handdator

Visa fullständig version : Axlar,triceps&biceps. Vilka övningar?


Davil
2008-10-24, 10:11
Idag är det axlar, triceps och biceps.

Jag önskar tips på hur ni skulle ha lagt upp träningen och vilka övningar ni hade kört?

Biceps har jag sämst utvekling på av alla muskler. Kör på samma vikter idag som för 5år sedan...

Mourten
2008-10-24, 10:23
kolla min journal över dem övningarna.

Spec^
2008-10-24, 10:54
Jag har hyffsat utvecklade biceps gentemot resten av kroppen.

Mina favorit övningar för biccen är
1. Stångcurl (skivstång ingen curlstång)
2. Hantelcurl med supinerat grepp hela vägen
3. Scottcurl i cable

Liten Men Fet
2008-10-24, 13:44
Axlar:
Axelpress med stång stående.
Sittande skruvpressar för axlarna, utan ryggstöd.
Sidolyft med hantel eller stående rodd till hakan.

Tricep:
Smalbänk eller dips.
liggande tricepsextension runt huvudet.

Biceps:
Skivstångscurl med rak stång.
Någon form av koncentrationscurl.

Men jag tycker det är lite synd att du inte kör bröst istället för bicep för det är ett fint pass då bröst axlar tricep sammarbetar i så många övningar.
Exempel på sånt pass:

Bänkpress
Uppåtlutad hantelpress
Dips
Skruvpressar
Stående rodd till hakan.
Liggande tricepsextension runt huvudet.

Taragon
2008-10-24, 13:54
Skruvpress?

Liten Men Fet
2008-10-24, 14:18
Skruvpress?

Arnoldpress kallas det ibland, visas här av vår Arne P:
http://www.youtube.com/watch?v=lhuPCnPQrLw

christian9
2008-10-25, 00:08
Här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99735) har du en som kan sin sak när det gäller bicepsträning.

Försöker sakta klättra tillbaks upp på stolen igen här... Undrar om han någonsin fick reda på var lårbeseps sitter? :D
Jag har inte följt kolo så länge, finns det fler sånna här guldkorn i arkivet?

Davil ~ jag har också svårt för biceps, men något som funkat riktigt bra på mig under de senaste månaderna är ett väldigt formtydligt utförande av repcurl med handledsvridning utåt from ca 90 grader i armbågsleden (jag kör med händerna ganska tätt ihop för att kunna göra en tydlig vridning sista biten). Har du stått still i biceps i 5 år antar jag att du testat det mesta redan, men bicepsövningar som involverar en vridning av handleden hade i alla fall jag underskattat lite tidigare själv - och då särskilt repcurl.

Baan
2008-10-25, 20:10
Jag tror på more is more när det gäller ovan nämnda muskelgrupper. Växer du inte av två övningar med tre set på varje, kör mer. Givetvis kan man diskutera vilka övningar som är givande.

Axlar - Gillar i princip alla övingar med fria vikter. Tror på en tung basövnign i början (föredrar millitärpressar just nu) sen lite olika former av lyft, sidlyft, frontlyft etc.

Biceps - Fria vikter all the ways. Kabelmaskiner är slöseri med tid. Som på axlar en ordentligt "basövning" (stångcurl rak stång) i början sen olika former av hantelcurl och hantelövningar. Alt någon varierard stångövning för biceps.

Triceps - Lite mindre hater mot maskiner här men tycker ändå den bästa övningen är liggande tricepspressar runt huvuet. Dips känns gött men bygger inget alls känns det som. Känns mer som en övning som tar lite på hela överkroppen men ger inget särskilt nånstans.

Damien Thorne
2008-10-25, 20:21
Jag önskar tips på hur ni skulle ha lagt upp träningen och vilka övningar ni hade kört?

Biceps har jag sämst utvekling på av alla muskler. Kör på samma vikter idag som för 5år sedan...

Det är inte övningarna som är det viktigaste. Kör du på samma vikter idag som du gjorde för 5år sen så betyder det att du inte varierat setten, repsen och vikterna.

Börja variera så kommer ökningarna. Kör tex lågreps ena veckan och högreps nästa vecka. Kör då olika reps på högrepparna så att du inte alltid kör 10reps. Kör tex 8 reps ena veckan och 12 reps nästa gång det är dags hör högreppare.

Eller så kan du köra biceps 2ggr/vecka där det ena passet är högreps och det andra är lågreps.

Baan
2008-10-25, 20:26
Eftersom DT påminde mig om variera träningen - testa köra antigen mer strikt eller med mer fusk. Jag tror mer på fusk än strikt egentligen (till viss del) på samtliga muskelgrupper, men det behöver inte vara någon universiell sanning. Har du fastnat på säg 50 kg i stångcurl, testa sänka repsantalet, cheata lite och se om du kan komma upp i någon högre vikt. Det är ett sätt att "öka" på och det brukar resultera i "riktiga" öknignar med om man sänker vikterna och kör lite mer strikt och mer högreps.