handdator

Visa fullständig version : Adrenalin och gym


Ex nihilo
2008-10-24, 01:17
Godkväll,

det är ju vedertaget att adrenalin gör en människa starkare och explosivare, så jag har börjat försöka tillämpa detta i gymmet efter att ha sett en dokumentär om en känd armbrytare som skrek för fulla lungor och slog i bordet precis innan han skulle tävla - detta spikade upp hans adrenalinnivåer och gjorde honom märkbart starkare enligt han själv. Det verkade fungera också då han vann någon stor titel i dokumentären.

Någon som provat detta eller kanske tillockmed tillämpar det vid varje pass? Hur gör ni för att få fram adrenalinet? Att skrika för fulla lungor är inte så jättepopulärt kanske? Försökte lite idag att skuggboxa lite mot en cementpelare i gymmet och lyssna på riktigt våldsam musik vilket jag tyckte gav mig en märkbar ökning i styrka när jag tänkte i våldsamma banor och försökte trissa upp mig.

Någon som har erfarenheter att dela mig sig?

Honken
2008-10-24, 01:42
Styrkelyftare brukar ju skrika, peppa och tom smälla till varandra (lavetta revbenen innan böj osv) för att tagga upp sig själva/andra.

Sen så har vi ju Ricky Bruch men han är väl en kategori i sig själv...

martikainen
2008-10-24, 06:36
När jag satte mitt personbästa i bänk så dels satte jag ett PB innan i lägre vikt, men jag hyperventilerar, slår mig en massa på ben/bröst och försöker fokusera så hårt jag bara kan på att jag fan i mig ska få upp vikterna.

Jag fick något grymt adrenalinpump efter lyftet, armarna skadade som om jag höll på att frysa ihjäl, jag kunde inte få ner pulsen på 4-5minuter och fick vänta det dubbla innan jag samlat mig för att köra nästa övning

Så mitt tips är att verkligen fokusera på vikten som ska upp, visualisera det framför dig och du VET att du ska upp med skiten.

jaosef
2008-10-24, 06:52
När jag satte mitt personbästa i bänk så dels satte jag ett PB innan i lägre vikt, men jag hyperventilerar, slår mig en massa på ben/bröst och försöker fokusera så hårt jag bara kan på att jag fan i mig ska få upp vikterna.

Jag fick något grymt adrenalinpump efter lyftet, armarna skadade som om jag höll på att frysa ihjäl, jag kunde inte få ner pulsen på 4-5minuter och fick vänta det dubbla innan jag samlat mig för att köra nästa övning

Så mitt tips är att verkligen fokusera på vikten som ska upp, visualisera det framför dig och du VET att du ska upp med skiten.

+1!
Skakar alltid efter PB i bänk:cool:

Sniggel
2008-10-24, 08:27
Lyssna på aggressiv musik och ge dig en örfil, eller låt någon annan ge dig en örfil innan du börjar.

Ex nihilo
2008-10-24, 08:29
Lyssna på aggressiv musik och ge dig en örfil, eller låt någon annan ge dig en örfil innan du börjar.

Örfilar har jag faktiskt kört med men blir inte taggad, bara röd om kinderna. :D

Bra tips dock, ser gärna att fler, helst lite mer diskreta tips kommer också som man kan köra i princip varje pass man känner sig otaggad.

Three pigs
2008-10-24, 12:22
Tänker på någon person jag irriterar mig på som fan, önskar att stången var hans ryggrad som skulle gå mitt itu (nja inte riktigt kanske, men nästan). Brukar funka för adrenalinet, och jag blir mycket starkare, eller känner mig starkare iaf.

Grubben
2008-10-24, 15:21
Jag tillämpar det varje pass. Om jag inte gör det så blir jag för lat för att ens titta på vikten.
En bra låt som passar ens musiksmak + lite själv-boost (starka känslor) +spänner kroppen medans jag tittar in mig i spegeln och tänker ''död''.
Om en tjej går omkring på gymmet så tänker jag på djurens lag och tänker på hur jag ska bestiga henne(vilka hanar jag ska besegra), fruktansvärd rush i kroppen. Inga kosttillskott(boost) behövs här inte.

Försöker hålla mig varm och med en ok hög puls hela passet. Fungerar utmärkt.

Detta gör mig starkare, uthålligare, mera sugen på att verkligen lyfta tills musklerna slits itu.

Grubben
2008-10-24, 15:31
Tillägg: Att ha bra fantasi och kan visualisera ett händelseförlopp i rena bilder i huvudet har givit mig de mest otroliga gym-passen.

dyxeldoff
2008-10-24, 16:21
nyp dig själv lite här och var så att du känner att du lever och att du har kontakt med kroppen =)

jwzrd
2008-10-24, 16:31
Den här tråden ska jag tänka på när jag tränar senare idag.

stargate
2008-10-24, 16:41
Var riktigt agressiv. Vrid upp volymen på din mp3 och bli helt skogstokig!!! Slit sönder personalen i två delar! KASTA ut benpressen genom fönstret och vråla AARRGGHHH!

(funkar bra i alla övningar förutom benpress....)

Dan S
2008-10-24, 17:11
Jag mediterar mycket, så jag har ganska bra självkontroll. Jag brukar kunna frambringa lite ilska sedan tänker jag mycket på våld och aggresion. + Fight music bland annat. Tillämpar detta då jag vill bestiga en vikt såsom.. stannade på marklyft för ett bra tag sedan på 120kgx3.

Fick upp den 8 gånger med dampen utav detta och nästa pass 1 vecka! senare drog jag 130x3 och 140x1. Ganska nice ökningar men jag säger.. Muskeln är jävligt död efteråt. Vila mycket efter ett adrenalinpass, för man bestiger muskelns vanliga kapacitet. Sedan skakningarna man får utav adrenalinet kan vara till nackdel i övningar som bänkpress där fokus och rörelsebana spelar stor roll, man kan lixom inte bara PRESSA för maximal power. Iaf inte jag :o

dyxeldoff
2008-10-24, 17:47
Jag tillämpar det varje pass. Om jag inte gör det så blir jag för lat för att ens titta på vikten.
En bra låt som passar ens musiksmak + lite själv-boost (starka känslor) +spänner kroppen medans jag tittar in mig i spegeln och tänker ''död''.
Om en tjej går omkring på gymmet så tänker jag på djurens lag och tänker på hur jag ska bestiga henne(vilka hanar jag ska besegra), fruktansvärd rush i kroppen. Inga kosttillskott(boost) behövs här inte.

Försöker hålla mig varm och med en ok hög puls hela passet. Fungerar utmärkt.

Detta gör mig starkare, uthålligare, mera sugen på att verkligen lyfta tills musklerna slits itu.


lol kul att du kunde dela med dig av detta

gimiino
2008-10-26, 00:54
Jag brukar tänka på personer jag verkligen vill smälla till, brukar få rejält adrenalin kick av det^.-

stevebc
2008-10-26, 02:29
Jag tycker mig få mer kraft i lyften när jag roidar upp mig. Brukar göra detta inombords. På träningen funkar det sällan, men på tävling nästan alltid. Har nog med nervositeten/stressen att göra också. På tävling är man piskad att prestera, och det framför en förväntansfull publik. Då pumpar adrenalinet tamejfan. Att få igång systemet med The Voice i bakgrunden och två pinnar till 15-åringar curlandes silverhantlar framför spegeln är lite svårare :/

edit: Förvisso brukar nämnda 15-åringar tömma gymmet på magnesium vilket otvetydigt leder till grav aggression från lyftarnas sida.

CiCoro
2008-10-26, 03:30
En sak som jag märkte är att varje gång jag tänker på min pappa och vad jag skulle vilja göra med honom om jag såg honom igen så flyger pulsen upp och jag kan inte sitta stilla..har inte prövat det i gymmet än men nästa gång..

rapzidi
2008-10-26, 03:56
En av de nyttigaste trådarna hittills!

(Sorry, var tvungen...)

whern
2008-10-26, 09:31
En sak som jag märkte är att varje gång jag tänker på min pappa och vad jag skulle vilja göra med honom om jag såg honom igen så flyger pulsen upp och jag kan inte sitta stilla..har inte prövat det i gymmet än men nästa gång..

Det dær læt tragiskt :(