Visa fullständig version : Färgämnen m.m
Snorkelfarsan
2008-10-24, 14:32
Hej,
Finns det några studier eller är det någon av er som har "koll" som anser att färgämnen (E163 osv) bör undvikas? Kan det vara farligt?
Sen behöver vi inte dra igång värsta aspartam vs socker-diskussionen, men utifrån era studier samt den kunskap ni besitter, hur ställer ni er till ett dagligt intag av aspartam (genom ex. proteinpulver, fun-light osv)? Tror ni att det är något som kan ha bidragande effekt till att man utvecklar cancer så småningom?
tack
WHITEFOLKS
2008-10-24, 15:15
Angående cancer och aspartam så ökar ju med största sannolikheten risken med intaget med början från 0.
Eddie Vedder
2008-10-24, 17:25
Finns en del forskning om färgämnen och hyperaktivitet hos barn. Googla "azofärgämnen" eller något sådant så lär du hitta debattartiklar o.s.v.
Det har ju debatterats ganska friskt och skrivits flitigt om i massmedia.
Hej,
Finns det några studier eller är det någon av er som har "koll" som anser att färgämnen (E163 osv) bör undvikas? Kan det vara farligt?
Sen behöver vi inte dra igång värsta aspartam vs socker-diskussionen, men utifrån era studier samt den kunskap ni besitter, hur ställer ni er till ett dagligt intag av aspartam (genom ex. proteinpulver, fun-light osv)? Tror ni att det är något som kan ha bidragande effekt till att man utvecklar cancer så småningom?
tack
Den nuvarande forskningen pekar inte på det är cancerframkallande vid normal konsumption.
Vad skulle det vara med antocyaniderna E163 ?
När det gäller färgämnen och förgiftning finns lite här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58339&highlight=brilliant+blue
Snorkelfarsan
2008-10-24, 21:58
Vad skulle det vara med antocyaniderna E163 ?
När det gäller färgämnen och förgiftning finns lite här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58339&highlight=brilliant+blue
Det var ett proteinpulver som innehöll just det färgämnet, så jag tog det som exempel, jag vet inte skillnaden mellan olika färgämnens beteckningar och har ingen koll på vad dom innehåller över huvudtaget.
intressant tråd iaf, den ger mig lite mer kött på benen. det förvånar mig inte att dessa ämnen kan bli (ev bli mer) toxiska när man blandar dem.
Utifrån er kunskap baserad på bl a många års studier m.m, skulle ni påstå att ett normalt vassleprotein med sötning som aspartam, färgämnen osv är hälsovådligt? (Det är svårt och dyrt att få tag på osötade proteinpulver) Använder ni själva det?
Eddie Vedder
2008-10-24, 23:12
Använder ni själva det?
Ja och dessutom dricker jag en hel del lightläsk.
Snorkelfarsan
2008-10-25, 00:34
Du pluggar ju näringslära så vitt jag har förstått så jag ser det som att du är väl medveten om riskerna men tycker att fördelarna överväger nackdelarna och därmed tar risken det innebär att eventuellt "få cancer"(bl a). Det är ju svårt att sluta med nåt när det inte visar sig att det är dåligt på en gång, det är ju mänskligt. Och att du gör det gör att jag inte känner mig dum eller ignorant om jag gör samma sak :), men only time will tell.
Antocyaniderna är inte speciellt stabila. Den blå nyansen försvinner och produkten bleknar och blir bun med tiden. Däremot har jag inte ( ännu ) hittat att nedbrytningsprodukterna skulle vara giftiga.
Angående länken så är kinolingult och brilljantblått inte oskyldiga redan från början. De får t e x inte användas överallt utan i produkter som vi äter mindre av. Kombinationen med aspartam gjorde dem tydligen ännu sämre.
Jag är knappast rädd för aspartam i proteninpulver. Jag har gjort lite uträkningar i gamla trådar. Jag tror att proteinpulver innehåller ca 0.2 % aspartam, 200 mg / 100 g. ADI för aspartam ligger någonstans kring 20 - 40 mg / kg kroppsvikt. Med 100 g proteinpulver och 80 kgs kroppsvikt får vi 2.5 mg / kg.
Nu vet jag att King Grub vill ha noll aspartam:D men 100 g proteinpulver tycker jag är acceptabelt intag m a p aspartam.
Eddie Vedder
2008-10-25, 06:38
Du pluggar ju näringslära så vitt jag har förstått så jag ser det som att du är väl medveten om riskerna men tycker att fördelarna överväger nackdelarna och därmed tar risken det innebär att eventuellt "få cancer"(bl a).
Jag läser till kostvetare ja. Dock ingen mer näringslära i min utbildning.:(
Och ja jag känner till diskuterade negativa effekter.
Snorkelfarsan
2008-10-25, 10:39
Jag är knappast rädd för aspartam i proteninpulver. Jag har gjort lite uträkningar i gamla trådar. Jag tror att proteinpulver innehåller ca 0.2 % aspartam, 200 mg / 100 g. ADI för aspartam ligger någonstans kring 20 - 40 mg / kg kroppsvikt. Med 100 g proteinpulver och 80 kgs kroppsvikt får vi 2.5 mg / kg.
Nu vet jag att King Grub vill ha noll aspartam:D men 100 g proteinpulver tycker jag är acceptabelt intag m a p aspartam.
Men var det inte så att dessa ADI-värden är lite föråldrade nu, ny forskning har kommit som visat att dessa är lite inaktuella, inte sant? Eller har du använt dig av "uppdaterade" ADI-värden?
Hur som helst så kan jag äta proteinpulver med lite lättatsamvete nu :) - och jag äter aldrig mer än 60-80 gram om dagen dessutom. tack för svaren
Jag läser till kostvetare ja. Dock ingen mer näringslära i min utbildning.:(
Och ja jag känner till diskuterade negativa effekter.
Ok, då litar jag på ditt omdöme ;) - och med tanke på det jag läst och det bl a Sverker har sagt så bör det inte vara någon större fara.
Synd med näringsläran där, det som är så intressant :)
Eddie Vedder
2008-10-25, 10:43
Ok, då litar jag på ditt omdöme ;)
Det tycker jag verkligen inte att du ska göra. Gå efter vad du själv tror. Vad är det för bra med mitt omdöme när jag häller i mig saker som jag vet eventuellt kan vara skadligt för mig i framtiden?
Jag dricker lightläsk för att jag tycker om smaken och inte vill välja sockerläsk, det är två dåliga alternativ i mina ögon och jag väljer det dåliga alternativet utan socker. Jag förstår inte varför du tror att jag skulle veta bättre?
Snorkelfarsan
2008-10-25, 11:21
Du har rätt i att jag inte kan använda det som ursäkt för att göra det själv, men med tanke på att du vet vad du pratar om, du läser ju i princip om sånt här på heltid och har därmed bildat dig en uppfattning som i mina ögon är mer värd än om en kompis kom till mig och sa att "jag dricker lightläsk för att man har inte bevisat att aspartam är jättefarligt än". Om du (m fl här på Kolo) däremot säger nåt liknande, så litar jag inte blint på det, men era åsikter är ju åtminstone underbyggda av kanske flera års stuider och avvägningar. förstår du hur jag menar?
Eddie Vedder
2008-10-25, 11:35
förstår du hur jag menar?
Ja det kan jag iofs köpa.:)
astrodog
2008-10-25, 12:46
Du har rätt i att jag inte kan använda det som ursäkt för att göra det själv, men med tanke på att du vet vad du pratar om, du läser ju i princip om sånt här på heltid och har därmed bildat dig en uppfattning som i mina ögon är mer värd än om en kompis kom till mig och sa att "jag dricker lightläsk för att man har inte bevisat att aspartam är jättefarligt än". Om du (m fl här på Kolo) däremot säger nåt liknande, så litar jag inte blint på det, men era åsikter är ju åtminstone underbyggda av kanske flera års stuider och avvägningar. förstår du hur jag menar?
Ungefär lika underbyggt som att man ska undvika mättade fetter och bygga sin kost enligt tallriksmodellen med sädesslag och potatis som främsta källa. Till och med SLV erkänner (inte för att de menade att den andra kosten skulle vara bättre) att det hade inte varit möjligt för hela sveriges befolkning att äta någon alternativ kost bestående av ekologiskt kött, fint blandade grönsaker, lite frukt, nötter och frön (märk väl, ingen massproducerad mjölkprodukt från sädesslagsätande kossor) . Det är ekonomiskt ohållbart om folk börjar undvika sädesslag oavsett hur massproducerat äckligt och sjukdomsunderbyggande det är. Det är billigt och tillräckligt bra uppenbarligen. Sen så har jag inte all forskning av samma anledning som ingen annan har det, det är ett omöjligt stort område med information och även taget all information så har du inte tillräckligt med underlag för att analysera det komplex området. Därav bildar man en konsensus enligt bästa uppfattning och att denna revideras enormt över tiden. Nya kemikalier eller modifikationer av mat har aldrig löst något hälsoproblem som sådant, endast indirekt genom ekonomiska konsekvenser. Världen är överbefolkad och kommer bara bli det än mer. Var lycklig att du faktiskt lever i Sverige och kan utbilda dig och få en bra lön och sedan leva på den kost som är totalt omöjlig för nästan hela världens befolkning samtidigt som du har råd att resa flera gånger om året. Vill du sen proppa dig full med kemikalierna så är du antingen beroende eller en idiot, precis som jag och alla andra :)
Snorkelfarsan
2008-10-25, 13:06
Ungefär lika underbyggt som att man ska undvika mättade fetter och bygga sin kost enligt tallriksmodellen med sädesslag och potatis som främsta källa. Till och med SLV erkänner (inte för att de menade att den andra kosten skulle vara bättre) att det hade inte varit möjligt för hela sveriges befolkning att äta någon alternativ kost bestående av ekologiskt kött, fint blandade grönsaker, lite frukt, nötter och frön (märk väl, ingen massproducerad mjölkprodukt från sädesslagsätande kossor) . Det är ekonomiskt ohållbart om folk börjar undvika sädesslag oavsett hur massproducerat äckligt och sjukdomsunderbyggande det är. Det är billigt och tillräckligt bra uppenbarligen. Sen så har jag inte all forskning av samma anledning som ingen annan har det, det är ett omöjligt stort område med information och även taget all information så har du inte tillräckligt med underlag för att analysera det komplex området. Därav bildar man en konsensus enligt bästa uppfattning och att denna revideras enormt över tiden. Nya kemikalier eller modifikationer av mat har aldrig löst något hälsoproblem som sådant, endast indirekt genom ekonomiska konsekvenser. Världen är överbefolkad och kommer bara bli det än mer. Var lycklig att du faktiskt lever i Sverige och kan utbilda dig och få en bra lön och sedan leva på den kost som är totalt omöjlig för nästan hela världens befolkning samtidigt som du har råd att resa flera gånger om året. Vill du sen proppa dig full med kemikalierna så är du antingen beroende eller en idiot, precis som jag och alla andra :)
Där håller jag med dig till 100%, jag har själv funderat på det där ibland. Egentligen är det ju rätt löjligt att vi sitter här och disskuterar och oroar oss över bagateller när det finns miljoner människor som skulle kunna döda sina grannar för en måltid mat (bröd eller ris). Sen behöver man ju inte älta det heller, nu är det som det är - man ska bara komma ihåg det och komma ner på jorden ibland :). Däremot är det ju intressant att disskutera dessa typer av ämnen (aspartam, färgämnen, kost osv) ur ren utbildningssynvinkel.
Men nu börjar vi komma in på helt andra ämnen som etik/miljö/global politik m.m, även om det är intressant så är det lite väl OT.. Det kan vi spara till en annan diskussion och ett annat forum :).
tack för svaren och hjälpen iaf
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.