handdator

Visa fullständig version : Protein vs Gainer?


Jaxxon
2008-10-25, 19:40
Jag har nu letat ett tag efter en bra tråd där det sammanfattas vilka skillnader, fördelar, nackdelar det finns mellan ett proteinpulver och en gainer?

Gainer är ju som sagt bättre om man vill gå upp i vikt. Men är man mån om att hålla en låg fettprocent ska man alltså välja ett vassle med lågt fettinnehåll? Eller är det bättre med en gainer för att bygga på musklerna?

Om jag bara inte har hittat rätt tråd så får jag be om ursäkt för detta.
peace.

Alfred Nobel
2008-10-25, 20:09
Gainer är en mix av proteinpulver och kolhydratspulver medan proteinpulver är, ja som det låter, enbart proteinpulver. De två vanligaste proteinsorterna man stöter på i pulverform är vassle och kasein.

Vassle är ett snabbt protein = kutar in i musklerna!
Kasein är ett långsamt protein = chillar in i musklerna!

Ett snabbt protein är till fördel att inta innan träning för att stimulera proteinsyntesen (muskelnedbrytningen) efter träning och kaseinpulver är vanligt att inta direkt innan sängående för att stimulera nattens "fasta".
Proteinpulvret i sig gör dig inte fetare, smalare eller snyggare, och är bara ett tillskott som kan underlätta din vardag. Men att optimera sin träning via pulver är både billigt, smidigt och oftast gott :P

Om du är mån om din fettprocent bör du ligga på ett kontrollerat överskott och hoppas på att kroppen prioriterar nybildning av muskelmassa och minimerar fettinlagring. Men det är relativt från person A till person B.