handdator

Visa fullständig version : Träna mage varje dag?


fenzyn
2008-10-25, 00:29
Jag har precis slutfört en SI utbildning och när vi gick igenom hur man lägger upp träningsscheman så fick jag höra av min lärare att mage går att lägga in i varje pass. Alltså att man skulle kunna träna magen varje dag. Jag frågade inte vidare om detta men är nu nyfiken hur det ligger till, om någon kunnig skulle kunna svara på detta?

Buken
2008-10-25, 00:44
Skulle du träna Bröst, biceps, triceps, ben, axlar varenda dag med isåfall?
Vart ligger logiken i att träna magen varje dag?

CiCoro
2008-10-25, 01:22
ja, håller med förra skrivaren..någon dag vila tror jag ändå att man måste ha. själv blir det 2 dagar mage i 4dagars split. Tycker det känns bra men inte för mycket .. eller för lite ;)

KaptenKnäsvag
2008-10-25, 03:20
Gör det inte, det finns ingen anledning.

3 dagar i veckan, max!

Emil_Larsson
2008-10-25, 07:27
Tycker det verkar rätt dumt. Har ökat både i magstyrka och massa genom att träna magen separat 1 gång per vecka 7-8 set med 8-12 reps.

/Fred.

berra_berra
2008-10-25, 07:41
Håller med resten. Magen är ingen speciell muskelgrupp.

nilzzon
2008-10-25, 10:14
Har börjat att köra mage nästa i varje pass. Vissa dagar mer, andra dagar mindre. Har aldrig tidigare fått så bra resultat som jag nu har fått!

fenzyn
2008-10-25, 13:07
Någon som har fakta istället för påståenden?

Läste en intervju om en modell med fantastiska abs som körde mage varje dag med hög intensitet.

"When Anthony first began training his abs, he worked them every day with the greatest of intensity; such was his desire to build an impressive mid-section.

After developing his great abs, Anthony refined his training approach, to etch greater detail and maintain what he had built. Anthony now trains abs every second day, much the same way he would train a regular body-part - with medium reps over a full range of motion. "

elvelind
2008-10-25, 13:34
Man får skilja på att träna mage varje dag och varje pass.
Jag ser inga problem med att köra 4 helkroppspass i veckan där magen får träning varje pass. Hurvida det är optimalt för muskeltillväxt är en annan sak.

nilzzon
2008-10-25, 13:39
Någon som har fakta istället för påståenden?

Läste en intervju om en modell med fantastiska abs som körde mage varje dag med hög intensitet.

"When Anthony first began training his abs, he worked them every day with the greatest of intensity; such was his desire to build an impressive mid-section.

After developing his great abs, Anthony refined his training approach, to etch greater detail and maintain what he had built. Anthony now trains abs every second day, much the same way he would train a regular body-part - with medium reps over a full range of motion. "

vad är problemet med att sticka till gymmet och testa själv?

fenzyn
2008-10-25, 13:48
vad är problemet med att sticka till gymmet och testa själv?

Om man ändå fick träningsresultat lika snabbt som man fick svar här.

roosm
2008-10-25, 13:50
Magmuskulaturen består precis som alla andra muskler av muskelfibrer. När du tränar hårt sliter det på muskelfibrerna och det skapas små bristningar. När kroppen bryter ned de små delarna av den gamla muskeln som inte längre går att använda skapas en inflammation i muskeln. Denna inflammationen beskrivs ofta i dagligt språk som "träningsvärk". Muskeln sväller (alltså blir svullen) och blir varm av inflammationen. När (eventuellt även under tiden) inflammationen har brutit ned de "döda" cellerna bygger kroppen upp nya muskelfibrer. Kroppen reagerar på att muskelfibrerna har brustit och förstår att den måste bygga starkare muskler för att klara påfrestningarna och överleva (kroppen tänker grott-människa inte gym). Tränar du när du har inflammationer i muskeln (träningsvärk) så kommer du bryta ned ännu fler muskelfibrer och då har kroppen svårt att hinna reparera skadorna samt bygga nya muskler. Därför blir muskel uppbyggnaden inte optimal. Det är kanske möjligt att bygga muskler även genom att träna en muskel hårt varje dag, men det är verkligen inte optimalt. Det tar ca 48-72 timmar innan muskeln har återhämtat sig och kroppen har byggt upp muskeln maximalt. I normala fall sker större delen av muskeluppbyggnaden inom 48 timmar och du kan således träna muskeln varannan dag utan några stora nackdelar. Optimalt vore förmodligen att träna muskeln var tredje dag förutsatt att passen inte är riktigt, riktigt tunga. Något jag personligen tycker är svårt att lyckas med när det gäller magen och inget att direkt sträva efter (besvärligt att inte kunna resa sig ur sängen på 2 dygn... :P ).

Så nu fick du lite teorier. Fakta som i att referera till studier orkar jag inte med, men bara för att "Anthony" tränade sina abs varje dag och lyckades med det betyder det inte att det är bästa tillvägagångssättet.

Generellt är det bättre att åtminstone lägga in en dags vila. Någonstans 1-3 dagar magträning hade jag satsat på, lite beroende på hur hårt du tränar och hur mycket träningsvärk osv du får. Känn efter hur det känns. Tänk på att även pass då du kör knäböj, marklyft och liknande övningar kopplar in bålen rätt rejält. Jag hade rekommenderat 1-2 pass mage per vecka för maximal muskeltillväxt.

Tips är att lyssna mer på folk som tränar för att bygga stora muskler i.e. bodybuilders och mindre på journalister som vill skriva en saftig story om någon modell ifall målet är att just bygga muskler. Annars funkar ju andra typer av atleter och elit-idrottare också bra som "källor".

Sniggel
2008-10-25, 14:05
Magen växer av belastning precis som alla andra muskler. Det är där många gör fel, de belastar inte magen utan kör situps istället.

Fatcan
2008-10-25, 14:29
Någon som har fakta istället för påståenden?

Läste en intervju om en modell med fantastiska abs som körde mage varje dag med hög intensitet.

"When Anthony first began training his abs, he worked them every day with the greatest of intensity; such was his desire to build an impressive mid-section.

After developing his great abs, Anthony refined his training approach, to etch greater detail and maintain what he had built. Anthony now trains abs every second day, much the same way he would train a regular body-part - with medium reps over a full range of motion. "

Tja, inte du i alla fall.

Sniggel
2008-10-25, 14:48
Det här har jag åstadkommit på 1½ år med tung magträning 1-2 ggr i veckan

75 kg - Ungefär här började jag satsa på att träna magen tungt
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/abs_070509.jpg


82 kg - 17 månader senare
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/mm_081017.jpg

7 kg tyngre men ungefär lika synliga magrutor trots högre bf. Jag tycker iaf tung träning verkar funka även för magen?

Yankeee
2008-10-25, 15:01
Hurvida man har synliga rutor eller inte är föga intressant. Det viktiga är styrka och funktion i bålregionen. Vill man kunna spela xylofon på magen är det bara att sluta äta.

Workoutboy234
2008-10-25, 15:15
Magen växer av belastning precis som alla andra muskler. Det är där många gör fel, de belastar inte magen utan kör situps istället.
Så du menar att magmusklerna inte kommer växa om man gör situps? :/

fenzyn
2008-10-25, 16:17
Seth Ronland skriver på sin hemsida "Magmuskulaturen är den typ av muskler som tål mycket träning, var inte rädd för överträning!"

Så jag fortsätter söka svar och försöker få tag på min PT-utbildare för ett riktigt svar

z_bumbi
2008-10-25, 16:36
Det beror på syftet, volymen, intensiteten osv om det är lämpligt att träna magen varje dag. Rehab för att återlära sig att aktivera magen brukar handla om att köra magövningar varje dag, vill man bli maximalt stark så är det mer sälllan. Är syftet att se bra ut så beror det på utgångspunkten och målet hur mycket träning som är lämpligt.

Sniggel
2008-10-25, 17:27
Så du menar att magmusklerna inte kommer växa om man gör situps? :/

Situps ger belastning, men bara om man aldrig kört det förut. Det krävs mer belastning efter ett tag precis som med all styrketräning.

LindaS
2008-10-25, 17:36
Situps ger belastning, men bara om man aldrig kört det förut. Det krävs mer belastning efter ett tag precis som med all styrketräning.
+1

Dessutom kan man variera sina situps. Det finns massor av magövningar, bara fantasin som sätter stopp.

Anders The Peak
2008-10-25, 17:39
Det här har jag åstadkommit på 1½ år med tung magträning 1-2 ggr i veckan

75 kg - Ungefär här började jag satsa på att träna magen tungt
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/abs_070509.jpg


82 kg - 17 månader senare
http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/mm_081017.jpg

7 kg tyngre men ungefär lika synliga magrutor trots högre bf. Jag tycker iaf tung träning verkar funka även för magen?

När det gäller att definiera magmusklerna så handlar det mycket om andningen. Magmusklerna arbetar med andningen så pröva att blåsa ut luften när du kontraherar musklerna i magövningarna. Det är även bra att träna intervalller så att man blir ordentlig andfådd.

Visst mycket handlar även om fettmängd i både muskler och bukregion samt genetik.

Ett tips gå gärna och kika på några hundrameterslöpare när de tävlar eller tränar. Då får ni se de mest fantastiska magpartier som man troligen kan skåda.

Sniggel du är på god väg mot en bra och väldefinierad magmuskulatur.

dyxeldoff
2008-10-25, 18:18
Hurvida man har synliga rutor eller inte är föga intressant. Det viktiga är styrka och funktion i bålregionen. Vill man kunna spela xylofon på magen är det bara att sluta äta.

synliga rutor är vell visst "föga" intresant då han nämnde att han hadde högre bf % än den tidigare bilden

musklerna har ju blivigt större och förmodligen starkare

dyxeldoff
2008-10-25, 18:20
Situps ger belastning, men bara om man aldrig kört det förut. Det krävs mer belastning efter ett tag precis som med all styrketräning.

situps är inte meningen att de ska ta på magrutorna över huvud taget. crunshes däremot är till för det

personligen fördrar jag dragonflags med en viktskiva runt fotlederna ^^

fenzyn
2008-10-26, 09:48
situps är inte meningen att de ska ta på magrutorna över huvud taget. crunshes däremot är till för det

personligen fördrar jag dragonflags med en viktskiva runt fotlederna ^^

vad är meningen med situps då? *rolleyes*

Musselbank
2008-10-26, 11:02
Höftböjarna.

pwnyou
2008-10-26, 11:38
Visst kan man träna mage varje dag... Men jag tycker att det vore smartare att träna mage HÅRT två gånger i veckan istället för MJUKT 7 gånger i veckan...;)

LindaS
2008-10-26, 16:56
Höftböjarna.Allra helst om man har satt fast fötterna. Jag tror dock att begreppet situps används lite mer generellt i folkmun.

dyxeldoff
2008-10-26, 19:26
Allra helst om man har satt fast fötterna. Jag tror dock att begreppet situps används lite mer generellt i folkmun.

a precis

z_bumbi
2008-10-26, 19:32
situps är inte meningen att de ska ta på magrutorna över huvud taget. crunshes däremot är till för det


Hur lyckas man med att inte få situps att träna magen?

CV!
2008-10-26, 23:04
Hur menar ni att man ska andas när man tex gör sit ups i maskin som exempel?
Ska man andas när man pressar ner eller håller emot?

Tonto
2008-10-26, 23:27
Håller med resten. Magen är ingen speciell muskelgrupp.

Magen är visst speciell, man kan nämnligen träna magen från olika håll.

Fatcan
2008-11-05, 18:37
Seth Ronland skriver på sin hemsida "Magmuskulaturen är den typ av muskler som tål mycket träning, var inte rädd för överträning!"

Så jag fortsätter söka svar och försöker få tag på min PT-utbildare för ett riktigt svar

https://www.flashback.info/images/smilies2/whoco5.gif

Stoltz
2008-11-06, 13:44
Vad jag har lite svårt att förstå, det är hur vissa klarar av att träna magen varje dag. Kör ni uppvärmning genom alla set?
Själv ska jag fan vara glad om jag kan göra en sit-ups två dagar efter magpasset.

actiwe
2008-11-06, 15:28
Träna magen varje pass finns det ingen anledning till tycker jag..

när jag började gymma gjorde jag alltid det, fick inga bra resultat..

jag tränar magen 1-2 ggr i veckan likadant som jag tränar en annan muskel grupp dvs reps mellan 6-15st.

Sen kör jag alltid magen sist på det passet om jag ska köra mage