handdator

Visa fullständig version : Tips för snabbare läkning av brutet brosk mellan tredje bröstkorg/revben.


Rickard25
2008-10-24, 07:49
Hej,

Har precis fått diagnosen efter en ultraljuds röntgen att brosket är brutet mellan tredje reveben/bröstkorg.
Får inte tid hos min ortoped på minst en vecka för min behandlings plan, någon som har några bra tips hur man snabbar på läkningsprocessen.
Vad man skall göra eller inte göra, har börjat äta Kisel som skall vara bra för brosk uppbyggnad.

Tacksam för all hjälp.

Mvh
Rickard

grimfish
2008-10-24, 16:34
För att säga något om det här måste vi veta hur din skada har uppkommit. Den vanligaste orsaken till en revbensfraktur är att man slår i något, men då brukar man inte göra någon ultraljudsundersökning som du fick göra. Om man däremot t.ex. har fallit från tredje våningen eller varit med om en bilkrock kan man göra en undersökning.

Rickard25
2008-10-27, 09:34
Fick ett knä i sidan när jag träna thaiboxning, har gjort 2 andra röntgen undersökningar innan ultraljudet men då hittade man inget, tydligen så syns inte brosket på de undersökningar.

grimfish
2008-10-27, 10:43
Du har redan fått anvisningar av den läkare som skickade dig på undersökningen. Om du har fått råd om att gå på sjukgymnastik så är det säkert bra att göra det, men om du inte har fått råd om det så kan det inte rekommenderas. Om du är osäker på vad som sas så kan du kontakta läkaren igen. Vi vet för lite om hur skadan ser ut för att kunna ge råd.

Eventuellt skulle det kunna bli aktuellt med en operation. Om vissa bitar sitter långt ifrån varandra så kan de surras ihop med ståltråd.