Logga in

Visa fullständig version : mkt nonsens i nya i form (tidningen)

zowie
2008-10-24, 08:53
har en provprenumeration från iform, eftersom jag var ute efter prämien:D det står mkt skit i tidningen, men ibland roligt att läsa (det var ju billigt).
men den här gången har de överträffat sig själv. inte att de skriver att man får sin drömkropp på några veckor hela tiden, nu är det 'vältränad kropp till jul, slank och stark och platt mage' och så har de hemmaövningar med 1-2-kg-hantlar eller kettlebells. haha. och det eviga tjat med platt mage, den får man inte med lite hampelei hemma.
men följande var väl lite lustigt (eller heller skrämmande...):

quote:'...mineralvatten som porlar är inte mer fettbildande än vanligt kranvatten' (sic!).
oj, shit, då blir jag ju fet av vatten. ingen undrar att byxarna passar inte längre när jag håller på och super oändlig med vatten hela dagarna...

vad ska man göra mot såna konstiga skrivelser? jag skriver en insändare till de och nu är det slut med att lägger pengar på sån skit, med eller utan prämie.

King Grub
2008-10-24, 08:56
mineralvatten som porlar är inte mer fettbildande än vanligt kranvatten

Det är det väl inte heller.

747
2008-10-24, 09:02
jag skriver en insändare till de och nu är det slut med att lägger pengar på sån skit, med eller utan prämie.

Jag tror du ska be någon korrekturläsa din insändare innan du skickar in den.

Kinsei
2008-10-24, 09:36
Det är lönlöst att klaga! I princip alla tidningar och artiklar som riktar sig till kvinnor kör samma tugg. De propagerar för att man ska köra en massa repetitioner med lätta vikter för att få "långa, smala" eller "tonade" muskler. (En instruktör på mitt förra gym påstod föresten samma sak inför en tjej han instruerade). Det är uppenbarligen det där som läsarna vill ha och som säljer.

Mitt tips: Den typen av tidningar kan möjligen tjäna som inspirationskälla till ett allmänt hälsosamt liv.

P.s. Till 747 som gör sig lustig över Zowies språk: Med tanke på att svenska inte är hennes modersmål tycker jag att hon för det mesta skriver förvånansvärt bra.

zowie
2008-10-24, 10:03
Jag tror du ska be någon korrekturläsa din insändare innan du skickar in den.

vad var det för fel här?

zowie
2008-10-24, 10:04
Det är det väl inte heller.

nej, det var ju det som var så rolig (eller skrämmande)...

LadyInsane
2008-10-24, 10:33
Håller med dig! Den där tidningen är skrämmande. Det evviiiiga tjatet om platt mage.. gah!

jontet
2008-10-24, 10:34
den tidningen låg i fikarummet på jobbet. Det jag störde mig mest på är tjötet om vitaminer och dess olika. Evigt tragglande hela tidningen igenom om de olika vitaminernas egenskaper på kroppen och hur man skall lägga upp sin kost med detta som nästan enda faktor. "vitamin x gör under för den mentala skärpan så om du skall på ett viktigt möte ät gärna några <valfri frukt här> innan för bästa prestation".

747
2008-10-24, 13:57
vad var det för fel här?

Det finns nog inte plats för att redovisa det. Men jag kan hålla med dig om att den tidningen innehåller mycket tvivelaktiga påståenden.

tigerofsweden
2008-10-24, 14:13
Är det bara jag som inte tycker ts's quote är märklig :confused:

Tolkia
2008-10-24, 14:24
var det för fel här?
"De" bör vara "dem", det fattas ett verb, det fattas ett "jag" och "premie" med "e". ;)

On topic så håller jag med dig om att Iform är en skittidning; framför allt tycker jag illa om att den maskerar sig som "träningstidning" då den huvudsakligen handlar om bantning (vilket ju f.ö. i princip alla tidningar som riktar sig till kvinnor handlar om i större eller mindre utsträckning, möjligen undantaget rena kändisfluktartidningar).

zowie
2008-10-24, 15:17
Det finns nog inte plats för att redovisa det. Men jag kan hålla med dig om att den tidningen innehåller mycket tvivelaktiga påståenden.

om du kunde, så skulle du har gjort det (se nedan). inga poäng med att trycker ner folk för att känna sig bättre. om du spelar språkpolis och kritiserar, då kom också med konstruktiv kritik & förslag för att jag kan göra det bättre. (förutom skriver många andra här slarvig, fel eller isär...)

"De" bör vara "dem", det fattas ett verb, det fattas ett "jag" och "premie" med "e". ;)

On topic så håller jag med dig om att Iform är en skittidning; framför allt tycker jag illa om att den maskerar sig som "träningstidning" då den huvudsakligen handlar om bantning (vilket ju f.ö. i princip alla tidningar som riktar sig till kvinnor handlar om i större eller mindre utsträckning, möjligen undantaget rena kändisfluktartidningar).

tack för språkhjälpen!

Kischen
2008-10-24, 15:30
Jag brukar sitta och skrocka när jag läser den tidningen på jobbet. Trist att flertalet tanter här på jobbet tror på det dom läser där i.

Eddie Vedder
2008-10-24, 17:23
Är det bara jag som inte tycker ts's quote är märklig :confused:

Jo jag sitter också och vrider och vänder och försöker förstå den.

Alltså inget gnäll på språkbruket från min sida alls, jag kan bara inte se det konstiga. Om det nu står i tidningen att man INTE blir tjockare av mineralvatten än vanligt vatten förstår jag inte problemet. Så är det ju, inte otänkbart att vissa kan tro det motsatta heller då många har olika söta smaker och dylikt så konsumenten kanske tror att det innehåller energi.

747
2008-10-24, 18:00
om du kunde, så skulle du har gjort det (se nedan).

Där har du fel, men jag ber om ursäkt om du blev sårad.

Fredrik_S
2008-10-26, 03:37
quote:'...mineralvatten som porlar är inte mer fettbildande än vanligt kranvatten' (sic!).
oj, shit, då blir jag ju fet av vatten. ingen undrar att byxarna passar inte längre när jag håller på och super oändlig med vatten hela dagarna...

Hur drar du slutsatsen att någon skulle tro att hon blir fet av vatten?
"mineralvatten som porlarär inte mer fettbildande än vanligt kranvatten"
Det meningen säger är att mineralvatten inte gör dig fet precis som kranvatten inte heller gör dig fet.

zowie
2008-10-26, 11:35
Det meningen säger är att mineralvatten inte gör dig fet precis som kranvatten inte heller gör dig fet.

jag förstod det i den meningen att vatten är fettbildande eftersom där står 'inte mer fettbildande än..' vilket implicerar att kranvatten är/kan vara fettbildande.
men uppenbart har jag förstått det fel. då tar jag tillbaks det.

Eddie Vedder
2008-10-26, 12:36
jag förstod det i den meningen att vatten är fettbildande eftersom där står 'inte mer fettbildande än..' vilket implicerar att kranvatten är/kan vara fettbildande.
men uppenbart har jag förstått det fel. då tar jag tillbaks det.

Ja du har missuppfattat det, de tar alltså för givet i texten att alla redan vet att man inte kan bli fet av vatten. Men vissa kan säkert tro att mineralvatten ger energi som sagt. Och då är det alltså ett sätt att förklara för läsaren att mineralvattnet, precis som allt annat vatten, är kalorilöst.:)

jaaaaag
2008-10-26, 13:06
Alla tjejtidningar är idiotiska.

time3
2008-10-26, 16:14
[QUOTE=zowie;3281281]
quote:'...mineralvatten som porlar är inte mer fettbildande än vanligt kranvatten' QUOTE]

Ofta när man snackar ang kost osv för många "svenssons" så blir man ofta förvånad över vad de tror osv... så när man skriver o blandar in fettbindande eller ordet fett över huvud taget tillsammans med ordet vatten, så kan det ju låta som att vatten faktiskt kan göra en fet!... iaf för ett "otränat öra"...

skaparn
2008-10-26, 20:32
Alla tjejtidningar är idiotiska.

Jag skulle vilja säga samma sak om killtidningar- Tidningar som riktar sig till ett kön i tron om att de ska kunna skriva artiklar som passar mig bara för att jag är kille (eller tjej i ditt/hennes/andra tjejers) fall är definitionsmässigt dåliga.

Anton Fräs
2008-10-27, 00:05
Jag skulle vilja säga samma sak om killtidningar- Tidningar som riktar sig till ett kön i tron om att de ska kunna skriva artiklar som passar mig bara för att jag är kille (eller tjej i ditt/hennes/andra tjejers) fall är definitionsmässigt dåliga.

Håller med fullständigt, jag gick för ett par år sedan och köpte en herrtidning, Slitz. Herre min gud, utöver någon enstaka snygg tjej, så var det bland det mest ointressanta jag läst. Jag har inget intresse av den sortens teknik, bilar och inte finsprit heller för den delen. Tidningen var inget för mig om man uttrycker det så. :smash:

olddustytrail
2008-10-27, 01:53
Det är sånna tidningar som gör att folk (se äldre damer) kör bara mage 5 dagar i veckan. Punktförbränning my ass...

Doctor Snuggles
2008-10-27, 02:07

Nej, meningen säger inget om hur fet man blir av kranvatten.

sascha
2008-10-27, 04:30

Vad menar du med att "de" bör vara "dem"? Antingen skall något vara något annat, eller så är det rätt som det är. Vidare är det aldrig så att de är dem, utan snarare så att dom är de eller dem. Förvisso använder vissa de istället för dem (eller dem istället för de, för den delen) på ställen där dem är det korrekta, men detta är varken allmängiltigt eller godtyckligt (då det styrs av specifika språkregler) och därför kan du inte heller skriva "de skall vara dem". För att koppla till formuleringen kring mineralvattnet (läs för att inte gå offtopic): de är dem lika ofta som päron är äpplen.

Eddie Vedder
2008-10-27, 05:43
Det är sånna tidningar som gör att folk (se äldre damer) kör bara mage 5 dagar i veckan. Punktförbränning my ass...

Den uppfattningen är ju inte direkt ovanligt förekommande bland Kolozzeums så "upplysta" medlemsskara heller om man säger så.;)

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag ser faktiskt ingen skillnad alls på hur lättpåverkade dessa bespottade medelålders damer är jämfört med många många som startar massa trådar här dag ut och dag in och skulle gå på precis vad som helst om ett citat plockat ur ett abstrakt antydde en viss sak.

zowie
2008-10-27, 09:10
usch, jag, punktförbränning, en myt som aldrig går att 'bota'.
paradoxalt är det att tidningar som iform (som är inte bara för tjejer, men främst) skriver att det finns ingen punktförbränning, men har nästa nummer fullt med 'punktförbrännande' övningar, som i ett gammalt nummer: 6 övningar för en smal midja (eller nåt sånt).
[äntligen: bara 6 övningnar 3ggr/v och jag får en smalare midja!!!]

Pakanajuhla
2008-10-27, 13:59
Den uppfattningen är ju inte direkt ovanligt förekommande bland Kolozzeums så "upplysta" medlemsskara heller om man säger så.;)

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag ser faktiskt ingen skillnad alls på hur lättpåverkade dessa bespottade medelålders damer är jämfört med många många som startar massa trådar här dag ut och dag in och skulle gå på precis vad som helst om ett citat plockat ur ett abstrakt antydde en viss sak.

Citerar Herr Vedder just för att du påpekade det och inte för att jag söker ett svar från just dig. ;)

Men vem tusan är det som har den där störtsköna signen om att GI-damer framstår som en forskningspanel (eller liknande)?

Eddie Vedder
2008-10-27, 14:03
Men vem tusan är det som har den där störtsköna signen om att GI-damer framstår som en forskningspanel (eller liknande)?

Det är stridis som valt att citera mig i sin signatur.:D