handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt ska man göra på en Elliptical för det bästa fettbränning?


Pr3cious
2008-10-24, 14:58
Hur snabbt ska man göra på en Elliptical för det bästa fettbränning?

Ja.. min elliptical är lite cp, räknar konstigt också. Så please förklara ungefär hur snabbt man ska "springa" på den eftersom min räknare på den är helt konstig :/

Pr3cious
2008-10-24, 15:08
En till fråga..: bränner man lika mkt kalorier om man springer i 2 minuter, stanna i 30 sekunder, springa 2 min, stanna 30 secs osv some attt springa utan o stanna i samma minuter?

Danny Devito
2008-10-24, 16:47
Vad är du ute efter? Att bränna maximalt med fett eller kalorier? Om det är viktminskning som är målet är kaloriförbrukningen det väsentliga. Och där är det ju så enkelt att det högsta intensiteten du kan hålla under en så lång tid som möjligt är den bästa metoden för att förbruka mycket kalorier.

Pr3cious
2008-10-24, 17:44
Vad är du ute efter? Att bränna maximalt med fett eller kalorier? Om det är viktminskning som är målet är kaloriförbrukningen det väsentliga. Och där är det ju så enkelt att det högsta intensiteten du kan hålla under en så lång tid som möjligt är den bästa metoden för att förbruka mycket kalorier.

Okej tack, men bränner man lika mycket kalorier ungefär om man:

1, högsta intensitet och hålla under så lång tid som möjligt (kanske sakta ibland) i 20 minuter

ELLER

2, lågt intensitet i typ 40 minuter?

Mass-Tech
2008-10-24, 17:57
Okej tack, men bränner man lika mycket kalorier ungefär om man:

1, högsta intensitet och hålla under så lång tid som möjligt (kanske sakta ibland) i 20 minuter

ELLER

2, lågt intensitet i typ 40 minuter?

Finns det inte kcal räknare på maskinen?

Pr3cious
2008-10-24, 18:13
Finns det inte kcal räknare på maskinen?

Jo men om du läste min första inlägg är den cp och räknar fel..

Jag vill bara veta vad skillnaden är mellan :

1, springa snabbt, kort tid

2, springa långsamt, i längre tid

Danny Devito
2008-10-24, 18:47
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php

Klicka "Activity Calculator". Du får söka själv där. :)

Ellis Wyatt
2008-10-24, 18:59
Jo men om du läste min första inlägg är den cp och räknar fel..

Jag vill bara veta vad skillnaden är mellan :

1, springa snabbt, kort tid

2, springa långsamt, i längre tid

Vad gäller löpning så brukar kaloriförbrukningen beräknas genom vikten multiplicerat med distansen. Det innebär att det är just hur långt du löper som spelar roll, inet hur snabbt.

agazza
2008-10-24, 19:06
Vad gäller löpning så brukar kaloriförbrukningen beräknas genom vikten multiplicerat med distansen. Det innebär att det är just hur långt du löper som spelar roll, inet hur snabbt.

jag har för mig att intensivitet var en fördel, det är därför HIIT träning är den "bästa".

Jag måste tyvärr återkomma med mitt påstående, det kan mycket väl vara helt åt skogen.

Pr3cious
2008-10-24, 19:11
Jag undrar inte hur mycket kalorier jag bränner, jag undrar vad skillnaden är mellan :

springa länge men långsamt, eller springa snabbt men kortare.

agazza
2008-10-24, 19:15
jag har för mig att intensivitet var en fördel, det är därför HIIT träning är den "bästa".

Jag måste tyvärr återkomma med mitt påstående, det kan mycket väl vara helt åt skogen.

Det jag kommer fram till är 70-80% av maxpuls, men jag orkade inte direkt sätta mig in i ämnet så mycket.

Finns massor av info ifall du söker på tex. Kondition, hiit, fettförbränning, hög intensitet, låg intesitet :)

Elfsberg
2008-10-24, 22:02
HIIT är väl mer känt för att effektivt förbättra konditionen och inte för dess fettförbrännande effekt som, enligt mig, borde tas med en nypa salt.

agazza
2008-10-24, 22:18
Menade mer att man får mycket info om hur effektiv fettförbränningen blir vid olika sorters konditionsträning ifall man söker på HIIT, men det var mitt fel, svenska är inte min grej ;)

Elfsberg
2008-10-24, 22:36
Huruvida energin tas från fett- eller kolhydrat under aktivitet är fullständigt irrelevant har vi väl konstaterat IGEN..?

Whistler
2008-10-24, 23:01
Elfsberg: Tror snarare att frågeställningen är vilken konditionsträningsform som förbrukar mest kalorier, inte varifrån kalorierna tas.

Till trådskaparen: Varför så fixerad vid att det ska vara bäst och optimal fettförbränning? Har du läst King Grubs deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)?, om inte - gör det! Du kan åstadkomma samma viktnedgång med ökad motion som med minskat matintag (givetvis är en kombination av de båda en fördel). För det måste du vara beredd på, ska du minska i fettmängd måste du gå ner i vikt.

Om du går 5km eller springer 5km gör du givetvis åt mest energi genom att springa. Om du går 5km i uppförsbacke gör du givetvis åt mer energi än om du går på plan mark. Om du går i enbart uppförsbacke gör du fortfarande åt mer energi än om går i växlande bergar och dalar. Om du springer i uppförsbackarna och går i nedförsbackarna gör du åt mer energi än om du går hela vägen. Slut. Frågor?

(mina exempel förutsätter att vägarna, backarna och utförsbackarna har samma respektive längd och lutning)

Eddie Vedder
2008-10-25, 08:26
HIIT är väl mer känt för att effektivt förbättra konditionen och inte för dess fettförbrännande effekt som, enligt mig, borde tas med en nypa salt.

Båda är rätt eftersom en ökad förmåga hos kroppen att utnyttja fett som bränsle i sig förbättrar uthålligheten. Jag håller med dig att det är överskattat sett till ett kroppsfettperespektiv men fortfarande är hög fettförbränning oerhört värdefullt och viktigt ur rent prestationsperspektiv.