i någon form påverkar undervisning och inlärning negativt?

Att driva politiska frågor som grundar sig på konservativa tankar rörande uppfostran och "vett och etikett" anno 1920 är visserligen helt i linje med missnöjespartier såsom SD så ingen torde vara förvånad. :)

Så vettigt skrivet.

Manta
2008-10-26, 20:26
För övrigt så har man självklart inte keps eller mössa på sig inomhus.
Lika lite som man sitter enbart med nätbrynja på sig på bröllop.

Jag har svårt att se parallelen mellan en privat tillställning som grundar sig i gamla traditioner och valfri plats med tak och väggar. Det är ju dina värderingar men varför påtvinga andra dessa värderingar?

På en statligt finansierad skola där folk mer eller mindre är tvingade att spendera en viss tid tycker jag att man kan tillåta personerna bära den klädsel de känner för.

bear.flowertwig
2008-10-26, 20:28
Jag har svårt att se parallelen mellan en privat tillställning som grundar sig i gamla traditioner och valfri plats med tak och väggar. Det är ju dina värderingar men varför påtvinga andra dessa värderingar?


Nej det är inte hans värderingar. Det är i båda fallen samhällets värderingar.

Manta
2008-10-26, 20:31
Nej det är inte hans värderingar. Det är i båda fallen samhällets värderingar.

Du exluderar en stor skara människor ur samhället isf. Det är visst hans värderingar även om de delas av många andra.

Allan
2008-10-26, 20:37
Du exluderar en stor skara människor ur samhället isf. Det är visst hans värderingar även om de delas av många andra.

Det är på det viset det uppväxande släktet får lära sig hur man beter sig. Bättre det än att nån ger dem en örfil och kastar kepsen i en toalett när de kommer ut på arbetsplatserna. Skolan måste lika mycket överföra sociala koder som kunskap, och även om jag personligen tror att det snart kommer en period där yllemössor och kepsar kommer ses som mossigt, så skadar det inte att man får veta vad som passar sig.

Manta
2008-10-26, 20:46
Det är på det viset det uppväxande släktet får lära sig hur man beter sig. Bättre det än att nån ger dem en örfil och kastar kepsen i en toalett när de kommer ut på arbetsplatserna. Skolan måste lika mycket överföra sociala koder som kunskap, och även om jag personligen tror att det snart kommer en period där yllemössor och kepsar kommer ses som mossigt, så skadar det inte att man får veta vad som passar sig.

Fast om mössan accepteras i skolan så kommer den så småningom att accepteras på arbetsplatserna eftersom dagens skolelever är de som imorgon kommer att styra arbetsplatserna. Eftersom denna etikett-regel inte fyller någon funktion tycker jag att det är lika bra.

Allan
2008-10-26, 21:06
Du, det finns mängder med skolelever som skulle förändra världen när de kom ut. Det skulle bli jeans och gympapjuck och tatueringar och kepsar och gudvetvad. Och år efter år ser de i varje fall ut som chefen vill att de ska se ut - när chefen har sagt det.

Khyron_
2008-10-26, 21:12
text

Slöjan är kvinnoförtryck därför får den inte bäras i universiteten i Turkiet.
Kan turkarna kan vi. :)
Du vet mannen (Mustafa Kemal Atatürk) som började att sekularisera Turkiet 1923 förbjöd slöjan eftersom han förstod att den var en symbol för kvinnoförtryck.:thumbup:

mini
2008-10-26, 21:40
Du, det finns mängder med skolelever som skulle förändra världen när de kom ut. Det skulle bli jeans och gympapjuck och tatueringar och kepsar och gudvetvad. Och år efter år ser de i varje fall ut som chefen vill att de ska se ut - när chefen har sagt det.

Nåväl, det finns en hel del chefer och en hel del verksamheter som tillåter förändringar. Det kommer att vara än mer utbrett då dagens högstadieelever själva går ut i arbetslivet. Som tur är.

Manta
2008-10-26, 22:05
Du, det finns mängder med skolelever som skulle förändra världen när de kom ut. Det skulle bli jeans och gympapjuck och tatueringar och kepsar och gudvetvad. Och år efter år ser de i varje fall ut som chefen vill att de ska se ut - när chefen har sagt det.

Det kommer alltid att se ut som chefen vill ha det, något annat har jag inte heller påstått. Det jag sa är att dagens skolelever är morgondagens chefer och vad som anses acceptablet kommer att förändras med dem. Eller tycker du att det fortfarande är vanligt att man t ex bugar och niger när man hälsar eller använder Ni vid tilltal?

Nitrometan
2008-10-26, 22:09
Det är på det viset det uppväxande släktet får lära sig hur man beter sig. Bättre det än att nån ger dem en örfil och kastar kepsen i en toalett när de kommer ut på arbetsplatserna.
Jobbar du på ställen där misshandel och egenmäktigt förfarande är norm?

Du, det finns mängder med skolelever som skulle förändra världen när de kom ut. Det skulle bli jeans och gympapjuck och tatueringar och kepsar och gudvetvad. Och år efter år ser de i varje fall ut som chefen vill att de ska se ut - när chefen har sagt det.
Jag trodde inte att du var så konservativ och mot förändringar. Det finns branscher som förändras. Men visst betyder alltid chefens ord mycket.

Ignatius72
2008-10-26, 22:13
På en del låter det som om det vore någon form av naturlag att man inte får bära keps inomhus. Tiderna förändras och vi med dem. Sen ska man inte glömma att skolan är en liten del av ens liv. Även om man får ha kepa i skolan så begriper 99% av eleverna att det finns andra ställen där det är olämpligt.

SRX
2008-10-26, 22:39
Och som alltid blir diskussionen kring slöjan fort bisarr. Vi försöker få kvinnan ur förtrycket genom att lagstadga om vad hon får och inte får lov att ha för några klädesplagg på sig. Vilka kroppsdelar hon inte får lov att dölja för omvärlden. Ett slags obligatoriskt blottande, som för icketroende inte känns så märklig, men som för vissa troende ger samma känsla som jag hade fått om min arbetsgivare hade tvingat mig gå med snoppen hängandes ut genom gylfen.


Det här är så centralt för hela frågan med slöjförbud. Många sverigedemokrater tycker det säkert innerst inne men det är inget de talar högt om.

Dessa muslimer och allt vad de nu är, ickeeuropeer kan vi kort och gott säga, har inte här i Sverige att göra. De är enbart tillfälliga gäster och bör återvandra så snart som möjligt.
Ett slöjförbud är ypperligt om det går igenom, många djupt troende tar det säkert väldigt hårt och börjar genast fundera över att flytta hem igen.


Hur gör du själv, PowPow, ifall du just fått jobb på ett ställe där männen går med snorren utanför byxorna? Du ser dig om efter något annat, eller hur?
Precis samma sak i det här fallet.
Sverige är Sverige och ska så förbli, passar det inte så bör man söka sig någonannanstans.


/Nationaldemokraten

Wiktor
2008-10-26, 22:53
Det här är så centralt för hela frågan med slöjförbud. Många sverigedemokrater tycker det säkert innerst inne men det är inget de talar högt om.

Dessa muslimer och allt vad de nu är, ickeeuropeer kan vi kort och gott säga, har inte här i Sverige att göra. De är enbart tillfälliga gäster och bör återvandra så snart som möjligt.
Ett slöjförbud är ypperligt om det går igenom, många djupt troende tar det säkert väldigt hårt och börjar genast fundera över att flytta hem igen.


Hur gör du själv, PowPow, ifall du just fått jobb på ett ställe där männen går med snorren utanför byxorna? Du ser dig om efter något annat, eller hur?
Precis samma sak i det här fallet.
Sverige är Sverige och ska så förbli, passar det inte så bör man söka sig någonannanstans.


/Nationaldemokraten
Sen får man väl på något sätt försöka väga in moral och medmänsklighet i den politiken man för. Men det bortser ju tyvärr ni natinoaldemokrater från totalt.

SRX
2008-10-26, 23:02
Sen får man väl på något sätt försöka väga in moral och medmänsklighet i den politiken man för. Men det bortser ju tyvärr ni natinoaldemokrater från totalt.


Vi känner för det svenska folket i långt större utsträckning än riksdagspartierna.
Så otroligt många svenskar faller varje år offer för mångkulturen, situationen var dålig redan för 20 år sedan, varje politiker som velat värna om det egna folket hade sagt nej till fortsatt massinvandring. Istället blev det raka motsatsen.

Om, och då säger jag om, det här landet hade tjänat något på att ta in säg 10 000 utomeuropeer hade man kallt kunnat väga nyttan av det mot ett kraftigt ökat antal rån, misshandelsfall och våldtäkter. Kanske hade det varit ett pris man fått betala, enligt vissa, det hade åtminstone varit någonting att diskutera. Något annat i samhället hade blivit bättre.
Nu har man dock inte tjänat någonting alls på det utan istället torskat enorma summor pengar samtidigt som brottsligheten skjutit i höjden.

När är det nog?

Mantus
2008-10-26, 23:08
Vi känner för det svenska folket i långt större utsträckning än riksdagspartierna.
Så otroligt många svenskar faller varje år offer för mångkulturen, situationen var dålig redan för 20 år sedan, varje politiker som velat värna om det egna folket hade sagt nej till fortsatt massinvandring. Istället blev det raka motsatsen.

Om, och då säger jag om, det här landet hade tjänat något på att ta in säg 10 000 utomeuropeer hade man kallt kunnat väga nyttan av det mot ett kraftigt ökat antal rån, misshandelsfall och våldtäkter. Kanske hade det varit ett pris man fått betala, enligt vissa, det hade åtminstone varit någonting att diskutera. Något annat i samhället hade blivit bättre.
Nu har man dock inte tjänat någonting alls på det utan istället torskat enorma summor pengar samtidigt som brottsligheten skjutit i höjden.

När är det nog?

Blev inte du bannad NixPhoenix? När kommer det obligatoriska utropet om att alla som inte håller med dig beträffande dina, i mitt tycke osunda, värderingar är landsförrädare?

Manta
2008-10-26, 23:14
När är det nog?

När vi är så blandade att vi inte längre ser skillnaden.

Hades
2008-10-26, 23:23
Jag förstår inte hur man kan tillåta till exempel hårdrocks-t-shirt och trasiga jeans i skolan. Så går man ju inte klädd på en arbetsplats. Hur ska dagens ungdomar klara sig i arbetslivet? Nej, sanna mina ord, om elever får ha sådana kläder på sig i skolan kommer de alltid klä sig så, resten av livet, i alla situationer.

Med Allans argument verkar det ju för övrigt inte spela någon som helst roll vad eleverna i skolan får ha på sig, eftersom de ändå kommer att klä sig på lämpligt sätt för sin arbetsplats.

Vissa av inläggen i den här tråden slår nog någon sorts rekord i kass argumentation. Skulle det enda sättet att lära sig etikettregler vara att de reglerna tillämpas under skolgången? Skrattretande.

Pez
2008-10-26, 23:26
Vi känner för det svenska folket i långt större utsträckning än riksdagspartierna.
Så otroligt många svenskar faller varje år offer för mångkulturen, situationen var dålig redan för 20 år sedan, varje politiker som velat värna om det egna folket hade sagt nej till fortsatt massinvandring. Istället blev det raka motsatsen.

Om, och då säger jag om, det här landet hade tjänat något på att ta in säg 10 000 utomeuropeer hade man kallt kunnat väga nyttan av det mot ett kraftigt ökat antal rån, misshandelsfall och våldtäkter. Kanske hade det varit ett pris man fått betala, enligt vissa, det hade åtminstone varit någonting att diskutera. Något annat i samhället hade blivit bättre.
Nu har man dock inte tjänat någonting alls på det utan istället torskat enorma summor pengar samtidigt som brottsligheten skjutit i höjden.

När är det nog?
Påminner mig om Hassan-sketchen "Tio tusen tyska bögar!".
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/humor/unitgroup.asp?unitID=1122&groupID=38&pubID=334729
Är den en inspiration för dig personligen eller bara något ni snappat upp till partiprogrammet? :)

C.E.J.
2008-10-26, 23:27
1) Vi har flertalet sakkunniga på området

Nej.


När är det nog?

Wann Schweden erwacht, natürlich! Allons enfants de la patrieeeee...

Allan
2008-10-27, 05:04
Jobbar du på ställen där misshandel och egenmäktigt förfarande är norm?
Jag trodde inte att du var så konservativ och mot förändringar. Det finns branscher som förändras. Men visst betyder alltid chefens ord mycket.

Ja, jag jobbar på arbetsplatser som befolkas av folk som förmodligen haft mössan på i skolan. Om det är norm vet jag inte men tyvärr existerar den sortens "kamratfostran" fortfarande på sina ställen. Tragiskt.
Att jag vet att det är konservativt ute på arbetsplatserna betyder inte att jag tycker det är något positivt, för det tycker jag inte. Meen jag vet också att det finns en okunskap i skolorna om de sociala mönster som existerar i arbetslivet, och att det varit skolans uppgift att delvis förmedla detta.
Som ung och ny på en arbetsplats har man det jobbigt nog utan att också vara tvungen att stångas med regler man inte begriper (eller ens visste fanns). De flesta begriper det nog ändå, men den lilla klick som inte fattar behöver hjälp att få vetskapen.
Precis som med mycket annat. För övrigt tycker jag att det måste vara lärarens sak att bestämma vad som gäller i klassrummet - situationen kan vara olika från skola till skola, från lärare till lärare

z_bumbi
2008-10-27, 10:12
För övrigt tycker jag att det måste vara lärarens sak att bestämma vad som gäller i klassrummet - situationen kan vara olika från skola till skola, från lärare till lärare

Från skola till skola kan jag mycket väl hålla med om men inte från lärare till lärare. Har man inte en klar linje på skolan så blir det alldeles för många budskap och det går för mycket tid för att förklara att i lektionsal 1 med lärare a får man ha det och det men i lektionsal 1 med lärare b får man det inte.

D Andersson
2008-10-27, 10:29
Från skola till skola kan jag mycket väl hålla med om men inte från lärare till lärare. Har man inte en klar linje på skolan så blir det alldeles för många budskap och det går för mycket tid för att förklara att i lektionsal 1 med lärare a får man ha det och det men i lektionsal 1 med lärare b får man det inte.

Det tar ca en sekund att säga "ta av er mössorna". Är det alldeles för mycket tid?

Granatgiraffen
2008-10-27, 10:38
Jag tycker det är grymt att man diskuterar om eleverna får ha keps eller ej på en kommunkonferens!

kaer
2008-10-27, 11:01
Jag tycker det är ganska bra att ha konsekventa regler.
Antingen får ingen ha huvudbonad eller så får alla ha det.

Nitrometan
2008-10-27, 11:34
Som ung och ny på en arbetsplats har man det jobbigt nog utan att också vara tvungen att stångas med regler man inte begriper (eller ens visste fanns). De flesta begriper det nog ändå, men den lilla klick som inte fattar behöver hjälp att få vetskapen.
:thumbup:
Bra skrivet, det kan jag köpa.

För övrigt tycker jag att det måste vara lärarens sak att bestämma vad som gäller i klassrummet - situationen kan vara olika från skola till skola, från lärare till lärare
Ja, åtminstone från skola till skola. Men det borde vara upp till läraren att avgöra vad som behövs för atthålla ordning i klassrummet. Dessutom bör läraren backas upp av rektor/skolledning i sina beslut så att denne känner att h*n har stöd i sina åtgärder.

Fed up
2008-10-27, 11:39
Jag, som snart färdigutbildad lärare och en del erfarenhet av den världen, håller med rajjan_dammit hela vägen. Jag har aldrig förstått varför lärare vill skapa konflikt om något så ovidkommande som huvudbonader och tuggummin, spar energin till verkliga konflikter eller till undervisningen istället. På mina lektioner har eleverna fått ha på sig vad de vill så länge de inte stör. Jag tycker det är ett större problem om de sitter och gör konstiga ljud eller om de inte lyssnar, lagstadga om fucking det istället.

Om min elev har kepsskärmen ner över ansiktet kan jag väl bara be denne vrida lite på kepsen så jag kan se honom? Sånt brukar de vara rätt förstående inför, enligt min erfarenhet. Däremot att säga att de måste göra något de inte vill bara "därför att så är det bara" brukar inte ha positiv effekt. Jag vill kunna motivera mina klassrumsregler och få eleverna att förstå varför jag vill de ska göra/inte göra något. Att något bara är så och alltid har varit så är, enligt mig, ett jävla bristfälligt argument.

Ska vi börja lagstadga om allt som anses/har ansetts vara vett och etikett? Lagstadga om att ingen får ha armbågarna på bordet när de äter? Lagstadga att flickor måste niga och pojkar måste bocka när de hälsar?

mini
2008-10-27, 11:47
Lärarna själva verkar ha ganska klart för sig hur de vill ha det. Varför inte lyssna på dem?

bug
2008-10-27, 12:13
Lärarna själva verkar ha ganska klart för sig hur de vill ha det. Varför inte lyssna på dem?

Vad har du för underlag till detta? Förutom Fed up dvs.

mini
2008-10-27, 12:18
Vad har du för underlag till detta? Förutom Fed up dvs.

Lärarna i tråden syftade jag på.

skaparn
2008-10-27, 12:23
Jag, som snart färdigutbildad lärare och en del erfarenhet av den världen, håller med rajjan_dammit hela vägen. Jag har aldrig förstått varför lärare vill skapa konflikt om något så ovidkommande som huvudbonader och tuggummin, spar energin till verkliga konflikter eller till undervisningen istället. På mina lektioner har eleverna fått ha på sig vad de vill så länge de inte stör. Jag tycker det är ett större problem om de sitter och gör konstiga ljud eller om de inte lyssnar, lagstadga om fucking det istället.

Om min elev har kepsskärmen ner över ansiktet kan jag väl bara be denne vrida lite på kepsen så jag kan se honom? Sånt brukar de vara rätt förstående inför, enligt min erfarenhet. Däremot att säga att de måste göra något de inte vill bara "därför att så är det bara" brukar inte ha positiv effekt. Jag vill kunna motivera mina klassrumsregler och få eleverna att förstå varför jag vill de ska göra/inte göra något. Att något bara är så och alltid har varit så är, enligt mig, ett jävla bristfälligt argument.

Ska vi börja lagstadga om allt som anses/har ansetts vara vett och etikett? Lagstadga om att ingen får ha armbågarna på bordet när de äter? Lagstadga att flickor måste niga och pojkar måste bocka när de hälsar?


SD själva har ju en åsikt i den frågan

I väntan på att sunt förnuft ska bli norm kan förbud vara på sin plats.

För övrigt: Jag skickar ner alla mina barn för att gå i din klass i Malmö. OK?

Fed up
2008-10-27, 12:32
Jag begriper inte vad det är för fel i att låta varje lärare bestämma själv om denne ser kepsar/dylikt i klassrummet som ett problem eller inte. Sen kan det ju vara vettigt att diskutera det i lärarlaget eller liknande, lärare sinsemellan, för att det är en relevant fråga att resonera med varandra om, men jag förstår inte poängen med allmänna förbud. Jag tror inte det skulle hjälpa nån, inte ens de som är emot keps i klassrummet. "För att det står så i lagen" är ju precis lika kasst som motivering som "för så har det alltid varit". Eleverna kommer inte köpa någondera argument, utan kommer bara surt lyda och tappa respekt för läraren som inte ens kan ge vettiga motiveringar till sina regler.


För övrigt: Jag skickar ner alla mina barn för att gå i din klass i Malmö. OK?

Givetvis. Jag ska lära dem vad som är opti och icke och hur man growlar.

D Andersson
2008-10-27, 12:43
SD själva har ju en åsikt i den frågan


Nu företräder jag inte på något sätt SD, men i dagens skola går redan så oerhört mycket tid åt till att tillrättavisa och uppfostra elever i vett och etikett att själva undervisningen blir mer och mer lidande, vilket återspeglas i resultaten. Man behöver fråga sig om det är lärande eller uppfostran som lärarna ska ägna sig åt i skolan.

För överigt tycker jag att Fed Up kan komma tillbaka när hon jobbat som lärare i ett halvår eller liknande. För de flesta blir nämligen verkligheten en kalldusch efter den bristfälliga och slappa lärarutbildningen.

z_bumbi
2008-10-27, 12:50
Det tar ca en sekund att säga "ta av er mössorna". Är det alldeles för mycket tid?

Jag vet inte hur det har varit när du har undervisat men i de fall eleverna vill göra en sak av något så har det tagit mig något längre tid än en sekund att få det att gå hem.

bear.flowertwig
2008-10-27, 12:54
Nu företräder jag inte på något sätt SD, men i dagens skola går redan så oerhört mycket tid åt till att tillrättavisa och uppfostra elever i vett och etikett att själva undervisningen blir mer och mer lidande, vilket återspeglas i resultaten. Man behöver fråga sig om det är lärande eller uppfostran som lärarna ska ägna sig åt i skolan.


Att tiden allt som oftast går åt till att man som lärare mest känner sig som en fåraherde kan också ha med det faktum att göra att de flesta klasser tyvärr består av 30+ individer. Mer resurser till skolan skulle rätta till många problem i samhället. Jag förstår inte hur man kan ha en sån dumsnål syn på skolan idag som man har. På många håll handlar det krasst sett bara om förvaring och ingenting annat.

spoonchest
2008-10-27, 12:57
Nej det är inte hans värderingar. Det är i båda fallen samhällets värderingar.

I helsike heller.

D Andersson
2008-10-27, 13:03
Jag vet inte hur det har varit när du har undervisat men i de fall eleverna vill göra en sak av något så har det tagit mig något längre tid än en sekund att få det att gå hem.

Vaddå "ifall eleverna vill göra en sak" och "fått det att gå hem" - förusatt att vi är i grundskolan så ska det inte vara fråga om någon förhandling mellan elever och lärare. Det ska inte vara fråga om (för lärarens del) att skapa livslånga band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna utan förutsättningarna för att eleverna ska kunna lära sig ska finnas och sedan är det bara att köra hårt den lilla tid som står till förfogande.
Om eleverna har problem med något får man ta upp det på sin rast, utanför lektionstid.

D Andersson
2008-10-27, 13:08
Jag förstår inte hur man kan ha en sån dumsnål syn på skolan idag som man har. På många håll handlar det krasst sett bara om förvaring och ingenting annat.

Det handlar återigen om att antingen går i princip all tid åt till uppfostran istället för lärande eller så har man kapitulerat och övergår istället till att förvara vissa hopplösa fall.
Sverige lägger mer pengar än någonsin på skolan och ändå har dagens niondeklassare betydligt mindre kunskap än niondeklassarna för 20 år sedan.

spoonchest
2008-10-27, 13:10
Respekt och förtroende elev och lärare emellan är grundläggande för att kunna lära sig något.

Fed up
2008-10-27, 13:10
Nu företräder jag inte på något sätt SD, men i dagens skola går redan så oerhört mycket tid åt till att tillrättavisa och uppfostra elever i vett och etikett att själva undervisningen blir mer och mer lidande, vilket återspeglas i resultaten. Man behöver fråga sig om det är lärande eller uppfostran som lärarna ska ägna sig åt i skolan.

För överigt tycker jag att Fed Up kan komma tillbaka när hon jobbat som lärare i ett halvår eller liknande. För de flesta blir nämligen verkligheten en kalldusch efter den bristfälliga och slappa lärarutbildningen.

Precis. Just därför jag förespråkar att vi ska skita i den biten och istället lägga fokus på undervisning och även att lära eleverna uppföra sig vettigt (typ jag tycker inte det är ok att elverna slår varandra blodiga).

Jag vet att jag inte har så mycket praktisk erfarenhet som lärare som jobbat länge, men jag har ändå viss erfarenhet, har varit ute och vikarierat en del utöver min praktik. Lärarutbildningen har ju föga med min åsikt i den här frågan att göra, jag tycker också den är bristfällig och slapp, åsikten här har jag bildat mig på praktiken/när jag vikarierat/när jag själv gick i skolan. Jag återkommer gladeligen med vidare perspektiv när jag jobbat i ett halvår, men jag betvivlar att min åsikt i den här frågan kommer ha ändrats särskilt radikalt.

z_bumbi
2008-10-27, 13:54
Vaddå "ifall eleverna vill göra en sak" och "fått det att gå hem" - förusatt att vi är i grundskolan så ska det inte vara fråga om någon förhandling mellan elever och lärare. Det ska inte vara fråga om (för lärarens del) att skapa livslånga band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna utan förutsättningarna för att eleverna ska kunna lära sig ska finnas och sedan är det bara att köra hårt den lilla tid som står till förfogande.
Om eleverna har problem med något får man ta upp det på sin rast, utanför lektionstid.

Får du det att fungera på det sättet när du undervisar?

Rataxes
2008-10-27, 13:55
Vaddå "ifall eleverna vill göra en sak" och "fått det att gå hem" - förusatt att vi är i grundskolan så ska det inte vara fråga om någon förhandling mellan elever och lärare. Det ska inte vara fråga om (för lärarens del) att skapa livslånga band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna utan förutsättningarna för att eleverna ska kunna lära sig ska finnas och sedan är det bara att köra hårt den lilla tid som står till förfogande.
Om eleverna har problem med något får man ta upp det på sin rast, utanför lektionstid.Finns dock en hel del forskning som visar att just "skapa band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna" är väldigt viktiga förutsättningar för att eleverna ska lära sig, då speciellt problembarn.

Se tex:

The Benefits of School-Based Social and Emotional Learning Programs:
Highlights from a Forthcoming CASEL Report (http://www.casel.org/downloads/metaanalysissum.pdf)

Can Instructional and Emotional Support in the First-Grade Classroom Make a Difference for Children at Risk of School Failure? (http://www.ingentaconnect.com/content/bpl/cdev/2005/00000076/00000005/art00001;jsessionid=9c604lf49ad6m.alice)

Are Effective Teachers Like Good Parents? Teaching Styles and Student Adjustment in Early Adolescence (http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=EJ649385&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=EJ649385)

Fagen
2008-10-27, 14:14
Vaddå "ifall eleverna vill göra en sak" och "fått det att gå hem" - förusatt att vi är i grundskolan så ska det inte vara fråga om någon förhandling mellan elever och lärare. Det ska inte vara fråga om (för lärarens del) att skapa livslånga band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna utan förutsättningarna för att eleverna ska kunna lära sig ska finnas och sedan är det bara att köra hårt den lilla tid som står till förfogande.
Om eleverna har problem med något får man ta upp det på sin rast, utanför lektionstid.

Det finns inte någon som helst substans i det du säger. Förtroende och respekt är fundamentala byggstenar för en väl fungerande lärar-elevrelation och för en god lärandemiljö.

Edit: Såg att det redan var bemött.

D Andersson
2008-10-27, 14:26
Får du det att fungera på det sättet när du undervisar?

Jag är själv inte lärare men har haft många och långa diskussioner om detta med flera lärare. Dessutom kan jag såhär i efterhand tänka tillbaka på min egen skolgång och se vilken taktik från lärarna som fungerade bäst när det gällde att skapa ordning och därmed förutsättningar för lärande.

Det jag främst har problem med är att man lägger så oerhört mycket energi på att försöka förstå och vara förstående mot stökiga elever. För trots att man idag är mer förstående och tolerant än någonsin så blir det ju inte bättre, tvärt om. Jag är övertygad om att man genom att vara så väldigt förstående istället visar att man accepterar och rentav inbjuder till de rena dumheter det så ofta handlar om när det gäller stökiga elever. Vänd på det, visa direkt vad som inte är acceptabelt. Om det sedan innebär nya direktiv under lärarutbildningen, kepsförbud, mobilförbud, skoluniform eller något annat spelar ingen som helst roll.

D Andersson
2008-10-27, 14:30
Det finns inte någon som helst substans i det du säger. Förtroende och respekt är fundamentala byggstenar för en väl fungerande lärar-elevrelation och för en god lärandemiljö.


Eleverna ska ha förtroende och respekt för läraren, ja, det ingår i förutsättningarna för lärande. Det jag menade var att lärarna inte får vara rädda för att göra vad som krävs för att skapa ordning i klassrummen, eller acceptera att man förstör en hel lektion för att försöka förklara för vissa elever att det ska vara ordning i klassen eftersom det då kan skada förtroendet eller vänskapen. Det tankesättet hör till flumskolan. Det är trots allt max några hundra lektionstimmar under ett par år det rör sig om.

Nitrometan
2008-10-27, 15:09
Jag är själv inte lärare
Men ändå vet du bättre än lärarna hur de ska jobba?

Vänd på det, visa direkt vad som inte är acceptabelt. Om det sedan innebär nya direktiv under lärarutbildningen, kepsförbud, mobilförbud, skoluniform eller något annat spelar ingen som helst roll.
Hur ska du visa och genomdriva det?

Ignatius72
2008-10-27, 15:31
Får hålla med D Andersson i att det daltas för mycket med dem som ställer till det för alla andra. Just därför bör man släppa fokuseringen på kepsar och anant oväsentligt och titta på själva beteendet.

Granatgiraffen
2008-10-27, 15:59
Men ändå vet du bättre än lärarna hur de ska jobba?


Hur ska du visa och genomdriva det?

Man ska aldrig hyra in konsulter heller. Dom vet ju inte bättre än dom som redan jobbar på företaget. Logiken är total!

Fagen
2008-10-27, 16:03
Man ska aldrig hyra in konsulter heller. Dom vet ju inte bättre än dom som redan jobbar på företaget. Logiken är total!

Läs igenom tråden igen och fundera en stund på det finns en hake i ditt ironiserande kopplat till det som sagts.

rajjan_dammit
2008-10-27, 16:06
Håhåjaja...

Kärnan i den här diskussionen, tror jag, är att vett och etikett står mot andra värderingar.

Vissa vill hjälpa ungdomar att förstå att huvudbonad inomhus inte förekommer i arbetslivet och därmed pränta in detta beteende redan i skolan så att problem ej uppstår. Andra tycker rätt och slätt att det ser för jävligt ut oavsett vilken arena man befinner sig på.

Jag respekterar det och jag har full förståelse för att man inte går i keps på jobbet. Men saken är den att nu handlar det om ungdomar som har en annan syn på dessa värderingar. De skäl jag listade innan i tråden kan säkert kompletteras, deras anledningar att bära keps inne värderas högre än vett och etikett. Som någon annan sa, ska vi förbjuda trasiga jeans, urtvättade t-shirts, nitarmband, korta kjolar, hoods med mera för att det exempelvis inte passar sig i den konservativa bankvärlden? Bah.
Det är ungdomar! De kan se förjävliga ut, men bara för att vuxna respektabla människor tycker det, så är det ändå viktigare för vissa att visa sin identitet med en keps eller mössa.


En annan del i diskussionen är undervisningssituationen. Vissa menar att det blir svårare för skolan och läraren att utföra sitt uppdrag om en keps kan möjliggöra att man inte ser elevens ansikte. Jag vet inte vad för lärare ni har pratat med, men antagligen inga som har en fungerande dialog med sina elever i alla fall.

Detta kan inte vara särskilt svårt att förstå: Om man som lärare ser att en elev dragit ner kepsen framför ansiktet och stirrar ner i bänken då kan man enkelt säga: "Stina-Pelle, vakna och var mer uppmärksam!"

Hjälper inte det, då är inte kepsförbud botemedlet kan jag lova.

Fagen
2008-10-27, 16:11
Eleverna ska ha förtroende och respekt för läraren, ja, det ingår i förutsättningarna för lärande. Det jag menade var att lärarna inte får vara rädda för att göra vad som krävs för att skapa ordning i klassrummen, eller acceptera att man förstör en hel lektion för att försöka förklara för vissa elever att det ska vara ordning i klassen eftersom det då kan skada förtroendet eller vänskapen. Det tankesättet hör till flumskolan. Det är trots allt max några hundra lektionstimmar under ett par år det rör sig om.

Är inte förtroende och respekt "vad som krävs för att skapa ordning i klassrummet", som du uttrycker det.

z_bumbi
2008-10-27, 18:40
Vaddå "ifall eleverna vill göra en sak" och "fått det att gå hem" - förusatt att vi är i grundskolan så ska det inte vara fråga om någon förhandling mellan elever och lärare. Det ska inte vara fråga om (för lärarens del) att skapa livslånga band av vänskap, förtroende och respekt till eleverna utan förutsättningarna för att eleverna ska kunna lära sig ska finnas och sedan är det bara att köra hårt den lilla tid som står till förfogande.
Om eleverna har problem med något får man ta upp det på sin rast, utanför lektionstid.

Jag är själv inte lärare men har haft många och långa diskussioner om detta med flera lärare. Dessutom kan jag såhär i efterhand tänka tillbaka på min egen skolgång och se vilken taktik från lärarna som fungerade bäst när det gällde att skapa ordning och därmed förutsättningar för lärande.

Det jag främst har problem med är att man lägger så oerhört mycket energi på att försöka förstå och vara förstående mot stökiga elever. För trots att man idag är mer förstående och tolerant än någonsin så blir det ju inte bättre, tvärt om. Jag är övertygad om att man genom att vara så väldigt förstående istället visar att man accepterar och rentav inbjuder till de rena dumheter det så ofta handlar om när det gäller stökiga elever. Vänd på det, visa direkt vad som inte är acceptabelt. Om det sedan innebär nya direktiv under lärarutbildningen, kepsförbud, mobilförbud, skoluniform eller något annat spelar ingen som helst roll.


Jag slår ihop inläggen då de går ihop.

Vilken rast? De 5-10 minuter lärare ibland får mellan vissa lektionerna går åt för att förbereda nästa lektion. Visst så finns det andra lektioner där det finns mer tid men Den tiden är däremot avsatt för att göra annat än att diskutera varför man inte får ha mössa på sig på dina lektioner.
Har ni inte en viss respekt och förståelse för varandra i klassrummet så spelar det ingen roll om du försöker köra hårt.

Om man som jag skrev i första ilägget faktiskt har ett gemensamt regelverk på en skola så går det bort mindre tid på försöka sätta gränser under varje lektionstillfälle dvs riktigt tydliga regler som underlättar att alla vet vad som gäller. Det var ju tydligen inte så bra det heller så jag vet inte vad du vill ha ut av skolan?

Om ursprungsförslaget..
Förslaget från SD är ju bara ett spel för gallerierna för att locka väljare som tycker det är konstigt med keps på sig inomhus (en snäll tolkning, den andra har med rasism att göra). Skulle de verkligen vara intresserad av hur skolan fungerar finns det massor av andra saker att fundera på än att fundera på detaljer i elevernas klädsel och då med särskilt med de motiveringar som framkommit i den här tråden.

Iofs tycker jag fortfarande dansdelen är mycket intressantare då det ämnet är nästan ännu mer vridet än frågan om huvudbonad.

Khyron_
2008-10-27, 19:11
ett spel för gallerierna för att locka väljare som tycker det är konstigt med keps på sig inomhus (en snäll tolkning, den andra har med rasism att göra).

De har ingent med rasism att göra att förbjuda slöjan det är bara med att man har kommit till instikt precis som tex Turkarna att Slöjan är kvinnoförtyckande alla andra som hävadar motsatsen pratar *bs*

Sen finns det större problem med svenska skolan att antalet anaflabeter ökar för varje år ungdomar som inte kan räkna, läsa etc...

Morrris
2008-10-27, 19:36
Grattis, där skrapade de till sig röster från gamla bittra rasister till gubbar som tyckte det var bättre förr.
Eller, ja just det! Den väljargruppen har de ju redan till 100%.

Slöjförbjud? Ska man förbjuda muslimska invandrare att gifta sig med varandra också? Finns ju en risk att de blir tvingade in i äktenskapet.
Förresten, får ickemuslimer ha slöja? Det innebär ju inte "kvinnoförtryck" för dem? Ska vi ha lagar som bara gäller för muslimer?

Överhuvudtaget tycker jag att lagar som endast gäller inom skolområden är idiotiska. Vad leder denna lagen till när ungarna går hem och sätter på sig sin slöja/keps direkt? Leder det kanske till uppfattningen att skolan bara sätter sig på dem?

Allan
2008-10-27, 19:38
Slöjförbudet i Turkiet, som infördes av Atatûrk, tillkom inte alls för att stödja kvinnans frigörelse. Det är en helt annan historia!!!

Manta
2008-10-27, 19:41
Slöjförbudet i Turkiet, som infördes av Atatûrk, tillkom inte alls för att stödja kvinnans frigörelse. Det är en helt annan historia!!!

Skulle du kunna berätta mera eller ge någon länk? (Frågar av intresse inte misstro)

Allan
2008-10-27, 19:42
Skulle du kunna berätta mera eller ge någon länk? (Frågar av intresse inte misstro)

http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_1461289.svd

Ame
2008-10-27, 20:54
Eleverna ska ha förtroende och respekt för läraren, ja, det ingår i förutsättningarna för lärande. Det jag menade var att lärarna inte får vara rädda för att göra vad som krävs för att skapa ordning i klassrummen, eller acceptera att man förstör en hel lektion för att försöka förklara för vissa elever att det ska vara ordning i klassen eftersom det då kan skada förtroendet eller vänskapen. Det tankesättet hör till flumskolan. Det är trots allt max några hundra lektionstimmar under ett par år det rör sig om.

Vad har detta med huvudbonader att göra? Självklart ska det inte accepteras att några förstör undervisningen för andra, men hur kan en huvudbonad orsaka det?

Palm
2008-10-27, 21:11
Håller med Fed up. Låt läraren bestämma. Ibland kan man kräva respekt, ibland måste man visa det. Det är säkert lärorikt att uppleva både och.