handdator

Visa fullständig version : Axlarna börjar gå framåt


ww3
2008-10-24, 15:12
Hejsan!

Det är såhär jag har tränat boxning i ett halvår snart, och jag märker skillnader med min kropp att, axlarna börjar "gå framåt" , och jag vill på någotvis få axlarna gå bakåt som normalt, då hörde jag att man ska träna mer rygg än bröst på gymmet , är det sant? och vilka övningar isf? Börjar tänka på det varje dag nu och man blir lite deprimerad . . . Och jag har ingen aning varför det har blivit så.

Tacksam för hjälp!

Wao
2008-10-24, 15:17
Troligen ett resultat av att du kröker bröstryggen när du håller din gard. Stretcha tittsen.

ww3
2008-10-24, 15:23
Troligen ett resultat av att du kröker bröstryggen när du håller din gard. Stretcha tittsen.

Ska jag bara stretcha brösten, är det lösningen?

Wiktor
2008-10-24, 15:30
Ska jag bara stretcha brösten, är det lösningen?
Sök på "framåtroterade axlar" i forumet, finns ett gäng trådar om detta.

tsp
2008-10-24, 15:30
Ska jag bara stretcha brösten, är det lösningen?

I stort sett, ja. Har själv haft (och har) samma problem. Stretcha bröstmusklerna är jätteviktigt. Men viktigast är att tänka på hållningen i vardagen, sträck på dig och dra tillbaka axlarna så kommer du bli "normal" igen efter några månader.

Det är dock ett plus med ryggstyrka för att orka hålla uppe kroppen.

Wao
2008-10-24, 15:38
Ska jag bara stretcha brösten, är det lösningen?

Ja i princip. Tänk på detta när du håller garden, ett tips vore ju att öva framför spegeln för att få fram bästa gardpositionen utan att kröka bröstryggen så mycket.

obesogen
2008-10-24, 15:52
Det räcker inte bara med att stretcha brösten. Du måste lägga lite fokus på muskulaturen som drar ihop skulderbladen - rhomberna och trapezius, se även till att lägga in lite specifik träning cuffträning.

ww3
2008-10-24, 16:49
Det räcker inte bara med att stretcha brösten. Du måste lägga lite fokus på muskulaturen som drar ihop skulderbladen - rhomberna och trapezius, se även till att lägga in lite specifik träning cuffträning.

Trapezius vet jag hur man tränar, men hur tränar man rhomberna?

martin86
2008-10-24, 18:14
Trapezius vet jag hur man tränar, men hur tränar man rhomberna?

Olika varianter av rodd. Fokusera på att verkligen trycka ihop skulderbladen i slutläget.

Även facepulls kan vara ett bra tips.

ww3
2008-10-24, 18:21
Om jag förstått rätt, roddar är väldigt bra? tar det lång tid innan det fixar sig? jag har inte så jätte allvarligt men det är en bra början =/

obesogen
2008-10-24, 18:30
Ja roddar är väldigt bra för rhomberna, förutsatt att du gör rätt. Se till att dra ihop skulderbladen så mycket du kan medan du samtidigt försöker undvika att du drar axlarna upp mot öronen.

hoikka poika
2008-10-24, 20:09
Ja i princip. Tänk på detta när du håller garden, ett tips vore ju att öva framför spegeln för att få fram bästa gardpositionen utan att kröka bröstryggen så mycket.

Nja, då går det ut över boxningen. Om man kröker ryggraden lätt framåt och "sätter in armarna framför kroppen" så skyddar man kroppen. Genom att släppa fram axlarna ( rotera fram ) skyddar man käken med axlarna och därmed minskar man risken för att knockas.

Hemi
2008-10-24, 20:30
Jag hade samma problem som boxare, i alla fall i början. Träningen i tråden är nödvändig men det räcker inte. Du måste tänka på hur du går och står också, att efterlikna andra boxare i ringen och på film är fatalt utanför ringen, det blir lätt överdrivet. Jag föreslår ren gymnastiktränig till en viss del, där strävar man efter att sträcka ut kroppen hela tiden. Guard, pannan, matchhållningen fixar du ändå, det krävs ingen speciell fysisk teknik för det, bara att veta hur man skall göra och det sätter sig i ryggmärgen. Tyvärr kan det kvarstå i det dagliga livet. Lite Feldenkreis och stilrena gymnastbryggor gjorde gott för mig kan jag säga.

Ja, så var det för mig.

Wao
2008-10-25, 13:32
Nja, då går det ut över boxningen. Om man kröker ryggraden lätt framåt och "sätter in armarna framför kroppen" så skyddar man kroppen. Genom att släppa fram axlarna ( rotera fram ) skyddar man käken med axlarna och därmed minskar man risken för att knockas.

Jo jag hade det i åtanke, men fick inte fram det i ord och när jag försökte blev det bara rörigt. Jag vet inte om övningarna han gör för att dra tillbaka axlarna kommer vara bortkastade om han fortsätter med samma gard. Jag tycker dock TS ska öva garden framför en spegel.