handdator

Visa fullständig version : Experimentjournal: Hur mycket kan Peter tappa i vikt på 2 månader?


Endumen
2008-10-26, 04:46
Tjena!

Nu är det väl äntligen dags att ta ytterligare tag i sitt liv. Jag börjar ledsna på att väga 95+ kg och vill istället ner till min "må-bra-vikt" alá 82kg. Således tänkte jag utföra ett litet experiment på mig själv. Jag vill helt enkelt se hur mycket jag kan förlora i vikt (hur nära jag kommer må-bra-vikten) på 2 månader, med start idag Söndag och avslutas på Julafton.

Lite info om mig då!

Jag heter Peter och är 21 år gammal, bor för närvarande i Uppsala där jag pluggar till Lärare. Jag har tränat aktivt på gym sedan jag var 16 år, så jag känner mig relativt väl "hemma" på gymmet.

Skador, lumpen och annat har dock gjort att jag är mindre aktiv (läs: mycket svagare:D) nu än vad jag varit tidigare.

PBs
Bänk: 107,5kg
Marklyft: 205kg
Böj: 155kg

Jag hade tänkt att fokusera på konditionsträning och rätt kosthållning, men kommer givetvis även att träna styrketräning för att behålla min styrka. jag hade tänkt att att köra varierat, löpband och löpning utomhus (det finns ju inte tillräckligt med snö i Uppsala för att köra längdskidor) ca 1-2h om dagen. Styrkan fokuserar jag på på måndag, onsdag och torsdag.

Wish me luck, för nu kör vi!

Cirius
2008-10-26, 04:59
Intressant , detta ska följas :) Kör hårt!

Hur lång e du btw?

Endumen
2008-10-26, 05:08
Intressant , detta ska följas :) Kör hårt!

Hur lång e du btw?

Jag är 1,87... :)

LillaMy
2008-10-26, 07:01
Hey!
Spännande, ska själv ner i vikt... Någon sp kostplan?
Typ lchf, gi el lättviktarmat?
Lycka till!

Endumen
2008-10-26, 14:55
Hey!
Spännande, ska själv ner i vikt... Någon sp kostplan?
Typ lchf, gi el lättviktarmat?
Lycka till!

Nej, egentligen inte. Jag äter så pass nyttigt redan. Jag ska bara försöka att dra ner på mängden...

Endumen
2008-10-26, 18:25
Nu var första cardiopasset avklarat. Sprang på löpband, 2h med medelhastighet (ca 1600kcal). Det kändes riktigt riktigt bra. Jag skall dock öka hastigheten till nästa gång (i morgon).

Endumen
2008-10-27, 18:34
Andra dagen:

Idag har jag gått på långprommis :), en ca 1,5-2 mil blev det i relativt lugnt tempo. Har träningsvärk i arslet sedan igår och lite skavsår. Men nog härdar jag ut alltid!

Kvällen skall spenderas framför en bok i "ledarskap och grupprocesser". Najs! =)

Heniin
2008-10-27, 18:44
Nu var första cardiopasset avklarat. Sprang på löpband, 2h med medelhastighet (ca 1600kcal). Det kändes riktigt riktigt bra. Jag skall dock öka hastigheten till nästa gång (i morgon).

uh galet länge det där :) gå inte ut för HÅRT risken finns alltid att man tappar motivationen sen blir det platt fall av det hela i slutändan. Men kämpa på så ska du se att det kommer gå din väg och se till att sköta kosten bra så kommer det gå kanon för dig :) ska bli kul att se ifall du lyckas.

lectris
2008-10-27, 19:28
spännande! ska nyfiket följa dig :) varför just två månader? inspirerad av du är vad du äter eller för att du ska kunna frossa loss på julafton? ;)

Eddie Vedder
2008-10-27, 19:32
Andra dagen:

Idag har jag gått på långprommis :), en ca 1,5-2 mil blev det i relativt lugnt tempo. Har träningsvärk i arslet sedan igår och lite skavsår. Men nog härdar jag ut alltid!

Kvällen skall spenderas framför en bok i "ledarskap och grupprocesser". Najs! =)

Vid vilken tid var du ute? Var det i förmiddags borde man nästan ha mött dig om du nu promenerade 2 mil genom Uppsala. Jag sprang från Flogsta runt i Stabbytrakten och sedan hem igen via Berthåga.:)

Var tränar du någonstans?

frambogir
2008-10-27, 19:57
Haha, skön grej att göra! :)

Endumen
2008-10-29, 02:09
Haha, skön grej att göra!

;)

Vid vilken tid var du ute? Var det i förmiddags borde man nästan ha mött dig om du nu promenerade 2 mil genom Uppsala. Jag sprang från Flogsta runt i Stabbytrakten och sedan hem igen via Berthåga.

Var tränar du någonstans?

Jag var ute vid 16-18 nån gång. Gick fram och tillbaka några gånger mellan Kvarngärdet (där jag bor) och Studentvägen... Så jag var inte ända till Flogsta dock.

Jag tränar på Friskis&Svettis vid Ica Kvarnen (Vaksala Torg).

spännande! ska nyfiket följa dig. varför just två månader? inspirerad av du är vad du äter eller för att du ska kunna frossa loss på julafton?

Haha, nej "Du är vad du äter" följer jag inte:D.

Jag valde just två månader för att det är en relativt nära tid. Märker jag inte av några större förändringar så kan jag sedan utvärdera vad som gick bra/gick dåligt och förbättra tills efteråt.

Sedan är det givetvis så att man kan frossa med lite godare aptit och utan nämndvärd ångest om man gått ner några kilon först :D

uh galet länge det där gå inte ut för HÅRT risken finns alltid att man tappar motivationen sen blir det platt fall av det hela i slutändan. Men kämpa på så ska du se att det kommer gå din väg och se till att sköta kosten bra så kommer det gå kanon för dig :) ska bli kul att se ifall du lyckas.

Tackar :)

Nej, jag ska se till att inte ta ut mig. Men jag ville känna på lite vart "gränsen går". Jag har inte haft större motivation (möjligtvis då jag gick på 1,5års diet) än vad jag har nu på jättelänge. Så det känns riktigt kanon...

Dagens pass bestod av gång 60min (i snabbt tempo) i det vackra Uppsalavädret samt 250 armhävningar, 250 situps och 100 upphopp.

Tack för alla snälla kommentarer!

Eddie Vedder
2008-10-29, 07:07
Jag var ute vid 16-18 nån gång. Gick fram och tillbaka några gånger mellan Kvarngärdet (där jag bor) och Studentvägen... Så jag var inte ända till Flogsta dock.

Ja vid den tiden hade jag sprungit för längesedan. Vädret var finare då men blåsigare kan jag tro.;)

Jag tränar på Friskis&Svettis vid Ica Kvarnen (Vaksala Torg).

Jaha okej, själv tränar jag på Ekeby.:)

Fettecke
2009-01-06, 12:06
torde vara ungefärligt 2 månader nu från att du drog igång ditt viktprojekt...

visade vågen 82kg efter de öl du satte i dig igår? :p

pedersen1980
2009-01-06, 14:46
Han skulle vara klar på julafton stog de i hans första inlägg... Antagligen tröt orken för karln!

Endumen
2009-01-08, 16:12
torde vara ungefärligt 2 månader nu från att du drog igång ditt viktprojekt...

visade vågen 82kg efter de öl du satte i dig igår? :p

Jo, det var väldigt trevligt att träffa dig må jag säga ;).

On Topic:

Tyvärr har jag inte lyckats ända ner till 82 än. Men på julafton vägde jag in på 88kg, så en nättonedgång på ca 8kg blev det.

Nu är jag tillbaka i Uppsala, så det är bara att kämpa vidare!