handdator

Visa fullständig version : Försöka deffa eller inte?


_pirat
2008-10-25, 09:07
Hej, jag funderar om jag ska börja deffa. Det är så att jag har tränat Taekwondo i ungefär 1 år nu och med Taekwondon så har det varit massor med hårda fyspass.
Till exempel:
Vi har fått göra armhävningar med någon på ryggen.
Vi har fått göra knäböj med någon på axlarna.
Och efter varje pass så får vi göra 200 armhävningar och 200 situps.
Inte mycket mer man kan göra med kroppen.

Då har jag ju redan en del muskler? Innan träningen så hade jag ändå lite, lite muskler, men det känns som om det har ökat. Jag har aldrig riktigt tänkt på att gå ner i vikt heller förän nu.

Så här ser jag ut nu:
Ålder:15
Längd: 175cm
Vikt: 88kg


http://www.speedyshare.com/409285681.html



http://www.speedyshare.com/270125375.html
Jag ska försöka få upp bilder. Vet inte om det kommer fungera.


Det jag är ute efter är en slankare kropp med inte allt för mycket muskler.
Jag vill alltså vara musklig, men inte med för stora muskler. Är det tid för att deffa?

Ställ frågor om det nu underlättar att hjälpa mig.
Tack i förväg.

_pirat
2008-10-25, 09:15
Bilder:
http://www.speedyshare.com/409285681.html
http://www.speedyshare.com/395844358.html

Inte så bra bilder. Men försök grunda på det ni ser.

dagsfordeff
2008-10-25, 09:45
Skulle satsa på en deff om jag var du.
Menmen kanske bara är jag som känner att jag först vill bli av med allt fett och sen bygga på muskler. Verkar vara ganska tvärtom här på forumet.

Tom Jr
2008-10-25, 10:00
Jag skulle varken "deffat" eller bulkat. Se till att äta nyttig mat, träna, vila ordentligt och resultaten kommer efter en tid. Lägg till lite konditionsträning.

Du har ingenting att "deffa" dig till.

Poxeman
2008-10-25, 10:40
Jag hade valt att deffa, för min del är det mer motiverande att vara lite halvsmal och se magrutorna än att släpa runt på extra kilon. En bonus är ju att du kanske blir lite snabbare i Taekwondon.


Du har ingenting att "deffa" dig till.

Kalla det för kontrollerad fettprocentsminskning, det finns alltid lite muskler därunder även om man inte är biff...

_pirat
2008-10-25, 10:59
Jag skulle varken "deffat" eller bulkat. Se till att äta nyttig mat, träna, vila ordentligt och resultaten kommer efter en tid. Lägg till lite konditionsträning.

Du har ingenting att "deffa" dig till.

Alla har ju muskler? I alla fall vad jag har hört. Jag har hört att det är 95% fettminskning och 5% styrketräning.
Men du är ju mer kunnig i detta.

Tom Jr
2008-10-25, 12:38
Det är klart alla har muskler. Det har jag heller inte sagt någonting om. Men att använda ordet "deff" när personen i fråga är 15 år och inte hållt på länge med idrott tycker jag är fel iaf. Se till att röra på dig mer och äta mindre portioner och börja styrketräna...

_pirat
2008-10-25, 12:45
Det är klart alla har muskler. Det har jag heller inte sagt någonting om. Men att använda ordet "deff" när personen i fråga är 15 år och inte hållt på länge med idrott tycker jag är fel iaf. Se till att röra på dig mer och äta mindre portioner och börja styrketräna...

Okej visst. Fler tips?
För jag vill verkligen ha en snyggare kropp, jag gör det som krävs.

Ellis Wyatt
2008-10-25, 12:56
Nu har jag förstås ingen aning om vad du betraktar som en snygg kropp men du behöver sannolikt inte bulka, eller göra något annat dumt för att nå dit.

Beroende på utgångsläge och mål så är det ofta en lång process att få en snygg kropp. Att känna sig fet och missnöjd över sig själv under vägen dit tror inte är rätt sätt. Rent generellt brukar människor som trivs på vägen mot sina mål lyckas bättre än de som tror att de kommer trivas när de väl nått målet.

Så, huruvida du skall deffa eller inte är en fråga som bara du kan svara på.

roosm
2008-10-25, 13:00
Den viktiga faktorn till att du inte skall (bör) deffa är att du är 15 år gammal!
Käka nyttigt =
Ät inte: Godis, chips, kakor, bullar, snabbmat osv.
Drick inte: Alkohol, läsk (med socker framförallt), saft eller stora mängder juice. (Ett eller ett par glas juice är bara bra till frukost).

Personligen såg jag ut som du ung när jag var i din ålder. Jag började träna styrketräning då också och käkade helt enkelt inget godis osv. Resultatet blev att jag ökade ordentligt i vikt samtidigt som jag snarare förlorade kroppsfett (eller kanske snarare, det drogs ut över kroppen som växte både i form av muskler och på längden). Då käkade jag helt enkelt så mycket jag bara klarade av att äta och så ofta som möjligt.
Lev livet nu, deffa om ett par år så lär du få fina resultat. Förmodligen kommer du inte överäta alla dagar ändå och därför göra av med lite fett under loppets gång. Du lär ju fortfarande växa på längden, det kräver galet mycket energi så ät så länge du växer åtminstone! Sen kan du ju deffa om du vill det... Eller minska lite i kroppsfett i typ maj/juni, men lite hull skadar inte att ha när man växer och växer (längd och bredd)! :D

LadyG
2008-10-25, 13:27
Nej, deffa inte. Ät hälsosamt och träna hårt så kommer valphullet att försvinna.

_pirat
2008-10-25, 13:36
Ok tack alla.

Fler frågor:
Situps eller crunch?
Hur tränar man rygg utan vikter?


Jag vill kombinera dessa övningar med Taekwondon...

Danny Devito
2008-10-25, 13:38
Fler frågor:
Situps eller crunch?

Både och? :)

Vilken del av ryggen är det du vill träna utan vikter?

_pirat
2008-10-25, 13:42
Både och? :)

Vilken del av ryggen är det du vill träna utan vikter?

Gärna lägre ner vid rumpan typ, på sidorna.

Sniggel
2008-10-25, 13:52
Du säger att du gör vad som helst. Det är bra att du har motivationen. Det du behöver göra är att:
Inse att det krävs tålamod för att se resultat. En "deff" nu för dig är nog bara dumt. Din träning kommer till 99% bli lidande och du har mer att vinna på att fortsätta träna som du gör och äta normalt. Allteftersom du blir mer vältränad får du högre förbränning och kommer med allra största sannolikhet successivt att bli av med en del av det hull du har. Om du gillar din träning och fortsätter förbättra dig kommer du få resultat, och det kommer du nog inte få om du börjar begränsa kalorierna. Inte i det här skedet. Dessutom har du mycket mer fett att plocka av än du tror (De allra flesta inser inte hur mycket av sin kropp som är muskler och hur mycket som är fett) för att dina muskler ska börja synas ordentligt (skulle gissa på att du kan behöva plocka av 15 kg för att det ska börja synas ordentligt, du inser kanske nu hur liten du kommer att vara och hur slitsamt det blir?), bättre att låta omställningen ske naturligt än så länge. Längre fram kanske du kan deffa när du blivit mer vältränad, det blir lättare då.

Styrkemomenten ni kör på träningen (armhävningar med person på ryggen, knäböj med person på axlarna) är hyfsat bra för ökad muskelstyrka om man jämför med "göra-så-många-situps-och-armhävningar-som-möjligt" så dessa övningar kan ge dig viss effekt på muskelmassan. Men efter ett tag måste du lägga in riktig styrketräning där man kan kontrollera motståndet bättre och träna fler kroppsdelar (tänker mest på rygg) om du vill öka din muskelmassa i en takt som inte tar en evighet.

Eftersom du tränat ungefär ett år nu och är något så när tränad och anpassad till din träning just nu så skulle ett förslag kunna vara att du tränar och äter som du gör nu, men börjar träna styrketräning på ett gym 1 gång i veckan (till att börja med) och då köra ett helkroppspass. Detta kan sätta skjuss på din muskelmassutveckling utan att inverka negativt på din träning (överträning kan inträffa om man ökar sin träningsdos för snabbt) och du kommer snabbare att få ett utgångsläge som kan bli lovande för en deff.